Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Esmeetje8 »

Hoe gaat het nu Daphne heb je er een beetje vrede mee gekregen? Met Boris gaat het redelijk...Wel broodmager aant worden maar nog goed eten...
Sterkte...
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Hoi esmeetje

Met mij gaat het goed, ik hoor af en toe Amor miauwen en dan ga ik hem zoeken hahahaha.
Caesar wilt nu heel veel aandacht en als ik thuis kom van het werk komt hij echt mauwend na me toe en moet ik hem knuffelen.

Gelukkig dat Boris blijft eten.
Blijf wel op hem letten. Ik gaf Amor ook lactulose omdat hij last van obstipatie had, ik weet dat het ureum bind maar of de waardes lager worden weet ik niet.

Groetjes van Daphne

ik zit ook bij de dierenziekenhuis in Amsterdam, hele lieve mensen daar. Heb gisteren ook een condelancekaartje van hun gekregen.
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Esmeetje8 »

Ja ik ga meestal naar Liesbeth, soms naar Allard. Aardige mensen inderdaad. Geen idee of Boris obstipatie heeft..hij eet redelijk...groetjes en nogmaals sterkte he.
Felix96
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 08:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Felix96 »

In mei waren de waardes van ons 16,5 jaar oude meisje Felix
verhoogd. Urea binnen de marges en crea 212. Nierdieet gestart. Afgelopen week at ze heel weinig, dus ik voor controle naar de DA. Die dacht aan haar schildklier (ze krijgt 7,5 mg Felimazole). Maar haar schildklierwaardes zijn top.

Haar nieren echter niet. De dierenarts was geschrokken van de achteruitgang.
Urea 41.3 :(
Crea 466 :(

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar beide erg hoog toch? We hebben antimisselijkheidspilletjes meegekregen, maar het helpt niet, ze eet amper.

De dierenarts gaf aan dat om lijden te voorkomen, we haar beter in kunnen laten slapen. Zo verdrietig, ik had dit niet verwacht...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum! je hebt het topic Pluis al gevonden en ja vooral de urea is erg hoog..
zeker als dit afgelopen mei nog binnen de marges was en ze intussen alleen maar nierdieet heeft gegeten..

opmerkelijke opmerking van je dierenarts over de relatie nierwaarde/schildklierwaarde.
hoe hoger (= slechter) de schildklierwaarde hoe relatief beter (binnen marges) de nierwaardes.
dat komt omdat te snel werkende schildklier de doorbloeding in de nieren bevordert.
heb je de t-4 waarde? je zou er over kunnen nadenken en uiteraard met je dierenarts doorspreken om iets minder felimazole te geven (geleidelijk..) en dat te spreiden over 2 per etmaal want het zou kunnen zijn dat er te veel wordt gedempt..
maar spreek dat goed door met je dierenarts en wat ook nog zou kunnen is paar dagen intraveneus infuus om goed door te spoelen, soort van dialyse.. drinkt ze wel goed??
anders extra water ingeven (spuitjedrinken) met een injectiespuitje zonder naald aan de zijkant van het bekje..
ze eet amper omdat ze misselijk is van die hoge waardes en dan is zacht nierdieetvoer prakken en lauwwarm in een spuitje en spuitjevoeren een goeie optie.

verder is het zonder echo altijd lastig om te weten welk type nierfalen het is.. met chronisch gaat het doorgaans niet zo steil omhoog..
en bij acuut moet er een duidelijke oorzaak zijn.. vergiftiging (chocola? lelies? besjes?) of uitdroging of virusinfectie of zo iets en dat is vaak niet te achterhalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Felix96
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 08:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Felix96 »

Dank je voor je reactie. Dat wist ik niet dat de schildklier effect op de nieren kon hebben. We zijn dit voorjaar begonnen met 1x2,5 Felimazole. 3 weken later nog steeds hoge T4. Toen 2x2,5 gaan geven. Na een maand nog altijd hoog, dus naar 1x5 en 1x2,5.

Op jouw advies heb ik haar waarde eens goed bekeken en haar T4 is nu 6. Subnormal, in de uitleg staat dat dat kan komen door overtreatement! Dus haar schildklier werkt nu te langzaam en jij geeft aan dat dat de hoge UREA kan veroorzaken.Nou das lekker dan :(. Ik zal morgen de DA bellen en overleggen of we niet beter terug kunnen gaan naar 2x2,5. Als dat de oorzaak is, zouden haar nierwaarden dan weer kunnen dalen?

Dank je wel!
Felix96
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 08:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Felix96 »

Ze drinkt goed trouwens, veel zelfs.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Te lage schildklierwaarde heeft inderdaad invloed op de nieren, alleen ben ik bang dat het ureum niet onmiddellijk zal dalen zodra je Felimazole vermindert en aangezien ze nu slecht eet, moet er nu iets gebeuren (of morgen). En de enige remedie is dan (onderhuids) infuus. Ik weet niet of je dat nog wilt. Wanneer ze erg mager is, kan dat erg pijnlijk zijn. Intraveneus is een betere oplossing, maar dan moet ze opgenomen worden en dat op deze leeftijd en net voor de kerstdagen?

En het is niet alleen het ureum dat hoog is, maar ook de creat en dat krijg je niet zo een-twee-drie omlaag vooral niet omdat de creatininewaarde in 7 maanden tijd wel heel erg snel omhoog is gegaan. Hoe erg ook, maar haar nieren zijn op en dat krijg je niet meer goed, ook niet door Felimazole te halveren.

Ik heb dit al meerdere keren meegemaakt met oude(re) katten en op dit moment zit ik er met onze Cochi ook weer middenin. Ook schildklier en nieren, maar hij eet nog, al is het veel minder dan eerder en hij valt steeds meer af (kilo in een half jaar tijd). Zolang hij nog eet doe ik er alles aan om hem redelijk in conditie te houden, maar eens zal ik de realiteit opnieuw onder ogen moeten zien. Dat is moeilijk, maar dan denk ik: hij is 17,5 jaar bij me geweest en eens komt er tijd om afscheid te nemen.

Ik wens je veel sterkte bij het nemen van de juiste beslissing!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

je ziet heel vaak bij katzels die een ra jodium behandeling hebben gehad dat de nierwaardes achteruit zijn gegaan. lang is gedacht dat dit te maken had met de ra jodium behandeling maar algemeen wordt nu aangenomen dat dit komt door het wegvallen van de geforceerde bloedcirculatie die door te hoge schildklierwaarde wordt veroorzaakt.
en als ze nu een T-4 van 6 heeft dan is dat veel te laag en is overleg en bijsturen onmiddellijk noodzakelijk.
als je dierenarts zelf niet goed op de hoogte is, kan hij bellen met De Lingehoeve, Lienden, dierenarts AH. hij doet daar de ra jodiumbehandelingen en heeft grote ervaring en neem ik aan ook kennis van deze tak van sport.

en ik bedoelde 2x per etmaal, niet twee tabletjes. instellen bij schildklier gaat heel traag en doe alles heel geleidelijk met regelmatig meten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Esmeetje8 »

Boris van ruim 16 vermagert nu hard...Eten doet hij gelukkig nog wel, ik geef meestal Beaphar nierdieet. Ook wel gourmet gold met water.
Ik ben zo bezorgd om mn ventje, wil hem niet gaan missen maar ja....Een infuusje maakt misschien dat hij zich beter voelt...hij stinkt vreselijk uit zn bek...
Felix96
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2012 08:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Felix96 »

Ik wilde jullie nog even laten weten hoe het afgelopen is. Het is niet meer goed gekomen. We hebben haar (ook niet met behulp van de dierenarts) niet weer aan het eten gekregen.

Op 16,5 jarige leeftijd, meestal in goede gezondheid, hebben we haar gisteren in laten slapen. Verdrietig :(, maar een rustig einde vonden wij wat ze verdiende. Doorgaan zou alleen voor ons zijn geweest.

Rust zacht lieve Flix!
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Esmeetje8 »

Ach wat triest...sterkte, het is rot...
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Gingerlinda »

heel veel sterkte.. moeilijke keuze, erg naar...
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik vreesde dit al.
Het is moeilijk om na 16,5 jaar afscheid te moeten nemen, maar 16,5 jaar in goede gezondheid is ook heel wat waard.

Ik wens je heel veel sterkte en bedankt dat je dit nog aan ons teruggekoppeld hebt. Vaak hoor je niets meer en dan blijf ik heel lang met de vraag rondlopen hoe het nou afgelopen is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

altijd een naar bericht.. wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie