Kitten poept niet?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Hey Eveline, ten eerste heel erg bedankt voor je advies! Ik heb de cattery gemaild, omdat ik eigenlijk toch een vorm van compensatie wil hebben. Al was het maar om geld te kunnen steken in het opknappen van Noodle.

Hij weegt momenteel 1620 gram. Bij een geboortegewicht van 111 gram zou hij volgens een curve op internet (zie http://kittens.moeshoek.net/kittengewichten/111.php) al op een leeftijd van 12 weken dit gewicht moeten hebben. Morgen wordt hij 16 weken. Dat betekent dat hij praktisch 4 weken achterloopt in gewicht. Hij zou volgens de DA zo'n 100 gram per week aan moeten komen nog, en dat houdt in dat hij nu rond de 2 kilo moet wegen.

Hij is volgens de cattery met 10 weken nog ontwormd, maar ik weet nu ook niet of ik dat kan geloven. Volgens alle websites mag hij nu pas weer met 4 maanden (dus 1 december). Kan ik dat nu al eerder doen? En zo ja, wanneer is handig? Aangezien hij dus flink ondergewicht heeft (bijna 400 gram), en vorige week dinsdag zijn laatste entingen heeft gehad, en vandaag een onvlooiing, denk ik dat er al flink wat druk op dat lijfje kan staan.
Ik weet niet of het toegestaan is hier de cattery te vermelden, en als dat mag, doe ik dat liever pas als alle zaken afgehandeld zijn. We moeten van de week terug voor zijn oortjes, en dan zal ik ook vragen om het opstellen van een rapport. Daarnaast werkt een goede vriendin van ons daar als assistente en die komt van de week nog op kittenbezoek, en zij wil ook even naar zijn oren kijken. Hij is hier in goede handen, maar we zijn erg geschrokken.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten poept niet?

Bericht door mittenslief »

kittens moeten wel vaker ontwormd worden hoor, met 12 weken had hij gemoeten en dan tot aan 6 maand elke maand en dan 1 x per 3 maanden, oortjes kan je schoonmaken met azijnwater
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Kittens worden gebruikelijk ontwormt met 3, 5, 7 en 9 weken (dat is in elk geval de kuur die ik aanhoud, aangeraden door mijn dierenart). Daarna maandelijks en vanaf 6 maanden elk half jaar. Ze hebben duidelijk niks gedaan wat ze hebben gezegt dus ga er maar vanuit dat de ontworming ook niet is gedaan. Extra ontwormingen kunnen geen kwaad, al helemaal niet als er genoeg in zit. Niet schrikken als hij aan de diaree raakt en wormen uitpoept of zelfs uitspuugt. Is een heel naar gezicht maar dan is hij er maar vanaf. Als je hem morgen zijn eerste behandeling geeft dan geef je hem op de volgende data's weer 5/12 19/12 2/1 daarna op 2-2 en vanaf dan elke maand totdat hij 6 maanden is, vanaf dan kan je hem prefentief elk kwartaal ontwormen. Gebruik iets goed zoals milbimax of panacur (let op bij panacur 2 dagen achter elkaar geven) zodat je ook lintworm etc aanpakt. Let goed op of hij geen bloed bij zijn ontlasting krijgt in de komende 15 dagen want waar veel katten/kittens zijn is giardia zo opgelopen.

Ik hoop dat je wat kan treffen met ze, want een kitten in deze toestand mee geven is al verschikkelijk maar als je zoveel geld moet betalen mag je wel verwachten dat de kitten in topconditie is!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Dank jullie wel voor het advies. We gaan hem vanaf morgen ontwormen volgens jouw schema Eveline, en dan hopen we dat het allemaal in orde komt met ons mannetje. We hebben qua wormenspul Anthelmintica Vitaminthe voor haakwormen en lintwormen liggen. Bij de DA gekocht.

Daarnaast zijn we in excel een simpele tabel gestart om elke dag zijn gewicht bij te gaan houden in de hoop dat hij snel veel aan gaat komen...
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Chiquita98 »

Is de cattery aangesloten bij een vereniging? Want eigenlijk nooit een kat halen bij een cattery die nergens bij aangesloten is. Anders koop je dus echt een kat in de zak.
Oormijt daar kan de cattery geen schuld aan hebben hoor. Een kat kan daar ineens last van hebben en is niet altijd te zien.
Vlooien pakken altijd graag een zwak levend wezen.
Weet niet hoe dat zit bij een cattery, maar bij een asiel is het zo dat als je kat ziek word je eerst hen moet bellen zodat je op hun kosten het eerste consult vergoed krijgt.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Ja, ze zijn aangesloten bij een vereniging. De dierenarts zei dat zijn oortjes al langer dan drie dagen in deze staat zijn (de kitten is nu drie dagen bij ons). Afgelopen dinsdag zijn ze nog door de DA gecontroleerd bij de cattery. Ook het gewicht en de vlooien zijn al langer mis, zei onze DA. Dus dat had al wel opgevallen moeten zijn...
Maar goed dat je het aangeeft, we nemen het mee in onze overwegingen en gesprekken. Nu is het eerst wachten op een email van de cattery.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Chiquita98 »

Mijn eigen kat had ook oormijt....en dat is pas goed ontdekt tijdens een operatie. Dus soms kan het dieper zitten dat het niet te zien is. Ik voelde me toen ontzettend schuldig. Maar de da zei dat oormijt soms al bij kittens in het oor kunnen zitten zonder dat ze er last van hebben. En ineens kan het parten gaan spelen.
En ja kittens kunnen ook ineens ziek worden. Maar ik snap zeker wel dat je even verhaal gaat halen bij de cattery. Zij zijn misschien ook wel afgegaan op het advies van hun da. Dus wees voorzichtig in het meteen beschuldigen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Ms Maaike »

Tsjongejonge, dat lijkt me schrikken... Denk je dat je alles goed voor elkaar hebt en ben je gerustgesteld omdat de cattery voldoet aan het goeie plaatje, krijg je dit. Oormijt kan gebeuren, maar vlooien en ondergewicht (en misschien ook nog eens wormen) niet vind ik persoonlijk.

Succes met Noodle, dat hij maar snel weer helemaal op gewicht mag komen en gezond wordt verklaard! Ook succes met het contact met de cattery. Benieuwd naar hun reactie.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Nou, ik heb een reactie terug en het is totaal niet waar ik op hoopte. Ze proberen het bij ons te leggen, onder andere de vlooien, terwijl Flo vlo-vrij is. Ik heb haar vrijdag nog gekamd, en toen was ze schoon. Ook net beide katten nog even gekamd. Flo was schoon, bij Noodle kwamen er direct enkele eitjes mee. Lijkt me vreemd dat Flo dan ergens zoveel vlooien heeft zitten die we bij het kammen steeds niet opmerken en die ook door de maandelijkse ontvlooiing heenkomen.
Voorlopig ga ik er hier liever even niks over zeggen. Wij zijn ermee bezig en ik zal tzt zeker een terugkoppeling geven hierover, maar omdat de reactie niet prettig was, hou ik me liever online stil totdat wij meer duidelijkheid hebben over wat we hiermee gaan doen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten poept niet?

Bericht door eveline1982 »

Nou toch vind ik als je een kitten uit een aangesloten cattery haalt of bij een opvang of asiel de kitten gewoon niet compleet onder de vlooien mag zitten! Tuurlijk garandeer ik ook nooit dat ze zeker vlovrij zijn, ik krijg hier te vaak achter elkaar kittens binnen die onder zitten en als ik net het nest vlovrij heb gekregen, kan ik ze weer behandelen als er nieuwe kitten(s) binnen komen. Maar ondervoed en onder de vlooien vind ik toch wel heel kwalijk! Oormijt is inderdaad iets wat kan komen als de kitten al ergens is, maar als je het echt gaat zien zit het er al een tijdje.

Jammer dat ze zo met je omgaan anne! Ik hoop dat je er wat mee kan doen en het met een tevreden gevoel kan afsluiten als je kitten weer helemaal op de been is :)
Oja als Flo geen vlooien in haar vacht heeft is de kans wel heel klein dat ze vlooien heeft en de kitten in 3 dagen zo kan infecteren!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten poept niet?

Bericht door nellebel »

wel typisch dat ze over de vlooien beginnen. het geen ze jou van beschuldigen. en je hebt hem in die 3 dagen zeker ook zo uitgehongerd dat hij 400 gr te mager is. wat een onzin. fijn dat je DA zo alert is en dat je noodle meteen voor een check hebt weggebracht voordat flo straks ook vlooien heeft of noodle volloopt van de wormen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Chiquita98 »

Inderdaad wel heel jammer zo'n reactie van hun. Ik denk inderdaad dat je mannetje al niet zo heel fit was. En dan heb je zo vlooien. Bij wie dat dan gebeurd is dat maakt dan eigenlijk niet meer uit. Het kitten was wrs al niet helemaal op en top gezond.
Mijn kitten had nadat ik hem 2 dgn had ook vlooitjes. Ik was toen al bij de da omdat ie niet lekker was. Had zelf de vlooien nog niet eens gezien. Maar goed het asiel bij mij heeft heel veel kosten toendertijd betaald dus ja toppie! Hoewel dit van mij niet hoefde.

Succes ermee en vooral hoop ik dat je kitten weer helemaal gezond mag worden!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Dinky »

Wat vervelend dat de cattery de schuld dan bij jou legt.
Goed dat je in elk geval al na 3 dagen een checkup hebt laten doen door de DA en er een rapport van laat maken. Noodle voldoet duidelijk niet aan de overeenkomst (en ja, je hebt ook een koopovereenkomst als dit alleen mondeling is. Daarvoor hoeft het niet op papier te staan) en voor consumenten zoals jij valt dat onder artikel 7:17 van het burgerlijk wetboek.

Wens je veel succes met de cattery! Noodle is nu in elk geval bij jullie in goede handen :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Anne87 »

Gisteren woog Noodle 1620 gram. Net hebben we hem gewogen en weegt hij 1611. Dit gaat dus niet goed. Wat te doen?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kitten poept niet?

Bericht door Chiquita98 »

Echt daar zou ik me niet te druk over maken. Elke dag wegen moet je ook niet doen hoor, hoe moeilijk dat ook is. Ik woog Balou elke week op een vaste dag. En hij woog met 11 weken krap aan 600 gram(ongeveer). Laat je niet teveel leiden door gewicht maar laat je leiden door zijn eetgedrag, speelgedrag etc...
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie