Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Blissie
Huiskat
Huiskat

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Blissie »

Dank! Ik zal eens een beetje rauw voer door de Animonda carny heenmengen. Zien of het dan beter in de smaak valt ;).

We blijven hier thuis bij prins, net even uitgebreid alles bekeken en in de dierenzaakhier ook goed gekeken. Royal canin is me echt te duur, prins heeft voor ons een betere prijsklasse. En de poezels doen het hier prima op dat voer. Icm carny blikvoer . Lijkt me een prima menu voor twee heerlijke huiskatten.

Ben wel blij met dit forum, heb toch een beter idee van de ingrediënten van kattenvoeders, en maak nu wat bewuster die keuze. Jammer dat wij het hier thuis niet eerder hebben geweten! Katje heeft een jaar lang geleefd op Felix/whiskas zacht voer en brokken van perfect fit. Kortom, in mijn ogen een niet goed genoege combi van voedingsstoffen. Maar daar wordt nu verandering in gebracht! :)
Gezelligheid in huis met onze held op sokken, poes Lilo en onze knuffel en aandachtvrager ,katertje Cody!
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Ik heb via Zooplus een voordeelpakket van Sanabelle Adult gekocht (3 zakken van 4 kilo; 1 zak met gevogelte, 1 zak met forel en 1 zak met lam), maar zie nu dat het eiwitpercentage respectievelijk 31%, 31% en 32,5% is. Is dit niet aan de hoge kant?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Bericht door Ilovesiamesecats »

Op zich gaat het niet om de eiwitten maar om de koolhydraten. En die zijn bij de meeste brokken te veel aanwezig....

https://spreadsheets.google.com/spreads ... l=nl&pli=1

Zelf koop ik nu Applaws brokjes bij Zooplus, die zijn in verhouding niet zo heel duur en bevatten <15% koolhydraten.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Soms staat er op Zooplus.nl bij de verschillende merken brokken er wel een blokje 'Analytische bestanddelen' bij, en soms niet (bv niet bij Sanabelle No Grain); raar toch?
bij Sanabelle gevogeltje staat dat er 25% aan koolhydraten in zit, bij Sanabelle met forel en Sanabelle met lam wordt niets vermeld over het percentage koolhydraten..
Niet echt duidelijk dus...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Anne87

Bericht door Anne87 »

Is Sanabelle met forel deze? Dan ook gelijk de analyse erbij (in het Engels, maar beter dan niks):
http://nekojam.com/shop/sanabelle-adult ... t-formula/
Protein: 31%
Fat: 16%
Crude Fiber: 4.5%
Ash: 6.5%
Moisture: 10%

Ik zoek dan altijd toch snel op engels, omdat er dan vaak wel ineens heel veel te vinden is.
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Als je de uitgebreide anlyse hebt kun je deze tool gebruiken

http://www.scheyderweb.com/cats/catfood.html

Niet 100% nauwkeurig maar komt aardig in de buurt. Of download die andere tabel, en vervang daar de ingevulde waardes door de gevonden waardes. Dat zou ook moeten werken.

Adriana

Bericht door Adriana »

valt wel mee denk ik, zeker bij de kwaliteitsbrokken.
en katzels hebben kh's nodig en kiezen zelf ook voor menu's waar gematigd kh's inzitten (zie onderzoek dat Bianca onlangs heeft gepost)
alleen bij diabetenkatzels moet je daar erg kritisch op zijn..

of het een te hoog eiwitgehalte voor de betr katzel is kun je vrij makkelijk ruiken aan de ontlasting. gaat dat erg stinken (volgende stadium is diarree..) dan kun je vaak beter temperen met de eiwitten.. rond 30% gaat hier prima, alles erboven geeft verteringsellende..

veel fabrikanten zetten de kh/percentages niet op de verpakking en dan moet je aan de hand van de ingredientenlijst maar raden hoeveel ongeveer..
bij de Duitse Zpls staan veel meer en ook uitgebreidere analytische gegevens bij een aantal voeders..
Ilovesiamesecats schreef:Op zich gaat het niet om de eiwitten maar om de koolhydraten. En die zijn bij de meeste brokken te veel aanwezig....

Zelf koop ik nu Applaws brokjes bij Zooplus, die zijn in verhouding niet zo heel duur en bevatten <15% koolhydraten.
Applaws heeft een gierend hoog eiwitgehalte en vooral voor wat oudere katzels is dat een zware belasting voor de nieren..
Ilovesiamesecats
Panter
Panter

Teveel eiwitten zijn op latere leeftijd niet goed nee, maar koolhydraten zijn nog slechter.... Dat heb ik gezien aan mijn vorige kat. Kreeg een nierdieet en hij had diabetes die ik maar niet onder controle kreeg. Na zijnoverlijden kwam ik er achter dat in die fijne eiwitarme brokjes van RC maar liefst 40% koolhydraten zitten!!!! Een kat heeft helemaal geen koolhydraten nodig, een hond wel in beperkte mate.

Vanwege de moeilijke gezonde balans die geen enkele fabrikant schijnt te bieden zou ik het liefst geen brok meer geven, alleen rauw. Maar daar zijn de katten het niet mee eens :lol: En als ik migraine heb is een schep brokken in een doos of voedertoren wel erg makkelijk :roll:

Adriana

Bericht door Adriana »

ben ik niet met je eens. een nierkwaal is veel slechter te behandelen dan diabetes.. en ik heb de afgelopen jaren zo ongeveer alle complicaties van beide kwalen over me heen gehad..

40% kh's is giga hoog, neem aan dat je het over RC renal hebt. daarom is het arginine-gehalte in RC renal zo hoog..
in nierdieetvoeders heb je grofweg een paar soorten energieleveranciers: vet, hkh's e.a.
Hills bijvoorbeeld is heel veel vetter, net als Specific, Trovet, Beaphar.
in Happy Cat nierdieet is het aandeel kh's behoorlijk maar in voorverteerde/gefermenteerde vorm, à la muizenmaag.
het probleem met een combi-kat (diabetes+nierkwaal) is dat het elkaar bijt.. maar dat kun je dan wel met wat meer insuline compenseren..
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Stel mijn vraag hier maar even. Snabbel heeft inmiddels veel soorten voer gehad, maar iedere keer kwam ik weer terug op RC sensible omdat hij dat gewoon het lekkerst vind. Nu heb ik niet de indruk dat hij gevoelige darmen of maag heeft. Maar hij krijgt nu wel sensilble voer, kan dat kwaad? Kan ik dit snabbel gewoon langere tijd geven? Of zou dat niet goed zijn voor zijn lichaam dat het teveel gaat wennen aan lichtverteerbaare brokken?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Adriana

Bericht door Adriana »

je zou een sensible van Sanabelle ernaast en als afwisseling kunnen geven.
naast beetje kip/kalkoen vlees rauw en wat grasjes voor de levende onbewerkte stofjes.
en af+toe beetje zacht gekookte eidooier, opgepimpt met wat lekkere haarbalpasta oid. ...

k las het eerdere bovenstaande bericht nog even door..
katten krijgen geen diabetes van voer met granen.

ze lopen de kans op diabetes met fors overwicht, stress of als bijwerking van bepaalde medicijnen, bv prednisolone.
en als ze zelf mogen kiezen dan kiezen ze voer met een bepaald percentage koolhydraten!
100% vlees is onnatuurlijk.. en ik denk dat ze daar ook niet op gebouwd zijn..
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Ik heb al andere sensibels geprobeerd maar die lust menneer niet.

Hij weegt nog steeds het zelfde als een lange tijd terug omdat die nog steeds regelmatig zijn voedsel weigerd.

Gras krijgen ze wel, en zal ook wat vaker kip/kalkoen gaan geven.

Thanks!!!
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Cerna

Bericht door Cerna »

pinguin schreef: Maar hij krijgt nu wel sensilble voer, kan dat kwaad? Kan ik dit snabbel gewoon langere tijd geven? Of zou dat niet goed zijn voor zijn lichaam dat het teveel gaat wennen aan lichtverteerbaare brokken?
Nee hoor, Cochi krijgt al zeker 10 jaar RC-Sensible en hij wordt volgende maand 18. Dus wanneer het kwaad kon.........
Heb even zakje Sensible naast Exigent gelegd en het enige verschil is dat er meer vet in Sensible zit (22% en in Exigent 16%; Eiwit beide 33%).

In Kassa werd een smaaktest gedaan op de Poezenboot in Amsterdam en Whiskas kwam als lekkerste uit de bus (volgens Kassa dan). Behalve een huismerk gingen alle bakjes echter schoon op, dus de uitslag is een tikkie controversieel.
Merken die hier als beste aangeprezen worden, kwamen echter niet aan bod.
Kon de test ook niet echt serieus nemen.
AnneLore
Poema
Poema

Bericht door AnneLore »

ik denk dat als je onder een bepaalde leeftijdsgroep bij mensen een blinde smaaktest doet, je ook best kans hebt dat McDonalds als lekkerste uit de test komt. zegt niks over de kwaliteit ;)
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Pinguin RC sensible is een goed en compleet voer. Als hij dat lekekr vindt zou ik dat gewoon blijven geven. Dan krijgt hij echt geen tekort. Uiteraard is af en toe rauwe kip geven prima, ik zou het niet elke dag doen. Hier zijn ze het gekst op rundvlees, maar dat krijgen ze maar 1 x per week. Vooral voor ouwe Sjaak is het niet goed dat vaker te geven.

Annet die smaaktest heb ik ook gezien. Ik heb overigens altijd een paar blikken Whiskas senior in huis. Als Sjaak een slechte dag heeft en ik trek een blik Whiskas open dan eet hij gegarandeerd.
ook b.v. als ik haast heb en ik wil dat het eet-gebeuren snel klaar is, b.v. als er een monteur komt of zo. gewoon een blik Whiskas aanbieden en de bakken zijn zo leeg.
Het ruikt ook gewoon veel sterker dan de betere merken.
Normaal voer ik het liever niet, alleen voor noodgevallen.

Ik eet ook wel eens een boordje mexicano met satésaus - val ik ook niet meteen van om........
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie