Hieronder de historiek van het probleem. Ik heb op 26 juli 2 kittens gekocht: 1 ragdoll katertje (°23/4/2012) en 1 brits korthaar poesje (°14/4/2012) uit 2 verschillende cattery's.
Sinds week 1 had ik problemen met de Ragdoll. Hij heeft sinds dan diarree (niet waterig maar eerder een brij). Ik ben ondertussen al bij 4 dierenartsen geweest en nog steeds heb ik niet 100% het gevoel dat het probleem opgelost geraakt. Vandaar dat ik hier even mijn licht wil opsteken, want ik word echt hopeloos.
Even een overzicht van wat ik al gedaan heb na 4 dierenartsen bezocht te hebben:
- Hij niesde vrij veel, en dit in combinatie met de diarree, een eerste dierenarts geconsulteerd. Hij bleek ook ontstoken tandvlees te hebben. Hij kreeg een kuur antibiotica die 2 weken werkte en ik moest beide katjes 5 dagen panacure geven.
- Het probleem bleef aanhouden en dan ben ik naar een dierenkliniek gegaan. Zij adviseerden me andere voeding voor gevoelige spijsvertering, nl. Eukanuba Intestinal en een 4-tal dagen probiotica (Norm-Prozorb)
- Na een tiental dagen nog altijd geen beterschap en teruggebeld: Ik moest Flagyl geven gedurende 7 dagen.
- Nog steeds geen beterschap. De kliniek legde een staaltje ontlasting onder hun microscoop en zei me dat er geen parasieten waren. Ik moest gewoon nog maar een maand afwachten en dan eventueel cortisone. Ik kon hier geen maand meer mee wachten, het poepje had al kloofjes, die er heel pijnlijk uitzagen (daar heb ik een paar dagen Inityolzalf op gesmeerd en dit beterde dan gelukkig wel).
- Ik heb dan een derde dierenarts gecontacteerd. Die vroeg me om in het labo een vers staal binnen te brengen. Resultaat: alles negatief.
Zonder verder onderzoek adviseerde hij me om nog eens andere voeding uit te testen. Ik ondertussen al tamelijk hopeloos, heb dan een vierde mening gevraagd.
- Die vond één staal niet genoeg en ik moest onmiddellijk een tweede staal binnendoen. Resultaat: weer alles negatief. Ze heeft dan bloed getrokken, beide katjes extra ontwormd met Profender pipet en hem een spuit corticoïden gegeven. Ook kreeg ik vitaminenpasta "Extra kracht" mee.
- Bloedresultaat: FELV en FIV negatief, veel te hoge leukocyten, te hoge waarde voor eosinofielen en veel te weinig trombocyten. Transaminase ALT was eveneens te hoog.
- Ze heeft dan nog bijkomend achteraf een snap-test gedaan op de ontlasting, deze testte dan blijkbaar wel positief op giardia.
Er werd ook nog een extra staal onderzocht op cryptosporidium. Deze was ook negatief.
Behandeling: hem 5 dagen pilletjes geven tegen giardia, 7 dagen stoppen, 5 dagen opnieuw pillen. En ook moeten overschakelen op Royal Canin hypoallergeen + elke dag een pilletje cortisone.
Ondertussen zijn we dik 2 maanden verder, en zelfs met de cortisone is zijn ontlasting nog niet stevig. De cattery zegt nu - na telefonisch contact met haar eigen dierenarts - allebei de katten panacure te geven (5 dagen, tien dagen stoppen, weer 5 dagen) en als het dan niet beter is de kuur nog eens te herhalen. Maar al die pillen achter elkaar geven, werkt dit geen immuniteit in de hand? En hij heeft nu al zoveel gekregen dat werkt tegen giardia? Hij ziet me al niet meer graag komen met al die pillen. Marie, het Britje, daarentegen is kerngezond en heeft wel normale ontlasting.
Ik zie ook niet goed in waarom ik haar weer aan een pillenkuur moet onderwerpen.
Hopelijk weet er hier op het forum iemand raad, of heeft min of meer dezelfde ervaring.
Ik begin echt hopeloos te worden en mijn portemonnee plat

Groetjes