Kat pikt voer van de ander!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Kat pikt voer van de ander!

Bericht door Blissie »

Hoe laat je twee katten tegelijk eten, zonder dat ze elkaars voer pikken?

Onze jongste, Cody, pikt steeds het voer van oudere poes Lilo. Lilo eet de helft op en laat dan de rest liggen. Cody eet de restanten op. Als ze vlees krijgen, jaagt Cody Lilo soms zelfs weg bij haar bakje! Lilo zal in het begin duidelijk maken dat het haar eten is, maar als zij genoeg heeft gehad en Cody staat naast haar, dan laat ze Cody zijn gang gaan.

Lilo is best afgevallen afgelopen week. Het was al geen dikke poes, maar haar buikje is aan de zijkant nu een beetje ingevallen zeg maar. We proberen steeds Cody daar weg te halen en hem bij zijn eigen voerbakje terug te zetten ( waar dan overigens ook gewoon eten in zit). Maar met vlees in de bakjes, is er geen houden aan..

Iemand een tip?
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door eveline1982 »

Als dat er eenmaal in zit en de kat heeft door dat het makkelijk gaat is het weer moeilijk af te leren. Als je al telkens hem weg zet en dit werkt niet, zou ik voor de optie aparte ruimtes kiezen. Zo kan Lilo rustig eten zonder een vervelende Cody naast haar ;).
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door castratenkoor »

Is ook mijn advies - in aparte ruimtes eten geven of een van de twee in een bench voeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door pinguin »

Of gewoon ver uit elkaar zetten met eten geven. Hier geef ik de een het eten in keuken en de ander in de woonkamer en blijf er zelf tussen zitten. En als de oudste maar even kijkt naar het eten van de jongte roep ik zijn naam en dan weet die al wel hoe laat het is en gaan meestal ergens zitten wachten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door nellebel »

hier heeft gijs daar ook een pootje van. vooral als het om vlees gaat. daarom krijgen ze hun natvoer en hun vlees bij ons in de buurt. wij eten tegelijk mt hun. wij op de bank, hun 2 op het voetenbankje voor de bank. zo kunnen we het wat in de gaten houden. en hoeft de een het niet, dan zet ik het weg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Blissie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2012 15:14

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door Blissie »

Ik kan ernaast gaan zitten wat ik wil, maar Cody wurmt zich er wel langs, alsjeblief oppakt schrokt ie nog snel een enorme hap naar binnen etc. Zelfs wegsturen, wat wel lukt met brokken, heeft met vlees gewoon geen zin. Meneer kan zo een halfuur doorgaan..

We hebben hem nu in zijn reismandje als Lilo eet. Als ze dan klaar is mag ie los, en mag ie de restanten wel op eten. Hij krijgt dan ook wat minder vlees momenteel ;)
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door nellebel »

ze zitten nbij ons echt op 30 afstand van ons, en ik hou desnoods mijn hand ertussen of duw hem aan de kant. dit duurde een paar weken voordat hij doorhad dat hij op de poef niets te zeggen heeft over het eten. guusje liet zich eerst ook steeds wegjagen, maar die heeft nu ook in de gaten dat wij dat niet laten gebeuren. kost veel geduld, maar nu eten ze gezellig ieder hun eigen bakkie leeg, en gijs mag hier wel altijd de schaaltje uitlikken. hij zit op wacht totdat guusje klaar is en als zij dan wegloopt mag hij schaaltje likken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door achtpuntzes »

ik heb dit probleem ook gehad;

erbij blijven, of apart laten eten is de oplossing.

dit gedrag afleren is heel erg moeilijk. grote kans dat als je denkt dat het nu beter gaat en je het 'toezicht 'stopt, het ongewenste gedrag gewoon weer terugkeert.

aan de andere kant is het ook mogelijk dat je 'vreetkat' er overheengroeit, zoals ook bij mijn Minoes het geval was.

succes :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat pikt voer van de ander!

Bericht door pearlsofpassion »

Als je niet wil dat hij het bakje van de ander leegeet, moet je daar wel consequent in zijn. Dan mag hij dat dus nooit, ook niet de restanten.
Desnoods schraap je de restanten uit in zijn eigen bakje waarin hij het wel mag opeten, maar uit haar bakje mag het dan niet.
Nooit!

Anders ga je het hem inderdaad nooit afgeleerd krijgen. Ah nee, dan snapt hij het gewoon niet.
Je moet duidelijk en consequent zijn.

En ik zou hem ook ergens laten tijdens dat de poes eet, waar hij haar niet kan zien eten.
Ok, hij zal nog steeds wel weten dat ze eet, maar hij zal er op termijn iets rustiger van worden. Ik zeg wel: op termijn. Verwacht dat niet binnen de week.

Ik heb zelf een schrokker ook en tijd apart eten gegeven. En dat werkt prima. In de badkamer in mijn geval. Na een paar weken wist hij dat zo goed dat hij daar eten kreeg, dat hij zelfs niet meer meeliep naar de eetplek van de anderen.
Bij mij was het niet zozeer dat hij het eten van de anderen opat (want daar stak ik zelf wel een stokje voor), maar vooral dat hij zo ontzettend schrokte dat hij er bijna in stikte in de schrik wat eten te missen.
Maar na het apart zitten ging hij steeds rustiger eten. Na een hele tijd kwam hij zelfs tussendoor een knuffel halen.
Het was voor iedereen veel aangenamer.

Als je hem toch al in het reisbenchje zet tijdens haar eten, waarom dan niet een hondenbench kopen en hem daarin te eten geven, tegelijk met haar, waar hij pas uit mag als haar eten weg is. Dat hij enkel eten daarin krijgt. Dat is duidelijk en consequent.
Of in een andere kamer, dat werkt natuurlijk compleet hetzelfde.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie