Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kattenmama113
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 02:28

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door kattenmama113 »

Ik heb hetzelfde gehad als jij. Als ik er niet was, waren Mickey en Karel vrij rustig en werd er niet geblazen of klappen gegeven. Zodra ik er was werd het vaak slechter, waarschijnlijk omdat ik me er zoooo druk over maakte. Katten voelen heel veel aan ;-) en ik dacht ook dat ik ze rust van elkaar moest gunnen, maar het is werkelijk waar gewoon het beste om wanneer ze aan elkaar zijn voorgesteld, ze ook niet meer uit elkaar te halen. Bij elkaar leven is met elkaar leven. Door ze iedere keer toch weer even apart te houden vertraag je het wennen een beetje.

Laat ze maar gewoon en probeer het zelf ook los te laten. Dan zul je zien dat - wanneer jij niet meer erg in de stress schiet - de beestjes ook iets rustiger worden. En wat iedereen al gezegd heeft, knokken zonder bloed is geen echt knokken :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Het is heel normaal dat de katten elke keer na gescheiden te zijn, weer moeten wennen aan elkaar en dat je weer een stap achteruit bent.
Vandaar dat we aanraden zo weinig mogelijk te scheiden. Je maakt het hen gewoon heel erg moeilijk door dat te doen.
Dat zie je zelf ook.
Het ging zo goed, je haalt ze uit elkaar en van het eerst teken dat ze weer wat moeten aftasten, haal je ze helemaal uit elkaar.
Gelukkig moet je niet helemaal opnieuw beginnen, maar weet wel dat het nu weer wat meer tijd gaat vragen om elkaar te vertrouwen.

Bovendien gaan ze nu de ander linken aan iets negatiefs, nl: vrouwtje wordt nerveus (dat voelen ze ontzettend aan!) en we worden opgesloten. Je doet het om goed te doen, maar je maakt het hen zo moeilijk om elkaar gewoon te leren kennen.
Leren kennen kan je toch echt enkel maar door samen te zijn, niet door verhaaltjes over elkaar te vertellen.
Je maakt je te druk over hun kattentaal. Een hoge rug is niet meteen aggressie. Dat is gewoon hun manier om te zeggen dat ze op hun hoede zijn. Heel normaal nadat ze uit elkaar geweest zijn of nadat een negatieve ervaring opgetreden is. Jouw nervositeit kan al voldoende zijn om hen op hun hoede te laten zijn, zelfs als ze dat uit zichzelf tegenover elkaar niet zouden zijn. Ze denken dan: vrouwtje is nerveus, er is iets gevaarlijks. Wat zou dat zijn? Het moet wel die kat daar zijn, die is vast gevaarlijk, zal ik maar voorzichtig zijn.
Begrijp je?

Katten communiceren nu eenmaal door blaasjes, lichaamstaal enz... Blazen is ook niet aggressief, dat is gewoon: blijf uit mijn buurt. Dat kan aggressief worden natuurlijk, maar het is eigenlijk in eerste instantie onzekerheid. Dus niets om je in eerste instantie druk over te maken.

Het gaat echt goed komen, maar je moet het los laten, proberen ontspannen en hen gewoon samen laten. Schiet niet van de minste blaas of piep in de stress, het is gewoon heel normaal dat ze nog moeten wennen en elkaar leren kennen.
Hoe sneller je dat beseft, hoe sneller het goed zal gaan. Je hebt al gezien dat het erin zit, dus heb daar vertrouwen in.
Je moet echt vermijden hen steeds negatieve ervaringen met elkaar te laten opdoen door steeds in de stress te schieten en hen te gaan scheiden.

Ook later, als ze al vriendjes zijn, zullen er momenten zijn dat ze eens ruzie hebben, of even van iets schrikken en een hoge rug tegen elkaar opzetten.
Dat waait gewoon over, ze komen er zelf wel achter dat er niets aan de hand is, als je zelf rustig blijft.
Dat is als bij vuurwerk: als ze schrikken, moet je zelf rustig blijven, want als je ze gaat troosten zijn ze zeker dat er wat mis is. Als je gewoon normaal doet, gaan ze misschien denken dat het allemaal wel meevalt. Misschien he, hangt van kat tot kat af en de invloed van de andere katten in huis.
Dus blijf rustig, doe zo gewoon moeilijk en laat er hen zelf uitkomen. Laat hen zelf het vertrouwen terugwinnen, dat moeten ze toch zelf doen, dat kan je niet in hun plaats doen. En dat gebeurt echt wel, wees gerust. ;-)
Je moet hen zelf vriendjes laten worden, niet proberen dat voor hen te regelen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Het gaat echt goed komen, maar je moet het los laten, proberen ontspannen en hen gewoon samen laten. Schiet niet van de minste blaas of piep in de stress, het is gewoon heel normaal dat ze nog moeten wennen en elkaar leren kennen.
Hoe sneller je dat beseft, hoe sneller het goed zal gaan. Je hebt al gezien dat het erin zit, dus heb daar vertrouwen in.
Je moet echt vermijden hen steeds negatieve ervaringen met elkaar te laten opdoen door steeds in de stress te schieten en hen te gaan scheiden.
Ik zie wat je zegt, wij zijn natuurlijke hartstikke nieuw met katten hebben, ik zal toch stiekem iets opbiechten ik ben met honden opgegroeid en eigenlijk heb ik alleen nu net via mijn vriendin de motivatie gehad om katten te waarderen.
Het gaat echt goed komen
Fijn om te horen soms denken we van niet :eliar:

Je moet hen zelf vriendjes laten worden, niet proberen dat voor hen te regelen
Ook dat is wel kritisch op dit moment door onze onervarenheid worden we allebei inderdaad snel nerveus :-o
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Update 3:

Goed nieuws ! Het gaat al veeeeeel beter met onze twee boenders. Emrys geeft Atari soms kopjes en ze slapen dicht bij elkaar in de buurt.

Op dit moment is het wel zo dat Atari heeeeel erg veel achter Emrys achteraan rent en dan bovenop hem springt. Tot een zeker punt vind Emmy dit ook maar na een tijd is het knokken want Emrys word er moe van.

Atari is ook nog niet gecastreerd, wellicht tijd om dit te gaan doen ?

:-P :twisted:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door eveline1982 »

Hoi hoi

Wat fijn dat de 2 naar elkaar toe beginnen te trekken! Meestal komt dit tussen kittens wel goed. Ik las dat Atari nu 6 maanden is? Dan zou ik inderdaad beginnen met een afspraak te maken voor castratie anders gaat hij zich straks als een kater gedragen en heb je kans op sproeien en heel vervelend gejank de hele nacht door! Als hij bovenop Emrys springt, wil hij hem dan berijden of is dit speels bedoelt? Sommige katten zijn nou eenmaal wat grover in hun spel dan de andere, mijn Beer kan afentoe enorm de kolder in zijn kop krijge en de kittens echt slopen! Tegenwoordig hoef ik alleen nog meer met duidelijke stem Beer te roepen maar daar is het 1 en ander opvoed werk aan vooraf gegaan ;). Als Atari te grof speelt en niet let op Emrys zijn tegenzin mag ook jij hem best even eraf halen en duidelijk zachtjes of nee zeggen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou dat niet doen.

Het is beter dat Atari leert wat de signalen die Emrys geeft willen zeggen. Dat Emrys hem dus leert dat hij moet stoppen. Als mens krijg je dat een kat nooit uitgelegd dat hij het echt snapt. Je kan hem wel zo ver krijgen dat hij luistert als je naar hem roept, maar daarmee heeft hij niet geleerd dat Emrys zegt dat hij niet meer wil. En als je dan niet thuis bent en het valt voor, dan heeft Emrys een probleem.

Ik spreek uit ervaring, heb eigenlijk momenteel dit probleem.
Cuzco is alleen opgegroeid. Pas toen hij 11 maanden was is Luis erbij gekomen. Cuzco begrijpt niets van de signalen die Luis geeft wanneer hij niet wil spelen omdat hij dat als kleine kitten nooit geleerd heeft. Daar heb ik nu erg veel spijt van, maar ja, tis te laat...
alleszins, zolang Luis de actiefste was, was dat geen probleem. Hij wilde altijd wel spelen.
Maar nu staat Cuzco op dieet, wordt daar plots veel actiever van en wil heel sterk spelen. Luis is ondertussen ook al 2 en wil het wat rustiger aan doen. Maar Cuzco snapt het dus niet als Luis dat aangeeft, Luis gaat lopen, Cuzco erachteraan, en als hij hem te pakken krijgt is hij heel bruut. Gewoon omdat hij het al kitten nooit geleerd heeft... :-(
Hij stopt pas als Luis echt gromt en grauwt en dan staat Cuzco er beteuterd op te kijken. Hij snapt er duidelijk niets van, hij is gewoon vrolijk. Die twee zien elkaar echt graag en spelen ook vaak leuk samen. Dan duikt Cuzco ook op Luis, maar die is daarop voorbereid en dan is dat geen probleem.
Maar als Luis dus niet wil, krijgen we een probleem.

Dus geloof me: laat je kittens het zelf aan elkaar leren, dan pas gaan ze elkaar ook echt snappen en hun problemen zelf oplossen. Das veeel beter dan dat jij de hele dag door scheidsrechtertje moet gaan spelen en 1 van de katten altijd voelt dat hij op zijn donder krijgt, gewoon omdat hij wil spelen.
Ze zijn nu jong, ze moeten het nu leren, en dat kan je als mens gewoon niet, dat moeten ze van elkaar leren.
Vandaar dat ik hier ook nooit meer een kitten alleen neem.
Alhoewel Cuzco dat op dit moment vast niet erg zou vinden :roll: :lol: Met kleine kittens is hij wel voorzichtig, was hij vroeger ook met Luis. Maar nu is Luis groter en sterker dan hij, dus ja...doet hij maar door he.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
catscratchfever
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 nov 2012 08:19

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door catscratchfever »

Wederom bedankt voor alles tips/interesse/mee leven etc

Ik heb nog 1 klein vraag over de situatie. Tussen Emrys en Atari gaat alles perfect eigenlijk behalve nog 1 klein iets. Namelijk Atari is veel minder speels geworden want Emrys is een super actieve kat en neemt altijd het voor touw. Atari gaat dan meestal op zo een afstand van 5 a 10 meter mee kijken en wil eigenlijk niet mee doen meer.

Ook als wij 's avonds op de bank liggen Emrys wil altijd heerlijk tegen ons op kruipen, echter Atari gaat op een stoel op een afstand weer.

Atari was altijd wel zelfstandig het zit in zijn ras, maar het lijkt alsof hij eigenlijk helemaal geen aandacht meer van ons wil ? De enige moment dat hij enigzins weer oudewets klef word is wanneer het etens tijd is. Hij lijkt zich echt af te zonderen.

Hij is een half jaar dus eigenlijk een kitten maar hij weegt al bijna 5 kilo (overigens gewoon heel lang niet dik ofzo)

We proberen echt heel hard Atari in alles bij te betrekken maar hij lijkt wel een ouwe mopper kont te zijn geworden (dat na 6 maanden al)

Ik hoop dat hij weer bij trekt want verders zijn ze echt broeders geworden en hartstikke leuk om te hebben !

gr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten erg dominant tegen onze andere kat

Bericht door nellebel »

Hoe herkenbaar. wij hebben ons soms zelfs schuldig gevoeld naar de "oude" kat vanwege de nieuweling. "oude " kat werd minder aanhankelijk, trok zich meer terug, speelde minder, maar uiteindelijk kwam dat ook allemaal goed.
er komt vanzelf het moment dat jij jaloers wordt op hun contact hahaha. hier roepen we ook wel eens jongens niet zo klef, wij willen ook meedoen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie