Steffie 9 weken en niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Opvangertje Steffie van ruim 9 weken heeft de niesziekte! Haar moeder is ruim een week gelede gesteriliseerd en na 2 dagen kreeg zij een nat oogje, geen pus ook geen genies dus zalfje opgehaald die dus niet werkte ;). Maandag avond begon ze te niezen, nu had ik al een afspraak dinsdags voor wondcontrolle, enting en zou haar kitten ook geent worden (haar 2 andere kittens waren een weekje ervoor al opgehaald omdat Kit op aan het raken was en melkophopingen in haar tepels kreeg, stef kon niet eerder worden gehaald ivm verhuizing van haar nieuwe eigenaar). Stef had dinsdag ochtend traan oogjes (ook niet pusserig, gewoon nat) en nieste! Ze had die dagen ervoor ook wel al is geniest maar niet drastisch en aangezien er geen snot mee gepaard ging, had ik besloten het af te wachten, aangezien een stofje ook snel in je neus zit als je zo klein bent. Eenmaal bij de dierenarts dacht ze aan een hele milde griep variant, en raadde een zalfje aan. Die helpt enorm goed vanaf het moment dat ik hem gebruikte, maar het niezen word erger. De dierenarts (niet 1 van de 2 die ik normaal heb) zei dat ze gewoon haar enting kon krijgen, maar dat de niesziekte een paar dagen kon verergeren voordat het beter zou gaan. Stef niest zich ondertussen echt kapot, maar nog steeds zonder snot. Haar oogjes zien er prima uit en ik moet nog een paar dagen door smeren anders kan het terug kome. Ze eet goed en speelt ook gewoon normaal, merk dus verder niks aan haar!

Ik baal er nu best van dat ik haar toch heb laten enten, en heb geluisterd naar een da die ik eigenlijk niet kon! Zal ik het nog een paar dagen afwachten, en op het advies van de da afgaan? Of moet ik morgen gewoon me eigen dierenarts vragen en haar nog een checkup geven? Nogmaals op haar genies na merk je niks aan haar?!

Stef zou 1 nov worden opgehaald, maar ga helaas haar nieuwe eigenaar even teleurstelle dat ze hier blijft tot het voorbij is. Kitty (haar moeder) is die avond verhuisd naar haar nieuwe huisje, de da (en ik ook) vonden dat ze ondanks haar griepje beter uit de stress kon, aangezien ze echt geen aandacht meer wilde geven aan stef en stef juist alle aandacht van haar wilde! Ik heb vandaag contact met hem gehad en met haar gaat het gelukkig prima! Oogjes zijn over en niezen hoort hij haar vrijwel niet doen. De andere 2 kittens zijn gelukkig net op tijd vertrokken en hebben geen klachten (natuurlijk direct even na gevraagt).

Pfff voel me echt even naatje hierover :-(
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door mittenslief »

tja het is altijd weer een risico dat enten en die niesziekte, soms denk je kan welen dan gaat het toch mis, ik zit op het moment met het 2e gevalletje niesziekte, ontstoken oogjes en veel niezen, maar dan wel snotterig, het begon ook net na de 1e enting. ik krijg het advies toch elke keer dat ze aan de doxo moeten en natuurlijk een oogzalfje. als mijn eigen katten iets meekrijgen van de nies, zoals een kuchje of zere keel pak ik eigenlijk altijd een paar dagen de zilverdruppels van de huisdierendokter, veel sterkte voor stef, maar met jouw goede zorg zal het heus wel weer goed komen, en ik zal ff bellen met de da want langsgaan is misshien toch niet nodig en alleen maar stressvol dan en ook weer niet bevordelijk voor de nies en weerstand
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Dankjewel voor je reactie. Aangezien ze net weer zowat in een niesaanval bleef heb ik besloten om morgen de da te bellen. Ze had het over novacam toen ik daar was, als het te erg werd, maar aangezien ik hier al slecht verhalen heb gelezen over de cam familie zal ik vragen naar de doxo, zo zeg je dat ook?

Ik heb onlangs ook al een nestje met de nieziekte gehad maar die nieste niet, dus was een oogzalf voldoende! Mijn eigen katten hebben toen niks opgelopen, aangezien ze goed worden geent, dus ik verwacht ook dit keer geen klachten van hen maar mochten ze toch vage klachten krijgen zal ik ook even kijken naar zilverdruppels :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom zou je pijnstilling geven?
Ik zou haar weerstand proberen opkrikken.
AB heeft in dit stadium ook weinig zin want dat werkt tegen snot en hoesten, niet tegen niezen. Het niezen komt van een virus en daar werkt AB niet tegen.
Dat virus moet ze zelf overwinnen.

Dat enten terwijl ze ziek is, is heeeeel onverstandig en bovendien totaal nutteloos. Het doormaken van de ziekte werkt beter dan het enten. Een enting heeft namelijk tot doel het lichaam wijs te maken dat het de ziekte heeft, zonder werkelijk ziek te worden. De ziekte werkelijk doormaken werkt dus altijd sterker.
Sommige entingen kunnen nog toegedient worden tijdens het ziek zijn om het lichaam zich sneller te laten wapenen, maar dat is bij nies zeker niet het geval. Er zijn zelfs gevallen bekend van kittens die overlijden aan een enting wanneer ze niet 100% in orde zijn.
Dus zeker nooit meer doen.
Als ze nies krijgen, kan je eigenlijk alle verder niesentingen achterwege laten. Enkel op de leeftijd van een jaar wel laten enten, zoals het normale schema.

Ik zou dus haar weerstand opkrikken op de manier die je kan vinden zodat ze er weer bovenop komt.
Dus verhuizen zit er ook nog even niet in, nog zeker 2 weken nadat ze 'genezen' is, niet. Ik zou op zeker spelen.
Kittens krijgen het snel chronisch, dus even alle stress proberen vermijden tot ze er werkelijk zeker vanaf is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Ze gaat ook zeker nog niet weg, eerst hier maar even helemaal vanaf komen en dan nog een beetje bijkomen ervan. Ik zat al te twijfelen, maar ze leek ervaren en alsof ze wist waar ze het over had, dus ik heb me laten overhalen. Dat gebeurt me ook geen 2de keer normaal doe ik altijd wat me gevoel me ingaf en die had me dus al een seintje gegeven. Ik ga ook niet meer erin mee als ze me een andere da willen toewijzen dan "me eigen". Ik heb wel eens colustrum gebruikt voor hele kleine zwakke kittens, ben hier behoorlijk tevreden mee geweest! Zou het in Stef haar geval ook werken?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Enten als ze geen honderd procent zijn is levensgevaarlijk. Ik ben er een keer een kitten door verloren!
Die dierenarts zei ook geen probleem dat hij snottert en whap enting erin. Drie dagen later was hij dood.
Dat doe ik dus NOOOOOIT meer.
Zo zijn er ook dierenartsen die castreren en enten ineens doen. Ook zeer onverstandig.
Weerstand krijgt een enorme klap op die manier.

Ik hoop dat het met Steffie wel goed afloopt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door mittenslief »

hoi eveline, de doxo= doxoral dat helpt zoals valerie zegt inderdaad alleen voor snot en onderliggende bacterieen, maar misschien dat het snot nog wel komt en nog vast zit. voor pijnstilling ben ik ook niet tegen hoor, alleen als ze echt niet meer eten geven wij wel eens 3 dagen tolfedine maar dat is best uitzondelijk. wij enten altijd met de zwakke variant, vooral omdat de kittens toch vaak wat last krijgen, vooral die zonder moeder binnen gebracht zijn. pas wel op voorals je nog nieuwe binnen krijgt sommige stammen van de niesziekte leven vrij lang in de lucht en kleren. dus dat wordt nog een berg poetsen ook
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door kansarmedieren »

je kan kittens beter Tolfedine geven tegen de koorts en eventueel pijn Maar met niesziekte hebben ze meestal koorts. Tolfedine maar een paar dagen geven volgens mij inderdaad maar 3 dagen. En als er geen vieze snot of pus uit de ogen komt heeft antibiotica geen zin, weerstand verhogen wel dat kan je doen door bv echinaforce te geven. Maar het is misschien wel handig om alvast een kuurtje in huis te hebben als het kitten zieker wordt is meestal in het weekend of 's avonds. Ik heb hier ook altijd wat op voorraad met de oudjes.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Nee was geen verstandige keus van deze dierenarts Dinie! Ga het ook nog melden aan die ik normaal altijd heb. Ik moet zeggen dat ik haar deze ochtend nog niet heb horen niezen.....Dus hoop dat het aan het afnemen is. Denk niet dat ze zal overlijden, ze heeft dinsdag haar enting gekregen, en op het feit na dat het niezen heel erg werd bleef ze wel vrolijk en speels. Na mijn vorige nestje, wat dus wel heel erg de niesziekte had, was het hier ook een gepoets van jewels met detol :) dus dat gaat wel goedkomen. De kleden die in de bench lagen heb ik toen ook op 60 graden gewassen. Gelukkig is de ergste periode van hele jonge kittens in nood nu wel voorbij, had al niet eens verwacht dat Hope erbij zou komen. Dus verwacht geen kittens meer. Maar iedereen bedankt voor de tips. Hou Stef vooralsnog goed in de gaten, maar het lijkt de goede kant weer op te gaan :).

Oh dat is handig bedankt kansarmedieren! Ik heb nog echinaforce liggen! Ik neem aan dat dat gewoon hetzelfde spul is als voor mensen? Ze weegt nu bijna een kilo, hoeveel moet ik haar dan geven, en hoe vaak? Voor nu doe ik liever even niks, aangezien ik al even wakker ben en nog geen genies heb gehoord, maar vind het wel handing om alvast te weten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door mittenslief »

ik geloof dat het gelukkig de goede kant op gaat, dan zal het vast alleen maar beter gaan. en wat betreft de nieuwe golf kittens heb je het hopelijk goed maar ik ben bang dat er nog een golfje achteraan komt, het is de laatste veel te mooi weer geweest, wij zaten vorig jaar heel de winter nog aardig vol met de kittens, ze worden alleen steeds zwakker zo in het najaar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef echinaforce aan mijn konijntjes.
Ik geef het in pilvorm want daar zit frambozensmaak op en dan eten ze het zo uit mijn hand. Wel handig bij konijnen...

Maar Luis was er niet zo van gecharmeerd.
Ik weet niet of het bij katten iets doet (konijnen zijn natuurlijk planteneters), maar het is het proberen waard. Als het geen stressfactor wordt natuurlijk! Das wel heel belangrijk en een afweging die je moet maken. Als ze het niet lekker vind, zou ik het haar in deze situatie niet opdringen.

In de druppels zit alcohol, dus even laten uitdampen, anders heb je straks een verslaafde kat :roll:

Ivm niesziekte hoor ik vaak over L-lysine, zilverwater ed als middel om de weerstand op te krikken. Nellebel heeft ervaring met weerstandverhogers, misschien kan je haar even om raad vragen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door mittenslief »

ik weet wel dat de huisdierendokter.nl ook echinacomplex heeft daar zal vast geen alcohol in zitten en het zijn druppels
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door Ms Maaike »

eveline1982; wat is je doel met colostrum? De antilichamen erin zullen niet meer worden opgenomen door de darm (deze is na 24 uur vanaf de geboorte 'gesloten' voor grote structuren). Ik geloof wel dat het goed is voor de darmen (en daardoor misschien ook wel voor de weerstand), maar aan de antilichamen heb je niks.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Ik gebruik afentoe colustrum om verzwakte hele kleine ukkies even een boostje tegeven. Ik zal nellebel later even een berichtje sturen, maar ik denk zomaar dat we het ergste hebben gehad met Stef. Ondertussen 1200 uur en nog steeds geen 1 nies gehoord!!! Hopen dat het zo blijft, want gisteravond bleef ze er soms in hangen heel erg sneu.

Dat is waar Mittenslief, nouja maar bidden dat het rustig blijft. En anders zullen nieuwe kittens een poosje boven moeten blijven tot Stef een poosje hersteld is en ik de boel goed heb kunnen ontsmetten. Voor elk probleem is meestal wel een oplossing te vinden ;) .

Ben wel heel blij met iedereen die mee denkt en met tips komt. Want dit zal vast wel vaker voorkomen en dan hoef ik alleen even dit topic terug te lezen :D
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
cute cat
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2012 17:59

Re: Steffie 9 weken en niesziekte

Bericht door cute cat »

Je moet terug naar de fokker dit kunnen ze niet maken! En dan krijg je een gezonde alleen als het over gaat hou hem dan maar. Ze hebben hem dus niet de spuitjes gegeven denk ik
Plaats reactie