Van 2 naar 4, doen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Natascha001 »

Hoi, ben nieuw op dit forum. Ik lees wel veel mee, en nu dan toch in de pen geklommen. Wij hebben 2 schatten van katers (al zeg ik het zelf) van anderhalf. Al ruim een half jaar zit ik te denken aan uitbreiden, juist omdat het zulke schatten zijn. De organisatie waarvan onze tweede kat komt adviseerde om er in plaats van 1 dan 2 bij te nemen. Dan zouden onze katten, samen hun dingetjes kunnen blijven doen en de 2 nieuwe ook. Nu heb ik al enkele weken een oogje op 2 kittens van nu 16 weken. Mijn partner heeft aangegeven het ook wel leuk te vinden. Alleen zegt rationeel dat hij het niet wil. Vooral de kans dat het niet goed gaat is hierbij de belangrijkste overweging. Maar ook hele praktische dingen hoe krijgen wij 4 katten in onze auto voor naar jaarlijkse controle, waar zetten wij de extra kattenbakken.
Daarnaast hebben wij ruim 20 jaar 1 kat gehad en dan misschien 4.
Ik heb geen idee hoe vier katten is, hoe ga ik de aandacht verdelen. Maar vooral hoe gaan onze huidige katten hier mee om. Onze ene kat zou ik typeren als laconiek, rustig en zelfverzekerd. Onze ander kat, is een bangerik, eerste klas. Niet voor ons, maar voor de boze buitenwereld. Een dominante kat erbij kan dus zeker niet. Na dit lange verhaal, dan eindelijk met echte vraag. Kan ik al in een kitten herkennen of deze dominant is. Overal lees ik dat het karakter rond deze tijd al redelijk gevormd is, maar wat zij nu de karaktertrekken van een dominante kat. Spelen doen ze allemaal en druk zijn ze ook en er zijn maar 2 kittens in het nestje. Dus vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je stelt heel lastig te beantwoorden vragen, denk ik..

hoe kan je zien dat een kitten dominant is....
kittens bij de moederpoes verschillen in gedrag en natuurlijk ook wel in karakter, alleen weet ik niet of dat dan al zo duidelijk is. er zijn in het groepje altijd wel voorlopers en kittens die een beetje achterblijven en kittens trekken vaak in het bijzonder op met een maatje.
ik kan alleen maar over de karakterontwikkeling bij mijn eigen kittens schrijven, (heb hier nooit een nestje gehad) van de laatste twee jaar en dat is erg wisselend en zeker weten ook afhankelijk van de situatie.
Maks was veel groter dan Bolle en kwam nogal dominant over. totdat ie werd afgeserveerd naar de logeerkamer door mijn twee oudere katers.. in de loop van de tijd groeide Bolle bij, raakte ingewerkt in Maks' streken, overvallen lukten niet meer en Bolle maakte er een spelletje van. nog steeds probeert Maks in vlagen de opperkater uit te hangen totdat het Enzo (7 jaar ouder) verveelt en hem in zijn kippenek pakt of gewoon een platte pets op zijn hoofd geeft.
ik denk dat dominantie niet alleen in het karakter zit maar ook in de situatie.
ik bedoel: soms is er kans/aanleiding om dominant te gedragen en soms raakt een 'dominante' kater ondergesneeuwd in de groep.
en of het betreffende dier kans krijgt om uit te groeien tot opperkater in de groep hangt zeker ook af van de houding van de andere leden in de groep.
dinie/castratenkoor heeft in haar album daar boeiende teksten over en zij heeft een harmonieuze groep van 8 katers. van stella/catfish weet ik ook dat zij in haar album bij de intro van haar laatste aanwinst pippin ook te maken had met de onderlinge relaties. en je zou bij eveline in haar album kunnen lezen hoe de opvangkittens bij haar reageren en zich voegen en worden opgenomen.

ik lees je niet over de keuze poes/kater. wat je vaak ziet is dat in een groep een poes voor onrust kan zorgen. ik heb hier alle combi's gehad en jarenlange schurende relaties met venijn vanuit de poes en begin niet meer aan poezen, maar er zijn forumleden die geweldige combi's met poezen hebben..

nog iets over je wens voor nog eventueel twee kittens erbij.. je weet wat je hebt en je weet absoluut niet wat je krijgt en er is doorgaans geen 'undo'..
kittens blijven maar vrij kort kitten en met anderhalf jaar zit je met een groep van 4 jong volwassen dieren, ik bedoel als je dol bent op kittens, dat is maar heel tijdelijk..
ik lees je nog niet over wat in de basis de aanleiding is om een of meer katzels erbij te nemen.. één kitten bij deze groep zou ik nooit doen, dat loopt de kans om erg eenzaam te worden..
wat ook kan is een veel ouder dier, waarvan het karakter bekend is, erbij zoeken. maar je hebt geen garantie dat dit dier dan goeie aansluiting heeft bij je twee andere..
en als laatste optie: ronkend blij zijn met het leuke stel dat jullie nu hebben en het zo laten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door achtpuntzes »

hmm...

even aangepast, want iets verkeerd gelezen:

het is een goed idee om bij uitbreiding voor een wat minder dominante te gaan, ja...

als ik naar mijn eigen situatie kijk, (3 poezen) en ik zou besluiten er nog een bij te nemen, zou een dominantje inderdaad conflicten geven. dat weet ik, omdat ik vaste oppas ben van een nogal dominante solo-kat, die als die hier logeert vanaf dag een probeert de boel 'over te nemen'. en aangezien mijn poezels mijn huis als 'hun' territorium zien, zorgt dat voor nogal wat stress bij beide partijen, zeker in het begin.

verder ben ik het niet eens met de stelling van Adriana dat het vooral poezen zijn die voor onrust in een groep zorgen. natuurlijk heeft Adriana haar ervaringen met groepen, maar ik denk niet dat je uit een paar groepen conclusies kunt trekken, ik denk dat Adriana gewoon pech heeft gehad met wat moeilijke poezen, en nu een beetje algemeniseert. elke poes/kater is uniek, en mag in mijn optiek niet worden afgerekend op wat geslachtgenoten ergens in het verleden hebben uitgevreten. mocht ik ooit uitbreiden van 3 naar 4, zou ik er geen rekening mee houden of dat een poes of kater zou moeten zijn, er zijn veel belangrijker argumenten om naar te kijken, bijvoorbeeld dat de nieuwkomer niet zo extreem dominant moet zijn.

als je de kans hebt de kittens te observeren bij het spelen, zou je misschien wel kunnen ontdekken welke de dominantere is, wie zoekt het contact op, maakt een zelfverzekerde indruk, welke kitten rolt het vaakst op de rug bij het stoeien (zich overgeven) en welke daagt het vaakst uit (bol ruggetje). maar soms zijn die verschillen nauwelijks te zien, dan zijn de kittens meer aan elkaar gewaagd.

in ieder geval succes :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 32 jaar katten en even goed nadenken ik denk 4 poezen gehad, Miepie, Tijger, Wendy en Kitty.
Kan best zijn dat ik met alle vier pech heb gehad, maar het typerende is wel dat het alle 4 de keren geen succes was, niet in de groep en niet ten opzichten van mij. Miepie en Tijger waren HTK, Wendy een pers en Kitty een exotic shorthair.
Ik heb nu 8 castraat katers en dat is een mooie stabiele en harmonieuze groep.
Persoonlijk neem ik geen poezen meer in huis. Maar ik kom regelmatig bij meerdere huishoudens met groepen katten met ook poezen. En daarbij gaat het wel prima.

Persoonlijke voorkeur en ervaringen tellen uiteraard mee.

Natascha in jouw geval zou ik adviseren 2 kitten katers erbij te nemen.
Garanties heb je nooit. Steek er veel tijd, aandacht en liefde in en dan komt het meestal goed.
Genoeg kattenbakken en als daar behoefte aan is verschillende plekken waar voer staat doen al een hoop goed. Genoeg ruimtes om uit te kiezen zodat ze zelf kunnen beslissen alleen te zijn of in de groep.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door eveline1982 »

Waarom kies je niet voor een jonge kat/poes van ong dezelfde leeftijd? Dan zit je niet met het conflict dat het te jong is en geen aansluiting zal vinden en kan je het er bij 1 erbij houden ipv 2. De asiels zitten overvol en internet staat ook bomvol met jong volwassen dieren. Als je kiest voor een jongvolwassen dier dan raad ik aan om voor een dier te gaan wat egaal is van karakter en makkelijk aansluiting vind bij andere katten. Een goed asiel of opvang weet wat de karakters van hun dieren zijn en kunnen jou de juiste katten laten zien die het beste in jullie situatie passen. Succes ermee :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Natascha001 »

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Stof tot nadenken.
Ik hou zeker mijn ogen open voor kat/katten van ongeveer dezelfde leeftijd. Alleen heb ik nog geen kat gevonden waar ik een klik mee had. Het is niet dat ik perse voor kittens wil gaan.
In het asiel waar ik als vrijwilliger werk worden de kittens met 10 weken geplaatst. Deze zijn superschattig, alleen zou ik niet weten hoe ik hieruit een kitten(s) zou moeten kiezen. Behalve dat er eentje soms wat banger/rustiger is dan de ander, zijn het allemaal spring in t veld. En dan wordt het voor mij kiezen op kleur. Inderdaad worden het al snel mooie grote katten, katers in mijn geval, met een eigen karakter en willetje.
En waarom ik nog een kat erbij zou willen, gewoon omdat ik gek ben op katten. ;-) En daarnaast zijn er genoeg katten in het asiel of bij gastgezinnen die een huisje zoeken.

groetjes Natascha
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door eveline1982 »

Ik weet niet waar je woont en wat je situatie is maar kijk is in mijn album Banjer, Beer en vrienden. Daar staat Zus een verlegen poesje van bijna 7 maanden die enorm leuk is met andere katten en een huisje zoekt. Misschien is ze wat voor jullie. Ze zoekt een huisje zonder kinderen bij mensen die geduld met haar kunnen hebben en die haar op haar tempo willen laten wennen en waar ze na sterilisatie veilig naar buiten kan.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door jennli »

Hier ook een viertal en wij vinden het heerlijk! Twee katers en twee poezen. Af en toe verloopt het wat stroever, maar 98% van de tijd gaat het prima. Poezen lijken wel wat meer sterallures te hebben en zijn een beetje feller dan de katers. Maar als je ze de ruimte geeft zichzelf te zijn gaat dat (hier tenminste) prima.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Adriana »

achtpuntzes schreef: verder ben ik het niet eens met de stelling van Adriana dat het vooral poezen zijn die voor onrust in een groep zorgen. natuurlijk heeft Adriana haar ervaringen met groepen, maar ik denk niet dat je uit een paar groepen conclusies kunt trekken, ik denk dat Adriana gewoon pech heeft gehad met wat moeilijke poezen, en nu een beetje algemeniseert. elke poes/kater is uniek, en mag in mijn optiek niet worden afgerekend op wat geslachtgenoten ergens in het verleden hebben uitgevreten. mocht ik ooit uitbreiden van 3 naar 4, zou ik er geen rekening mee houden of dat een poes of kater zou moeten zijn, er zijn veel belangrijker argumenten om naar te kijken, bijvoorbeeld dat de nieuwkomer niet zo extreem dominant moet zijn.)
ik lees je niet over de keuze poes/kater. wat je vaak ziet is dat in een groep een poes voor onrust kan zorgen. ik heb hier alle combi's gehad en jarenlange schurende relaties met venijn vanuit de poes en begin niet meer aan poezen, maar er zijn forumleden die geweldige combi's met poezen hebben..
dit is wat er stond en dat is geen stelling, ook geen veralgemenisering en redelijk genuanceerd.. ;-) , hoop ik ;-) want er staat ook dat het heel goed kan gaan maar dat er een aantal forumleden zijn die voor alleen maar katers kiezen ...
poezen zijn doorgaans in algemeen gedrag anders dan katers, dat is bij mensen ook zo..
en het is handig om daar rekening mee te houden. wij hebben een lat-poes, dat ging niet bij de katers. de vorige combi was poes/kater en die had ik veel eerder uit elkaar moeten halen.
pas nu met een groep van drie geweldig met elkaar optrekkende dieren, waarvan één mishandelde angsthaas en twee broertjes, weet ik hoe heerlijk het ook kan en ik wil nooit meer anders in huis!
jennifer heeft twee om twee en die hebben de ruimte en dat gaat heel goed maar schuurt af en toe ook.. en zo kan ik er nog een paar opnoemen.
en als we op het forum probleemsituaties hebben tussen kater en poes dan is het doorgaans de poes die voor onrust zorgt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door eveline1982 »

Daar heeft Adriana gelijk in, heb momenteel 3 poesjes en 1 kater in huis. De dames kunnen soms behoorlijk kibbelen met elkaar terwijl Beer gemoedelijk zijn harem wast en ermee speelt. Hij heeft nooit ruzie met de dames :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door achtpuntzes »

hmm,

niet verkeerd bedoeld, hoor, maar zelf probeer ik niet te algemeniseren in verschillen tussen poes/kater. elke poes/kater is uniek, en kan in balans zijn of problemen hebben/geven

overigens waren de laatste paar katten bij ons op asiel die niet in de grote ruimten konden maar apart moesten (wegens terroriseren van de andere katten) toevallig katers... maar we hebben ook poezen gehad die niet of moeilijker met anderen konden.

zelf 3 poezen, waarvan 2 zusjes. de zusjes hebben een superzacht karakter, maar mijn jongste poes Muffin wil soms wel eens vervelend doen tegen een van de zusjes (mijn tijgetje) terwijl dat juist degene was die zich over de kleine Muffin ontfermd heeft toen ik haar uit het asiel haalde. dus: ja, ik heb ook een jongedame die wel eens kattig kan zijn :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Natascha001 »

Zus is echt een mooi poesje. Alleen om de een of andere reden zou ik graag, als ik het doe er een kater bij willen hebben. Is helemaal nergens op gebaseerd. Mogelijk dat het komt omdat onze 2 katers zou goed met elkaar omgaan terwijl ze helemaal geen familie van elkaar zijn. Nu moet ik ook wel zeggen dat onze 2de kater een goedzak is. Tweede omdat hij als tweede in huis is gekomen.

Ik heb contact opgenomen met de organisatie waar onze 2de kater ook vandaan komt, daar hebben ze nog een aantal halfwasjes. Mocht hier iets uitkomen dan laat ik jullie dat natuurlijk weten.

groetjes Natascha
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Ikey »

Om nog even terug te komen op je vraag hoe je dominantie ziet... Het nest waar onze kater uit komt had 1 kitten die al vanaf dag 1 het meest aanwezig was, toevallig een poesje. Grappig was dat zij pas als laatst haar oogjes open had en ook het minst woog. Ondanks dat duwde zij iedereen weg bij de tepels van haar moeder (en ze gingen allemaal op zij), zij liep met 4 weken al de hele kamer door, terwijl de rest amper de bench uitkwam. Ze was niet bang voor de stofzuiger. De persoon van het nestje wilde haar zelf houden, maar heeft haar met vier maanden toch moeten herplaatsen. Waarom? Het ging niet met haar andere katten, omdat ze, ondanks haar jonge leeftijd, de boel probeerde over te nemen. Het poesje woont nu als solo-kat bij een nieuw baasje. Hoop dat je hierdoor een beetje een indruk hebt van hoe je dominantie kunt herkennen ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door eveline1982 »

Je moet doen waar jij je prettig bij voelt :) . Hoe herken je dominant gedrag bij een jong volwassen kat in het asiel of opvang......Dat is best moeilijk, mijn Beer is een dominantje eerste klas maar iedereen zegt altijd als ze hem voor de eerste keer zien wat een liefje, oh die zal wel een lieve goedzak zijn....Euhm tja.....Hij is enorm lief maar kan behoorlijk de baas spelen over de jongere katten en kittens hier ;) . Vraag aan de medewerkers hoe zij de katten die je op het oog hebt vinden. Maar hou er rekening mee dat een kat in een asiel zich heel anders kunnen gedragen dan als ze eenmaal een liefdevol tehuis hebben waar ze zich enorm thuis voelen. Je zou ook kunnen kijken bij een kleinschalige huiskameropvang, maar google die wel, want er zitten (zoals overal) ook rotte vissen tussen. Succes en hopelijk vind je snel een leuk maatje erbij :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Van 2 naar 4, doen?

Bericht door Natascha001 »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn vraag gesteld heb. En ik heb kort daarna ook contact gehad met een stichting die kittens opvangt, waar een van onze katten vandaan heb. Hier had ik 2 kanjers gezien. Na een goed gesprek met de oprichster van de stichting (zij neemt echt de tijd voor je) en met de gastmoeder denk ik dat zij qua karakter wel lijken te matchen met die van ons. Zij zitten in een gastgezin en zijn nu 7 maanden, dus niet echt kittens meer. Ze zijn niet bazig richting de eigen katten en richting nieuwe kittens. Alleen kreeg ik koudwatervrees en ben ik niet gaan kennismaken. Kon ze alleen niet uit mijn gedachte zetten. Vandaag heb ik dan toch weer een mailtje gestuurd of wij toch kennis met ze mogen maken.Ik wacht nu in spanning af of ze nog een huisje zoeken.
Aangezien ik nog nooit 4 katten heb gehad, duik ik wat dat betreft in het diepe. Maar dat deden wij ook toen wij er 2 namen. Na ruim 20 jaar 1 kat te hebben gehad. En twee gaat ook heel goed.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Plaats reactie