wees kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
lalalieke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2012 10:58

wees kitten

Bericht door lalalieke »

Lieve mensen,

Sinds gisteren hebben wij een klein weesje, Teuntje. Een kitten van waarschijnlijk 8 weken oud, ze is toen ze een paar dagen oud was gevonden onder een container. De man die haar verzorgd heeft had zelf 2 poezen en het ging niet goed samen. Ze is met het flesje opgevoed en we zijn haar nu langzaam ook brokjes aan het geven. Ze is nog niet ontwormd/ingeent of iets dergelijks. Het is een super speels, druk maar ook heel lieve poes.

Nu vraag ik mij een aantal dingen af:

- Zijn er dingen die wij moeten doen om bepaalde dingen op te vangen die ze heeft gemist omdat ze geen moeder heeft? ( we spelen veel met haar met speeltjes)
- Met welke leeftijd kan ik haar zelf naar buiten laten gaan? Kan ze dit wel omdat ze geen mama heeft om haar survivaltips te geven?
- Ze is dus nog niet ontwormd e.d. Kan ik dat zelf doen en vanaf wanneer? Of kan ik beter naar een dierenarts gaan?
- Tot wanneer kan ik haar het beste een flesje melk in de ochtend geven?
- Hoe kan ik haar het beste corrigeren? Ik lees veel over een piep geluidje maken/plantenspuit/blazen... Zelf ben ik niet zo fan van blazen..

ik hoop dat jullie me een beetje op de goede weg kunnen helpen :grin:

liefs
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wees kitten

Bericht door Dinky »

- Het beste dat je eigenlijk kan doen om bepaalde dingen van de moeder nog op te vangen is er een kittenmaatje bij nemen. (typ ook eens solokitten bij de zoekfunctie in hier op het forum)
- Velen hier op het forum laten hun poes niet vrij naar buiten maar in een afgezette tuin/balkon of een speciale ren. Dit omdat er vele gevaren zijn zoals vergiftiging en verkeer (het zal niet de eerste zijn die door een auto wordt aangereden/doodgereden).
- Je kan zelf ontwormen. Het is wel aan te raden om een middel bij de DA te halen zoals milbemax of panacur.
- wat betreft melk heb ik geen idee
- Waarvoor zou je haar willen corrigeren? Wanneer ze ergens aan krabt waar het niet mag zou je haar kunnen oppakken en bij de krabpaal neerzetten en/of afleiden met speeltjes. Verder valt er weinig te corrigeren aan een poes ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wees kitten

Bericht door eveline1982 »

Hoi Lalalieke!

Allereerst van harte met jullie nieuwe vriendje :)

Een speelmaatje kan een heel goed idee zijn voor kittens die het zonder hun moeder hebben moeten doen, zoek er dan wel 1 die wel een behoorlijke tijd bij mams is geweest en dus jullie kitten alles kan leren! Heb je geen behoefte of de financien voor nog een kitten dan is er genoeg wat jullie zelf kunnen doen.

Zorg voor veel speelgoed en aandacht zodat er geen sloopgedrag kan starten. Ik laat de kittens hier altijd met mijn handen spelen maar wel gedoseerd en accepteer geen hardhandig gedrag. Dit kan je makkelijk aanleren door zelf niet hardhandig te spelen en een zacht piepje geven als hij wat te hard bijt. Gaat hij daarna nog door dan zet je hem weg en geeft hem een muisje oid om daar zijn tanden in te zetten. Nooit maar dan ook nooit blazen! Wij zijn geen katten en kunnen niet inschatten wanneer we moeten blazen en hoe hard!

Katten kunnen ook zonder moederscils naar buiten. Maar let op de kitten zelf, is hij snel bang of juist een beetje dommig? Houd er daarbij rekening mee dat de wereld ziek is en er mensen zijn die er van genieten om een dier te laten lijden! Je tuin veilig afschermen is een goede optie. Laat de kitten nu echt nog niet naar buiten, hij moet zowiezo zijn entingen hebben gekregen en het is veels te koud voor zo een ukkie. Wacht tot na de sterilisatie want dan is het weer ook weer beter. Houd er rekening mee dat er na de sterilisatie nog 1 a 2 maanden hormonen door het lichaam kunnen rondwaren.

Als ze nog niet is ontwormt, zou ik wel haar gaan ontwormen alsof ze net geboren is. Stel je geeft haar morgen haar eerste ontworming dan doe je dit 4x met steeds een tussenpoze van 2 weken. Daarna maandelijks en vanaf een half jaar elk kwartaal.

At ze nog geen vlees en brokjes toen jullie haar kregen? Want dan zou ik toch nog even speciale kittenmelk met pap aanbieden tot ze goed de brokjes weg krijgt! Anders zal ze gaan afvallen en dat mag niet! Ontvlooien zou ik doen met een netekam, een aantal dagen achter elkaar tot er geen vlooien of poepjes meer te vinden zijn. Als ze 9 weken oud is en een gewicht van minimaal 800 gr heeft (en het blauw dus helemaal verdwenen is uit haar oogjes) dan kan je haar laten enten. Maar met flessenkittens kan het geen kwaad iets langer te wachten aangezien zij vaak lichter zijn dan kittens die bij mama hebben gezeten.

Als je panacur pasta gebruikt (is even makkelijker toedienen bij zijn ukkie) geef het dan wel 2 dagen achter elkaar anders helpt het niet voldoende. Milbimax is enorm goed, maar ik geloof dat het er alleen in pilvorm is.

Succes met jullie nieuwe vriendje :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: wees kitten

Bericht door Chiquita98 »

Ach wat een klein mormeltje zal Teun nog zijn.
Goeie adviezen heb je al gekregen. Maar ook naar de dierenarts gaan hoor. Die kan meteen even een gehele gezondheidscheck doen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
lalalieke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2012 10:58

Re: wees kitten

Bericht door lalalieke »

Ja ze is echt een mormeltje maar zo schattig.

Super bedankt voor de goede adviezen. Ze heeft vandaag wat brokjes met kittenmelk gegeten en dat ging zeer goed. Ze lijkt ADHD te hebben maar ik heb gelezen dat het drukke gedrag heel normaal is voor een kitten (en ik vind het ook wel vermakelijk eerlijk gezegd)

Nogmaals bedankt :grin:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: wees kitten

Bericht door eveline1982 »

Niet meer dan normaal op die leeftijd! Je zal zien als ze een week of 12 is dat het heel langzaam aan eraf gaat. Is dit niet het geval en blijft ze een adhder dan zou ik toch voor een maatje kiezen, anders gaan je spullen eraan ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie