kat weigert nierdieet

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ilsetom
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2012 12:14

kat weigert nierdieet

Bericht door ilsetom »

Onze maine coon van bijna 6 weigert elke vorm van nierdieet....

Vorige week hebben we bij Spock, onze maine coon, een bloedname laten doen. Het viel ons op dat hij heel veel dronk, minder at, vermagerde en veel braakte...
Zijn nierwaarden waren verhoogd, maar niet heel veel. Na een urine onderzoek bleken ook witte en rode bloedcellen en eiwitten in de urine te zitten. Zijn urine was wel nog goed geconcentreerd.

Elke vorm van nierdieet, nat en droog, weigert hij!!
Nu terug op z'n gewone voer, gemengd met seniorbrokken. Dit lukt, maar eet wel minder dan vroeger.
Wel eet hij heel gretig van gekookt kippenwit of gekookte witte vis. Mag ik even zo aanhouden zei de dierenarts, maar toch proberen op nierdieet te komen.

Hij neemt ook 1/2 fortekor. (wat ook moeilijk lukt...)

Iemand nog tips????
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb hier hetzelfde probleem, al at mijn kat het eerst wel, nu dus niet meer..
Er zijn erg veel merken te krijgen, google even op kijk onder zoekfunctie. De merken voorgeschreven door de dierenarts zoals Hills en Royal canin zouden volgens mijn da wel het beste zijn, met de meest hoogwaardige eiwitten, etc.
Ik zou toch zoveel mogelijk merken/smaken proberen, meestal is er wel iets wat je kat lust. Even warm maken helpt soms ook, of uit je hand laten eten. Het is in ieder geval heel belangrijk dat de kat eet, maar het liefst wel nierdieet, anders vergiftigd de kat zichzelf in rap tempo, want de nieren kunnen "normaal" voedsel niet meer verwerken. Zolang je toch normaal voer geeft doe er dan in ieder geval ikipaktine over, dit haalt wat van de slechte stofjes uit het voer, en voert dit af via de darmen, zodat de nieren niet teveel belast worden.
En kijk even bij topic :Pluisje verhoogde nierwaardes, heel veel info!

Een kat moet in ieder geval altijd eten, desnoods onder dwang, ook hierover alles in Pluisje. Sterkte, het is een hele nare ziekte weet er helaas alles van :-(
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door patiani-guusje »

Hoe gaat het nu? Eet jouw kat al beter nu?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak vreet ook geen nierdieet als ik het in een etensbak aanbied.
Maar als ik op de grond ga zitten en het aanbied als snoepjes, vreet hij zo een handvol weg!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
paasnini

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door paasnini »

Ik zou geen gekookte witvis meer geven juist de eiwitten uit vis zijn voor de nieren zwaarder.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door patiani-guusje »

Jammer dat Ilsetom zelf niets laat horen, hoop dat het goed gaat met de kat..
Kippevlees stikt ook van de eiwitten, beter niet geven!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Sjaak wel 2 x per week kip. Goed voor zijn gebit en goed voor de zuurgraad van de urine.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door patiani-guusje »

Zo zie je dat iedereen het weer anders doet, en bij Sjaak werkt dit wslk heel goed, want hij heeft toch al heel lang minder werkende nieren? Blijft toch maatwerk met nierproblemen, elke kat reageert anders..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
ilsetom
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2012 12:14

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door ilsetom »

Hoi,
Nee hoor, onze Spock eet nog niet beter...
Hij ziet er ook totaal niet ziek of slapjes uit.
Zaterdag terug even naar dierenarts geweest. Hij heeft ook geen tandproblemen, zijn temperatuur was goed...
Ik heb ook niet de indruk dat hij misselijk is.
En hij heeft echt wel honger. Want als ik in de keuken bezig ben komt hij miauwen en loopt dan naar zijn eetbakje. Maar zodra ik hem brokjes geef, ruikt hij er even aan en weg is hij.
Dierenarts zei om hem even a/d van hill's te geven (natvoer). Dit om hem terug aan het eten te krijgen. Want alle katten lusten dit..... Spock dus niet!
Hij eet nu gemiddeld 60 gram brokjes per 24u. Terwijl hij voor zijn gewicht 95 gram zou moeten eten.Ik neem de helft RC maine coon31 en de helft RC senior.
Vroeger woog hij iets meer dan 8 kilo, nu nog net 7 kilo.

Ik heb op een ander forum de tip gevonden om een eetlustopwekkend tonicum te geven, en ipakitine te doen over zijn gewone voer.

Nog bijkomend probleempje: aanstaande zaterdag vertrekken we voor 3 dagen naar barcelona. Mijn mama komt dan eten geven aan spock. Maar als we op vakantie zijn eet hij sowieso al minder.. dus dat belooft.

Hopelijk helpt dat tonicum. Reaktiv heet het.
Gebruikersavatar
kattengek66
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 nov 2012 13:23
Locatie: Hardenberg

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door kattengek66 »

lust hij ook geen royal canin renal. dat is ook een nierdieet. zwel nat als droog. ik zou het eens proberen. katten lusten over het algemeen wel royal canin voer.
mijn kleine meid is alles voor me. kom je aan haar, kom je aan mij.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat weigert nierdieet

Bericht door castratenkoor »

Kattengek66 je reageert op allemaal oude topics. Ook deze persoon is meer dan een half jaar niet meer op het forum geweest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie