Ik maak me zorgen. Óf nanuq heeft een steekje los, óf ik doe iets niet goed qua omgang...

Een tijdje terug schreef ik over Nanuq haar gewoonte om mij of vriend wakker te likken. Dit is steeds erger geworden en nu begin ik me af te vragen of er iets aan de hand kan zijn.
Nanuq is aan het omslaan van aanhankelijke poes naar redelijk afstandelijke poes. Dwz op het spelen met ons of Mowgli/voeren/af en toe knuffelen/uitlaten zien we haar amper.
Naast het afstandelijke, wat opzich niet zo erg is, heeft ze de volgende routine ontwikkeld wanneer ze uit zichzelf naar ons (mij of mijn vriend) toe komt. Dit gaat letterlijk 9 v/d 10 keer (op een enkele kroelbeurt na) EXACT zo:
Ik lig bijvoorbeeld op de bank, beetje tv te kijken. Dan komt Nanuq aangestormd. Hevig purrend begint ze over mn buik heen te trappelen (stampen met haar pootjes waarbij ze haar nageltjes aanspant/ontspant). Tijdens het trappelen en keihard purren begint ze te likken. In mijn gezicht, handen (hier knauwt ze ook zachtjes op), praktisch alles wat niet met kleding bedekt is. Dit blijft ze net zo lang doen, tot ik haar stop. Dit kan dus minutenlang zo doorgaan!
Mijn reactie (dit verschilt dus nogal, aangezien ik onhandig pogingen waag te onderzoeken waar dit in godsnaam vandaan komt)
1. Ik negeer het. -Nanuq blijft likken. Komt geen eind aan.
2. Ik aai haar. -Nanuq probeert mijn handen te likken.
3. Ik blijf aanhoudend aaien en haar te kroelen (in de hoop affectie terug te tonen). -Nanuq probeert, tot ze het beu is, mijn handen te stelen en te likken en knauwen
Excuus voor mijn onhandige uitleg. Maar ik mis de ervaring met katten om te weten of dit normaal is of niet... Nogmaals; dit is een dagelijkse routine. En Mowgli doet dit dus nooit. Doe komt gewoon kroelen - zachtjes purren, kopjes geven, in onze armen slapen etc