wat kan ik nou het beste voeren?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat

wat kan ik nou het beste voeren?

Bericht door Gingerlinda »

hallo allemaal
ik ben linda, en heb 2 katten.
1) rood poesje van 5 maand haar naam is Ginger
2) abbesijn kruising kater wildkleur hij is nu 6 jaar. zijn naam is moh.

ik gaf aan de kater royal canin indoor. hij was in zijn vorige huisje gewend aan lidl premium, dat heet opticat geloof ik. volgens velen super voer. maar ik zelf ben opgevoed met het idee dat royal canin de koning der diervoeders is. en het beste.
dus uit alle liefde de kater overgezet naar royal canin indoor.
moh stond daar al een jaar op toen Ginger in ons leven kwam.
toen voor haar er babycat en daarna kitten van royal canin bij gedaan.

maar doordat ik hoorde dat het niet zo'n goede brok is, en zeer slecht zelfs ben ik gaan twijfelen. was ik dan zo dom geweest? ik wil toch zeker weten het beste voor mijn katjes. al helemaal voor de kleine ginger want die heeft een moeilijke start gehad.
ik hoorde dat sanabelle een natuurlijkere voeding zou zijn.

mijn vraag aan jullie is nu: wat is het beste voer? wat is het beste voor de kat?
de kater is gecastereerd en Ginger is net gesteriliseerd.
ze eten nu RC gemengd met sanabelle dental.
ze krijgen af en toe wat rauwe kipfilet, of blik/zakje vlees. meestal met puur vis/kip etc
(zoals shiny cat en cosma.

dus is sanabelle beter qua samenstelling dan RC indoor?
zo ja welke variant van sanabelle is dan het beste?
of is er een andere brok die echt veruit het beste is?

ik vond het wel erg fijn dat bij de rc indoor ik geen ontlasting rook, en de katten zaten mooi in hun vacht. maar heb zelf geen ervaring met andere brokken. behalve met moh en de lidl brok, maar toen stonk hij meer uit zijn bekkie en ook zijn ontlasting rook meer.

alvast heel erg bedankt voor de adviezen.
ik ben echt een leek wat betreft voedingkennis van katten.
ben een beetje duizelig en ontmoedigd door alle merken, verpakkingen en fabrikanten. :) :oops:

met vriendelijke groeten linda en een pootje van Ginger en moh
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Dinky
Tijger
Tijger

Re: wat kan ik nou het beste voeren?

Bericht door Dinky »

Ten eerste welkom op het forum :)

Dat jij zo over het voer nadenkt voor je lieverds is een hele goede stap ;)
Het beste voer bestaat niet omdat elke kat anders is.
Zo heb je mensen die vers geven zoals pearlsofpassion hier op het forum. Daarnaast heb je mensen die KVV (diepvriesworsten) geven zoals mauriceb.
En dan heb je inderdaad nog de brokjes in vele variaties.

Het belangrijkste is dat je een goed gevoel hebt over de brokjes die je geeft. Bij Royal Canin betaal je niet alleen voor de brok maar ook voor de marketing erachter ;)
Op zooplus kan je de samenstellingen van zeer veel brokken bekijken. Wanneer je daar een brok uitgekozen hebt kan je deze intypen in het zoekveld rechtsboven op het forum voor ervaringen ;-) Adriana biedt bijvoorbeeld verschillende soorten brokjes aan bij haar katten waar ze uit kunnen kiezen wat niet zo'n verkeerd idee is wanneer je naar dit onderzoek kijkt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat

hallo mirjam
bedankt voor je reactie.
ik laat ze nu op sanabelle dental want dat moet ik toch op maken.:)
en dan wil ik kijken hoe ik ze dan kan aanvullen met vers vlees/kip en las zelfs over een rouw ei?
ik vind het zelf erg lastig om ingredienten van verschillende brokken te vergelijken omdat ik niet weet wat het allemaal betekent.
royal canin is inderdaad niet het goedkoopste. maar de gezondheid van mijn poezels is voor mij ook niet iets waar ik op wil beknibbelen :);) sanabelle is maar iets goedkoper. maar dat zou voor mij niet de hoofdreden zijn. al is mijn portemonee er wel blij mee :D
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Adriana

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:waar ze uit kunnen kiezen wat niet zo'n verkeerd idee is wanneer je naar dit onderzoek kijkt.
blijf Bianca erg dankbaar want het is een geweldig verhaal en een fantastisch onderzoek. en ik zal geen lll opmerkingen maken over whiskas.. want heel veel wat ik in de praktijk hier thuis heb geleerd, wordt in dat onderzoek bevestigd...
het is een heel verhaal en je moet op de hoogte zijn van koolhdraten en eiwitten en zo en kattenstofwisselingen maar ik word van zoiets toch erg blij en lees het dagelijks weer een keer door want er staat zo veel in!
en inderdaad: meerdere merken/soorten aanbieden!
-----------
je zult moeten proberen wat het beste valt en smaken en voorkeuren verschillen.. per kat en ook per dag...

nu geef je
poes van 5 mndn en aziaat van 6 jaar

huidig voer RC indoor gemengd (zou ik niet doen, beter apart opdienen) met Sanabelle dental.
plus af+toe rauwe kipfilet of natvoer vlees/vis

ik zou almo holistic kip als soort van snoepje erbij geven.
over sanabelle dental heb ik nog geen juichende berichten gelezen dat het tandbederf zou tegengaan. heb het zelf een tijdje gevoerd maar vond het nogal plakkerig ..
als ze aan RC indoor gewend zijn en als dat goed gaat, dan zou ik dat voor een deel blijven geven.
je zou nog kunnen kijken naar nature's best van hills maar dat is vrij duur.
voor je aziaat moet het eiwitgehalte rond 30% zijn..
je zou nog eens bij de andere sanabelles kunnen shoppen en ook eens kunnen kijken bij happy cat.
en dan kleine zakjes en uitproberen en naar ontlasting kijken en zorgen dat ze goed drinken. en na ongeveer 6 maanden hihi weet je ongeveer een beetje wat bij jouw katzels goed valt..
en als ze wat rauwe kip krijgen en nog wat natvoer van behoorlijke kwaliteit zonder smurrie (tandplak..!) dan zit je toch prima?
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Zelf geef ik Taste of the Wild Canyon River feline (ook bij Zooplus te koop) aan mijn katten van bijna twee en bijna veertien. Dit bevalt me erg goed! Ze zitten goed in hun vacht en ook goed op gewicht (de jongste misschien wat te goed, maar soit). Daarnaast geef ik nog Bozita natvoer. Hun ontlasting stinkt veel minder dan toen ik nog Smilla gaf (volgens mij te vergelijken met Sanabelle).

Behalve dat de samenstelling van het voer goed lijkt te zijn zitten er ook geen granen in. Katten zijn slecht in het verteren van granen; het is een goedkoop vulmiddel (Whiskasvoer bestaat uit een hoog percentage granen). Beter zou zijn wanneer je voer hebt met nog minder koolhydraten, maar als je brokjes voert ontkom je daar niet aan. Granen doet kattenpoep stinken (is mijn ervaring). Rauwe kip wil ik ook af en toe gaan geven, dat is goed voor de tandjes.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik vind dat je goed bezig bent en ik zou niet weten waarom je andere brokjes zou moeten gaan geven. Ik geef al eeuwen Royal Canin en het bevalt mij en de katten prima.
Daarnaast geef je zo nu en dan zacht voer dus Ginger en Moh hebben niets te klagen.

Die brokjes die Maaike noemt (Taste of the Wild) lustten ze hier niet.
En mijn ervaring is dat het niet veel uitmaakt wat je geeft mbt de geur van de ontlasting: Cerná stinkt altijd, wat ze ook krijgt, en Milka die precies hetzelfde als Cerná eet, nooit. Het heeft dus volgens mij meer met de interne stofwisselingsfabriek te maken.
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat

bedankt voor de tips.
ik denk dat ik inderdaad gewoon zo blijf voeren, en afhankelijk van mijn ervaring met sanabelle dental geef ik Rc indoor met sanabelle. maar mocht de sanabelle op langere termijn niet goed bevallen laat ik dat achterwege.
rauwe kip, en kippenstrotjes ga ik proberen. ze zijn nu nog alleen gegaarde kip en koolvis gewend.
ik ruik beide katten niet echt qua ontlasting. dus ik zal wel mazzel hebben ,hihi :D
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou geen soorten voer mengen. Ik zou 1 hoofdbrok aanbieden als ik jou was en dan een ander soort 1 x daags als snoepjes aanbieden, dus uit de hand laten eten, is even een verwenmoment zeg maar.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
paasnini

Bericht door paasnini »

Rc Indoor is een puur marketing fabeltje. RC gebruikt veel granen, zo ook bij de indoor, om de kat een gevoel van bevrediging te geven. De kat is van nature een vleeseter, ik heb nog nooit een kat in een maisveld zien eten ;-).
Tuurlijk is rauw geven geweldig en het meest gezonde wat je kunt doen maar als je toch graag brok wil geven kiesdan voor een brok zonder granen met een hoog vleesaandeel zoals Orijen, taste of the wild, Acana, Nutrivet, etc.
Simpel, graanvrij met hoogvleesaandeel bevat weinig koolhydraten (15-20%) brokken met granen bevatten zomaar 40% koolhydraten, die verbruikt de kat niet waardoor het omgezet zal worden naar vet. Bovendien heeft de pancreas het zwaar met het verteren van granen met groot risico op o.a. diabetes op oudere leeftijd.
Wanneer je je kat brok geeft vul het dan aan met natvoer (zonder granen en suikers, weer die koolhydraten ;-) ) dit ivm de vochthuishouding en hoe meer nat hoe minder brok.
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat

ik voer naast de brokken natvoer, en rauw kip/vis.
de Rayal canin is voor mijn katten de beste brok. tot nu toe de enige brok zonder diarree, braken en word met smaak gegeten.
moh is namelijk erg gevoelig voor ander voer. hij had zelfs bloed bij zijn ontlasting :S
voor mohtje dus nooit andere brokken meer dan royal canin.
maar vul dit wel aan met rauw kip/vis. en natvoer, gistsnoepjes, en andere lekkers :)
maar bedankt voor het advies.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hier is dinky ook gek op katten gras als aanvulling op het voer ;-)
Laat ik in stenen bakje groeien en staat ze dagelijks wel even bij te knabbelen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat

ja klopt. haha
die heb ik via zooplus. eerst dacht ik dat er niks kwam.
maar nu staat er een grote bak gras in de keuken :D
af en toe zie ik ze er een sprietje van eten.
ze vinden rauw kip, ei en vis hier ook lekker. dus al met al ruime keuze :)
Plaats reactie