please

Ik ben het eens voor middelen uit de dierenzaken, maar wat je bij de DA kan kopen kan je in België ook bij de apotheker halen (of laten bestellen). Ontworming, vlooienmiddelen, dieetvoer, medicatie. Milbemax van de DA of van de apotheker is net hetzelfde en de apotheek is om de hoek en geeft mij nog een korting via de spaarkaartpearlsofpassion schreef: Als je wil ontwormen, kan je best een middel bij de DA halen. Dan weet je zeker dat het werkt en niet gevaarlijk is voor je kat. Dat kan niet voor alle middelen in de Dierenspeciaalzaak of de apotheek gezegd worden.
Bij mijn eerste hit via google krijg ik het volgende te lezen op http://www.kattenziektes.com/wormen.html :Ms Maaike schreef:Dit moet tot de basiskennis behoren als je katten houdt (vind ik). Google op 'wormen bij kat symptomen' en klik op de eerste hit. Hier vind je al redelijk veel informatie. Het verschil tussen een worm en een larve moet je echt duidelijk zijn. Zo niet, google dan ook daar even op. Heeft je DA het nooit over ontwormen/ontvlooien gehad bij de (vaak) jaarlijkse vaccinatie/controle van je katten?
Oftewel in principe geen symptomen bij een volwassen kat........Symptomen
Bij een infectie met spoelwormen zijn er bij volwassen katten meestal geen symptomen. Meestal wordt de eigenaar gealarmeerd als er een worm mee naar buiten komt met de stoelgang van de kat. Dit gaat meestal om een afgestorven exemplaar, gezien de levende wormen in de darmen blijven.
Bij erge besmettingen kunnen de dieren diarree krijgen en beginnen braken. Dit kan leiden tot groeiachterstand, vermageren en doffe vacht.
In heel erge gevallen kunnen er obstructies van de darmen ontstaan.
Kittens zijn veel gevoeliger voor wormen en men ziet regelmatig diertjes met erg veel wormen en de typische opgezwollen 'wormbuikjes'. Kittens kunnen al voor de geboorte besmet worden via de bloedstroom van de moeder.
Zweepwormen en vooral haakwormen kunnen ergere symptomen veroorzaken, zoals bloederige diarree en melena.
Lintwormen geven meestal geen symptomen. Het enige verschijnsel dat men opmerkt is het uitscheiden van 'rijstkorreltjes' (die soms bewegen) in de stoelgang van de kat. Dit zijn segmenten van de worm die gevuld zijn met massaal veel eitjes. Soms heeft de kat irritatie aan de anus met likken tot gevolg.
Indien de kat een lintworm heeft zal ze ook vlooien hebben.
Diagnose
In veel gevallen zijn de symptomen voor de dierenarts voldoende indicatie om de kat te behandelen. In twijfelgevallen of indien men wil weten met welke worm men te maken heeft, kan men een microscopisch onderzoek van de stoelgang uitvoeren.
Stronghold ontvlooit en ontwormt maar niet lintwormMijn katten behandel ik soms met Milbemax, ook wel eens met Stronghold en anders met Advantage.