Nierproblemen en rommelende maag

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Nierproblemen en rommelende maag

Bericht door loes_karel »

Dag lezers,
Ik heb me net aangemeld bij dit forum en al het nodige gelezen bij Pluisje en de algemene topics bovenin. Ook heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden. Daarom toch maar een nieuw draadje.

Sinds deze week weet ik dat mijn kater Karel (12 jaar) verhoogde nierwaardes heeft: ureum 16,7 en creatine 226. Ik ben nu begonnen met een strikt nierdieet (Hills k/d) en gelukkig vindt Karel het lekker.

Ik heb hem naar de dierenarts gebracht omdat hij meer braakte dan normaal en af en toe flink rommelende ingewanden had (denk de maag). Ik heb een echo laten maken en bloed laten prikken. Met nier-problemen dus als uitslag. Over 2 maanden moeten we terug komen om de waardes en de bloeddruk te meten.

De dierenarts had niet echt een antwoord op mijn vraag over die rommelende geluiden in z'n maag. Hebben jullie nier-katten dat ook? Hoort dat erbij? Zijn ontlasting is overigens goed (normaal).

Verder ben ik inmiddels aan het twijfelen over het behandelplan. Zou het niet beter zijn om alvast ook te beginnen met medicijnen? Voor de zekerheid? En dan bedoel ik Bayer renalzin voor de fosfor en (of) Benekor/Fortekor voor de bloeddruk?

Ik snap dat jullie geen dierenartsen zijn. Maar mogelijk heeft iemand ervaringen of advies.

In elk geval bedankt voor het lezen,

Groetjes
Monique
paasnini

Re: Nierproblemen en rommelende maag

Bericht door paasnini »

Ik zou je aanraden contact met je dierenarts op te nemen en te vragen of hij aan pancreatitis heeft gedacht. Alle klachten passen daarbij ook de afwijkende nierwaarden.
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Nierproblemen en rommelende maag

Bericht door loes_karel »

Dank je wel voor je snelle reactie!
Als ik kijk bij de symptomen herken ik eigenlijk alleen het braken en de misselijkheid. Zijn eetlust was en is goed, temperatuur normaal en niet sloom.
Maar ik zet het op mijn lijstje voor de dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierproblemen en rommelende maag

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en hier is plenty ervaring met de verzorging van nietkatzels, Pluis staat er vol mee..
nee, wij zien het dier niet en zijn geen dierenarts maar gezamenlijk zijn we uiterst ervaringsdeskundig..
even over het bloedonderzoek.. zijn dat spotchemwaardes en is anorganische fosfor ook (apart) gemeten?
anders niet 'in the blind' met renalzin beginnen.
is de bloeddruk gecontroleerd?
zet zijn waardes als je wilt even in het sticky topic 'nierfaalkatten', voor naslag is dat reuze handig.. daar vind je ook allerlei info over bloedonderzoek, nierdieetvoeders, medicatie en andere middelen enz.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... faalkatten

ik weet dat dierenartsen redelijk terughoudend zijn bij nierfalen fase 1 van de vier, met (al te veel) medicatie.
bovendien weet je niet zeker of het chronisch (voortschrijdend) is of acuut. een herhaald bloedonderzoek kan daar uitsluitsel over geven.

;-) voor ons is handig als je in Pluis verder schrijft want daar hebben we alle nierkatzels bij elkaar (ipv in aparte topics..)
over die rommelende maag zou ik kunnen bedenken dat wanneer hij tot dusver ook natvoer heeft gegeten en nu ineens over is op brokjes, dat dit aanpassing - en veel meer drinken - vergt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
loes_karel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jan 2013 09:50

Re: Nierproblemen en rommelende maag

Bericht door loes_karel »

Dank voor je reactie!
Ik wilde het eerst bij Pluis zetten maar iemand heeft daar net z'n kat laten inslapen :(. Het leek me gepaster om dat de ruimte te geven en niet gelijk met mijn vragen binnen te denderen.

Bloeddruk is nog niet gecontroleerd. Over de spotchem en fosfor ga ik morgen even bellen.
Wat betreft voer: hij eet altijd brokjes met af en toe wat vlees tussendoor als extraatje. Ik heb hem vanochtend ook beetje dieet-blikvoer gegeven. Ik denk dus niet dat het met z'n voer te maken heeft.
Plaats reactie