Moeder boos op jongen.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Womack
Kitten

Moeder boos op jongen.

Bericht door Womack »

Hallo,

Mijn katten zitten met een probleem: Sinds de jongen volwassen zijn geworden, valt de moeder poes hen aan. De ene kat laat het over zich heen komen en de andere kat vecht terug. Maar de moeder poes blijft erg agressief tegen haar jongen (nog steeds na 2 jaar) Soms hebben de jongen zelfs verwondingen op het hoofd omdat de moeder poes slaat met haar poot. Ze blaast, gromt en soms valt ze zelfs mensen aan.
(katten wegdoen is geen optie)

Mvg,

Womack
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Moeder boos op jongen.

Bericht door Dinky »

Is natuurlijk gedrag, in de natuur worden de jongen ook verstoten als ze op eigen pootjes moeten staan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
dit is het natuurlijke gedrag van de moederpoes en daar valt weinig aan te doen..
is de moeder inmiddels gecastreerd?
ik kan niet bedenken hoe je de jongen zou kunnen beschermen tegen de luimen van mams, anders dan in je huis een barrière op richten zodat ze elkaar enzo voorts..
Womack
Kitten

Bericht door Womack »

Adriana schreef:gesteriliseerd* een poes kun je niet casteren, of het moet nog een hele rare poes zijn... ;)
Bedankt voor jullie antwoorden, vind het erg jammer dat er niet veel aan te doen is :(
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Poezen kunnen wel gecastreerd worden ;) even googlen. En sluit me aan bij de rest, is natuurlijk gedrag waar je weinig aan kan veranderen. Succes
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

De dag van vandaag worden de meeste poezen gecastreerd en niet gesteriliseerd. Sterilisatie is afbinden van .... (de eierstokken bv), castratie is wegnemen van..... (meestal de hele santenboetiek, incl baarmoeder).

Mannen worden toch ook gesteriliseerd? ;-)

Zijn de jongen ook allemaal geneutraliseerd? Is er verschil naar de jongen toe tussen poezen en katers?
Heb geen ervaring wat dit betreft maar ik heb wel al gehoord dat mamapoezen beter met dochters zouden opschieten dan met zonen.
Adriana

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:gesteriliseerd* een poes kun je niet casteren, of het moet nog een hele rare poes zijn... ;)
k weet niet hoe je aan deze quote komt.. niet van mij in ieder geval.
een gesteriliseerde poes kan geen jongen meer krijgen maar wordt nog wel krols.
een gecastreerde poes kan geen jongen meer krijgen en wordt ook niet meer krols.

en sommige mensen blijven dat gesteriliseerd noemen..

is de moeder intussen gecastreerd?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Een gesteriliseerde poes word ook niet meer krols. Mocht dat wel gebeuren is er iets niet goed gedaan.
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

dit is zeker heel natuurlijk gedrag, en waarom is katten wegdoen geen optie???
het lijkt me zo dat jouw stal niet echt gelukkig is met elkaar, het beste is toch wat
herplaatsen. zodat jouw groep weer stabiel kan worden.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Adriana

Bericht door Adriana »

over castratie van poes en Womack: blijf gerust sterilisatie zeggen maar ga niet zitten corrigeren pse ;-)

http://www.doubleforgeron.nl/cas.html
dit is een stap voor stap uitleg van een dierenarts

http://www.licg.nl/113/praktisch/kat/ge ... uw-kat.htm
en nog eentje van het LICG, staat voor Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren, errg informatieve site trouwens..

als de moederpoes nog niet gecastreerd is dan zou dat best nog wel eens kunnen schelen,
maar dat blijft dus geheim.. hihi..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Advies - allemaal laten castreren. Als het dan nog hetzelfde is, overwegen kat of katten te herplaatsen. In ieders belang. Je kunt nog wat proberen met Feliway en/of valeriaan. dat laatste druppelen op kussentjes of pluchen knuffels. Niet in laten nemen uiteraard. Als dat alles nog niet lukt lijkt het me in ieders belang aan herplaatsing te denken. Katten zijn niet gelukkig als ze elkaar de tent uitknokken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

weg doen is geen optie snap ik ook niet. je wilt het misschien niet, maar is dat eerlijk naar de katten toe. dit lijkt een stukje natuur. moeders die haar jongen weg stuurt. maar omdat jij perse niet wil moeten ze maar blijven vechten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Je zou eventueel nog contact kunnen opnemen met http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html maar ik denk dat die hetzelfde zullen zeggen dat het natuurlijk gedrag is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Womack, is de moederpoes weleens grondig onderzocht door een dierenarts? Agressie kan goed ontstaan doordat een kat zich niet lekker voelt tgv een medisch probleem. Ik denk dat het belangrijk is om een medische oorzaak uit te sluiten. Het feit dat de poes ook tegen mensen agressie vertoont ondersteunt dit vermoeden.

Het is normaal dat een poes haar mannelijke jongen verstoot als ze geslachtsrijp worden. Ze wil niet door haar eigen jongen gedekt worden. Ik vind het echter niet normaal dat die agressie na twee jaar nog bestaat en dat het verwondingen bij haar kinderen oplevert. Zijn de kinderen katers? Met dochters zou ze geen probleem moeten hebben.

Het is belangrijk om alle katten te castreren. Het kattenoverschot in Nederland is al groot genoeg en de meeste katten worden na castratie een stuk gemakkelijker in de omgang.

Brittenbolletje: Technisch gezien worden poezen in Nederland altijd gecastreerd. De eierstokken worden weggenomen en daardoor wordt de kat niet meer krols. In de volksmond wordt het bij de poes vaak sterilisatie genoemd, maar dat is het niet.
Bij een echte sterilisatie zouden alleen de eileiders doorgesneden en afgebonden worden, zodat er geen eitjes meer in de baarmoeder kunnen komen. De kat wordt dan nog wel krols, omdat de eierstokken zijn blijven zitten en alle bij de cyclus horende hormonen afgeven. Mensen worden meestal gesteriliseerd als ze onvruchtbaar willen worden. Dierentuindieren soms ook, omdat ze dan hun natuurlijke gedrag zoveel mogelijk behouden. Huisdieren worden vrijwel altijd gecastreerd, omdat door de castratie ongewenst gedrag als krolsheid, agressie, sproeien etc. verdwijnt of wordt verminderd.

Hier nog wat info: http://www.dierenklinieknuenen.nl/castr ... n-kat.html
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Adriana

Bericht door Adriana »

Womack heeft bericht geplaatst,
na een uur nog wat geschreven en daarna het forum niet meer bezocht..
Plaats reactie