Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik wilde het ook posten :edance: het is de grote voor minder dan de prijs van de kleine. Het bevalt ons prima.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Bedankt voor de tip! Helaas alleen voor het witte huisje. Kan hem wel verven maar ben ff uitgeklust. En op dit moment ook niet echt plek voor. Maar wie weet.....
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
CiCi
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2012 11:41

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door CiCi »

Hoi Hoi,

Wat is jullie ervaring met een ruimtebesparend kattenbak? Dus zo'n hoekbak zoals deze:

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kap/315156

We hebben namelijk niet echt een groot huis en zou dan zoiets willen overwegen te kopen. En nog een (misschien domme :$) vraag, zijn 2 kattenbakjes voldoende voor 2 kittens of zou ik er meerdere moeten kopen? We hebben een eengezinswoning, woonkeuken beneden, een kleine berging waar de wasmachine een droger zit ook beneden bij de ingang met een klein halletje. Een ronde trap naar boven en boven 3 slaapkamers en een kleine badkamer. (Slaapkamer 1 van mij en mn man, slaapkamer 2 van mn dochtertje van anderhalf, slaapkamer 3 is meer een kleedkamer omdat onze kamers erg klein zijn pasten de kledingkasten niet..) Het liefst willen we dat de kittens/katten niet in slaapkamer 1 en 2 komen, maar slaapkamer 3 zou te overwegen zijn.. En een kattenbak in de badkamer plaatsen, is dat ook mogelijk of niet? Of is het soms verwarrend als je de deur op slot doet tijdens het douchen en ze er niet bij kunnen bijv? ... (Ben een nieuweling, misschien moet ik het als handtekening erbij zetten haha, dus weet er weinig van af...)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Freya13 »

ik zou geen kattenbak zetten op een plek waar ze soms niet bij kunnen. Dat lijkt mij - zeker voor kittens - nogal verwarrend.
Verder lijkt twee kattenbakken mij prima, hoewel vaak de regel gebruikt wordt 'aantal katten + 1'. Hangt af van je katten, van de onderlinge verhouding, ... Hier lukt het met twee bakken voor drie katten. In theorie is dat te weinig, maar twee van drie lopen een deel van de dag buiten in de weide achter ons huis, dus die gebruiken de bak nauwelijks (tenzij het heel slecht weer is zoals vandaag, dan is het hen te koud/ nat om buiten te komen)

Ik heb trouwens ook zo'n ruimtebesparende kattenbak. Werkt hier prima, maar hier zijn het volwassen katten. Ik weetn iet of de rand voor kittens niet te hoog is (misschien enkel als ze heel jong zijn)?
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Ik heb twee bakken voor twee katten en dat gaat goed. Noodle was in het begin te klein om over de rand te stappen, dus heb een stoeptegel neergelegd voor de bak, zodat hij een opstapje had. Dat werkte prima.
In de badkamer zou ik niet doen. Lijkt me heel verwarrend voor de katten.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik had er zo een in gebruik. Voor één kat werkte het prima, voor twee niet zo.
Ten minste niet als hoofdbak.
Als je dit topic terug leest zie je dat er kastjes zijn (wit en bruin) waar een bak in kan. Dan staat het niet zo in je kamer. Wij hebben een grote bak beneden en boven twee kleinere voor 3 katten. Gebruik klontvormend grit en schep elke dag.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
CiCi
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2012 11:41

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door CiCi »

Hm.. oke bedankt allemaal, niet in de badkamer dus en denk dat ik voor een standaard rechthoekige ga. Besef me nu dat we helemaal geen (lege) hoeken hebben in huis hahahah.. Die kast vond ik inderdaad ook wel mooi uitzien, maar daar past dan weer geen dichte kattenbak in en de deur is half open, dus denk ik dat het wel zal geuren. Mijn man heeft een erg sterkte reukvermogen, dus die hoor ik nu al klagen..
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Robijn »

Als je ze kwalitatief goed voer geeft (dus geen supermarktbrokken), dan stinken ze een stuk minder hoor; en minder drollen!! Vroeger gaven wij onze katten ook gewoon Whiskas-, Felix-, Gourmet- brokken. Stinken!! Maar nu we beter voer kopen (via Zooplus; Sanabelle, Happy Cat, Royal Canin, Hills, etc.) is dat veeeel minder geworden!
Wij hebben ook 2 katten en 2 kattenbakken en dat werkt prima bij ons. Natuurlijk wel even de kattenbakken dagelijks uitscheppen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Vergeet de scheetjes niet! Toen Flo bij haar vorige personeel nog My Cat (van de Hoogvliet) kreeg, liet ze toch enorme stinkscheetjes. Maar nu totaal niet meer! Heerlijk. En op de één of andere manier vind ik Flo zelf ook lekkerder ruiken. Als ik nu mijn neus in haar vacht duw (ben ik de enige die dat wel eens doet om lekker te knuffelen?), ruikt ze gewoon lekker, naar kat, en fris, en noem maar op. Maar vroeger.. Pfoeh, alsof er een enorm vieze lichaamsgeur uit die poriën kwam...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Hihi, dat doe ik ook, met m'n neus in hun vacht zitten. :) Mijn katten vind ik naar kat ruiken (en af en toe naar wasgoed omdat ze op het wasrek slapen, haha). Ruiken zelfs niet naar de brokjes. Ook ik geef kwalitatief goed voer (zonder graan). Heb zelf gewone rechthoekige bakken met kap. Toen Pippi een kitten was had ik er geen kap op, maar die heeft ze later zonder problemen geaccepteerd. De 'luikjes' heb ik er wel uit gehaald, ten eerste omdat ze niet nodig zijn (de kattenbak ruikt bij ons niet tot nauwelijks) en ten tweede omdat Mickey de klep irritant vond.

Die hoekbak lijkt me helemaal niet efficiënter dan de gewone rechthoekig bak; juist omdat de ingang zich in de 'boog' bevindt heb je niks aan die extra 'ruimte'. Een gewone, rechthoekige kattenbak heeft nagenoeg dezelfde afmetingen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Hoekbak lijkt mij ook niet efficiënt. Maar geloof me, ruimte voor een kattenbak is er altijd. Bij ons staat een kleine (lijkt op deze, maar is het niet: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kap/135813) onder de kapstok, en een grote (deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kap/315160) onder het bureau in mijn studeerkamer. Bij de kleine zit het luikje er wel op. Dit luikje is vrij licht, en het voorkomt dat we per ongeluk iets in de bak gooien zoals jassen of sjaals ofzo. Bij de grote is het luik standaard opengeklapt. Noodle is namelijk nog niet zwaar / sterk genoeg om dat luikje zelf open te kunnen duwen.
En natuurlijk schep ik ze elke ochtend uit, en elke avond worden ze geheel vervangen. Om de twee dagen worden ze ook geheel schoongemaakt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Verschoon je elke dag het grit? Welk grit heb je dan? Want dat hoef ik maar een keer in de twee weken te doen (sop ik ze ook meteen uit). Ik schep twee keer per dag uit en elke avond gooi ik twee mokken 'vers' grit erbij. Mijn poezels gaan aan het eind van de middag/'s avonds naar buiten, maar daar doen ze hoogstens een plasje. De drollen liggen elke avond (in de kattenbak) speciaal op mijn schepje te wachten. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Ik doe het elke dag ja, niet per sé omdat het nodig is omdat we slecht grit hebben, maar omdat Noodle zich te barsten eet en dus ook behoorlijk doorpoept. Dan kan ik wel twee keer per dag met de bak naar beneden (wonen in appartement) om hem boven de container uit te scheppen, maar met zoveel poep als hij doet, schep je dan meer dan de helft van het grit eruit. Dus dan maar gewoon verschonen. ;)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Ah ok. Snel metabolisme dus. :) Ik mag per kat een drolletje (soms twee) per dag uitscheppen, dat valt alleszins mee.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne87 »

Oh wauw, nee ik mag er heel wat meer uithalen. Flo alleen al doet er toch wel vier of vijf, en Noodle, dat wíl ik niet eens tellen haha. Maar ach, ik maak het wel schoon, liever eruit dan erin, denk ik altijd maar.
Plaats reactie