Hoi Lalalieke!
Allereerst van harte met jullie nieuwe vriendje
Een speelmaatje kan een heel goed idee zijn voor kittens die het zonder hun moeder hebben moeten doen, zoek er dan wel 1 die wel een behoorlijke tijd bij mams is geweest en dus jullie kitten alles kan leren! Heb je geen behoefte of de financien voor nog een kitten dan is er genoeg wat jullie zelf kunnen doen.
Zorg voor veel speelgoed en aandacht zodat er geen sloopgedrag kan starten. Ik laat de kittens hier altijd met mijn handen spelen maar wel gedoseerd en accepteer geen hardhandig gedrag. Dit kan je makkelijk aanleren door zelf niet hardhandig te spelen en een zacht piepje geven als hij wat te hard bijt. Gaat hij daarna nog door dan zet je hem weg en geeft hem een muisje oid om daar zijn tanden in te zetten. Nooit maar dan ook nooit blazen! Wij zijn geen katten en kunnen niet inschatten wanneer we moeten blazen en hoe hard!
Katten kunnen ook zonder moederscils naar buiten. Maar let op de kitten zelf, is hij snel bang of juist een beetje dommig? Houd er daarbij rekening mee dat de wereld ziek is en er mensen zijn die er van genieten om een dier te laten lijden! Je tuin veilig afschermen is een goede optie. Laat de kitten nu echt nog niet naar buiten, hij moet zowiezo zijn entingen hebben gekregen en het is veels te koud voor zo een ukkie. Wacht tot na de sterilisatie want dan is het weer ook weer beter. Houd er rekening mee dat er na de sterilisatie nog 1 a 2 maanden hormonen door het lichaam kunnen rondwaren.
Als ze nog niet is ontwormt, zou ik wel haar gaan ontwormen alsof ze net geboren is. Stel je geeft haar morgen haar eerste ontworming dan doe je dit 4x met steeds een tussenpoze van 2 weken. Daarna maandelijks en vanaf een half jaar elk kwartaal.
At ze nog geen vlees en brokjes toen jullie haar kregen? Want dan zou ik toch nog even speciale kittenmelk met pap aanbieden tot ze goed de brokjes weg krijgt! Anders zal ze gaan afvallen en dat mag niet! Ontvlooien zou ik doen met een netekam, een aantal dagen achter elkaar tot er geen vlooien of poepjes meer te vinden zijn. Als ze 9 weken oud is en een gewicht van minimaal 800 gr heeft (en het blauw dus helemaal verdwenen is uit haar oogjes) dan kan je haar laten enten. Maar met flessenkittens kan het geen kwaad iets langer te wachten aangezien zij vaak lichter zijn dan kittens die bij mama hebben gezeten.
Als je panacur pasta gebruikt (is even makkelijker toedienen bij zijn ukkie) geef het dan wel 2 dagen achter elkaar anders helpt het niet voldoende. Milbimax is enorm goed, maar ik geloof dat het er alleen in pilvorm is.
Succes met jullie nieuwe vriendje