Ik sta voor een raadsel

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Selena

Ik sta voor een raadsel

Bericht door Selena »

Ik begin nu bijna aan mezelf te twijfelen. Mijn kat is naar mijn mening al een week niet lekker. Hij was extreem lusteloos, slap, keek wazig en afwezig uit zijn ogen en sliep alleen maar. Dit werd afgewisseld met buien van heel schrikachtig zijn en over alert. Hij durfte ook nauwelijks naar buiten te gaan, (wat hij eerst zo graag deed). Het weekend maakte ik me zelfs zo erg zorgen dat ik naar de spoeddienst ben gegaan voor onderzoek. Hij reageerde bijna niet en ik was bang dat zijn plasbuis verstopt zat. Arts katheter aangelegd en urine onderzocht. Leukocieten en hier en daar een eiwitje. Arts gaf hem antibiotica en zei dat het een infectie kon zijn. Kat herstelde de dagen er na niet echt. Maandag contact opgenomen met eigen dierenarts. Zij bekeken de uitslag van het urine onderzoek van zaterdag en zeiden dat er helemaal geen aanwijzingen zijn voor een infectie. Ik moest stoppen met anti-biotica. In feite is er dus niets afwijkends uit het urine onderzoek gekomen. Omdat mijn kat niet herstelde, nog steeds lusteloos, zet zijn vacht op, slaapt alleen maar en gedraagt zich anders dan anders, vandaag wederom met hem naar de dierenarts. Het ene rampscenario na het andere over wat er met hem aan de hand kan zijn ging door mijn hoofd. Mijn kat is me zo dierbaar! Kat onderzocht, uit het lichamelijk onderzoek (hart, longen, reflexen etc) kwam wederom niets en ze adviseerde wederom het aan te kijken. Omdat dit zaterdag ook al onderzocht was en het me nog niet lekker zat wilde ik tóch dat ze zijn bloed gingen onderzoeken (want ik kijk het al een week aan). Kost wel weer extra (85 euro) maar ik kon het in termijnen betalen. Bloed afgenomen en kort daarop kreeg ik de uitslag: er was niets bijzonders aangetroffen. Een lichte verhoging van het ureum in zijn bloed, maar dit kwam hoogstwaarschijnlijk omdat hij net gegeten had en was niet zo hoog dat het op een verminderde nierfunctie zou kunnen duiden. Zij adviseerde sowieso voer te gaan geven met minder natrium en eiwitten. Dit beetje ureum kon ook niet de oorzaak zijn van zijn lusteloosheid, ook had hij geen andere symptomen die op verminderde nierfunctie kunnen duiden.

Enerzijds ben ik nu natuurlijk opgelucht maar anderzijds begin ik nu aan mezelf te twijfelen. Ben ik nu zo bezorgd dat ik me dingen inbeeld en voor niets honderden euro's aan de dierenarts heb uitgegeven of is er wél iets anders aan de hand? Hij lijkt dus lichamelijk kerngezond maar hoe kan het dat hij zich absoluut niet zo gedraagd?? Ik heb hem al 8 jaar en dit is de eerste keer dat ik me zo bezorgt maak, het is dus niet zo dat ik iedere week met hem in paniek naar de dierenarts ga... en dat het loos alarm is omdat ik te bezorgt ben... Dit is echt de eerste keer.
De dierenarts zei dat het kan dat hij van iets geschrokken is buiten. Maar dat duurt toch niet 1.5 week?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Ms Maaike »

Beter dat je voor de zekerheid naar de dierenarts gaat dan dat je het niet doet en op die manier in de stress zit over mogelijke ziekten, toch? Vind het zelf heel lastig om je te helpen aan de hand van de beschrijving die je geeft; ik ken je kat niet en heb geen beeld van hoe hij eruit ziet nu, maar hij klinkt niet echt lekker. Is er de afgelopen twee weken iets veranderd in huis? Of is er misschien een nieuwe kat woonachtig in de buurt? Heeft hij wellicht een hekel aan kou? Eet, drinkt, plast en poept hij zoals altijd? Is het wellicht een optie om een soort van second opinion bij een andere dierenarts aan te vragen?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Selena

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Selena »

Hey, thanks dat je het begrijpt. Begin me nu al bijna schuldig te voelen t.o. mijn lieve kat. Dat ik voor niks al die nare onderzoeken bij hem heb laten uitvoeren. Maar het was uit liefde en zoals ik al eerder zei, echt de eerste keer dat dit zo gebeurd is. Misschien is hij dáár nu zelfs wel door van slag en lijkt het alsof hij niet hersteld, door dat gesleep in de bus en tram, pijnlijke onderzoeken (bloed, katheter etc).

Ja hij heeft zeker een hekel aan kou. Ik dacht ook in eerste instantie (was mijn gevoel) dat er buiten iets gebeurt was waardoor hij van streek was. er zit een grote hond (maar ja, die zit er de hele tijd al) en er lopen andere katten (maar daar vecht hij altijd dapper mee) verder ook geen verwondingen. Vuurwerk hoor je nauwelijks maar kan, misschien hebben ze vlakbij hem gegooid? Het is wel de tijd van het jaar Hij was angstig, afwezig vorige week en durfte niet naar buiten. Weet niet, gewoon niet zichzelf, alsof hij iets traumatisch had meegemaakt. Daarna kwam die lusteloosheid erbij en raakte ik dus in paniek, want het kon nu wel vanalles zijn! Misschien heb ik nu vanuit die paniek wel dingen gezien die er niet zijn of iets wat hij altijd doet opeens bestempelt als ongewoon of ziektesymptoon (bijvoorbeeld zijn vacht opzetten).
Vlak voor ik met hem naar de dierenarts ging net, glipte hij naar buiten en liep een kant op waar hij nooit naar toe liep, ik zag hem van een schutting springen en wist dat daar een drukke weg liep... ik omgelopen, zag hem niet. Ik roepen en meneer komt na een tijdje blij aangerend (toen hij me zag) en liep dus inderdaad bij die drukke weg. Hem snel gepakt en naar huis gebracht. OOk weer zoiets raars, daar komt hij nooit! Het kan zijn dat hij gewoon de route die hij normaal neemt niet meer durft te nemen omdat dáar wat gebeurt is. Dit zijn allemaal van die gekke dingen. Nu ligt hij ook weer ergens waar hij nooit gaat liggen. Zou het dan toch een soort van trauma kunnen zijn? Ik hou hem anders wel een tijdje binnen.

Lichamelijk ziet hij e op en top uit (vond dierenarts ook) tandvlees, tong mooi roze, vacht helemaal gezond en glanzend, gespierd, gezond gewicht, ogen en neus mooi schoon, organen zijn goed. Wat een second opinion betreft: hij is al gezien door verschillende dierenartsen... De laatste ben ik net naar overgestapt en heb ik veel vertrouwen in... (staat ook zeer goed aangeschreven)

Dus of mijn kat is psychisch in de war, (of ik zelf...) ;-)
Selena

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Selena »

Trouwens, hij eet en drinkt inderdaad zoals altijd (veel eten, weinig drinken) en kieskeurig wat voer betreft. Afgelopen dagen heb ik hem uit bezorgdheid volgepropt met zijn lievelingseten: runderhart en heeft daar goed van gegeten ( 250 gram per dag). poep en plas hield hij dus wel op, steeds volle blaas omdat hij normaal buiten plast en poept en dat durfte hij nu niet goed. Hij gaat uiteindelijk wél poepen en plassen (want het kan niet dat hij al een week niet plast) want gaat nu 1keer per dag naar buiten en is dan binnen een paar minuten weer terug. Dat ophouden van poep en plas is dus het enige wat anders is dan anders (wat dat betreft)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Ms Maaike »

Haha, dat je bezorgd bent is geen symptoom van een psychische aandoening hoor. ;)

Kijk het aan en probeer objectief te zijn in wat je ziet. Sowieso kunnen mijn katten alleen in de achtertuin omdat ik in een niet zo lieve buurt woon en er een drukke weg vlakbij is. Misschien dat je jouw tuin ook kunt omheinen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken om grote honden of etterbakken die vuurwerk naar 'm gooien. Onderschat de risico's van vrij buiten kunnen lopen alsjeblieft niet, je gaat nu eenmaal niet continu bij je kat zijn als hij buiten is.

Succes met je katzel! Hopen dat het niets ernstigs is.

P.S. Het ophouden van plas en poep is zeker niet goed. Als het om stress gaat (en zo klinkt het) zou je de Feliway-verdamper kunnen proberen. Sinds kort heb ik een matatabistokje voor mijn katten (gewoon omdat ik het wilde proberen) en ik merk dat als ze klaar zijn met spelen heerlijk relaxed liggen te slapen. Wellicht durft je kat dan naar buiten. O ja, ik neem gewoon maar aan dat hij ook een kattenbak binnen heeft; als je dat nog niet hebt dan natuurlijk als de sodemieter eentje halen. ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door eveline1982 »

Wat kunnen ze je ook laten schrikken he! Zou inderdaad goed kunnen dat er iets naars is gebeurt buiten met hem, anders zou hij wel naar buiten gaan. Vervelend ook dat hij niet in huis op de bak zijn behoefte wil doen. Heb je al geprobeerd om over je kattenbakgrit/hout wat aarde te strooien? Toen ik de kater van mijn vader in huis nam was die ook gewend alles buiten te doen, maar mijn poezenvriendjes mochten niet in het donker naar buiten, dus meneer pieste dan maar op de bank uit nijd. Toen ik wat aarde in de bak deed werd die ineens wel interessant, elke keer wat minder gedaan tot hij het ook gewoon op het hout deed :) . Sterkte met je kat
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door castratenkoor »

Heb je wel een kattenbak binnen staan, zodat hij daar op kan als hij niet naar buiten wil?

Ik vind het juist heel verstandig van je dat je hem medisch helemaal hebt laten nakijken!

Een kat kan inderdaad door een traumatische ervaring 1,5 week van slag zijn. Ikzelf heb 8 katten en die kunnen naar buiten in een 10 meter ren. Een grapjas gooide een keer een rotje naar de ren, waar 1 van de katten in zat. Hij kwam naar binnen en was totaal apatisch, hij liep alsof hij van alles gebroken had. Is echt 3 weken flink van slag geweest door die ervaring. Wilde ook de ren niet meer in. Had ook zijn vacht helemaal wijd uit staan.

Beterschap met het kattenbeest!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Selena

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Selena »

Dat is een idee ja... alleen weet ik niet of hij zal opmerken dat er aarde in die bak zit, hij loopt er nml met een grote boog omheen alsof het iets afschuwelijks is. Ik ga het wel proberen. Net is hij wel even buiten geweest... ik voel me nu dus al schuldig dat ik voor niets 2x met hem naar de dierenarts ben geweest en hij dus voor niets helse pijnen heeft geleden vanwege die katheter en andere onderzoeken, terwijl hij dus waarschijnlijk juist rust nodig heeft omdat er buiten iets naars gebeurt is. Logisch dat hij niet herstelt als er méér traumatische ervaringen bij komen! Maar goed, met dit schuldgevoel kom ik dus net thuis, zit het mannetje (kat) me met grote ogen en een schuin kopje te bekijken vanaf het aanrecht in de hoop dat hij weer vers hart krijgt. Ik was bezig met avondeten en draai me even af om een pan te pakken, stoot met elleboogbot echt keihard op iets anders hards, kijk ik heb ik mijn kat net van het aanrecht afgestoten tegen zijn kopje! Alsof de ellende voor hem al niet compleet was! (en mijn schuldgevoel) en ik bedoel het allemaal zo goed....
Anne87

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Anne87 »

Arm beestje zeg. Misschien kun je de kap van de kattenbak afhalen? Zou iets kunnen schelen...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Ms Maaike »

Och, niks aan de hand joh, dat ging toch per ongeluk. :P Probeer niet met die nare onderzoeken te zitten; katten voelen je stemming haarfijn aan. Als jij je zo druk maakt om iets wat allang is geweest heeft hij er misschien ook stress van. Heb je mijn tips over Feliway-verdamper en matatabistokjes gelezen? Wellicht dat dat je katje tot rust doet komen. Misschien is het ook een idee om het deksel van de bak te halen (als dat erop zit), misschien dat hij daarom liever niet op de bak gaat. Edit: ik zie net dat Anne dezelfde tip heeft gegeven. :smile:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Selena

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Selena »

Wat is dat precies die verdamper? Speciaal voor katten? Er staan nu twee kattenbakken. één met kap en een zonder..

Weet dat ze mijn stemming aanvoelen. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat meneer vlak voor ik vandaag met hem naar de dierenarts wilde vertrekken opeens naar buiten glipte, een kant op ging waar hij nooit komt en liep naast een drukke weg (op de stoep!!) Hij voelde wel dat ik mega, mega gestressed en bang was (want maakte me zo bezorgt) en dat dit met hem te maken had. Misschien deed het hem denken aan zaterdag (toen ik ook met hem naar de dierenarts ging en gestressed was) en zorgte hij dat hij snel weg was. Ik heb twee katten en zeker Siri is heel gevoelig en super slim wat dat betreft. Als ik verdriet heb komen ze ook altijd bij me en kijken dan met grote droevige ogen alsof ze vragen wat er is...

Hij zou nu juist misbruik kunnen maken als hij mijn schuldgevoel aan kan voelen, dat hij dan extra vlees krijgt of zo... ;-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Ms Maaike »

Die verdamper zorgt dat er een chemische variant van een gezichtsferomoon van de kat in de lucht komt. Als je er op googlet vind je meer en ook waar je het kan kopen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Selena

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Selena »

ok, dank ik ga even kijken!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door Dinky »

En ook via de zoekfunctie hier op het forum is er veel over te vinden ;)
En hier kan je hem onder andere kopen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik sta voor een raadsel

Bericht door pearlsofpassion »

Ivm gezondheid kan ik weinig toevoegen aan de eerdere berichten, maar ik zou je wel op het hart willen drukken hem niet meer zoveel hart te voeren op een dag.
Hart is zeker gezond en waardevol maar zoals bij alles moet je daar niet in overdrijven en een dieet van enkel hart is niet meer gezond.
Ik zou niet meer dan 10% van zijn voeding uit hart laten bestaan. Je moet dan wel het vochtgehalte meerekenen natuurlijk, in hart zit veel meer vocht dan in brok en mag je het dubbele in gewicht rekenen. Als hij normaal 100gr brok per dag eet, zou ik dus niet meer dan 20gr hart voeren als je dat dagelijks doet. Als het niet dagelijks is, gewoon niet meer dan 140gr per week.
Je kan ook wat rauw spiervlees geven (of andere organen als lever en nier, maar daar niet meer dan 5% elk van geven). Spier mag je meer geven, maar als je maar 1 diersoort geeft, ook weer niet te veel. Als je verschillende diersoorten geeft, mag je daar wel wat van voeren, zij het ook niet enkel dat. Om een gebalanceerd menu te hebben moet het bestaan uit zowel vleesbot, spiervlees en bepaalde organen.

Als hij erg graag rauw vlees eet, is het misschien een optie om kvv voor hem te kopen. Dat is voor jou samengesteld door een producent. Je geeft aan dat hij kieskeurig is, dus als je hem iets wil geven dat hij waarschijnlijk wel graag eet en wat zonder meer goed is voor de urinewegen en nieren, dan zou ik je een rauwe vleesvoeding (of kvv) aanraden. Dat is tenslotte de natuurlijke voeding voor een kat.
Ofwel als hoofdvoeding, ofwel als aanvulling en extra'tje kan dat erg waardevol zijn.
Op http://www.voerwijzer.com kan je alle merken kvv vinden en vergelijken en er staat (voor moest dat nodig zijn) een woordje uitleg bij.


Zelf gaan samenstellen kan natuurlijk ook nog, maar dat is voor vele mensen een grote stap in een keer. Moest je daar echter interesse in hebben (je weet nooit :-)), mag je altijd uitleg vragen, in het topic of in pb. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie