onbeantwoorde vragen, de poes net voor ie dood ging

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
cricri996
Kitten

onbeantwoorde vragen, de poes net voor ie dood ging

Bericht door cricri996 »

Hallo,
Ik heb een paar onbeantwoorde vragen, die mijn dieren arts in Spanje ook niet direct antwoord, en ik wil weten waarom.... ik leg het uit.
5.5 maanden geleden (nadat mijn zwarte poes is doodgereden) door toeval of niet kwam ik bij de dierenarts een achter gelaten nest van 4 poesjes tegen, zonder de mama. ik dacht aan een vriendin van mij die een moederpoes had om misschien deze proberen toch aante leggen om ze mee op te voeden met haar nest , maar dat lukte dus niet... dus maar zelf de melkfles geven dag en nacht, na 3 dagen stierven er al 3 van de 4.... waren heel klein, nog met de navelstreng, ook al liep ik in mijn armen recht naar de dierenarts, ze gingen toch dood..... het laatste poesje was een zwartje,,, toevallig,,,, het was een vechter, hij ging vooruit, langzaam, maar groeide niet zoals het moest, had een virus gekregen wanneer hij 128 gram woog, overleefde ,,, en tot 2 dagen geleden was hij 5.5maanden oud, maar woog maar 1.4kg, een minipoes, hij had ook een probleem met de ringspier van zijn poepje, die slecht sloot, maar was geen groot probleem, en als het nodig werd hij gewassen.... maar hij dronk heel veel, echt heel veel,,,, constant hing hij in de waterbak om te drinken,,, de dieren arts zei dat hij waarschijnlijk toch iets had aan zijn nieren , maar toch nog te klein was om een echo of radio te doen, we zouden toch niets merken.... alles ging plus minus goed.....tot vorige zondag, zaten we in de tuin in de zon een beetje te genieten, kwam mijn dochter met Rocky, het poesje buiten en hij liep zo wat rond te huppelen in t'gras, tot dat ik hem zag knabbelen aan een Dracaena Marginata, ik wist niet dat het niet kon , maar ik hield hem ervan weg,omdat ik het toch niet zo prettig vond hij dingen ging eten die ik niet wist of het ok is of niet... dus gaat hij terug naar binnen en tegen de avond ging hij braken.... de korreltjes eruit... maar 1 keer... smorgens weer braaksel gevonden, water die hij dronk,,, eigenlijk alles wat hij at of dronk ging er terug uit... dus maar naar de dierenarts, ook omdat zijn peopje ontstoken was doordat hij een beetje diaree had...... hij kreeg dus een spuitje antibiotica en een spuitje tegen de ontsteking,,,, maar dat ging heel raar,,,, bij het 2 e spuitje bleef hij net helemaal met zijn kopje stijf staan zonder te bewegen nus een beetje masseren en hij sprong gelijk op mij om in mijn armen te zijn.... dus gaan ze naar huis.... s avonds was hij een beetje raar, hij bleef overgeven,,,, meer en meer, maar alleen water, want hij mocht niets eten tot in de morgen om zijn maagje rust te geven.... om half 1 snachts check ik nog even,, alles ok,,,, om 6h30 slaat mijn oudste dochter alarm,,, Rocky kan niet meer staan zijn 4 poten zijn zo stijf als een plank, beweegt alleen nog zijn hoofd onrustig, hele wijde pupillen, mauwd omdat hij wil rechtstaan en dat kan dus niet, ik probeer hem een beetje te masseren, bel ondertussen naar de dierenarts in spoed, die zegt te masseren, maar als ik wil komen, mag ik komen, maar ondertussen zag ik hem wegschuiven bewusteloos, nog een paar gekken bewegingen met zijn hoofd, veel speeksel ging uit zijn mond, hij bleef maar vechten, toen zijn laatste adem ging voelde ik zijn hartje nog een paar keer slaan en hij ging weg.... .... hij stierf in mijn handen... mijn hart breekt in duizend stukken want het was net een kind voor me,,, altijd zorgen met dit kitten,, was geen zelfstsndig diertje...
Ik zou echt willen weten, waarom zijn 4 poten stijf waren,,, hoe komt dat? is dat een teken dat hij ging sterven,,, zijn puillen waren bijna helemaal zwart, heel wijd, hij was onrustig en bleef maar vechten en wou mijn hand voelen.... wat is er gebeurd,,, heeft hij verkeerde medicatie gekregen=? een aanval ? of is die plant die hij knabbelde zo giftig voor kittens??? de dierenarts zegt me niet veel, ik wil uitleg, weten mnieschien waarom??? ik voelde me zo machteloos en toch schuldig omdat ik hem niet heb kunnen helpen..... Kan iemand mij helpen.....
Dinky
Tijger
Tijger

Re: onbeantwoorde vragen, de poes net voor ie dood ging

Bericht door Dinky »

Wanneer je op de achterliggende site kijkt van dit forum (dekattensite) dan vind je daar een lijst met giftige planten en helaas staat de Dracaena Marginata daar ook tussen :(
link
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Inderdaad giftige plant..Maar of dat de doodsoorzaak van Rocky is?
Hij was al een "kwakkelaartje", ik denk eerder dat zijn andere kwaaltjes hem fataal zijn geworden, dan het eten van de plant...
Ik heb geen idee waarom hij zo was, met stijve pootjes etc, misschien een hersenbloeding, of epileptische aanval, misschien vergiftigd doordat de nieren niet meer werkte. Maar dat is allemaal gissen.
De enige manier dat je er achter had kunnen komen, zou zijn door autopsie te doen.
Maar dat je hem niet hebt kunnen helpen ben ik niet met je eens. Je hebt gedaan wat in je macht lag. Als je de natuur zijn gang had laten gaan had hij het nog niet 2 dagen overleefd waarschijnlijk. Dankzij jou heeft hij nog 5 en een halve maand mogen leven. Wees daar trots op in plaats van jezelf de schuld te geven.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
cricri996
Kitten

Bericht door cricri996 »

Dinky schreef:Wanneer je op de achterliggende site kijkt van dit forum (dekattensite) dan vind je daar een lijst met giftige planten en helaas staat de Dracaena Marginata daar ook tussen :(
link

ok bedankt,,,, ben nieuw op de site, ben volop aan t uitzoeken.... bedank voor de reactie....
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Graag gedaan ;)

En je moet je zoals Ilone ook al zegt niet schuldig voelen! Je hebt gedaan wat je kon voor dit toch al zwakke poesje ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
cricri996
Kitten

Bericht door cricri996 »

Ilone schreef:Inderdaad giftige plant..Maar of dat de doodsoorzaak van Rocky is?
Hij was al een "kwakkelaartje", ik denk eerder dat zijn andere kwaaltjes hem fataal zijn geworden, dan het eten van de plant...
Ik heb geen idee waarom hij zo was, met stijve pootjes etc, misschien een hersenbloeding, of epileptische aanval, misschien vergiftigd doordat de nieren niet meer werkte. Maar dat is allemaal gissen.
De enige manier dat je er achter had kunnen komen, zou zijn door autopsie te doen.
Maar dat je hem niet hebt kunnen helpen ben ik niet met je eens. Je hebt gedaan wat in je macht lag. Als je de natuur zijn gang had laten gaan had hij het nog niet 2 dagen overleefd waarschijnlijk. Dankzij jou heeft hij nog 5 en een halve maand mogen leven. Wees daar trots op in plaats van jezelf de schuld te geven.
t is gebeurd, en vraag me af waarom, het is inderdaad gissen, hij was een kwakkelaartje, maar was zo close met hem,,, heb vele andere poezen, maar deze was echt een kindje... ben trots aan de ene kant dat het zo heeft geleefd met ons samen, maar nu heel triest en neem het misschien nu nog even teveel op mij... bedank voor je reactie!!
paasnini

Bericht door paasnini »

Als de nieren al niet in orde waren kan net die plant een te zware belasting geweest maar er kan goed veel meer aan de hand zijn geweest daarom was het beestje ook klein en tenger. Ze zeggen toch ook dat katten normaal gesproken geen slechte planten eten.

Ik sluit mij bij de anderen aan jij hebt alles gedaan wat je Kon. Het heeft niet zo mogen zijn. De kleine is vanuit een gouden mandje vertrokken heeft zoveel liefde en zorg gehad.

Het antwoord ga je niet vinden ik hoop dat je rust vind en dat het verdriet zal slijten.
John Friesing
Kitten

Bericht door John Friesing »

Hoi, je hoeft je écht niet schuldig te voelen. De kat had een epilepsie-aanval ( grand mal ) die dodelijk werd voor hem ( fataal ). Vandaar dat bewusteloze en later het speekselvloed-achtige in zijn doods-strijd. Jij hebt geen enkele schuld eraan. Niemand, ook de kat niet, overleeft een hevige grand mal.

Groet van John Friesing
Plaats reactie