veel pijn na sterilisatie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

Ja maar een fikse operatie is iets heel anders dan een kleine ingreep of ziekte. 1 van mijn kittens was een beetje ziek geworden nadat hij verhuist was (verhuizing was waarschijnlijk even te stress vol geweest) diertje had een beetje natte ogen en niet enorm veel trek, een beetje koorts maar hij speelde wel lekker. Door de natte ogen en de koorts vermoede de da een milde vorm van niesziekte waarschijnlijk opgelopen van de inenting, hoppa naast de abkuur, metacam erbij. Heb afgeraden het te geven, en heb ze een weerstandverhoger gegeven naast de abkuur. Heb van het najaar hier ook een paar keer niesziekte gehad, als ik dan naar de da ging met ze voor ab of een goede oogzalf wilde ze ook 9 van de 10 keer metacam of novacam erbij schrijven! Een andere kitten had 1 of andere aanval gekregen en vond ik meer dood dan levend, naar de da die geen flauw idee wat hij had gehad. Maar toch weer novacam willen voorschrijven terwijl het dier helemaal geen pijn had maar gedesorienteerd was! Daarom zeg ik dat ze te snel pijnstilling voor schrijven. Ik trap er niet meer in maar andere mensen denken oh de da weet het het beste en geven dan wel het dier medicijnen die eigenlijk niet nodig zijn. Als een dier pijn heeft moet je pijnstilling geven maar wel opletten met de leeftijd, een oude kat springt al niet meer als een gek van hoge kasten, een jong dier wel en als je dier dan flink verdoofd met pijnstilling is de kans op openspringen van de hechtingen erg groot.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door kansarmedieren »

Tja het blijft moeilijk van niesziekte heb je ook koorts wil je daar snel van af zijn dan is metacam weer het middel, ik heb wat dat betreft meer problemen met de antibiotica als er geen vieze snot is dan is het alleen een virus infectie en dan helpt antibiotica niet. En dan kweek je alleen resistentie.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

Ab geef ik alleen (en ook mijn da) als ze te vol zitten, en het alleen maar erger word dan minder. Ook de oogjes probeer ik eerst met gedestileerd water schoon te houden en een milde oogzalf, helpt dat niet dan word er pas een zalf met hogere dosering ab gebruikt. Dat is het aparte, met ab zijn ze hier weer voorzichtig maar pijnstilling word wel mee gegeven terwijl er duidelijk over vrijwel alle pijnstillingen word gezegt dat ze niet bijster gezond zijn voor het dier. Ik ga ook nooit zelf goochelen met dieren, ook al denk ik te weten dat het bijv niesziekte is dan ga ik altijd naar de da, die overigens niet eens zomaar ab mee geeft pas als het dier gezien is. Maar als een kitten een goede ondergrond heeft dmv moedermelk (wat hier helaas niet altijd aan de orde is) dan laat ik liever het afweersysteem zo veel mogelijk zelf het werk doen. Wel geef ik ondertussen (mede door dit forum en de stichting waar ik pups/honden voor heb opgevangen) veel vaker natuurlijke weerstandverhogers, en ben daar best enthousiast over geworden :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Brittenbolletje »

Nou metacam is niet het middel om van de koorts af te komen. Ook daar geef ik tolfedine voor. Voor mij (als fokker) de redder soms in nood ;-)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

Timing joh. Ik was vanmiddag bij mijn schoonmaakadresje en trof de poes aan in haar bench. Ze was geopereerd aan een gebroken pootje. 3x raden wat ik op de tafel vond? metacam. Moest meteen hier aan denken..
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:Tja het blijft moeilijk van niesziekte heb je ook koorts wil je daar snel van af zijn dan is metacam weer het middel, ik heb wat dat betreft meer problemen met de antibiotica als er geen vieze snot is dan is het alleen een virus infectie en dan helpt antibiotica niet. En dan kweek je alleen resistentie.
antibiotica helpt inderdaad niet bij een virusinfectie.
en metacam - om koorts te dempen - lijkt me niet het aanbevolen middel bij niesziekte gezien de risico's van nierschade.
en nierschade herstelt niet meer, zoals je weet.. en dan kun je met een dier komen te zitten dat missch intussen wel van niesziekte is genezen maar de rest van z'n leven met kwakkelnieren zit opgescheept met kans op voortijdig overlijden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Robijn »

kansarmedieren schreef:Tja het blijft moeilijk van niesziekte heb je ook koorts wil je daar snel van af zijn dan is metacam weer het middel, ik heb wat dat betreft meer problemen met de antibiotica als er geen vieze snot is dan is het alleen een virus infectie en dan helpt antibiotica niet. En dan kweek je alleen resistentie.
Een tijdje terug nieste Sem heel erg; echt tig keer op een dag. De eerste dag had hij een beetje een traanoogje, maar de dagen erop niet; ook geen snot.
Hij heeft toen een AB-prik en een AB-kuur (tabletjes) van 4 dagen gehad.

Die AB was dan eigenlijk totaal overbodig dus.....?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door kansarmedieren »

en metacam - om koorts te dempen - lijkt me niet het aanbevolen middel bij niesziekte gezien de risico's van nierschade.
en nierschade herstelt niet meer, zoals je weet.. en dan kun je met een dier komen te zitten dat missch intussen wel van niesziekte is genezen maar de rest van z'n leven met kwakkelnieren zit opgescheept met kans op voortijdig overlijden..[/quote]

Hoe ga je de koorts dan te lijf? En het ongemak en pijn eventueel blaasjes op
de tong?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Adriana »

op het forum hebben we tig topics met informatie over (de behandeling van) niesziekte, dus gewoon zelf ff zoeken
en de behandeling en preventieve enting loopt natuurlijk altijd via een dierenarts!

en dan nog een dierenartsenbron
hierbij de link naar de onvolprezen WHG bibliotheek, zoeken onder de n van niesziekte en dierenartsen-artikel zelf doorlezen.
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... t+L-lysine

daar staat nergens/nergens het woord metacam/meloxicam/novacam/-camfamilie in!!
----------------------
;-) en citeren doe je door het citeervakje aan te klikken en als je dan twee citaten krijgt, dat tweede citaat te deleten, net zover totdat je een handzame tekst tussen [quote= ....] en [/quote] overhoudt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

Ik heb de niesziekte (als ze die hier kregen) behandelt met zalf voor de oogjes (alleen als er pus uitkomt, bij natte oogjes maak ik ze alleen schoon) en 2x per dag schoonmaken met gedestileerd water, in ernstige gevallen kreeg ik een zoutwater oplossing van de dierenarts mee. Ook krijgen ze dan een weerstandcompositum van de groene oss. Als ze niezen met snot en dat te heftig word met volzitten dan krijgen ze doxoral druppels. Gelukkig nog niet zo heftig gehad dat ze pijn hadden, hoge koorts of blaasjes in de bek.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door AnneLore »

Ik ben met interesse aan het lezen.

Ik ben een groot voorstander van homeopathie en natuurlijke oplossingen bij mensen, ik gebruik het zelf ook veel. Ik weet dat je Bach Bloesems bij dieren kunt inzetten, maar van homeopathie weet ik nog onvoldoende bij dieren. (ik zal straks ook eens googelen.

wel een vraagje, aan Eveline:
wat geef jij als natuurlijke weerstandsverhogers, en hoe vaak?
verschilt het of de kat binnen blijft of ook buiten komt?
ik zou graag zoveel mogelijk (wanneer het nodig is) natuurlijk oplossen, dus alle tips zijn welkom!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie