Wij hebben 3 Noorse boskatten, 2 katers en een vrouwtje. Het vrouwtje is net 1 jaar oud (Aima), een kater (Amon) is bijna 1,5 jaar en de oudste kater (Kratos) is2 jaar en 3 maanden. Nu is de middelste (Amon) erg vocaal bij alles wat hij doet. Hij grauwlt (miauwen kan ik het niet noemen) de hele dag door. Bijna bij iedere stad en sprong die hij doet. Ook als 1 van de 2 katten langs hem loopt dan moet hij zich even laten horen. Als hij buiten alleen in de cattery zit dan "praat" hij soms minuten lang in de ruimte, om het maar zo te zeggen. De andere 2 zijn veel stiller, maken zich kenbaar als ze willen spelen of een klein beetje aandacht nodig hebben. Maar Amon is de hele dag door bezig. En, hoewel ik zielsveel van het beestje hou, dat is soms behoorlijk vermoeiend. Tevens kan hij moeilijk lang blijven liggen. Als hij bij me komt liggen is het vaak maar 1 a 2 minuten en dan nog loopt hij constant te draaien. Alleen als hij slaapt is het rustig

Nu vraag ik me af. Is dit normaal gedrag? Wil hij zijn aanwezigheid laten merken, is het dominantie, of inderdaad een adhd vorm? Is dit (gedeeltelijk) af te leren? En zo ja, hoe? Ik snap natuurlijk dat hij jong is en meer energie heeft, maar zo'n kat heb ik nog nooit gezien. Ze zijn alledrie geholpen, komen niet buiten (alleen in de cattery en daar kunnen ze door een luikje in het raam zelf in).
Dank jullie wel voor het meedenken!