Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door Ikey »

Hallo kattenvrienden!

Wij hebben sinds ongeveer anderhalve maand een kitten in huis, een katertje die luistert (het is althans de bedoeling dat hij daar naar gaat luisteren ;-) ) naar de naam Diesel. Hij is nu 14 weken en is bij ons vanaf 8 weken. Wij kennen hem vanaf dat hij een paar dagen oud was en kwamen elke week kijken hoe hij en zijn broertje en zusjes groeiden. Zijn zusje zou ook bij ons komen wonen, we hadden haar Whisky genoemd, maar tot onze grote spijt kreeg zij met 6 weken een ongeluk dat haar fataal werd. Ze besloot de keuken eens wat beter te verkennen en besloot via de bijkeuken eens haar koppie om het hoekje van de buitendeur te steken, die open stond. Op precies dat moment knalde de deur dicht door tocht... Ze raakte volledig verlamd en na 48 uur zonder verbetering besloot de mevrouw van het nestje haar te laten inslapen omdat een leven voor haar niet meer katwaardig zou zijn. Wij waren op dat moment op vakantie en hoorde het allemaal pas achteraf. We nemen de mevrouw niets kwalijk. De kittens waren nog nooit in de bijkeuken geweest en Whisky was nou niet bepaald de snelste en meest nieuwsgierige van het nest. Ze heeft gewoon ongelooflijk pech gehad.

Maar omdat wij bewust voor twee kittens hadden gekozen (nav gesprekken met vrienden en onderwerpen die ik hier op het forum had gelezen), hadden wij nu wel een probleem. We moesten een nieuwe kitten zoeken (alle anderen uit het nest waren al gereserveerd voor andere mensen). Diesel doet zijn naam eer aan. Hij moet altijd een beetje op gang komen ;-) Bovendien is hij een ontzettende rustige goedzak met een hoog knuffelgehalte. De rustigst uit een zeer rustig nest. Die mevrouw had nog nooit eerder zo'n rustig nest gehad, ze hebben daar bijvoorbeeld nooit in de gordijnen gehangen. Diesel verkent en leert ook rustig. Hij heeft bijvoorbeeld pas sinds een week door hoe hij op de rand van het bad kan komen.

Anyway, om even op de aanleiding van dit bericht te komen. Wij zijn dus al 6 weken op zoek naar een maatje. We willen echt een goede match voor hem. Niet perse voor nu, want ik heb al gelezen dat het koppelen met kittens meestal wel goed gaat. Maar als ze volwassen zijn, moeten ze elkaar ook nog liggen. Het zou leuk zijn als ze dan ook nog maatjes zijn en niet alleen elkaar accepteren als dit is nou eenmaal degene met wie ik zit opgescheept. Wij hebben verder geen huisdieren, dus nog een reden om er een bij te nemen. Hij heeft totaal geen gezelschap op zijn eigen kattenniveau.
Omdat Diesel zo rustig is, kunnen wij maar moeilijk een match vinden. Een paar keer waren we heel close, maar toen grepen we net mis (een ander persoon was ons net voor). Nu lijken we eindelijk een goede match te hebben gevonden. Een super schattig poesje van 8 weken via de dierenbescherming. Ze is de rustigste uit haar nest, net als Diesel. Nu is het zo dat zij een weeskitten is. Ze zit samen met haar broertjes en zusje in een pleeggezin. Ze zijn toen ze 2 dagen oud waren bij iemand in de achtertuin 'gevonden' en zijn naar dit pleeggezin gebracht. Er is dus geen moeder aanwezig, ze zijn met de hand opgevoed. Ze hadden wel elkaar natuurlijk en er was een volwassen kat aanwezig. Wat haar/zijn karakter of achtergrond is, weten we niet. We hebben haar nog niet gezien, we gaan dit weekend kijken. Als we een klik hebben, kunnen we haar meteen meenemen. De 'pleegmoeder' zegt dat ze erg lief is, graag op schoot zit en aangehaald wordt, maar wel, zoals poesjes dat schijnbaar vaker hebben, een eigen willetje heeft. Ze is dus niet schuw of zo.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met volwassen katten die als weeskitten bij hun terecht zijn gekomen? We willen graag weten hoe de toekomst is met een kitten die zonder moeder is opgegroeid. De eerste 7 weken in het leven van een kat schijnen nogal belangrijk te zijn. We zouden graag wat verhalen en ervaringen willen horen, voordat we besluiten een weeskitten in huis te nemen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door mittenslief »

mijn ervaring met weeskittens is dat ze vaak heel aanhankelijk zijn naar mensen toe, en omdat je al een kitten hebt zal ze daar ook nog veel van kunnen leren. als ze goed opgevoed zijn hoeft het geen verschil te zijn met een kitten die met moeder opgegroeid is. ik ben zelf ook pleegmoeder van de asielkittens en hier mogen ze pas na de 1e enting weg, dus weet je wel zeker dat je haar al mee mag nemen?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door Anneke_87 »

Bij ons is het de omgekeerde situatie. Wij hebben een weeskitten van 14 weken (sinds zijn 4 weken bij ons) Tigris en een kitten van 10 weken (sinds zijn 8 weken bij ons) Thor. Thor is er pas twee weken geleden bijgekomen, dus Tigris was tot die tijd helemaal alleen. En nu zijn het de dikste maatjes! In het begin was het een beetje geblaas, en kreeg Thor wat meppen van Tigris, maar dat is normaal. Tigris was tenslotte een maand ouder en dus wel wat groter en zwaarder dan Thor. Maar nu spelen ze mooi samen, eten en drinken ze uit hetzelfde bakje en liggen ze samen een dutje in de zetel of in hun mandje te doen.

Wat me inderdaad opvalt, maar ik weet niet goed of het te maken heeft met het feit dat hij een weeskitten is of niet, is dat Tigris veel aanhankelijker en nieuwsgieriger is dan Thor. Als we in de zetel liggen, komt Tigris naar ons toe, op ons liggen, kopjes geven en spinnen. Hij is ook niet bang van vreemde mensen. Thor daarentegen, is wat schuwer, wil minder geaaid worden en ligt eerder naast ons dan op ons. Kan natuurlijk ook zijn dat het wat in Thor zijn karakter ligt, maar da's misschien moeilijk te zeggen na twee weken.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door Ikey »

@ Mittenslief: De pleegmoeder zei dat we haar meteen mee mocht nemen en ze is ook al voor de eerste keer geënt, zei ze (vorige week). Dus ik denk dat dat wel goed zit :) Bedankt voor je reactie!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door mittenslief »

okee veel plezier met je nieuwe maatje je zal er vast veel plezier aan beleven
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door eveline1982 »

Ik vang zelf ook kittens op die gedumpt zijn of niet bij de moeder kunnen blijven. De jongste die ik hier heb gehad waren tussen de 10 en 12 dagen oud. Dit zijn hele gezellige jong volwassen katten geworden zonder problemen. Ik heb met beide eigenaren nog contact en het zijn enorme kroelkoppies geworden, de rest van mijn flessenkittens waren ook altijd enorme knuffelkontjes en helemaal gek op mensen, ondanks dat ik hier eigenlijk vrijwel altijd kittens heb lopen en 2 volwassen katten. Voor zover ik weet heeft geen enkele kitten sabbelproblemen gekregen omdat ze mij en andere kittens/katten/honden hadden om op te sabbelen in hun zuigperiode. Alvast veel plezier met bezoeken :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door eveline1982 »

Btw weet je zeker dat de kitten 8 weken nu is? 7 weken is nl wel erg jong voor de eerste enting. Ik laat de kittens pas met 9 weken enten (normale leeftijd) en ook pas als ze min 800 gr wegen. Mijn ervaring met flessenkittens is, dat ze meestal toch wat kleiner zijn dan kittens die hun mamma hebben gehad. Zou het dus toch even navragen, hoe oud de kitten was dat hij zijn enting kreeg en hoeveel hij woog. Je stopt er nl toch ziektekiemen in bij zo een enting wat een een aanslag is op zo een kleintje.

En in welke gemeente haal je de kitten op?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door Ikey »

@ Eveline, de kitten is volgens de pleegmoeder komende vrijdag 9 weken. Ik vond 7 weken ook wat jong voor een enting. Ik zal er zaterdag eens naar vragen. De kitten zit in gemeente Eindhoven. Wel leuk om te horen dat het erg aanhankelijke katten worden. Ik dacht dat er misschien sabbelproblemen konden ontstaan of hechtingproblemen? Al kan dat waarschijnlijk ook gewoon met een kat gebeuren die wel gewoon door de moeder is gespeend.

@ Anneke, onze Diesel is ook heel aanhankelijk en komt ook altijd bij ons zitten en slapen. Dus dat is waarschijnlijk ook voor een groot deel karakter. Wel altijd lekker warm, zo'n kat op schoot :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door Ikey »

Ps, zeker weten van de leeftijd weet ik het niet, Eveline. Dat is wat de pleegmoeder zei aan de telefoon. Maar ja, je weet het nooit helemaal zeker, denk ik. Je moet altijd maar vertrouwen op wat de mensen zeggen. Vandaar dat we naar de Dierenbescherming zijn gegaan. Die leken ons betrouwbaarder.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Toekomst weeskitten: ervaringen alsjeblieft!

Bericht door eveline1982 »

Nou ik zeg eerlijk dat als ze ze met 7 weken hebben laten enten ik de betrouwbaarheid niet zo groot acht. Lijkt me meer een verhaal van, zo snel mogelijk weg want het kost geld. Ik vang nu 2 jaar kittens op en in het begin liet ik ze ook met 8 weken weg gaan. Het zat me toch niet lekker, en na inlezen etc heb ik een poosje terug besloten ze pas met 9 weken te enten en ook pas vanaf 800 gr. Ze mogen dan ook pas weg zodat ik zeker weet dat ze in ieder geval hun 1e enting hebben gehad want op de blauwe ogen van mensen kan ik niet vertrouwen ;). Zou toch nog wat info opvragen via de dierenbescherming of ze het normaal vinden om kittens met 7 weken te enten, want dit is echt te jong.

Ook kittens die heel lang bij de moeder hebben gezeten kunnen sabbelproblemen krijgen, mijn eigen poes haar eerste nestje heb ik er 1 tot 16 weken bij haar gelaten, die sabbelde dus ook op kussentjes etc terwijl ze dus echt lang bij mamma is gebleven. De weesjes bij mij in de opvang heb ik nog niet gehoord dat ze die problemen hebben.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie