kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Mijn kater van 11 maanden en andere kater van 16 maanden waren altijd dikke vriendjes, ze speelden samen, lagen altijd tegen elkaar aan te slapen. Vandaag gingen we met de kater van 16 maanden naar de dierenarts voor zijn inenting. Toen we terug kwamen was degene die thuis was gebleven ineens extreem agressief tegen hem. Hij schreeuwt keihard en valt hem aan. De oudste kat doet niets terug, gaat in een hoekje liggen, gromt en wil niet eten. Later werd het even iets rustiger. Op dit moment zitten ze in dezelfde kamer met ons erbij en proberen we de agressieve kat af te leiden door met hem te spelen. Zodra ze in elkaars buurt komen valt de jongste kat de oudste weer direct aan. Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Ik hoop dat mensen tips hebben! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Adriana »

ja hoor, dat gebeurt veel vaker.
katten herkennen elkaar voor een deel aan elkaars luchtje en een dierenartsenbezoek levert doorgaans een ander luchtje op. en vervolgens wordt de dierenartskatzel als vreemde indringer in huis beschouwd en heb je vette bonje.
over en weer borstelen om weer zelfde luchtjes te krijgen, vooral luchtjes uitwisselen van wangen en tussen oortjes.. en afleiden en allebei evenveel aandacht. niet straffen en ook niet proberen te corrigeren want wat ze doen is eigenlijk heel natuurlijk..
beetje valeriaan om de sfeer wat te ontspannen en niks forceren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door xdenise »

Herkenbaar ja.. Na ons dierenarts bezoekje waren de kittens ook onaardig tegen elkaar..

Na 2 dagen was het gelukkig weer helemaal normaal :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Wat fijn om dit te horen! Ik ga de valeriaan halen en inderdaad zo veel mogelijk zorgen voor het uitwisselen van luchtjes. Ik durf ze nu niet onbeheerd samen te laten, dus we gaan zoveel mogelijk tijd met de 2 mannen in dezelfde kamer zitten en ze allebei veel aandacht geven. Ik hoop heel erg dan het snel beter gaat!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door eveline1982 »

Als het goed is moeten ze vandaag alweer weer normaal tegen elkaar doen! Hier worden kittens en katten ook niet hartelijk ontvangen door de andere dieren, als ze bij de da zijn geweest :) . Heb hier nog nooit mee gemaakt dat de strijd lang duurt, volgende dag is alles weer in vrede :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

De mannen hebben vannacht apart geslapen. De oudste kat (die aangevallen werd) is nog steeds angstig en eet slecht, de andere is super vrolijk, lief en knuffelig...totdat hij zijn vriendje ziet; dan wordt hij helaas nog steeds boos. Een van ons moet er echt tussen zitten en we proberen de jongste veel af te leiden door met hem te spelen...de oudste wil op dit moment absoluut niet spelen. Hoop zo dat het snel beter gaat!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ilovesiamesecats »

Apart houden zou ik niet doen, dan ruiken ze elkaar helemaal niet meer..... Wrijf met een doekje langs de zijkant van het koppie van de een en dan die ander er mee inwrijven. Zo afwisselen, dan ruiken ze elkaars geurtje.
De volgende keer zou ik beide katten meenemen, als je dat van tevoren aangeeft mag dat altijd.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Zaniematsu »

Het beste is te voorkomen dat er gevochten wordt en dat de oudste bang is van de jongere. Als dat betekend dat je ze voorlopig apart moet houden, is dat voor nu het beste. De oudste moet zijn vertrouwen weer terug krijgen en weer een normale houding aannemen. Dan zal de jongste daar ook beter op reageren dan wanneer de oudste een angstige houding aanneemt en geur afgeeft.
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Dat klinkt als een heel goed plan! Probeer ze inderdaad regelmatig met een doekje met elkaars geur in aanraking te laten komen. En de oudste kerel heeft inderdaad echt vertrouwen nodig, Gelukkig eet hij inmiddels weer. Wel gromt hij nog steeds gelijk als hij zijn jongere vriendje ziet. Probeer de confrontaties dus echt te vermijden. Heb ze apart als we er niet bij zijn en we proberen verder nog steeds zoveel mogelijk tijd met de katten in dezelfde kamer door te brengen. De oudste komt dan bij een van ons liggen en de ander van ons speelt dan met de jongste kat. Dit gaat over het algemeen goed. Alleen vanochtend een ongelukje: de jongste was me te snel af en vloog de gang in om schreeuwend zijn vroegere vriend aan te vallen:-( Dit moet ik echt voorkomen.

Verder heb ik het dus zo kunnen houden dat als ze bij elkaar zijn, de jongste in het ergste geval de oudste besluipt met grote ogen, maar halverwege ben ik er altijd alweer tussen met een nieuw speeltje om hem af te leiden. De oudste heeft niet meer dan een beetje zachtjes gegromd. Zou dit al teveel confrontatie zijn? Vind het lastig om de balans te vinden tussen uit elkaar en bij elkaar.

Bedankt voor al jullie tips! Ik ben hier echt heel blij mee!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk dat je met apart zetten juist het tegenovergestelde bereikt, dan blijven ze aan de gang. Waarschijnlijk wordt nu de rangorde 'gewoon' opnieuw bepaald; als je ze die kans niet geeft dan blijft dit probleem zich voordoen. De oudste moest waarschijnlijk bijkomen van de stress naar de DA, inenting en weer opnieuw naar huis. Gewoon niet te veel mee bemoeien, dit is iets wat ze zelf uit moeten zoeken. Alleen als er bloed vloeit is er een echt probleem.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Het gaat nog helemaal niet beter! Ik word er echt een beetje moedeloos van. Duurt inmiddels al 3 dagen. Maaike, denk je ook dat het goed is om ze het uit te laten vechten als de een bang is van de ander? Ik ben nu toch meer voor de aanpak van Linda gegaan om de angstige kat wat zelfvertrouwen terug te geven.

Ben zo bang dat het niet meer goed komt. Ik zou het vreselijk vinden als een van mijn katjes weg moet! Is er iemand die heeft meegemaakt dat het zo lang bleef aanhouden? Het wordt echt niet minder. Ga maandag feliway halen. Hopelijk helpt dat.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bel dinsdagavond anders ff met de gratis advieslijn van het KGA uit Amsterdam. Het is een heel goed kattengedragcentrum met duidelijk en diervriendelijk advies. Dat wil zeggen dat ze nooit een Bench zullen Adviseren in deze situatie.
Ze hebben een website.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door eveline1982 »

Wat jammer dat ze zo blijven doen. Ik denk ook dat het averechts werkt door ze uit elkaar te halen nu maar dit is natuurlijk ook niks voor de angstige kat! Ik heb dit nog nooit mee gemaakt, soms werd er een paar uurtjes naar elkaar geblazen maar daarna was ht altijd weer goed! Hoop dat de feliway werkt!!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door Ms Maaike »

Een paar maanden terug moest ik met Mickey (bijna 14) naar de dierenarts om een tumor te laten verwijderen. Bij terugkomst reageerde Pippi (bijna 2) alsof Mickey een vreemde was. Toegegeven, ze blies en gromde heel weinig ('t is een makkelijke poes). Ze hebben twee gevechten gehad die dag en de volgende dag was het alweer over. Ik vind jouw situatie erger klinken, maar misschien komt dat ook omdat er niet voor een eenduidige aanpak is gekozen (wel of niet apart, wel of niet ermee bemoeien, wel of niet afleiden met speeltjes enzovoorts). Misschien dat het daarom nu al even duurt. Persoonlijk zou ik - hoe moeilijk het ook is, want ik zat er zelf destijds ook mee - toch de katten het letterlijk laten uitvechten. Als je dat echt heel erg moeilijk vindt kun je er beter niet bij zijn, want jouw lichaamstaal maakt duidelijk dat er echt wat aan de hand is en katten hebben dat heel goed door. Feliway kan inderdaad helpen (ik weet dat de werking niet bewezen is, maar in dit huis werkt het wel), en anders kun je eens matatabistokjes proberen (is wel te vinden op het net).

Heel veel succes, lijkt me echt heel moeilijk om twee ruziënde katten te hebben terwijl ze eerst supergoed met elkaar overweg konden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kenny
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 feb 2012 09:56

Re: kat is ineens zeer agressief tegen zijn vriendje

Bericht door kenny »

Ontzettend bedankt voor het meedenken van iedereen! Maaike, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met het niet eenduidig zijn van onze aanpak. Op deze manier zijn er wel confrontaties, maar kunnen ze het niet uitvechten. Dat klinkt heel logisch. Het klinkt alsof jij het toen erg goed hebt aangepakt! Wat me het meest tegenhoudt om ze te laten gaan is dat de oudste totaal niet terug vecht, hij is alleen maar bang en rent weg. Ga vandaag even langs de dierenarts om de hele situatie nog eens goed door te spreken en neem dan gelijk even feliway mee. Het is het proberen waard. Sinds gisteren hebben we omdat Kenny (de oudste) zo bang is het zo gedaan dat we ze alleen maar apart houden en met elkaar geur in aanraking laten komen door heel veel over en weer goed over de koppies te aaien en ze regelmatig van ruimte te laten wisselen. We laten ze wel lang genoeg in de ruimte dat Kenny steeds kan wennen. Ik zit veel bij Kenny om hem gerust te stellen. Verder probeer ik Max (de jongste) zoveel mogelijk bezig te houden door met hem te spelen. Als hij zich verveelt komt hij onder de deur door ruzie maken en zelfs dan is Kenny echt heel bang. Hij durft bijvoorbeeld niet naar een bakje met wat lekkers te lopen (terwijl hij een ontzettende vreetzak is) als Max aan de andere kant van de deur zit. Ik hoop dat ik hiermee bereik dat ze wel met elkaars geur in aanraking komen, maar dat ze niet teveel in aanraking komen met boosheid en angst en dat ze op deze manier hun ruzie misschien vergeten. Ik heb geen idee of het zo werkt, dus als iemand me daar meer over kan vertellen hoor ik het heel graag! Ik moet nog een hoop bijleren over kattengedrag!

Ik vind het inderdaad echt verschrikkelijk. Ze waren zulke goede vriendjes, altijd tegen elkaar aan slapen en altijd samen spelen. Nu is Kenny bang en Max minder vrolijk dan normaal:-(
Plaats reactie