Steriliseren Caya

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Steriliseren Caya

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hallo katten vrienden ;)
Caya moet gauw gesteriliseerd worden ze is nu 7 maand
Onze eigen dierenarts doet het niet op maandag en woensdag en dat zijn dus net de dagen dat ik standaard vrij ben . Nu heb ik een andere dierenarts gevonden die het wel op maandag doet en goedkoper is mijn eigen dierenarts heeft er nooit slechte verhalen over gehoord .
Maar nu is mijn vraag , ze gaan t onderhuids hechten en Het eind knoopje buitenkant
Ochtend brengen 9 uur en kan haar 3 uur halen

Is dit goed ? Dan ga ik liever daarheen dat scheelt in uren opnemen
De dag erna neem ik zowiezo vrij om erbij te blijven zodat gizmo niet te wild met haar doet
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Re: Steriliseren Caya

En moet ik nog andere dingen vragen wat belangrijk is ?? Zit hier tegen op bah
Fotos van Gizmo en Caya
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Vraag aan de dierenarts of je pijnstilling meekrijgt na de castratie.
Bij poezen heet het officieel ook castratie. de hele baarmoeder en eierstokken worden namelijk weggehaald. Sterilisatie betekent dat alleen de zaad/eileiders worden afgesloten. Castreert de dierenarts via de buik of de flank?

Sommige katten gaan teveel likken aan de wond of trekken hechtingen eruit. Je kunt een kapje of een speciaal truitje bij de dierenarts krijgen om dat te voorkomen. Soms kun je ook zelf een truitje maken. Het is fijn dat je een dagje vrij kunt nemen om haar in de gaten te houden. Onderhuids hechten klinkt goed. Zorg voor een lekker warm plekje, zodat Caya kan herstellen. Na zo'n operatie is het wat lastiger voor een kat om zichzelf warm te houden. Met deze kou zou ik daar wel op letten.
Als ze nog niet gechipt is zou ik dat gelijk laten doen, als ze toch onder verdoving is voelt ze er niets van.
Laatst gewijzigd door lidewij020 op 15 jan 2013 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Ik heb gevraagd na sterilisatie ik dacht dat dat het zelfde was dus alles MOET verwijderd worden ? Belangrijkste is dat ze niet een nestje kan krijgen en geen enge ziektes oploopt en krols word moet daarvoor echt alles eruit ? En het gaat in iedergeval vanuit de binnenkant de hechtingen uk bel ze morgen of t via de buik gaat of zij kant
Wat is t beste ?? Als alles na mijn gevoel goed is maak ik een afspraak gelijk vandaar dat ik slles wil weten
Fotos van Gizmo en Caya
lidewij020
Panter
Panter

In de volksmond wordt een poezencastratie vaak foutief sterilisatie genoemd. Ik weet ook niet waarom. De dierenarts zal wel alles weghalen (castreren). Steriliseren doen ze eigenlijk nooit. Alleen bij mensen gebeurt dat en soms bij zwerfkatten die weer uitgezet worden. Bij sterilisatie hou je de hormonen, krolsheid en soms daarmee samenhangende gedragsproblemen. Vraag het nog maar even na voor de zekerheid. Via de flank is het mooiste (minder littekenweefsel), maar het is een wat lastigere techniek voor de DA. Vraag ook of hij gasnarcose gebruikt of een ander middel. Van gasnarcose zijn katten meestal sneller hersteld.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Maar is t erg als t geen gas narcose is ? En is t erg als ze t via de buik doen ? Stel dat doen ze kan ik dan wel gewoon afspraak maken ?
Fotos van Gizmo en Caya
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Alles verwijdert? Heb ik nog nooit van gehoord, wel als er ontstekingen in de baarmoeder en eilijders zitten. Heb van de zomer nog een mamma poes laten steriliseren en die heeft ook gewoon haar baarmoeder en eilijders behouden. Kan je helaas niet verder helpen heb er weinig ervaring mee, op wat voor manieren ze het doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
lidewij020
Panter
Panter

Lees dit eens:
http://www.doubleforgeron.nl/cas.html

Je hebt gelijk Eveline, dat tegenwoordig meestal alleen de ovaria verwijderd worden, maar technisch gezien heet het dan ook een castratie. Vroeger werd alles verwijderd.

Cindy, Het gebruik van gasnarcose en castratie via de flank spreekt voor de ervaring en kundigheid van de dierenarts. Ook is de operatie dan iets minder ingrijpend voor je kat. Of je dat erg vindt moet je zelf beslissen. Alle methodes zijn weinig risicovol. Zelf vind ik het het belangrijkste dat je pijnstilling meekrijgt voor de poes, zodat ze tijdens haar herstel niet teveel pijn heeft. Katten laten meestal niet zien dat ze pijn hebben en lijden vaak in stilte.
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Het klopt dat het castratie word genoemd. Zij mijn dierenarts laatst ook, en heb het vaker gehoord :) . Ook ben ik het met je eens over de gasnarcose. Beer heeft die ook gekregen en was zo weer helemaal op de been, geen dronkemansloopje ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Oke thnx ! Ik ga morgen ochtend bellen ,, jullie horen van mij
Groetjes
Fotos van Gizmo en Caya
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Bij Sifra is de (buik-)wond ook onderhuids gehecht. Ze hoefde helemaal geen kraag om en herstelde snel.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Adriana

Bericht door Adriana »

Gizmobritsekorthaar schreef:k ga morgen ochtend bellen ,, jullie horen van mij
Groetjes
kan me voorstellen dat je er tegen op ziet maar je hebt al veel goeie tips gehad.
nog eentje dan..
vraag als pijnstiller een ander middel dan metacam/meloxicam en zeg dat ze geen metacam spuiten na de castratie! dat kan nierschade veroorzaken en er zijn zat andere pijnstillers.

en met uitslapen en bijkomen missch even apart houden want, beetje afhankelijk of er gasnarcose of vloeistofnarcose wordt toege past, kunnen ze (dankzij de pijnstilling..) nog al eens beetje overmoedig zijn en overal opspringen en dat is niet goed voor de hechting..

zorg wel dat Caya onmiddellijk na de dierenarts een dekentje om krijgt met geurtjes van het huis en van Gizmo, want ze ruikt anders en dat wil nog wel eens problemen geven want dan 'herkent' Giz haar niet meer zo snel..

;-) en gewoon doorgaan met ademen hoor.. het hoeft gelukkig maar één keer en over een paar dagen is alles weer voorbij!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Dankje
Ik heb gebeld
4 februari word de kleine meid geholpen arm kind
Het is wel vloeistof narcose en via de buik gedaan , me eigen dierenarts doet dat ook Zo ik neem aan dat dat prima is ondanks ze Miss volgens sommige wat meer last kan krijgen hoor ik ook verhalen dat t goed is gehaan ik denk dat dat per kat ook verschild het is allebei heftig .
Verder krijgt ze niet die pijnstillers die jij benoemt Adriana maar een andere speciaal voor katten ben de naam vergeten , was ingewikkelde naam. Ik ben al blij dat t niet de pijnstillers zijn die jij benoemt. Ik hoor daar inderdaad wel slechte verhalen over.
En ja, we zullen zien ... Ben dinsdag erna nog vrij
Fotos van Gizmo en Caya
Adriana

Bericht door Adriana »

mooi zo en dat is een goed antwoord van een dierenarts die weet hoe het zit.
want metacam is ontwikkeld voor honden, vandaar dat er zoveel 'ongelukken' mee gebeuren..
het kan geweldig goed gaan en dat is afhankelijk van de betr dierenarts en hoe goed hij/zij kan 'priegelen'.. maar gaat vast goed en geen zorgen voor morgen, hè..?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger

Het is 4 februari pas haha dus zit nog 3 weken in zenuwen hihi
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie