nierprobleem en diarree

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ellen Korenbloem
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2012 10:31

nierprobleem en diarree

Bericht door Ellen Korenbloem »

Hoi Allemaal

mijn lieve poes mevrouw van Puffelen van 15 jaar heeft nierproblemen.
Nu is ze al een kleine 2 weken met medicatie begonnen, alleen heeft ze nog
steeds diarree...lijkt zelfs erger te worden..
Hebben jullie ervaring hiermee?
Zou graag willen weten of ik hier zelf nog iets aan kan doen...
Hoor graag wat jullie ervaringen hier mee zijn...
alvast dank voor jullie adviezen/reacties...

Groetjes,
Ellen en mevrouw van Puffelen
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: nierprobleem en diarree

Bericht door Gingerlinda »

hallo ellen
als eerste veel sterkte gewenst voor jou en mevrouw van puffelen.
ik heb geen ervaring met katten die nierproblemen hebben,
maar bij diarree kookte ik altijd wat koolvis, panga filet of kipfilet. en dat kregen ze dan hier ipv brokjes.
maar ik weet niet of dat bij een nierdieet ook mag.
misschien is het verstandig je DA even om advies te vragen, ik neem aan dat die mevrouw van puffelen kent op medisch gebied.
veel sterkte gewenst. groetjes linda
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Cerna

Re: nierprobleem en diarree

Bericht door Cerna »

Hoi Ellen, welkom op het forum.

Diarree en nierproblemen gaan volgens mij nooit samen, eerder andersom: een kat met nierfalen heeft meestal last van verstopping doordat het lichaam teveel vocht onttrekt.
Je hebt het over medicatie. Welke? Fortekor (Benakor)? Ik lees niet op de bijsluiter dat dit diarree geeft als bijwerking. Is het begonnen nadat je medicijnen hebt gekregen?
En ben je van het ene op het andere moment overgestapt op nierdieet? Het kan namelijk zijn dat de darmen op de snelle verandering van voer reageren.

We hebben hier een uitgebreid topic over nierfalen:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258, dus mocht je vragen hierover hebben dan kun je waarschijnlijk alle antwoorden wel vinden (via "zoeken" rechtsbovenin op deze pagina).

Maar wanneer de diarree te lang aanhoudt (nu al 2 weken?), dan zou ik toch de dierenarts consulteren want een kat met nierfalen heeft heel veel behoefte aan vocht en dat verdwijnt nu door de diarree wel heel snel uit het lichaam. Gevolg: uitdroging. Gevolg: nieren worden nog slechter en de kat gaat zich nog beroerder voelen. Desnoods dus aanvullen met wat spuitjes water, paar keer per dag.

Wat zijn de nierwaardes van mevrouw van Puffelen (m.a.w: hoe ernstig is het nierfalen?)?

Sorry, heleboel vragen, maar voor een duidelijk plaatje noodzakelijk.
Ellen Korenbloem
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2012 10:31

Re: nierprobleem en diarree

Bericht door Ellen Korenbloem »

Dank je wel voor jullie reacties/adviezen!

Ik ga morgen maar even bellen met de DA want ik vertrouw het voor geen meter...
ze heeft Benakor als medicatie...maar had voordat ik ging naar de DA al wat last van diarree...
Ze slaapt erg veel...lusteloos weinig energie...maak me wel zorgen... :-|
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: nierprobleem en diarree

Bericht door Konijntje »

Hoi Ellen,

Toevallig heeft Beer nierfalen en had ook tijdje lang diaree wil niet zeggen dat mevr. van Puffelen hetzelfde heeft maar misschien heb je hier wat aan.
Toen ik voor het eerst bij Beer nierfalen ontdekte was hij behoorlijk ziek dat levert stress op ook daarbij zeggen ze dat verandering van voedsel nu waarschijnlijk nierdiet ook diaree kan geven andere samenstelling dus daar moeten ze ook aan wennen.
Je kan als ondersteuning iets tegen diaree geven dat heb ik met Beer ook gedaan maar toch ging het niet over bij Beer en toen heb ik ontlasting onderzoek gedaan want ik wilde niet allemaal rotzooi geven maar liever gericht behandelen ivm zijn nieren want ik dacht aan parasiet de welbekende giardia omdat zijn ontlasting een specefieke geur had sorry dat ik het zo zeg.
En inderdaad het was een variant van giardia ik weet niet zo goed hoe ik dat moet schrijven deze parasiet kan een gezonde dier zelf oplossen maar als een kat wat zwakker is kan de parasiet de overhand nemen 2 kuurtjes gehad en is goed gegaan maar ik merk als hij even verandert van voedsel dat hij toch nog gevoelig voor is.

Nou lang verhaal maar ik zal als ik jou was even een ondersteunende pasta geven zoals finidair of probiotica behalve als water eruit loopt of heel veel diaree heeft tja dan wel aan de bel trekken want dan kunnen ze uitdrogen.
Heel veel sterkte met mevrouw van Puffelen!!!
Plaats reactie