even een paar vraagjes
1. mijn kat Manja likte af en toe mijn planten, zonet ook heel uitgebreid, ik heb een palmboom plant, en die likte van top tot teen, om het zomaar te zeggen, en bij mijn ouders (in het weekend) dan likt ze daar ook af en toe de bloemen.
is dit normaal gedrag?
2. Manja is ongeveer 3 jaar oud nu. ze is heel erg lief. ze is echt een aandacht kat, ze wil graag geaait worden, maar ze kan zomaar ineens zich omdraaien en boos zijn, dan bijt ze mij heel hard en klauwt ze mij, iemand een idee hoe ik haar van die gedrag af help. ze geeft niet echt een waarschuwing, dus voor ik het weet ligt mijn hand open. of hangt ze aan mijn arm.
dit vind ik heel vervelend, dit doet ze overigens niet alleen bij mij, ze doet het ook bij mensen die bij mij op bezoek komen.
ze bijt soms ook en likt ze eventjes en bijt ze weer, alsof ze wil zeggen 'ik ben wel lief'
iemand een idee hoe dit gedrag is ontstaan? en wat er aan te doen is?
3. Manja is erg speels, dat vind ik geweldig

dus de vraag: Weet iemand hoe ik haar dat gedrag kan laten afleren..?
Manja haar verleden weet ik niet, ze is 2 keer terug naar het asiel gebracht voor ik haar in huis nam, en daarvoor schijnt ze een zwerf achtig bestaan te hebben gehad, ik weet niet of het ook daardoor kan komen, en het precieze verleden weet ik ook niet.
kunnen jullie mijn vragen beantwoorden, of willen jullie dat

gr Marline