Bijt fixatie?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Re: Bijt fixatie?

Bericht door BloemTetsu »

De uitslag van de da is binnen: zeer besmettelijke schimmel :-(
Vanmiddag gaat mijn vriend naar da voor spul en uitleg. Ik wil ook weten wat het is.
Beide katten moeten 7 dagen spul in bek, 7 dagen niet, 7 dagen wel,....Hoe vaak per dag weet ik ook nog niet.

Maar wij hebben Bloem. Dat gaat dus echt totaal helemaal niet lukken. Zonder goed alternatief voor Bloem gaat vriend niet weg.
Aanraken kan ik, haar tanden bekijken ook. Maar niet oppakken, vasthouden, iets in bek stoppen, laat staan hoofd vasthouden, pipet er in stoppen en leeg spuiten. :evil: Ik vrees heel hard dat ik haar dan terug kan brengen naar het asiel. Want ik denk niet dat ze mij dat gaat vergeven. Als het al lukt en dat meermaals. Plus alle frustratie van mij en EHBO die nodig is.

Los daarvan: wat mag wel en wat niet. Okay handen wassen begrijp ik, maar kopjes geven aan banken, tafels, etc. Moet ik Bloem binnen houden? Mag ze nu x aantal weken geen kopjes aan mijn hoofd geven?
Zelf heb ik ook plekjes die huisarts niet kon behandelen, omdat de katten dan ook besmet waren, maar nu kan ik wel worden behandeld. (heb ik overigens al 4 jaar, dus heb ik onze nieuwe katten besmet of komt het van stress of Tetsu's 6 daagse zwerftocht.

Dus ik zit vol vragen en kan niet wachten tot ik info van da krijg en vrees de komende weken met Bloem.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Adriana

Bericht door Adriana »

oeps, dat wordt veel uitzoeken, navragen, goegelen en zo..
heb je alle berichten bij de topics ingeven van medicijnen/pillen gelezen?
dit is het niet maar lijkt erop..
is Bloem in een handdoek te wikkelen?
reageert Bloem op in nekvel vasthouden? vrijwel de meeste katzels worden daar rustig van..

ik begrijp dat het spul vooral contact moet krijgen met het inwendige van de bek..
maar spul in spuitje en dan rond bekje spuiten zie jij waarsch ook niet voor je..

en toch.. de situatie is beetje vergelijkbaar met iemand die voor het eerst insuline moet gaan spuiten en bloedsuiker meten via oortje prik..
dramatische verhalen en gaat niet lukken en met zo'n houding zal het ook niet lukken..
diep ademhalen, Bloem rustig toespreken en hij zal het even moeten ondergaan. en tuurlijk zal ie wegsprinten maar het lijkt me de enige weg..
ik heb in dit geval makkelijk praten want er loopt hier geen Bloem rond. maar ook ik heb situaties hier gehad waar de vraag was: wie is hier de baas?? bovendien wist ik dat er geen andere weg was dus het moest..
wens je veel crea, een soepele Bloem en veel succes..
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Adriana, dank je wel, je hebt gelijk in mijn houding die nu al niet goed is en dat helpt ook niet.

Ik heb geen enkele moeite met katten 'mishandelen' om medicijnen toe te dienen. Als het moet ga ik ver en heb er geen enkele moeite mee. Maar Bloem is een geval apart.

De laatste keer dat ik haar moest fixeren resulteerde in een vreselijk angstige Bloem dit razendsnel de kamer door knalde en tegen raam opdonderde. In de nek pakken gaat niet. Ze is te soepel. in een handdoek wikkelen kan ook niet. Wel vastzetten met een handdoek in een hoekje plat drukken en dan zou ik wel het spul op het bekje kunnen spuiten.
Want dat zie ik wel zitten, als ik het spul tenminste zo kan toedienen. Graag zelfs.

Bij de da wordt ze echt helemaal wild. Op tv zie ik soms van die dierenvangers die een wilde vos uit een gebouw verwijderen. Datzelfde gedrag vertoont Bloem ook.
De da gebruikte armbeschermers en drukte haar plat tegen de tafel. Als ik die armbeschermers mag lenen, pas ik dat ook toen.

Bloem grootste gevechtstechniek (los van lenigheid en snelheid) is met naar voren schieten en met haar voorpoot een klap geven. Waarbij je dan heel blij bent dat jouw vinger er niet onder zit.

Ik zit al te trillen als ik het zo opschrijf. Ik heb een reset knop nodig om de ervaring uit te wissen en er tegen aan te gaan. Ik realiseer me dat het allemaal dramatisch overkomt, het is gewoon een hele lieve kat die verwilderd en schuw was, en erg snel angstig wordt en dan wilt overleven.

ps een soepele Bloem is het laatste wat ik wil, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet letterlijk ;)

Ik heb nog niet alle topics gelezen, dus ik heb nog wat de doen.
Adriana

Bericht door Adriana »

voel met je mee.. en sorry Bloem, was even vergeten dat je een meisje was..
kun je niet via de da iets aan Bloem geven waardoor ze wat trager/slomer wordt? dat zou in easypill of andere Boem-lekkernij kunnen.
nee, geen clomicalm maar er zijn middelen waarmee je tijdelijk kunt dempen/verslappen. dat zijn wel allemaal dierenarts-middelen.. dus kan waarsch niet via medpets..
nee, kan me geen bruikbare tips+trucs voor dit geval herinneren in de pillen-topics ..
heb je een matatabi-staafje thuis/in de buurt?
daar worden ze tijdelijk ook vrij rustig van en als je daar op korte termijn niet makkelijk aan kunt komen, ik heb ze hier en tante pos wil waarsch wel ..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Weet niet of bloem bepaalde snoepjes ofzo erg lekker vind. Misschien dat je haar kan belonen wanneer je het goedje in haar bekje hebt gekregen waardoor haar angst ervoor minder wordt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Adriana, Bloem vergeeft het je wel. Ik zal mijn vriendje vragen om wat mee te nemen als hij toch bij da is straks. Maar was is er mis met clomicalm? Verkoopt da ook matatabi? Ik zie dat prooidier ze ook heeft en ik woon in H'sum dus ik kan vanmiddag langs in de winkel. Als ze het op voorraad hebben.

Uit de pillen topics kwam ik 2 mogelijke opties tegen. Beestje bij, beestje rustig, ik rustig, thee erbij en voorzichtig pippet er in met minimale tegen druk. Of het kruislings platdrukken op tafel.

Bloem vind mij kopjes geven al een beloning, maar dat gaat in dit geval niet werken.
Eigenlijk weet ik niet wat ze het allerlekkerst vind :eshifty:. Ik geef eigenlijk alleen het brokken en hee soms een snoepje. Wel vind ze kattenmelk en vis lekker.
Adriana

Bericht door Adriana »

dierenwinkel heeft easypill, soort van stopverf, meeste katzels zijn er dol op!
zou miss Bloom gevoelig zijn voor valeriaan?
wat druppels (etos oid) op een wattenschijfje en dan door de lucht wapperen..

clomicalm is ontwikkeld voor honden en kan erg vervelende bijwerkingen (bv dagenlange eetstaking) voor katten hebben. doorgaans is de voorgeschreven dosis veel te hoog en dan nog is het erg heftig spul!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

ik denk dat je Itrafungol krijgt dat is een drankje tegen schimmel dat je 7 dagen moet geven en 7 dagen niet. en dat 3 x .

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... itrafungol

Als het niet anders kan geef je het met een klein beetje eten. Het beste is tussen de maaltijden door maar als het niet anders kan. Overleg maar even met je dierenarts. Stress in deze situatie is niet goed kom je nooit van de schimmel af dus probeer het door wat lekkers te mengen.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

:edance: medicijnen in sensitief voer (Hills) werkt! Idee van vriend.
Ze krijgen normaal gesproken 4 keer per dag brokken.

Wij hebben inderdaad trafungol gekregen. Nu moet ik ook van de schimmel af en het huis ontsmetten. Hoe doe je dat? Hoe vaak moet je de wasbare dingen wassen (mandjes, ons beddengoed/kleding) en hoe zit het met de bank en stoelen?

Maar als je het huis gaat bewerken en het contact (aaien en kopjes krijgen) beperken met de katten, zorgt dat weer voor stress. Wat is dan wijsheid?

Ik ga de da nog bellen over de maatregelen die we moeten nemen.

Dus valeriaan en matatabi in huis halen voor stress reductie. Volgende week komt therapeut en hopelijk helpt dat ook weer een stuk.

ps. Easypil hebben we al in huis en dat werkte voor wormenpil bij Bloem.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

lidewij020 schreef:Ik ben benieuwd of de therapie aanslaat bij Tetsu, hou je ons op de hoogte?
Wij hebben Tetsu onderschat. :edoh:Hij is wel in staat om voedselverrijking te begrijpen en leuk te vinden. De manier van slimheid van Bloem is niet die van Tetsu. Dus we gaven het te snel op. :oops: Op een andere manier wil hij best wel, dus we gaan lekker met hem aan de slag. Ook ons spel moet anders.
Hij is ws te snel overprikkeld (erg actief en omgeving te weinig actief). Of hij had altijd al last van schimmel. Beide wordt nu aangepakt. Ook moet hij naar buiten. Tuin is afgezet alleen nog niet Bloem-proof.
Gelukkig is hij niet chronisch gestrest, herstel snel, kunnen ze met elkaar opschieten en vind hij het goed bij ons.
lidewij020
Panter
Panter

Bericht door lidewij020 »

Dat klinkt goed! hoe kunnen jullie Tetsu nu uitdagen om te spelen? of te werken voor zijn eten? Heeft hij een soort AD(H)D? Gelukkig dat er geen sprake is van chronische stress. Wat een gedoe met die schimmel. Lijkt me lastig om die tot de laatste spore uit te roeien.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Het gaat nu al stukken beter met hem. Het is een soort van ADHD kat en die het snel te veel vind. Zijn reukvermogen doet het niet goed. Maar als me de brokjes met rust en geduld in de activity board leggen, vind hij ze. Ook de brokjes over de grond sjeesen vind hij leuk. Daarnaast spelen we nu rustiger met hem, speeltje minder snel en vaak bewegen en langer stilleggen. Ook buiten komt hij nu elke dag en het werkt! Ik heb nu gelukkig 1 week vrij.
Qua schimmel zitten we nu in de stopweek en de plekken van Tetsu zijn stukken minder. Bloem geneest langzamer.
Plaats reactie