veel pijn na sterilisatie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Adriana »

xdenise schreef:Twee DA's gebeld, die van de sterilisaties en mijn eigen DA.
Beiden beaamden wat jullie zeiden, dat ik met metacam mag stoppen als ik dat wil en de poezen geen last meer hebben.
;-) heel fijn dat de da's die je hebt gebeld hetzelfde zeggen..
wij baseren onze kennis op wat er in de bijsluiter staat..en daar staat het risico op nierschade ook in..
waar baseer jij je opmerking op dat het een kuur zou zijn? want hoezo kuur en waar tegen dan? het wordt gebruikt als post-operatieve pijnstiller, dus tijdelijk. want als een dier tot een aantal dagen na een operatie pijn blijft houden, dan is er iets goed mis..
en het is ontstekingsremmend, maar als er geen ontsteking is dan valt er niks te remmen. en als er wèl een ontsteking na de operatie is, dan is er ook iets mis.. en heb je denk ik meer aan antibiotica..

tekst bijsluiter: Verlichting van milde tot matige post-operatieve pijn en ontsteking na chirurgische ingrepen
http://www.boehringer-ingelheim.nl/cont ... jectie.pdf


ze worden ervoor betaald en ze hebben ervoor doorgeleerd, maar als je langer op het forum meeleest/schrijft dan weet je dat het verstandig is om ook zelf mee te denken/uit te zoeken/lezen en de adviezen/behandelmethodes van dierenartsen altijd ook zelf even tegen het licht te houden...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

Dat het een kuur is zei mijn DA tijdens het consult en het staat op de sticker van de flesjes van de metacam. Hetzelfde geldt voor de AB kuur.
Wellicht is het ter preventie van een ontsteking, dat kan ik me nog wel voorstellen aangezien ze de wonden ook hebben moeten ontsmetten met jodium. Maaaaarr dan was dat wel verteld toen ik belde..

Ik ga sowieso dinsdag naar de DA voor wondcontrole. Ik zal het daar nog eens goed navragen.

Het goede nieuws is dat het met de dames een stuk beter gaat. Ben gestopt met de metacam en ze lijken geen/weinig last te hebben. Nanuq blaast nog wel naar Mowgli af en toe en is nog wat afstandelijk. Ze eet wel, maar met tegenzin. Of ze laat een deel staan, óf ze doet er uren over. Drinken en de kattenbak gebruiken doet ze wel.

Vannacht heeft ze trouwens ook weer onder de dekens geslapen, heb bijna geen oog dichtgedaan omdat ik continue een klauw in mijn benen kreeg wanneer ik te dichtbij kwam. Maar ach heb het maar even zo gelaten, ben blij dat ze er in ieder geval weer bij kwam liggen :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het al veel beter gaat met de dames :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Adriana »

fijn dat het zo goed gaat!
blijf het een onbegrijpelijk verhaal vinden.. een metacamkuur ter preventie van een ontsteking??
heb je de bijsluiter van metacam sowieso ooit zelf gelezen?
en daar bovenop dan ook nog antibiotica geven? maar het zal verder wel.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

Fijn dat het weer wat beter gaat :)

Ja ze proberen het echt Adriana! Sinds ik me meer erin verdiept heb en ook geen cam meer geef valt het me op dat echt bijna iedereen voor welk probleem dan ook metacam oid krijgt!!! Ze wilde mij met Kitty ook novacam voorschrijven ter preventie!! Heb het flesje weer netjes terug gegeven.....Dumpie de kat van me vriendin (weet niet of je het nog weet?) kreeg na zijn ooroperatie metacam mee en nu heeft hij gisteren een darm operatie gehad (de problemen stapelen zich op met meneer :( ) wilde ze weer cam mee geven!!!! Heb me vriendin enorm gewaarschuwd en ze zou het niet geven en het bij de ab houden, heeft hij straks naast alle problemen ook nog nier problemen! Mijn da schrijft het aan mij niet meer voor omdat hij weet dat ik het niet wil en "eigenwijs" ben maar schrijft het helaas nog wel aan andere uit.....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door kansarmedieren »

metacam is ook een pijnstiller als je geen metacam gaat geven moet je wel een vervanger gaan geven na een operatie. je wilt toch niet dat je kat pijn heeft, wij mensen krijgen ook pijnstilling en morfine na een operatie. Dus ik begrijp dit niet. Er worden ook wel fentanyl pleister s geplakt bij een kat na een operatie.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door BillyJean »

Ik ben het eens met de reactie van kansarme dieren, als je geen metaalmoeheid wilt geven moet er wel een andere pijnstiller komen. AB is geen pijnstilling en dat heb je echt wel nodig in een aantal situties
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

De NSAID’s (Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs)
Dit is de afdeling "aspirientjes". Ze remmen de ontstekingsreacties, zijn koortsremmend en pijnstillend. Ze hebben ook allemaal een onaangename kant: Het risico op nier- en leverbeschadiging! Bovendien kan de juist de kat ze over het algemeen moeilijk afbreken in de lever, waardoor ze snel giftig zijn.
Paracetamol is wel de gevaarlijkste: Onthoud gewoon dat dit dodelijk giftig is voor katten; nooit ofte nimmer gebruiken dus!
Hetzelfde geldt voor Ibupofen, Indomethacine en Naproxen.
Relatief veilig zijn Meloxicam, Carprofen en Ketoprofen.
Samenvattend: Ga niet zelf aan het dokteren met deze pijnstillers!

Vond net dit stukje. Eigenlijk als je het goed bekijkt zijn alle pijnstillers best gevaarlijk! Tuurlijk moet een dier pijnstilling krijgen na een operatie maar pijn is voor een dier ook een signaal om het rustig aan te doen. Ik zal een dier dat duidelijk pijnlijd hier ook niet mee laten lopen, maar als ik zie dat het redelijk goed gaat en de pijn mee valt geef ik het niet, of in mindere mate. Mensen kan je duidelijk maken om rustig te doen na operaties oid maar dit is vooral bij jonge katten en kittens moeilijk, en als je dan ook nog is de pijn helemaal weg haalt kunnen ze rare capriolen uithalen waardoor de kans op meer problemen groter is. Mijn Beer kreeg na zijn castratie helemaal geen pijnbestrijding mee (mocht wel bellen als hij wel erg veel pijn bleek te hebben) en ben blij dat ik niks heb gegeven, want ik moest hem een paar uur na de castratie al erg rustig houden als hij dan ook nog is "verdoofd" was geweest had ik hem denk ik op moeten sluiten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

Ja goed punt Eveline!
Niet aan gedacht. Pijn is er inderdaad niet voor niets en heeft een belangrijke functie; waarschuwen. Zonder pijn huppelen ze vrolijk verder zonder te beseffen dat ze zichzelf nog wel eens ernstiger kunnen verwonden. Net als mensen trouwens. Ik heb ook vaak dat ik met pijnstiller gewoon door blijf knallen ipv rust nemen, en dan voel je je pas écht naar zodra het is uitgewerkt.. :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Las toevallig vandaag in de krant dat paracetamol zeker tijdens de zwangerschap van een jongen gevolgen heeft. De kans dat de zaadballen niet indalen wordt dan verhoogd. Dit naast het feit dat paracetamol slecht is voor de lever (maar vaak wordt gezien als onschuldig omdat het met veel medicijnen gecombineerd kan worden in tegenstelling tot een NSAID zoals ibuprofen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door eveline1982 »

Absoluut als de weerstand gewoon goed is kan je beter uitzieken dan je vol proppen met pijnstillers. Moest het onlangs wel doen vanwege een enorme belangrijke afspraak die niet uitgesteld kon worden. Had de avond ervoor al flink pijnstilling genomen en de dag op de afspraak genoeg genomen zodat ik niet als een lijk erbij zou zitten. Daarna niks meer en manohman heb me daarna 2 dagen doodziek gevoeld omdat ik het 2 dagen tegenhield! Maar na een operatie moet je er uiteraard wel goed opletten bij dieren dat ze zich niet doodberoerd voelen van de pijn, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling :) . Maar ik vind wel gewoon dat het heel makkelijk en snel word voorgeschreven, en dat zet mij soms aan het denken: hebben ze het nou echt nodig of word de kassa hiermee snel gespekt?

Jeetje echt? Zo ben ik even blij dat ik vrijwel nooit pijnstilling slik, als ik dat had gedaan bij de zwangerschap van mijn zoon, had hij nu niet blij met mij geweest hahaha.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

Pff.. Zo is er met bijna elk medicijn wel iets..

Zijn er hier ook mensen die gebruik maken van alternatieve geneesmiddelen voor hun katten? Of ga ik nu teveel offtopic :roll:
Vroeg het me af aangezien alternatieve middelen, zoals homeopatische middelen, over het algemeen als minder schadelijk wordt gezien.
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door Brittenbolletje »

Als je alternatieve pijnstilling wilt geven kan je traumeel gaan geven of arnica.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door kansarmedieren »

Als een dier geopereerd wordt bij de dierenarts dan krijgt het na de operatie een pijnstillende injectie die werkt 24 tot 48 uur. Maar als het dier een fikse operatie heeft gehad dan heeft hij absoluut pijnstilling nodig. We zijn nu eindelijk zover dat we erkennen dat een dier en vooral de kat die een meester is in het verbloemen van pijn toch pijnstilling krijgt. Hoe minder pijn hoe sneller herstel ik werk in het ziekenhuis en het is standaard na een operatie de eerste dagen een vaste dosering pijnstilling te geven daar na zo nodig. Je laat je kat toch geen pijn lijden omdat hij dan rustig aan doet brrrrrrrrrrr
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: veel pijn na sterilisatie

Bericht door xdenise »

Pijn lijden? Nee.

Er zijn verschillende mates van pijn. Van een die goed te verdragen is (en dus geen pijnstiller nodig heeft) tot helse pijnen. Katten zijn inderdaad goed in het verbloemen van pijn, maar ik denk toch dat een oplettend baasje een pijngrens goed kan aanvoelen.

Als ik moet kiezen tussen een medicijn met 'groot' risico op bijwerkingen of een lichte pijn die goed te verdragen is voor mijn poes, kies ik toch voor het tweede.

Pijn blijft tenslotte iets wat een belangrijke functie heeft en natuurlijk is. Zonder pijn leren katten maar ook mensen niet hun grenzen kennen. En ik ben niet iemand die mijn huisdier per definitie compleet verdoofd met pijnstiller, gewoon omdat het kan. (Tenzij het ondragelijk is natuurlijk).
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Plaats reactie