Vijandigheid van oudere poes naar jongere poezen toe

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Trui
Kitten

Vijandigheid van oudere poes naar jongere poezen toe

Bericht door Trui »

Even de geschiedenis wat schetsen: Momenteel heb ik 4 poezen, eentje van 14 jaar, eentje van 7 jaar (Tita Tovenaar), eentje van 2,5 (Victoria) en eentje van 7 maand. Vorige vrijdag heb ik Mira, die slechts 2 maand ouder was dan Victoria moeten laten inslapen wegens een zware voedselallergie zonder zicht op beterschap.
Mira was een heel pak groter en zwaarder dan Victoria en Tita Tovenaar. Tita heeft zich vanaf het begin altijd onverschillig getoond ten opzichte van de kittens (want ik had ze al vanaf heel kleintjes) maar heeft later een aversie ontwikkeld ten opzichte van Victoria met verwondingen tot gevolg. Mira heeft Victoria altijd beschermd en die bescherming is nu weggevallen.
Tita heeft intussen beide kleintjes aangevallen op momenten dat ik niet in de kamer was. Ze lopen beide zeer schrikachtig rond, en Victoria schrikt op van elk geluid (terwijl ze duidelijk ook aan het treuren is).
Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel oplossingen ?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Vijandigheid van oudere poes naar jongere poezen toe

Bericht door castratenkoor »

Na het wegvallen van een poes is het vaak een periode rommelig in een groep is ook mijn ervaring. Iedere poes moet opnieuw haar plaats vinden in de groep.
Ik zou voor zover nog niet is gebeurd de jongste poes laten castreren. En dan heel veel tijd, energie, aandacht en liefde in iedere kat apart steken. Hopenlijk is het niet blijvend dat ze elkaar de tent uitknokken. Als het na 2 maanden nog oorlog is kun je het beste overwegen te herplaatsen. Sommige poezen dulden elkaar echt niet in een huis. Dan is het een moeilijke keuze, maar het belang van elk dier afzonderlijk staat voorop, toch?
Maar voor het zover is, eerst alles op alles zetten. Herplaatsen is pas de laatste optie.
Probeer ook eens valeriaan te druppelen op pluche beesten en/of kussentjes.
Voor 3 euro koop je een flesje bij de apotheek. het haalt de scherpe kantjes wat van een slechte verstandhouding.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Trui
Kitten

Bericht door Trui »

Ze zijn alle vier gesteriliseerd. Het is precies alsof ze de kleinste (Victoria) uitpikt, ze heeft dit altijd gedaan, omdat ze die aankan. Ik had het eigenlijk verwacht dat dit zou gebeuren bij het verlies van Mira, omdat ze nogal een eenzaat en dominant is.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Is het echt vechten met gegil en plukken haar? Of houdt het op als Victoria en het andere poesje piepen? Het klinkt alsof de rangorde opnieuw bepaald moet worden na het verlies van Mira. Meestal is dit na een paar weken wel over. Verder geeft Dinie goede tips.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Trui
Kitten

Bericht door Trui »

Ze houdt inderdaad wel op als de kleintjes gillen (en ik erbij). Ze heeft wel al eens in Victoria gebeten met een absces tot gevolg en niet zo lichte aaitjes al aan beide kleintjes gegeven. Ze heeft ze gisteren en vannacht toch al gerust gelaten, misschien door de Feliway dat ik in het stopcontact heb gestoken.
Plaats reactie