Waar doen jullie je kat 's nachts?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Dinky »

Is het wel zo natuurlijk dat wij massaal katten houden als huisdieren en opsluiten in huiskamers, slaapkamers, badkamers en noem maar op? De kat is nog steeds een dier waarbij men zich afvraagt of deze wel echt zo gedomesticeerd is als vele beweren. Niet voor niets noemt men de kat de huiskamertijger. In hoeverre "huiskamer" nou zou passend is vraag ik me af.
Denk dat dit ook enorm verschilt per kat ;-) Zo houdt die van ons er absoluut niet van om naar buiten toe te gaan bijvoorbeeld. In de zomer staat het raam open en kan ze zo naar buiten toe (en ja dat weet ze ook) maar ze blijft veel liever lekker veilig binnen zitten ;-) Dus ook bij niet "opsluiten" verkiest deze de huiskamer boven het leven buiten.
Denk ook dat onze katten het veel beter voor elkaar hebben dan de meeste konijnen bijvoorbeeld die in kleine kooitjes zitten waar ze nooit een sprintje kunnen trekken. Het is maar waar je mee vergelijkt natuurlijk.

Wel erg zonde van je lange bericht :( Maar inderdaad, van fouten leert men ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Zaniematsu »

Konijnen kwamen in mijn verloren bericht ook aan de orde, ja, dat klopt.
Dan hebben we het nog niet eens over konijnen.... Ik heb 2 opvang konijnen, ze kwamen letterlijk op mijn pad.
Buren verderop in de straat gingen op vakantie en lieten de konijnen ontsnappen en keken er niet meer naar om. Weg voor 6 weken naar het Zuiden..... en de konijnen stonden letterlijk op straat.... Ik heb ze toen maar in mijn tuin gelaten en heb een mooi huisje voor hen gekocht om in te schuilen en waar ze warm konen liggen.
Ondertussen zijn ze mee verhuisd en verblijven weer vrij in de tuin. Ik vind het vreselijk hoe de meeste konijnen moeten leven, in een hok, alsof ze vetgemest moeten worden totdat de kerst aanbreekt. Vaak sterven konijnen vroegtijdig een jonge dood als eenzaam vergeten konijn ergens achterin een verlaten tuin. Vreselijk....
Cerna

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Cerna »

Ik ben het met Linda eens dat je katten 's nachts (of wanneer je zelf niet thuis bent) niet ergens hoort op te sluiten. Ja, voor de eerste paar dagen wanneer ze nog moeten wennen aan een vreemd huis, maar daarna hoort het hele huis ook van hen te zijn.

En daarom vroeg ik ook aan Sura waarom ze katten wil wanneer ze hen zoveel vrijheid ontneemt. Het antwoord dat ZIJ het zo gezellig vindt, is een antwoord dat ik vaker heb gehoord (buurvrouw wilde kat, maar werkt 40 uur en is verder ook haast geen avond + weekend thuis. Annet zal ik een kat nemen? Ik raadde het haar af. Twee weken later belde ze aan: ik heb een Maine Coon gekocht op Marktplaats. Zo'n leuke kat! Maar waarom? Omdat IK het zo leuk vind dat er iemand thuis is wanneer ik thuiskom. Aan de kat werd niet gedacht. En dan uitgerekend een Maine Coon, een kat die zo mensgericht is, veroordeeld tot een leven in eenzaamheid).

Bij ons slapen er meestal een of twee katten op het bed en wij passen ons aan. We zijn er inmiddels aan gewend en merken het niet meer. Alleen soms 's morgens wanneer je wel heel erg stijf bent en merkt dat je in een hele rare houding hebt geslapen omdat een kat tegen je rug lag te duwen en een andere in je buikholte lag. En natuurlijk pikken ze het grootste deel van het dekbed in waardoor je altijd half "bloot" ligt (tijd voor Jägerondergoed!).

Collega heeft ook twee Maine Coons en design-interieur en dus mogen de katten alleen vrij in huis wanneer ze thuis zijn. Zij werkt 24 uur, hij 40. Al die tijd (plus 's nachts) zitten de katten in een kamertje van 2x3 met een heel klein bovenraampje. Waarom wil zo iemand katten? Omdat IK het zo gezellig vind. Ik word er beroerd van.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door mittenslief »

bij mij lopen en liggen ze ook overal, op bed op de bank, zolder je vindt op elke verdieping wel een stuk of wat katten, gezellig toch.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Zaniematsu »

Hallo Annet en andere,

Gelukkig ben ik gestopt met fokken. Je moest eens weten hoe vaak ik een aanvraag kreeg voor een kitten omdat ze het zo gezellig vinden dat er iemand op je wacht als je thuis komt van een dag lang werken..... en het liefst dan ook nog 1 kitten want als je er twee neemt lopen ze de kans dat de katten minder afhankelijk worden...... Heel beleefd moet je de mensen dan proberen wijs te maken dat dit voor de kat niet leuk is. Meestal haken mensen af en gaan elders zoeken.
Nog steeds krijg ik aanvragen voor kittens en herplaats Russen. Tegenwoordig bemiddel ik voor elke Rus of Nebelung die ik maar tegenkom (al is dat op MP)ben ook voor hen stel ik de kat centraal en niet de aanvraag.

Mijn ervaring met katten op en in bed is dat het even wennen is. Voor beide partijen, een kat vind het leuk en een aantal willen met je tenen of voeten spelen: Leuk een prooi onder het dekbed! Andere liggen stil op het voeteneinde, weer andere liggen in je nek of willen bij je onder de dekens tegen je buik liggen. Ik merk dat katten zich aanpassen aan je slaapritme. Sommige willen net iets eerder eten dan jij wakker wilt worden. Dat heeft de leukste filmpjes op youtube!! Een van mijn katten tikt tegen mijn neus als ze mij wakker wilt maken. Dat is dan net voordat ik zelf wakker wil worden ;) Als ik dan niet reageer.... tikt ze op mijn oog! Ik vind dat zo grappig, net of ze zeggen wilt... :"Doe je ogen eens open" Mijn dag kan dan niet meer stuk, ik vind het een genot om mijn poezen bij me in bed te hebben. Ondanks dat ik allergisch ben voor katten. Gelukkig valt het mee, ik vind dat ik er mee kan leven. Er staan twee luchtreinigers in huis, 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer.

Nog niet zo lang geleden zag ik een advertentie van 1 van mijn fokjes op internet. Ik schrok vreselijk, mijn hart zat in mijn keel. Ik belde meteen en kreeg te horen dat de kater weg moest want hij maakte de kastdeur open en poepte in de kast. Ik kreeg mijn eigen fokje niet eens terug, want er hadden al andere mensen gebeld...... We kwamen overeen dat wanneer die andere mensen niet door zouden gaan dat de kater naar mij zou gaan.(zoals ik overigens altijd afsprak met toekomstige kittenkopers en waar zij zich dus niet aan hebben gehouden) Ik besprak met een ander de situatie en vertelde dat deze kater daar weg moest. Diezelfde dag mailde zij mij om mij te zeggen dat ze diezelfde week nog de kater zouden gaan halen......
Om een lang verhaal niet nog langer te maken..... De kater was totaal apathisch. Hij wilde alleen maar in een slaapkamertje blijven, zoals hij gewend was zijn hele leven, 6 jaren lang. Hij had daar alleen het kamertje maar gehad bij een autistische zoon van de familie. De kater was totaal geflipt! Gelukkig hebben de mensen hem met heel veel geduld na 2 maanden over de drempel gekregen en is hij heel erg goede vriendjes geworden met een andere Rus daar in huis, welke een volle broer van hem was van een nestje eerder. Deze arme kater heeft helaas nog maar enkele maanden mogen genieten van zijn vrijheid. Kanker heeft zijn leven genomen.
Ik kan nog wel uren door gaan met dit soort ervaringen van katten vlak om mij heen.
Het is enorm triest, er is zo veel te verbeteren in kattenwereld......

btw ik heb zelfs de trap van mij vliering open staan omdat ik wil dat ze ook daar rond mogen banjeren.
De kattenbakken staan ook op zolder, maar ook in de slaapkamers, logeerkamer, toilet, kast onder de trap, hal, inpandige schuur, wasruimte en woonkamer. De deuren van de wc en badkamer staan dus open.
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door falkosan »

bij mij mogen ze ook overal komen. 's avonds als ik naar bed ga volgen ze gewoon en gaan lekker in het midden in een kuiltje liggen.

zo gezellig.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door eveline1982 »

Tja de katten hier mogen door het hele huis behalve de slaapkamers savonds als we gaan slapen. Ik vind dit niet zielig, ze liggen lekker beneden met de honden en bij de honden op het matras en kunnen alsnog in de woonkamer, trap en overloop boven waar nog een washok is wat altijd openstaat en ze dus ook een rustpuntje kunnen vinden. Denk dat iedereen dat voor zichzelf moet kiezen, de 1 vind het fijn de ander niet. Een kat de hele dag in een klein kamertje opsluiten moet niet kunnen, of het nou een maincoon of htk kat is! Maar of het nou voor de nacht kwaad kan dat het dier in kwestie niet bij de mensen mag liggen......
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Dinky »

Zaniematsu schreef:Konijnen kwamen in mijn verloren bericht ook aan de orde, ja, dat klopt.
Dan hebben we het nog niet eens over konijnen.... Ik heb 2 opvang konijnen, ze kwamen letterlijk op mijn pad.
Buren verderop in de straat gingen op vakantie en lieten de konijnen ontsnappen en keken er niet meer naar om. Weg voor 6 weken naar het Zuiden..... en de konijnen stonden letterlijk op straat.... Ik heb ze toen maar in mijn tuin gelaten en heb een mooi huisje voor hen gekocht om in te schuilen en waar ze warm konen liggen.
Ondertussen zijn ze mee verhuisd en verblijven weer vrij in de tuin. Ik vind het vreselijk hoe de meeste konijnen moeten leven, in een hok, alsof ze vetgemest moeten worden totdat de kerst aanbreekt. Vaak sterven konijnen vroegtijdig een jonge dood als eenzaam vergeten konijn ergens achterin een verlaten tuin. Vreselijk....
Dat je zo met een konijn om kan gaan :S Weet het nog als de dag van gister dat we terugkwamen van vakantie en mijn konijn die ik al 8 jaar had (was toen 16) bleek toen al een week dood te zijn :( Buurvrouw die oppas was had het met opzet niet gemeld zodat we konden genieten van de vakantie ;) De konijnen bij mijn ouders mogen ook altijd rondhuppelen in de ruime tuin :) Wou dat alle konijnen die ruimte hadden!
Onze poes mag overal in huis komen behalve de slaapkamer als wij daar niet zijn (als we daar wel zijn mag ze daar ook nog wel eens komen) zodat wij ook één poesvrije ruimte hebben en ook eens echt met zijn tweetjes kunnen zijn. Toch ook wel bevorderlijk voor de relatie want anders dan ligt onze Dinky er gelijk tussenin (wat wij juist heel gezellig vinden hoor ;-) ).
Maar zoals gezegd als met mooi weer het raam open staat of de deur dan blijft ze liever binnen wat wij wel apart vinden omdat ze bij haar vorige baasje wel buiten kwam.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jeszy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2012 08:01
Locatie: Den Helder

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Jeszy »

Bij ons staat de slaapkamer deur open 's nachts, dan kan de poes zelf bepalen of ze lekker op d'r kussentje kan of bij ons in bed kan kruipen. Ze heeft voorkeur voor dat laatste. Ik vind het heerlijk dat ze bij ons slaapt. Hoewel ik altijd de angst dat ik misschien per ongeluk op haar ga liggen.. Of dat ze vast komt te zitten onder de lakens en stikt.. Is dat een rare gedachte? Hebben jullie dat ook?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Overdag ben ik altijd thuis en mogen ze het hele huis plus de tuin onveilig maken. Ik heb ruim een jaar lang heel slecht geslapen met 2 katers in bed, nu ben ik even aan de beurt. In het trappenhuis is geen optie, dan gaan ze aan de deur krabbelen.

Het spijt me zeer, ik heb heel veel over voor mijn katten maar ik ben er ook nog :eshifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door eveline1982 »

Hahaha je hebt gelijk hoor, je katten zien er super gezond uit dus nergens sorry voor zeggen ;) .

@Jeszy alleen met kittens zou ik dat hebben, heb elke nacht een jackrusseltje bij me onder de dekens liggen (kan niet zonder mij s'nachts pfff) en die leeft na 6 jaar nog steeds :). Banjer mocht vroeger ook op de bedden slapen, maar had de gewoonte om op mijn kussen tegen me gezicht aan te liggen, ik werd dan zwaar benauwd wakker dus vandaar gebannen uit de slaapkamer :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Brittenbolletje »

Hier hebben ze 95% van het huis de hele dag. Alleen niet de slaapkamer en de badkamer.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Ms Maaike »

Hier mogen ze overal komen, behalve op de slaapkamer. Behalve dat dit 'mijn' plekje is raak ik heel erg benauwd van al die eiwitjes die in de dekens/matrashoezen blijven hangen. Vroeger was ik erg allergisch voor katten, maar ben er inmiddels zo goed als overheen. Alleen als ik er in slaap merk ik het nog wel. Plus dat ik niet zit te wachten op kattenharen in neus, mond en ogen. :P Mijn katten hebben ook allang de behoefte niet meer om naar de slaapkamer te gaan. Naar buiten kunnen ze niet als wij niet thuis zijn; we wonen in een huurhuis en mogen geen kattenluik in de deur maken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Catfish »

Mijn katten mogen altijd het hele huis door. Ik heb drie verdiepingen en er wordt wat afgeraced opde trappen! ;-) Ook 's nachts, maar goed.
Ze morgen dus ookin de slaapkamer, waar (net als inde rest van het huis) veel mandjes staan. Maar drie van de vier slapen het liefst tussen mijn benen wat nog wel eens ongemakkelijke houdingen oplevert... Ach, je moet er wat voor over hebben, toch? ;-)
Ik heb nu de verwarming weer aan staat de tussendeur dicht, dus ik heb een luikje (hondenluikje ivm het formaat van Maine Coon Pippin) in de keukendeur zodat de heren naar boven kunnen, waar ook de bakken staan. In een huurhuis ja........ Hm, maar ja.
Snoopy zit nu naast me en de rest is volgens mij boven. Ga ze even roepen!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
sharon24
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 feb 2010 22:12

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door sharon24 »

mijn 2 katten hebben toegang tot het hele appartement is al niet echt groot 55m2 ze mogen smiddags ook gewoon lekker naar buiten tot een uur of 10 mogen ze zelf weten buiten of binnen.
Ik geloof dat vrijheid erg belangrijk is voor de mens En Dier;)
Vreselijk die verhalen over katten beperken tot 1 klein kamertje.. Dat er mensen zijn die echt zo kunnen handelen snap dat niet.
In doe toekomst zou ik ook een luikje willen, maar dan wil ik vrij wonen zodat het veiliger is voor de katten .
Voor nu durf ik een luikje nog niet aan..
Plaats reactie