Teike

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Teike

Bericht door Maxim »

Sinds we Teike hebben, nu ongeveer een week. Hebben we haar eerst Tom Poes droge brokken gegeven en van die zakjes natvoer. Ze krijgt nu Royal Canin voer voor Maine Coons (ze is een Noorse boskat). De brokjes vind ze lekker maar ze smult echt van die zakjes..

Ik zorg steeds dat haar bakje gevuld blijft met droge brokjes omdat ze wat mager aanvoelde toen we haar opgehaald hebben, haar schoudertjes waren nogal scherp..dat is echt al een heel verschil nu..!

Hoe vaak zal ik haar zo'n zakje geven, als ik naar de keuken loop, komt ze gelijk aangerend en kijkt me vragend aan, als ik dus de la open doe waar de zakjes liggen zet ze haar voorpootjes tegen de keukenkastjes omdat ze zo blij is dat ze zo'n zakje krijgt. Op de verpakking staat drie zakjes per dag. dat doe ik nu ook. Gewoon ook om haar wat meer aan te laten komen. Ze komt niet buiten. Is dit te veel op den duur?
Ze krijgt een zakje s'ochtends, een in de middag en een als ik naar bed ga.

Ook heb ik haar eergisteren een rauwe eierdooier gegeven, vond ze heerlijk! Hoe vaak geef ik dat erbij? Gewoon als extraatje af en toe of bijv. om de 2 dagen?

Vandaag heb ik haar ipv een zakje, een in stukjes gesneden rauw kippenlevertje gegeven, vond ze ook superlekker! Hoe vaak kun je dit geven?
Vond wel dat ze wat stonk uit haar mond na dat levertje maar dat is logisch, als je bijv. zo'n levertje eens per week geeft, zal ze dan op den duur de hele tijd stinken of alleen die dag?
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Teike

Bericht door Gingerlinda »

hallo welkom op het forum
ik vind zelf 3 zakjes per dag en droge brokken erg veel.
1 zakje is voldoende, die kun je dan eventueel verdelen over 1 keer.
ik heb 2 katten, en geef ze dan elk een half zakje, dat is dan een mooie portie die ze in een keer op eten.
je bent goed bezig qua voeding en denkt er goed over na.
3 zakjes natvoer per dag is veel als je ook ngo droge brok geeft. maar ik weet anderen hun mening hier niet over. qua ontlasting is het bij mijn katten het beste als ik 1 maal per dag natvoer geef en verder de droge brokjes.
groetjes linda
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Teike

Bericht door Adriana »

van kippenlevertjes kunnen ze behoorlijk aan de diarree gaan.
er zijn ook maagjes en hartjes te koop, ook bij sommige supers en dat is spiervlees en dat is goed voor haar gebit. wel van te voren even in water afspoelen.
als ze eidooier lust dan is dat ideaal, daar zitten vrijwel alle voedingsstoffen in onbewerkte staat in, twee tot drie (?halve) per week is ruim voldoende.
neem aan dat ze RC brokjes krijgt en dat is compleetvoer, daar zit alles in.
wat is het merk natvoer dat je haar geeft?
en met een paar keer per week ei zal ze heel snel bijkomen!
ben je al bij de dierenarts geweest en hoe veel woog ze?
fijn dat het zo goed gaat en ze lijkt me al helemaal thuis bij jullie..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Teike

Bericht door Gingerlinda »

komen ze snel aan van eidooiers dan?
en als een kat ei krijgt, mogen ze dan alleen rouw en dan alleen het gele?
en waarvoor is een rauw ei goed?
ik heb ginger net een ei dooier gegeven 'rauw' en dat vind ze heerlijk. kip en vis mag ook rauw toch?

als je brokken hebt die inderdaad van goede kwaliteit zijn zit er alles in wat ze nodig hebben. maar ik verwen ze hier ook nog dagelijks met iets extra's:)
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Teike

Bericht door Dinky »

Maxim schreef:Hoe vaak zal ik haar zo'n zakje geven, als ik naar de keuken loop, komt ze gelijk aangerend en kijkt me vragend aan, als ik dus de la open doe waar de zakjes liggen zet ze haar voorpootjes tegen de keukenkastjes omdat ze zo blij is dat ze zo'n zakje krijgt. Op de verpakking staat drie zakjes per dag. dat doe ik nu ook. Gewoon ook om haar wat meer aan te laten komen. Ze komt niet buiten. Is dit te veel op den duur?
Ze krijgt een zakje s'ochtends, een in de middag en een als ik naar bed ga.
3 zakjes op een dag geldt als compleetvoer en dan hoef je dus geen brokjes meer daarnaast te geven. Wanneer je het naast de brokjes geeft zou ik (wanneer ze op gewicht is) niet meer geven dan 1 zakje op een dag. Deze kan je dan wel in verschillende keren geven waardoor ze wel meerdere smulmomenten heeft.
Anders heb je op den duur denk ik een poes met flink overgewicht (en de daarbij horende problemen).

Hier wordt ik elke keer dat ik naar de keuken loop vragend aangekeken voor wat lekkers. Het is een kunst om dit zoveel mogelijk gewoon te negeren ;) Als ik er elke keer aan toe zou geven zou ik helemaal een dikke poes in huis krijgen :lol: De ene keer loopt ze vervolgens mee terug naar de kamer en de andere keer begint ze dan gewoon haar brokjes te eten. Je geeft een kind dat de hele dag door om lekkers vraagt immers ook niet elke keer snoep ;)

Omdat je het hebt over rauw voeren zou je ook in plaats van zakjes/blikjes uit de winkel kunnen denken aan KVV worsten. Voor meer info klik hier. Hier wordt dat door Dinky met nog meer smaak gegeten dan de zakjes/blikjes natvoer uit de winkel ;) Ik maak dan porties van ongeveer 60 a 70 gram. Je kan ook helemaal overschakelen dat je alleen maar KVV geeft in plaats van brokken maar dat moet je maar net willen. Op deze plaats hier op het forum staat er ook veel informatie over.
hier nog informatie over het voeren van organen en hoeveel je er van mag voeren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Maxim
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 dec 2012 01:42

Re: Teike

Bericht door Maxim »

Ik heb er de afgelopen dagen al veel over gelezen ja, over het barfen. Denk dat ik wel zo'n 'worst' ga halen als ik weer bij de winkel ben. Die winkel zit in een andere woonplaats en heb nu juist de RC gehaald, ik denk wel dat ik die brokjes blijf geven, heb er een goed gevoel over. Vind het ook een goed idee om ipv de zakjes dan die 'worst' te geven. Ga ik doen! Ok, en dus ipv de levertjes beter hart geven, maar dan met die worst is dat weer een vervanging daarvoor..mm..ok, zo ga ik het doen denk ik.. Gewoon altijd de rc brokjes, elke dag een momentje met die worst van carnibest, om de 2 dagen een rauwe eidooier en af en toe (misschien een keer per week?) wat hart of niertjes. Ze is heeft geen diarree gehad na de lever maar dat risico wil ik niet nemen dan..

Bedankt weer voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Teike

Bericht door Ms Maaike »

Hoe zit dat eigenlijk met de lever als 'gezond' orgaan zeg maar? De lever breekt alle stoffen in het lichaam af, zo ook medicijnen. Kan het zo zijn dat die afbraakproducten (metabolieten) die ook in de lever kunnen achterblijven (of zelfs worden opgeslagen) slecht voor je kat zijn? Heb er even naar gezocht op het forum maar kan er niks over vinden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Teike

Bericht door Adriana »

ben nooit dol geweest op lever als kattenvoeder en wat Maaike hierboven schrijft, daar zit wel wat in.. je weet nooit hoe schoon dat 'vlees' is..
er zijn heel veel katzels allergisch voor allerlei achtergebleven stofjes (hormonen, antibiotica ea medicijnen en goeibevorderaars..) in vlees

rauw is altijd beter als ze het lusten en bij ei is het vooral de eidooier waar alle voedingsstoffen in zitten. het wit is vocht en voornamelijk eiwit.
rauw is onbewerkt, de meeste vitamines en mineralen en zo gaan achteruit bij bewerken en koken en enzymen leggen bij 40 graden gelijk het loodje. enzymen zijn erg belangrijk, vandaar rauw/ongekookt..

je bent erg goed bezig hoor en ook zielsgelukkig lijkt me met deze herplaatstijger.
bij de dierenarts moet je toch wel even laten checken of ze gechipt is.. en je bent haar zeker weten dan niet onmiddellijk kwijt want op dat moment weet alleen jij de gegevens van de chip. en als de baasjes blijkbaar helemaal geen moeite hebben gedaan met opsporingsberichten, dan hebben ze geen mensenpoot om op te staan. je zou nog even kunnen checken bij amivedi.
ze doet wel erg veel kleine plasjes per etmaal vind ik.. kijk uit voor blaasontsteking.. maar het kan ook stress zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Teike

Bericht door Dinky »

Wat betreft de lever vond ik het volgende op voerwijzer:
Voer het liefst biologische lever en nier. Dit zijn ontgiftende organen en in de bio-industrie worden producten gebruikt waardoor er afvalstoffen in de lever en nieren terechtkomen. Denk aan antibiotica, schadelijke anti-oxidanten in het voer en bestrijdingsmiddelen tegen parasieten.

kenmerken lever:
- Bevat meer dan gemiddeld: ijzer, fosfor, koper, zink, chroom, vitamine B12, vitamine A en vitamine D
- In de lever worden soms schadelijke stoffen opgeslagen die het lichaam niet kan uitscheiden, voer dus niet teveel lever
- Lever werkt zeer laxerend.
- Biologische lever wordt vaak lekkerder gevonden dan lever uit de bio-industrie.
Aangezien ze gewoon brokjes krijgt zou ik dus geen losse lever erbij geven ;-) Zou dan eerder kiezen voor een stukje rauwe kipfilet bijvoorbeeld (oftewel spiervlees ipv orgaanvlees).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Teike

Bericht door lidewij020 »

In de schaal van eieren zit veel kalk en fosfor. Dat is niet verkeerd voor de botten van je kat. Het klinkt voor ons niet lekker, maar het is prima om wat eierschaal ook mee te voeren. Je zult zien dat de katten dat lang niet zo vies vinden als wij.
Hier nog wat info:
http://www.voerwijzer.com/barf-ingredienten/eieren

Je zou ook eens eendagskuikens kunnen proberen, de meeste katten zijn er dol op en spelen ermee. Het is goed voor de tanden en qua voedingswaarde ongeveer gelijkwaardig aan een ei. In het maagje van het kuiken zit nog eidooier. Zelf wissel ik het voren van kuikens af met rauw runderhart, lamshart, kippennekken en kippenvleugeltjes.

Ik voer ook nog twee soorten kvv: http://www.darf.info/ en http://www.lotgering.nl/Vlees.aspx Het bevalt mij en de katten prima.

Let wel op dat je niet rauw voert vlak nadat je kat commercieel voedsel heeft gegeten. Blikvoer en brokken maken de maaginhoud namelijk basisch (minder zuur). De kat heeft juist die zure barrière nodig om eventuele ziekteverwekkers uit het verse vlees onschadelijk te maken. Zorg dus dat er een paar uur tussen zit.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Teike

Bericht door BloemTetsu »

Even tussendoor. Geldt dat ook voor commercieel voer na de eendagskuikens? Dat geven wij wel of.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Teike

Bericht door Dinky »

Er zijn ook die zeggen dat het niet uitmaakt en het achterhaald is dat er een aantal uur tussen moet zitten
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Teike

Bericht door Ms Maaike »

Hangt ook van het 'commerciële' voer af denk ik. Veel granen in brokvoer doet de maag-pH stijgen (correct me if I'm wrong), waardoor de maag moeite heeft met vlees verteren als dat te snel na het koolhydraatrijke brokvoer komt. Vlees heeft immers een heel lage pH nodig om verteerd te kunnen worden. Ik denk dat je met een graanvrij voer prima rauw vlees kan geven zonder dat je uren hoeft te wachten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Teike

Bericht door castratenkoor »

""Let wel op dat je niet rauw voert vlak nadat je kat commercieel voedsel heeft gegeten. Blikvoer en brokken maken de maaginhoud namelijk basisch (minder zuur). De kat heeft juist die zure barrière nodig om eventuele ziekteverwekkers uit het verse vlees onschadelijk te maken. Zorg dus dat er een paar uur tussen zit.""

Als rauw vlees bevroren is geweest zitten er echt geen ziekteverwekkers meer in. Ik voer alles uit de diepvries, nooit zo uit de winkel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Teike

Bericht door lidewij020 »

Niet alle ziekteverwekkers gaan dood na invriezen. Veel bacterien maken sporen die de vriezer prima kunnen overleven. Salmonella bijvoorbeeld kan na het ontdooien gewoon weer de kop opsteken. Onderzoek toont aan dat 2/3 van het kvv besmet is met salmonella en of E. Coli. Gelukkig worden gezonde katten niet ziek van Salmonella, maar wij mensen vaak wel. Katten die salmonella binnen krijgen, kunnen die bacterie met hun maagzuur onschadelijk maken. Als de zuurbarriere onvoldoende werkt (door basisch voedsel), kan de kat de salmonella wel weer uitscheiden via de ontlasting of braken. Dat kan vervelend zijn (zelfs gevaarlijk) voor ons of bv voor de buren waar onze katten in de tuin poepen.

Hier nog wat info:
http://www.dierenkliniekhugen.nl/patien ... 1&maand=12
http://www.favv.be/tips/kippenvlees.asp
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/e ... e-koelkast
Laatst gewijzigd door lidewij020 op 30 dec 2012 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie