Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariejane
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2012 23:15

Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Ariejane »

Hoi,

ik heb een katertje van ongeveer 6 maand oud. Ik geef hem natvoer, droge brokjes en om te drinken een beetje koemelk verdund met veel water. Zodra ik zijn bakje met drinken neerzet begint hij te drinken en enkele uren later is het bakje sowieso leeg.
Hij plast niet opvallend veel meer dan onze andere (volwassen) kat.
Voor de rest is hij heel actief, goed op gewicht, eet normaal en blinkt in zijn vel.

Ik heb hem gevonden in de tuin samen met nog 2 katertjes toen ze ongeveer 4 weken oud waren, compleet uitgehongerd. Een vierde katje was al dood. Zou het kunnen dat hij gewoon altijd meteen drinkt als het hem aangeboden wordt omdat hij vroeger heel weinig heeft gehad?

Of wijst dit toch in de richting van een (nier)probleem?
Ik wil nog niet gelijk de DA bellen omdat hij voor de rest eigenlijk echt blaakt van gezondheid. Maar toch beter voorkomen dan genezen denk ik dan...

Alvast bedankt voor je hulp :)

Groetjes
Ariane
Cerna

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Cerna »

Ik zou de melk eens weglaten en alleen water geven. Kijken of hij dan ook zoveel drinkt. Misschien vindt hij de melk gewoon lekker en wijst het verder nergens op. Nierproblemen met 6 maanden en verder blakend van gezondheid, lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Wanneer het bakje met water ook zo snel op gaat, zou ik toch even naar de dierenarts gaan want dan is het wel vreemd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Adriana »

6 maanden is langzamerhand een geschikte tijd om te laten castreren en als je toch bij je dierenarts bent, dan zou hij even kunnen kijken of alles in orde is (doet ie toch wel..)
afhankelijk van de hoeveelheid droge brokjes heeft een dier daarbij vrij veel water nodig. leg maar eens wat droge brokjes op een schoteltje met een bodempje water, dan kun je makkelijk zien hoeveel er wordt opgezogen door die brokjes. sommige dieren geven droge brokjes over als ze daarbij niet voldoende drinken.. voorweken helpt dan vrij goed..
zo'n jong dier kan waarschijnlijk nog wel koemelk aan, maar als ie snotterig wordt dan kan het zijn dat ie koemelk niet (meer) verdraagt.
wat fijn dat je hem hebt gered en een warm huisje hebt gegeven en welkom op het Forum.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook stoppen met de melk en alleen water aanbieden.
En laten castreren en helemaal nakijken. Bloedonderzoek lijkt me geen gek idee.
Zijn nieren kunnen best schade ondervonden hebben doordat hij als kitten uitgehongerd en uitgedroogd was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ariejane
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2012 23:15

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Ariejane »

Hey,

bedankt voor jullie antwoorden!
Cerna schreef:Ik zou de melk eens weglaten en alleen water geven. Kijken of hij dan ook zoveel drinkt. Misschien vindt hij de melk gewoon lekker en wijst het verder nergens op.
Ja, daar zit ik vanmorgen ook ineens aan te denken..bedankt voor de tip, zal ik gelijk eens uittesten!k hoop dat het inderdaad gewoon daaraan ligt.

Adriana: hij heeft altijd droge brokjes maar eet daar niet erg veel van. Nu en dan een beetje, maar meestal natvoer. En bedankt! Ik studeer dierenzorg, dus toen ik die arme katjes daar moederziel alleen in de tuin zag brak mijn hart. Onze andere volwassen kat heb ik ook uit onze tuin gehaald. Ons klein stukje "bos" is een gegeerd plekje voor wilde katten om hun nest te werpen, blijkbaar...en om ze in de steek te laten :s

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Groetjes
Ariane
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Adriana »

wat leuk zijn foto in je avatar,
hij lijkt een beetje op 'onze' Sproet' met die zwart-witte vlekken in zijn gezicht!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kattengek66
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 nov 2012 13:23
Locatie: Hardenberg

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door kattengek66 »

er is ook speciale kattenmelk te koop bij de betere dierenspeciaalzaak. zoals pets place. koemelk is over het algemeen te vet voor hun maagjes. als ik niet op mijn kat let drink ze koffiemelk. gek beest. zij is nierkat. en mag dat helemaal niet hebben. ze krijgt verdunde kattenmelk. uiteraard overleg ik alles met mijn dierenarts. maar ik zou over jou katje geen zorgen maken hoor. katten vinden melk gewoon lekker. maar als je je toch zorgen maakt? zou ik het even laten onderzoeken om nierfalen uit te sluiten. weet je meteen waar je aan toe bent. toch?
mijn kleine meid is alles voor me. kom je aan haar, kom je aan mij.
Cerna

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Cerna »

Kattengek: topicstarter is sinds 28 januari niet meer op het forum geweest en de vraag is 8 januari! Dus de kans dat ze jouw antwoord ziet, is nul.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Klopt als ik dat zou doen drinken ze ook ineens alles op heb ook wel is het vocht waar ik de kip in kook voor hun en dan geef ik dat en drinken ze OOk gelijk leeg omdat t zo lekker is gewoon bakje water zonder iets erin zou die het vast niet doen .
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Jonge kater drinkt abnormaal veel. Weet iemand raad?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Oh ik lees nu dat ze t waarschijnlijk toch niet leest haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie