hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door wupsie »

Goede morgen
Ik heb hier nu een aantal keer meegelezen en zie dat jullie erg negatief staan tegenover metacam. Ik ben gaan zoeken met de zoekfunctie en kom dan nog vaker tegen dat metacam slecht is, op een gegeven moment ook dat het voor nierfalen zou kunnen zorgen maar ik vind geen onderbouwende bronnen of in welke dosering of toedieningsvorm en op welke termijn.en geld dit dan voor alle dieren?
Ik geef momenteel metacam aan mijn konijn vanwege een gebroken teen en hij krijgt het zo nodig vanwege rugklachten en als mijn katten pijnstilling moeten krijgen, geef ik ze ook vaak metacam.

Ook over struviet dieetvoeding lees ik hier negatieve verhalen dat het voor nierfalen zou kunnen zorgen. Onze poes Lilly krijgt het Urinary voer van Royal Canin en het is dus niet de bedoeling dat we de ene kwaal oplossen en de volgende veroorzaken.

Voor beide verhalen zou ik vaak de onderbouwende bronnen willen lezen omdat ik niet zomaar alles klakkeloos aan wil nemen en elk verhaal wil geloven.

Alvast bedankt
Lilian
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

je zou zelf ook kunnen zoeken naar onderbouwde bronnen, gewoon ff goegelen

doorgaans zet ik de link in het bericht als ik belangrijke info tegenkom, dus spit de metacam-topics ff door
we hebben een aantal goed gedocumenteerde nierfaalcrisis-gevallen na toediening van metacam/injectie, kijk ff bij de berichten over Noa om te beginnen

en ik heb al zo ongelofelijk vaak geschreven in welke doses bij welke toepassing metacam/novacam/meloxicam voor nierschade kan zorgen, moet ik dat nu weer doen?
ff zoeken op alle meloxicam berichten en je komt vrij veel info tegen.
en ook de uitleg waarom het soms wel zichtbaar bij bloedonderzoek is en soms niet, terwijl er wel schade is..

ik weet niks van de verzorging van konijnen..
ik weet ook niet wat je met struviet dieetvoeding bedoelt,
je hebt gruisoplossend en preventief en je hebt struviet en oxalaat en andere soorten gruis..
het geloof kan ik je niet schenken..

en p.s. de zoekfunctie voor dit forum zit rechtsboven onder het kopje 'zoeken'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Hier http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p452411 staat de hele discussie over Metacam.

Konijnen reageren heel anders op Metacam dan katten en kun je dus niet met elkaar vergelijken.
Over het voer kan ik je niets vertellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

en dit is waarschijnlijk het meest recente slachtoffer, dit keer novacam..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 79&t=26665

en lees de bijsluiter van meloxicam, dan zie je dat de fabrikant zo heeft geformuleerd dat alle risico wordt afgewimpeld en dat de fabrikant juridisch niet te vangen is bij aantoonbare schade. in één van de metacam-topics staat een hele discussie (met marjanR dacht ik) over de tekst van de bijsluiter en het gestelde in het toelatingsrapport.
en als je internationaal zoekt dan zie je dat het in Canada voor bepaalde toepassingen niet is toegelaten. metacam is trouwens ontwikkeld voor honden en die reageren daar heel anders en beter op dan katten en dat is logisch als je naar de verschillen over de hele linie kijkt.

wij roepen altijd dat als er een goed alternatief is, je het risico niet zou moeten nemen..
.. en niet alle dierenartsen overleggen vooraf over wat ze spuiten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door wupsie »

@adriana, zoals ik in mijn eerste post schrijf heb ik die zoekfunctie al gebruikt (die hoef je me dus niet aan te wijzen, komt een beetje kinderachtig over..)en kan ik de bronnen dus niet vinden. Ja een anti metacam site. maar dat zie ik niet als betrouwbare bron (en mijn engels is slecht) Daar zul je alleen de slechte verhalen verzameld zien. er wordt daar neit genoemd hoeveel dieren het middel hebben gekregen, hoelang en iin welke dosering en hoeveel dieren daarvan ziek zijn geworden. Als ik allergisch ben voor worteltjes en daar doodziek van wordt kan ik ook een anti worteltjes site gaan maken en er verhalen op zetten van mensen die ook allergisch zijn voor worteltjes en er ziek van worden. Ik wil een wetenschappelijke betrouwbare bron.

ik heb hier novacam kat van ast farma in huis. Hier wordt inderdaad genoemd dat in zeldzame gevallen oa nierfalen als bijwerking zijn genoemd. en dat er niet over gedoseerd mag worden omdat de kans op ernstige bijwerkingen bij geringe overdosering al sterk toeneemt.

Ik lees ook dat het never nooit niet aan katten gegeven zou mogen worden. Waarom is het flesje wat ik heb dan voor katten? ("novacam 0..5 mg/ml orale suspensie voor de kat")

En gaat het hier nu over de injectie metacam/meloxicam/novacam of over de orale suspensie?

Mijn DA injecteert overigens nooit metacam maar altijd Tolfedine. Is dat wel goed? Ik heb voor Lilly de eerste keer (toen konijn Max nog niet op de novacam stond) ook tolfedine tabletten gekregen. Alleen toen ze stenen in haar nieren had heeft ze korte tijd novacam gehad om de pijn iets te verlichten en dan eigenlijk ook nog ondergedoseerd. (voor 3 kgkat maar lilly weegt ruim 3.5 kg.)

Voor Max was het plan eigenlijk ook een andere pijnstiller. mijn DA redeneerde het middel is niet voor konijnen bedoeld dus er is ook geen veilige dosering voor vastgesteld en het was bekend dat het zwaarder is om af te breken voor de nieren. Maar ik had nog metacam staan (had een andere pruts DA mij gegeven voor ik naar deze DA ging) en wilde dat eerst opmaken. Toen bleek dat Max 3 dagen op een hele lage dosering novacam goed functioneerde terwijl hij van het andere middel wat wel voor konijnen bedoeld was een hogere dosering moest hebben dan gebruikelijk. kiezen tussen 2 kwaden dus en dan leek een zwaar middel laag gedoseerd en minder vaak minder zwaar voor zijn lijfje.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door mittenslief »

wupsie, adriana bedoelt dit zeker noet kinderachtig, hoe kom je daar nu bij, ze wil je alleen maar uitleggen hoe de site hier een beetje werkt. ikzelf ben ook een kat verloren aan acuut nierfalen na overmatig doseren van metacam. natuurlijk zijn alle pijnstillers slecht voor katten, maar de familie van de "cams" zijn hier uit den boze omdat ze al heel wat katten hier op het forum vergiftigd hebben, sommige leven gelukkig nog wel maar helaas zijn er al teveel overleden. mijn onderbouwde bron staat gewoon heel simpel in de bijsluiter van de metacam: niet gebruiken bij nierfalen en aangezien nierfalen pas geconstateerd wordt na bloedonderzoek en dan de nieren al voor meer dan 75% kapot zijn, is het mij te link om het nog ooit te gebruiken. ik vind zelfs dat als ze het voorschrijven ze eerst bloedonderzoek moeten doen.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

je vragen zijn deels bestemd voor je dierenarts.
er zijn beslissingen die je zelf zult moeten nemen op basis van risico's die je zelf zult moeten inschatten, op basis van info die je zelf bij elkaar harkt, zo doet iedereen het.
dat is niet kinderachtig bedoeld maar zo werkt het doorgaans.
en je dacht toch niet dat ik als het over meloxicam e.d. gaat, iets geruststellends zal schrijven ? ... of risico's voor een ander ga inschatten?

meloxicam voor katten is dacht ik nog steeds een off labelgebruik, maar het kan veranderd zijn. met andere woorden: niet in de basis bedoeld voor toepassing bij katten.
daar is een zaak over bij de vet medische tuchtraad, maar ik weet niet of daar intussen ontwikkelingen zijn..
en ik begrijp niet waarom je ons/mij vraagt voor jou te gaan zoeken naar een wetenschappelijk betrouwbare bron..
weet je hoeveel tijd het mij af en toe kost om artikelen door te lezen, te goegelen, na te zoeken enzo en zo.. en ik heb al heel wat tijd gestoken in het onderwerp meloxicam e.d. en die info staat in de topics. en 100% garantie kan en ga ik je niet geven, dat is zeker ook niet aan mij..

in de metacam topics staan met name Amerikaanse links en als je zelf zoekt op 'renal failure cats meloxicam' dan krijg je een hele waslijst.
maar als je geen engels leest, dan houdt het daar op.
je zou zelf ook nog in het nederlandse taalgebied kunnen zoeken naar 'nierschade meloxicam kat' en kijken wat daar boven water komt.
de wetenschappelijke rapporten zijn doorgaans niet openbaar, dus die kun je niet openen. ik ook niet. en ik weet niet of er hier onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de mogelijke nierschade bij katten bij toediening van een meloxicam-product.
in Amerika is dat er wel maar het is heel gecompliceerd want hangt onder meer af van de conditie van de nieren vóór toediening, de dosis en de toedieningsvorm en missch nog wat factoren.
kortom.. hier stopt mijn meedenken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:meloxicam voor katten is dacht ik nog steeds een off labelgebruik, maar het kan veranderd zijn. met andere woorden: niet in de basis bedoeld voor toepassing bij katten.
Volgens mijn dierenarts is er nu ook een kattenversie, maar ik heb me er verder niet meer in verdiept. Ik wil dat spul gewoon niet meer, nooit meer!
Er wordt daar niet genoemd hoeveel dieren het middel hebben gekregen, hoelang en in welke dosering en hoeveel dieren daarvan ziek zijn geworden.
En Wupsie: hoeveel dieren moeten er volgens jou nierfalen krijgen of zelfs komen te overlijden voordat je overtuigd bent dat je het beter niet kunt geven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Adriana »

toch nog ff gegoegeld (moest wachten tot de net gebakken broden in blik waren afgekoeld..) op de bijsluiter van het product 'metacam kat'

en yep!
bij de contra indicaties staat nog steeds niet gebruiken bij een hele riedel waaronder nierschade.

nierschade is, zoals boven ook al is geschreven, pas aantoonbaar als drie/kwart van het nierweefsel niet meer functioneert.
dat is onherstelbaar vernietigd.

als je dan metacam geeft loop je vette kans op niercrisis omdat metacam een aanslag kan zijn op dat laatste beetje nierfunctie.
als je niet weet of het is niet aantoonbaar dan loop je ook vette kans op nierschade en dan krijg je alsnog bv met ouder worden of een volgende aanslag dat drie/kwart en meer nierweefsel is vernietigd,
want alle nierschade wordt opgeteld en dat geeft dan slechte nierwaardes.
terwijl de aanleidingen daarvoor al eerder hebben kunnen toeslaan.

daar hebben wij geen wetenschappelijk betrouwbare bronnen voor nodig (onderzoek lijkt me onethisch) want we zien het maandelijks op het forum binnenkomen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Brittenbolletje »

Hier zijn veel verschillende ervaringen op dit forum over metacam en meeste zijn ook niet goed. De mijne wel. Maar zelf geef ik altijd tolfedine. Geen 1 NSAID kan ik bestempelen als 100% safe. Er is altijd wel wat, wat ze ervan KUNNEN krijgen. Ik heb (omdat ik fok) eigenlijk altijd tolfedine in huis daar heb IK de meeste en de beste ervaringen mee. Ik probeer het meestal eerst homeopatisch op te lossen maar soms heb je weinig keuze en moet je naar die rommel grijpen wat betreft pijnstilling.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door artemis »

Wat vinden de forumleden over het middel Onsior (robenacoxib), een ander NSAID?
Even gevaarlijk voor de nieren?
Cerna

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Cerna »

Nee! Onsior is een nieuw middel dat pas 2 jaar op de markt is en is een goed alternatief. Tolfedinetabletjes geven volgens de bijsluiter geen nierfalen als bijwerking en als injectie werkt het 48 uur (Metacam moet je iedere dag geven) en heb ik vorig jaar aan Cerná gegeven nadat bij haar de tanden/kiezen getrokken moesten worden. Vrij kort daarna bloed laten onderzoeken en alles was prima.
Dus wanneer ik zou moeten kiezen, gaat mijn voorkeur uit naar Onsior en daarna Tolfedine. Ik weet inmiddels dat mijn dierenarts Onsior op de plank heeft liggen (een geruststellend idee).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Chiquita98 »

Na alle berichten over metecam en novacam heb ik eens zitten te pluisen in mijn dierenartspapieren. Al een tijdje knaagt het aan me waardoor chiquita overleden is. Ik dacht altijd aan een hersenbloeding of infarct, maar raak er steeds meer van overtuigd dat het wel eens nierfalen kon zijn. Ze heeft namelijk na zich niet lekker te hebben gevoeld toendertijd metacam gekregen. En daarna ging het heel even goed en ineens wat het plots helemaal mis. Het arme meisje kon niets meer en na een hel weekend voor haar en voor mij heb ik haar die maandag met pijn in mijn hart in laten slapen.
Nee ik ben er ook van overtuigd dat dit rotspul is en ik vraag altijd na nu bij de da wat ze in spuiten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door wupsie »

maar niet gebruiken bij nierschade is toch iets heel anders als veroorzaakt nierschade? dat het niet bij nierschade gebruikt mag worden zegt alleen dat de nieren het moeten afbreken en dat dat zwaar is voor de nierren. Niet dat het de nieren sloopt.

en tuurlijk hoor je alleen negatieve verhalen. Dat is toch met alles zo? Iemand gaat toch geen topic aanmaken over een situatie dat het wel goed gaat? en jullie willen het al niet meer gebruiken, dus zul je nooit weten hoe jullie kat er op reageert. Niemand maakt een site met succesverhalen over een bepaald medicijn.

en hoeveel katten moeten er nog schade lijden voor ik het geloof. Liefst geen 1. maar metacam wordt erg veel toegepast, wat ik dan wil weten, welk percentage krijgt er dan last van?

ik heb tijdens mijn opleiding geleerd kritisch te kijken en niet alles zomaar als waar aan te nemen. (evidence based practise) Is het fout om vragen te stellen bij een bewering? Jullie beweren iets en ik vraag jullie waar jullie die bewering op baseren.

De katten die hier op het forum na het gebruik van metacam ziek waren hadden wellicht al een lichte vorm van nierfalen. Als dit tevoren niet getest is kun je naar mijn mening niet hard beweren dat de schade veroorzaakt is door het medicijn.

Ik heb een vriendin die wel bij de wetenschappelijk diergeneeskundige onderzoeken kan gevraagd eens in de databank te kijken of er iets instaat.

en dat het jullie volledig onbekend is dat er een meloxicam variant voor katten is vind ik bijzonder. die variant bestaat al zeker 3 jaar en ook hier op de site heb ik toen ik gister de zoekfunctie gebruikte een topic hierover gevonden (waarin geopperd werd dat je beter de variant voor honden kon gebruiken die sterker is en makkelijker toe te dienen omdat je minder hoeft te geven en goedkoper is..) Er staat hier zelfs een bijsluiter van novacam op het forum waarin het doeldier kat wordt genoemd. dat de kat als doeldier genoemd wordt en er een aparte variant voor is dan is het middel dus geregistreerd voor katten en is het dus geen Off-label gebruik zoals Adriana dat noemt.

Als je consequent de kattenvariant mist in je zoektocht, ben je dan niet selectief aan het zoeken?

Het gaat mij er niet om dat ik het niet wil geloven en het eigenwijs wil blijven geven. Juist niet. Maar voor ik een middel in de ban doe wil ik graag gedegen bewijzen zien die aantonen dat het middel werkelijk zo gevaarlijk is.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe zit dat nou precies? metacam en dieetvoer.

Bericht door Ms Maaike »

Kijk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22821331

Dit artikel gaat over de langdurige toepassing van meloxicam. Heb even snel de belangrijkste zin uit het abstract gehaald: 'Long-term treatment with oral meloxicam did not appear to reduce the lifespan of cats with pre-existent stable CKD, even for cats in IRIS stages II and III. Therefore to address the need for both quality of life and longevity in cats with chronic painful conditions, meloxicam should be considered as a part of the therapeutic regimen.'

Samengevat (en sorry voor de lage vertaalkwaliteit): een langdurige behandeling met meloxicam bleek geen negatief effect te hebben gehad op de levensduur van katten met reeds bestaande chronische nierziektes. IRIS is overigens een bepaalde organisatie met als doel om niergerelateerde aandoeningen beter te begrijpen. Klik hier voor de stages waar ze het over hebben.

Nu weet ik dat dit maar een bron is, maar het vinden gaat langzaam zoals Adriana al zei. Ook als je Engels niet goed is kan ik me voorstellen dat het lastig is, maar ja, je zal niet veel Nederlandse wetenschappelijke literatuur vinden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie