Waar het mij omgaat is dat in dat artikel dingen naar voren worden gehaald die 99% van de kattenbezitters niet weten. Of je alles letterlijk moet nemen wat er staat is een 2e.
Dan is de onafhankelijkheid van het artikel niet echt van belang vind ik. Wat enkel van belang is dat wat er geschreven word ook hout snijdt.
Ik denk dat je door het lezen van dat artikel anders gaat kijken naar de voeding van een Kat (carnivoor).
Want zoals het artikel omschrijft, een dure brok met een hoog eiwit gehalte is nog geen goede brok.
De kwaliteit van het eiwit (plantaardig of dierlijk) maakt voor een carnivoor een wereld van verschil.
Als mensen wat bewuster omgaan met de voeding van hun kat is het doel al bereikt.
Daarnaast is er altijd een kosten baten plaatje en de afweging van wat je kat wel op niet lust natuurlijk.
Ik heb nog nooit een vergelijkbaar stuk gelezen waarom een kat juist wel brokken die 60% gemaakt zijn van mais moeten eten.
Adriana schreef: en in een ander topic een boeiend verhaal over wat katten zelf kiezen..
http://www.nu.nl/wetenschap/2984683/kat ... dieet.html
zo werkt het hier ook, ik heb altijd 4/5 verschillende soorten brokjes en afwisselend twee soorten natvoer en de strekking van het artikel klopt hier, ze kiezen zelf en hebben uitgesproken voorkeuren. nee, ze eten hier geen whiskas....
Bovenstaand artikel snijdt daarentegen geen enkel hout vind ik. het enige wat voor waarheid aangenomen kan worden is dat een kat z'n eigen samenstelling kiest en het dieet nog steeds lijkt op dat van een wilde kat. De onafhankelijkheid van dit artikel is wel ver te zoeken. nl gemaakt door de producent van whiskas. Ook hierin praten ze enkel over eiwit, maar niet of dit dierlijk of plantaardig is. En daar zit hem de crux.
En wat de kat lekker vind is ook niet echt belangrijk. In amerika vinden ze hamburgers en vet eten geweldig, maar of dat ook het welzijn van de mens ten goede komt is de vraag.
Verder wil ik nog even kwijt dat er hele hordes katten oud zijn geworden op blik en brok dus de afweging ligt altijd bij het baasje. Als je kat het goed doet op wat 'minder' voer waarom zou je het dan veranderen?. ik zou en ben ook pas gaan switchen bij problemen.