Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Hier is het hele voorafgaande verhaal te lezen:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 37&t=26185

Goed, ik heb nu dus een Heilige Birmaan met twee kittens. Omdat we niet wisten van haar zwangerschap (we hebben haar drachtig gekregen van de vorige eigenaar) hebben we haar een week voor de bevalling ontvlooid en ontwormd, ondanks dat ze nooit buiten komt.

Nu zijn we anderhalve week verder en heb ik een moederpoes en twee kittens vól met vlooien!

HEEEEEEEEELP!

Maar goed, wat heb ik tot nu toe gedaan?
- Alle dieren ontvlooid met Beaphar Vermikill Bio Spot On, een biologisch middel dat volgens de dierenarts absoluut gebruikt mocht worden, hoewel ze twijfelde of het effect zou hebben. Dit is vanochtend gebeurd.
- Het nest wordt twee keer per dag verschoond. Twee keer per dag richt ik een doos in als kraamnest, inclusief voer, kruikjes en handdoekjes. Ik heb dus twee dozen. De doos die niet wordt gebruikt wordt met Beaphar Omgevingsspray Tegen Vlooien ontvlooid, de handdoeken in de kookwas gewassen en de voerbakjes en kruikjes in een hete vaatwasser gewassen.
- De kraamkamer-delen die niet direct met de kittens in aanraking komen zijn twee keer per dag ingespoten met Beaphar Omgevingsspray Tegen Vlooien (denk aan o.a. kattenbak) en de vloer gedweild met een sopje van Beaphar Vlooienshampoo.
- Sientje is vandaag al drie keer gekamd, ik heb haar maar één vlo gezien, maar die was me te snel af in die lange vacht. De kittens zitten helemaal onder, als ik ze oppak zitten er zeker vier of vijf op ieder buikje.
- De stofzuiger zit een vlooienbandje in, de mond is ingespoten met Beaphar Omgevingsspray Tegen Vlooien, en alle meubels beneden zijn ook ingespoten, evenals gordijnen, tapijten en matten.
- Ieder vlootje wat ik tegen ben gekomen is sowieso direct koelbloedig door mij vermoord! Dat werden er 12 in totaal vandaag!


En nu; alles zit nog steeds onder. Beneden zie ik er geen, ook ikzelf ben niet gebeten. Alleen de kittens blijven maar onder zitten. Gelukkig vind Sientje het kammen prima, maar met die lange vacht heb ik eigenlijk echt een grondig ontvlooingsmiddel nodig om er vanaf te komen.

De grote vraag: ik heb nog een pipet Fiprocat Spot-On. In principe mag dit natuurlijk niet gebruikt worden bij de kittens. Maar hoeveel kwaad kan het werkelijk? Is een nest met vlooien niet schadelijker? Kwestie van kiezen uit twee kwaden?

Ik hoop op een aantal goed onderbouwde reacties. Alvast bedankt voor alle moeite!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
paasnini

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door paasnini »

Het enige: De frontline spray mag op pasgeboren kittens gebruikt worden. Je moet dan de spray op je handen spuiten (met handschoenen aan is het wat schoner voor jou) en vervolgens de kittens er mee inwrijven. Mama moet uit de buurt blijven tot de vachtjes weer helemaal droog zijn.
Oma's gebruik is gedroogde kamillebloempjes onder het dekentje leggen.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Mooie tip Paasnini! Kun je me ook vertellen hoe vaak ik dat achter elkaar mag gebruiken en hoeveel tijd daar tussen moet zitten? Ik heb hier namelijk te maken met een plaag! :-)
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik heb zojuist de Frontline-spray opgehaald bij de dierenarts, dus we gaan beginnen met het gruwelijke afmaken van deze secreten! Bedankt voor je tip, ik houd je op de hoogte!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
paasnini

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door paasnini »

Volgens de gebruiksaanwijzing werkt het 5 weken maar dat is wel afhankelijk van de infectiedruk en omgeving.De volledige bijsluiter kun je vinden op de website van Zooplus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door Adriana »

vlooien komen op warmte af dus als je bij de kittens een handdoekje legt en daar bv met een warme lamp op schijnt dan springen ze vrij snel naar dat lekker warme handdoekje.
ze zijn al een beetje groggy van de frontline, dus makkelijk te pakken en zwemmen maar (in een bak met heet water en wat sop). zo heb je de wedstrijd vrij snel gewonnen maar je mag voor de vlooienbabies nog regelmatig in de herhaling.
wat groeien ze hard en met twee is er natuurlijk ook lekker veel melk bij moeders..
ben ook wel benieuwd hoe ze uitgroeien.. en hoeveel birmaan erin zit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door paasnini »

Succes en ik ben benieuwd.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door Gabriella van Dijk »

paasnini schreef:Volgens de gebruiksaanwijzing werkt het 5 weken maar dat is wel afhankelijk van de infectiedruk en omgeving.De volledige bijsluiter kun je vinden op de website van Zooplus.
Dank je wel! Ik heb het bij de dierenarts opgehaald en de volledige bijsluiter zit er dan natuurlijk bij. Dank voor je behulpzaamheid!
Adriana schreef:vlooien komen op warmte af dus als je bij de kittens een handdoekje legt en daar bv met een warme lamp op schijnt dan springen ze vrij snel naar dat lekker warme handdoekje.
ze zijn al een beetje groggy van de frontline, dus makkelijk te pakken en zwemmen maar (in een bak met heet water en wat sop). zo heb je de wedstrijd vrij snel gewonnen maar je mag voor de vlooienbabies nog regelmatig in de herhaling.
Ik laat de dames nu even met rust, het was een race tegen de klok en waarschijnlijk voor allen nogal stressvol. Ik heb eerst alles klaargelegd, toen heb ik het eerste kitten uit de doos gehaald, die helemaal doorweekt en toen gekamd, heel zachtjes. Piepen dat ze deed! En in de andere kamer begon moeders natuurlijk ook! Maar je mag ze niet terugzetten voordat ze helemaal droog zijn, dus heb haar bij mij op een handdoekje gekamd. Er kwamen zo al een hoop neetjes af en ook een groggy vlo! Die gelijk gekilld natuurlijk. Gekamd tot ze droog was en toen in de schone doos gezet. Toen meteen moeders gepakt, zodat moeders niet bij het schone kitten in de doos vloog. Moeders was ontzettend lief terwijl ze het duidelijk heel vervelend vond. Met die lange vacht moeilijk om helemaal te doorweken, zeker in de oksels, de dikke staart, tussen de voorpoten en meer van dat soort plekjes maar ik heb m'n best gedaan. Toen moeders losgelaten, de deur open gezet en zij liep gelijk de schone doos in. Toen het laatste kitten uit de eerste doos gepakt en de procedure van het andere kitten herhaald. Hier haalde ik twee vlooien en flink wat neten af. Ook deze nu weer teruggezet. Alle vuile handdoeken en andere stoffen dingen meteen in de kookwas. Ik laat ze nu even met rust en straks weer allemaal kammen! Ik hoop dat ze snel allemaal kapot zijn. Zouden de vlooien niet dood gaan van alleen de frontline al? Rook als behoorlijk gif. Kan me ook voorstellen dat de kittens hier misselijk/niet lekker van zijn, dus laat ze nu even met rust en ga over een uurtje weer even kijken.
Adriana schreef:wat groeien ze hard en met twee is er natuurlijk ook lekker veel melk bij moeders..
ben ook wel benieuwd hoe ze uitgroeien.. en hoeveel birmaan erin zit..
Ze groeien inderdaad als kool! Ik ben ook uitermate benieuwd!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
LoveLess
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2012 14:06

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door LoveLess »

Nu je kittens ouder zijn heb ik nog wel een tip die ik van een vriendin heb. knoflook! klinkt misschien raar, maar als je last heb van een plaag kan het erg handig zijn. Verse knoflook is het beste, maar als ze eromheen eten, kun je ook poeder gebruiken. Vlooien schijnen er niet perse dood aan, maar worden, als ze dan je kat drinken wel onvruchtbaar, dus een goeie manier om een plaag onder controle te krijgen. Begin met een snufje en bouw je het steeds een beetje op, maar niet zoveel dat je de knoflook zelf erg gaat ruiken, anders heb je kans dat ze het niet eten. Mijn kater, had mega-vlooien, hij woont nu een halfjaartje bij ons en heeft geen last meer van de vlooien, hij heeft nog een enkeling af en toe, maar het worden er niet meer zoveel dat je ze kan tellen :). Daarnaast is het goed voor hart en vaten :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed advies nodig, graag vanuit ervaring!

Bericht door Adriana »

(vooral verse) knoflook is giftig voor katten.. !

Knoflook en uien: Zowel vers, gekookt of in poedervorm zijn knoflook en uien vaak benodigdheden bij het voorbereiden van maaltijden, ook bij babyvoedsel. Knoflook en uien zijn giftig voor honden en katten omdat ze sulfoxide en disulfide bevatten. Deze stoffen zorgen ervoor dat rode bloedcellen worden beschadigd, wat weer kan leiden tot anemie. Uien zijn gevaarlijker dan knoflook, maar beiden moeten worden gemeden. Wanneer je een maaltijd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Knoflook
zie onder het kopje gezondheid

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... jders.html

en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie