Keelontsteking werdt lever vervetting

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat

Keelontsteking werdt lever vervetting

Bericht door SimbaAngel »

Hallo allemaal,

Ik wil eigenlijk beginnen dat het nu naar omstandigheden erg goed met Angel gaat, maar wat ben ik bang geweest het belangrijkste wezentje in mijn leven kwijt te raken.

Om bij het begin te beginnen, Angel stopte 2e kerstdag spontaan met eten. Omdat dit niks voor haar was, ben ik wel meteen begonnen met wat dwangvoeren en heb haar een lekker stukje vlees toegestopt.
De volgende dag naar de dierenarts en die bevestigde mijn vermoeden, ze had een keelonsteking. Kuurtje meegekregen en metacam. Op de metacam reageerde ze helemaal niet goed, ze leek wel stoned en al haar dwangvoer kwam er meteen weer uit.
Wel het kuurtje afgemaakt en langzamerhand zou ze op moeten knappen. Ze knapte dan ook wel iets op, maar niet voldoende en ze was nog lang zich zelf niet.
Terug naar de dierenarts. Omdat ze wat geel zag hebben ze bloed afgenomen. Dan moet je een paar dagen op de uitslag wachten. Wat een verschrikking is die onzekerheid zeg!
Uiteindelijk bleken haar leverwaardes veel te hoog te zijn. Ze wilden graag een echo en een bioptie, om ook uit te sluiten dat ze geen kanker zou hebben..
Twee dagen later konden we voor de echo. Haar lever was vervet, maar gelukkig geen enge dingen te zien.
Omdat ze licht uitgedroogd was moest ze wel meteen opgenomen worden en aan het infuus en de behandeling tegen die vervetting moest meteen gestart worden. Angel heeft 3 en halve dag aan het infuus gelegen. Af en toe nam ze wat brokjes, maar ze moest het echt nog hebben van het dwangvoeren.
Gistermiddag mocht ze naar huis. Thuis is ze gelijk naar haar eigen kattenbak gelopen om eens lekker te poepen
Toen ik wat kraakte met het zakje van de brokken, kwam ze miauwend naar me toe en tot m'n verbazing at ze flink van haar brokken.
De rest van de middag en avond heeft ze voor haar doen goed gegeten. Ik hoop dat ze zo blijft. Maar wat ben ik blij dat mijn meisje weer lekker thuis is. Intussen ligt ze nu met een gevuld buikje, heerlijk te slapen in haar eigen mandje.

Zo ik wilde even mijn verhaal kwijt en ook in de hoop dat iemand anders er misschien nog iets aan heeft. Als je kat niet eet, twijfel niet en ga meteen naar de dierenarts. Dat heeft Angel ook gered, anders was de kans groot dat ze er nu al niet meer was geweest.
En ik heb zo een intense band met haar. Daarom hebben we ons er samen door heen kunnen slepen.

Nogmaals, ik hoop dat ik andere hiermee een beetje kan helpen. Geef de moed niet op, blijf dwangvoeren, anders worden ze alleen maar zieker.

Bedankt voor het lezen van ons verhaal

Re: Keelontsteking werdt lever vervetting

Bericht door Adriana »

lees onze metacam topics even door.. en ik hoop dat haar nierwaardes zijn gecheckt.. anders zou ik dat alsnog laten doen, want als er aantoonbare nierschade is, dan kun je dat beter snel weten en aangepast gaan voeren met eventueel ondersteunende medicatie..
leververvetting krijgt een katzel niet zo maar, dan moet er al veel langer zijn gevast..
gelukkig tijdig aan het infuus en weer redelijk opgeknapt en ja zeker, dit is iets om goed te onthouden.
maar een aantal forumleden waarschuwt bij niet eten al standaard voor leververvetting, kijk maar eens even bij de zoekfunctie op 'leververvetting'
lever herstelt na verloop van tijd wel weer (medicatie waar mariadistel is is verwerkt helpt goed), nierweefsel niet...
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Was Angel aan de zware kant? Want leververvetting treedt sneller op bij katten die wat overgewicht hebben.

Goed dat het nu beter gaat met Angel.
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat

Angel was wel aan de zware kant. Ik had haar al ander half jaar op dieet voer van Hills, maar bij katten gaat dat heel langzaam bij katten. Omdat ze ziek werdt en stopte met eten, is die lever vervet!
Maar ook vandaag eet ze de brokjes op die ik haar aanbied. Ik ben dus tevreden :)
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat

Adriana schreef:lees onze metacam topics even door.. en ik hoop dat haar nierwaardes zijn gecheckt.. anders zou ik dat alsnog laten doen, want als er aantoonbare nierschade is, dan kun je dat beter snel weten en aangepast gaan voeren met eventueel ondersteunende medicatie..
leververvetting krijgt een katzel niet zo maar, dan moet er al veel langer zijn gevast..
gelukkig tijdig aan het infuus en weer redelijk opgeknapt en ja zeker, dit is iets om goed te onthouden.
maar een aantal forumleden waarschuwt bij niet eten al standaard voor leververvetting, kijk maar eens even bij de zoekfunctie op 'leververvetting'
lever herstelt na verloop van tijd wel weer (medicatie waar mariadistel is is verwerkt helpt goed), nierweefsel niet...
Haar bloed is ook op de nierwaardes getest en die waren goed. Ze heeft de metacam maar 2x gehad, want ik vond haar daar eerder slechter van worden dan beter.
Ook zijn haar nieren bekeken tijdens de echo en die zagen er gelukkig goed uit
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.dierenkliniek-heemskerk.nl/L ... 20kat.html
hierbij nog wat aanvullende informatie over leververvetting, oorzaak en behandeling

die metacam begrijp ik trouwens helemaal maar dan ook helemaal niet ... grmbl..
want ze had geen pijn en ik lees je niet over verhoging dus er hoefde ook geen koorts te worden geremd..

en wees erg alert de komende weken, meer drinken kan een veeg teken zijn en de nierwaardes kunnen bij het eerste onderzoek wel goed zijn geweest maar toen was er nog geen metacam gegeven..
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

ja adriana met die metacam blijven ze maar smijten, ze probeerde mij die ook weer te geven toen mijn Angel een zere keel had (maar zij bleef wel eten). natuurlijk geweigerd.
toen mijn Mitsie zo ziek was is ook bloed getapt en de leverwaardes had ik toen binnen 5 min. zij had toen leverontsteking door de intrafungol. ze is daar gelukkig weer helemaal van opgeknapt.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
peggy72

Bericht door peggy72 »

hoi het klinkt een beetje zoals bij onze stoffel...die begon ook met keelpijn en loopneus. Sávonds begon hij geel te kleuren maar uiteindelijk 90% fip. Al begin ik daar steeds meer aan te twijfelen....
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat

Bij fip zou ze ontstekingen moeten hebben en die konden ze uit haar bloed halen. Uit haar bloed bleek dat ze geen onstekingen meer had, alleen haar leverwaardes veel te hoog waren.
We zijn nu een maand na de opname. Ik moet zeggen dat ze redelijk is opgeknapt. Ze eet af en toe weer uit zichzelf en anders als ik het haar aanbied, eet ze wel haar bakje leeg. Vergeleken met hoe ziek ze was, is dit al heel wat.
Verder is het bekent dat dit tijd nodig heeft, veel tijd en die krijgt ze. Ik ben per dag maar een paar uurtjes van huis en de rest ben ik bij haar en ik heb er vertrouwen in dat we het gaan redden.
Ze is al zo ver gekomen, dat het laatste stukje ook moet lukken. En de laatste loodjes wegen het zwaarst :)
peggy72

Bericht door peggy72 »

Gelukkig maar hoop dat hij weer helemaal opknapt, een kat verliezen grijpt meer aan dan ik verwacht had ;-((

onze stoffel had ook geen onsteking in het bloed maar wel leverwaardes die torenhoog waren. Medicatie sloeg niet aan en dat was het grootste probleem. Inmiddels weet ik ook dat waar hij vandaan komt er een rechtzaak tegen de fokker is geweest wegens een darmvirus. En het feit dat het bij stoffel ook in zijn keel begon maakt voor mij steeds moeilijker aan te nemen dat het wel fip was.
SimbaAngel
Huiskat
Huiskat

Hoi,

Al een poos geleden, maar ik wil toch even doorgeven dat Angel geen keel ontsteking had, maar een tumor in haar hals.
Deze groeide heel langzaam, maar werd wel steeds groter.
Angel heeft nog wel een goede periode gehad. Uiteindelijk in april ging ze heel snel achteruit.
Ze heeft toch een paar weken weer zelf gegeten en voor zichzelf gezorgd, maar half april kon ze het allemaal niet meer.
Het eten en drinken lukte niet echt. Ze werd steeds schever, weer een aantal dagen later raakte ze zelfs verlamd aan haar rechterkant.
Op 22 april heb ik besloten dat we hard genoeg hebben gevochten, maar dat het mooi was geweest. Angel was het aller belangrijkste dat er voor mij was en houden van is ook loslaten en dat was nu het geval. Het was goed zo.
In overleg met de dierenarts is Angel laat in de middag op 22 april thuis op schoot, op de bank in alle rust in geslapen.

Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar advies en medeleven.
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Toch nog heel veel sterkte gewenst met het verlies van Angel.
Adriana

Bericht door Adriana »

wat een verdrietige afloop maar ik begrijp uit je tekst dat je er vrede mee hebt.
en dank je wel voor het terugmelden..
Plaats reactie