onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
lianda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 09:27

onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door lianda »

ONze kat.. een britse korthaar moet regelmatig gekamd worden omdat hij veel haren verliesd en een zeer gevoelige maag heeft. Echter valt hij niet te kammen.. hij schreeuwt moord en brand en draait als een slang om je arm.. daarna is hij zeker een paar uur verdwenen en angstig als hij weer beneden komt. Ik vind dit erg zielig en heb hem daarom nu een aantal keer via de dierenarts laten kammen die hem een roesje geeft. Maar dit kost telkens een aanzienlijk bedrag.
Weet iemand of er medicijnen zijn die je kan geven zodat je kat rustig wordt of een beetje suf?? zodat hij goed kambaar is??
we hebben het ook een tijdje op zijn beloop gelaten maar dan zie je de plukken los in zijn vacht hangen.. iedere keer als hij langsloopt en ik aai hem komt er enorm veel haren vrij.. hij krijgt al aangepast voer van royal canin.

graag tips
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan beginnen met de kam rond te laten slingeren.
Zodat hij eraan went.
Zo kan je hem ook stiekem nemen als je kat ligt te slapen. Lekker kroelen onder de kin, een keertje met de kam, weer kroelen tot hij rustig is.
Zo telkens opbouwen. Eerste keer is 1 keer met de kam erover echt wel voldoende.
Als hij dan nog wegschiet, laat je hem en ga je er niet achteraan. Dan doe je het de volgende keer weer. Als hij rustig ligt, als hij eet (tenzij hij daarna niet meer durft te eten). Telkens 1 keer met de kam en dan gerust laten.
Tot hij niet meer wegloopt en schrikt. Tot hij zelfs wel een oog open trekt, maar toch rustig zich laat kroelen. Als je op dat moment kan belonen met een snoepje, mag dat natuurlijk ook. Maar in eerste instantie ga je hem daarmee niet overtuigd krijgen.

Zo telkens opbouwen. Probeer zijn lichaamstaal te lezen en op te houden met kammen voor hij het beu wordt of schrikt. Beperk je in het begin tot neutrale plaatsen als zijn flanken, rug, eventueel hals als hij dat zelf leuk vind. Mijn katten vinden dat het zaligste, onder hun kin en daarmee paai ik ze.
Doe dit desnoods 2 keer per dag, zoveel als hij zelf aankan. Als hij het beu is, doe je het minder vaak.
Als je op deze manier geduldig opbouwt, zal je uiteindelijk hem wel op een behoorlijke manier kunnen kammen.

Welke kam heb je trouwens? Want als die pijnlijk is of prikt, is het natuurlijk onmogelijk om het hem aangenaam te laten vinden.
Mijn moeilijke kat, vind de zoom groom de minst onaangename borstel. Die vertrouwt hij het meest.
Verder heb ik de furminator. Die is wel super om de ondervacht te verwijderen in de rui, maar voelt een tikkeltje vreemd aan. Niet erg onaangenaam, maar even wennen. Daar zou ik dus niet mee beginnen.
Zo'n rubberborstel als de zoom groom lijkt me dan beter. Ook om zoveel mogelijk losse haren mee te krijgen, is die (zodra je een paar na elkaar mag aaien) heel goed. Er is hier nog iemand met britten die van zo'n rubberborstel heel tevreden is.
Niet te hard duwen, gewoon zoals je zou aaien.

Plukken die loszitten zou ik trouwens met mijn vingers gewoon verwijderen. Ligt hij op zijn zij te rusten kan je ze heel eenvoudig bij het voorbijkomen in een aai tussen je vingers meenemen. Als je trouwens je hand lichtjes vochtig maakt, kan ook losse haren (dus niet in plukken) eenvoudig afwrijven. Maar als je hand te vochtig is, kan het zijn dat je kat het niet aangenaam vind.
Gewoon met je vingers tijdens het aaien door zijn vacht gaan, maakt ook al veel haren los. Dan kan je plukken meenemen en erna even met wat vochtigheid opnemen.
Een vochtig washandje kan je daar natuurlijk ook voor gebruiken, maar veel kans dat je kat daar net zo angstig op reageert als op de borstel.

De hele truc is eigenlijk je kat rustig te houden en vooral hem wijs te maken dat hij het zelf allemaal wel leuk vind. Het te vermommen in iets leuk als kroelen en aaien. Blijf altijd rustig en werk aan hetzelfde tempo als dat je hem normaal zou aaien. Een tempo dat wil zeggen: blijf jij maar rustig liggen, ik aai jou gewoon een beetje. Zo'n aai per sec lijkt me dus het maximum, beter om de twee sec, heel rustig en ontspannen.
Ik hoop nu wel dat je kat een knuffel is, anders wordt het wat lastiger...

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lianda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 09:27

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door lianda »

Bedankt voor je reactie. Helaas is binky geen knuffelkat. We hebben hem een 4 jaar geleden uit het asiel gehaald met de woorden erbij dat het een echte schoot en knuffelkat was, goed met andere katten. honden en kleine kinderen kon maar niets is minder waar.Het eerste jaar heeft deze heer echt alleen maar boven of onder de bank gelegen en ging s nachts naar buiten.Nu is hij gewend. zijn de kinderen groter. de hond wat ouder en rustiger en komt hij veel beneden en geef je kopjes. Optillen mag echt niet dan krijst hij moord en brand en ook aaien vind hij twee halen genoeg en danliever niet over zijn rug of flank maar liever over zijn koppie. We hebben heel veel met hem geoefend maar we denken dat hij echt een trauma uit het vorige gezin heeft opgelopen. Hij gaat nog steeds het liefst alleen snachts naar buiten. We hebben ons erbij neergelegd en vinden hem evengoed superlief. soms komt hij bij je liggen maar dan niet op schoot.. je moet hem dan ook niet aaien want dan gaat hij weg. laat je hem lekker liggen komt hij tegen je aan liggen en knort hij ook.. maar dan nog niet aaien oid gewoon lekker laten liggen.
Daarom is kammen denk ik ook zo drama omdat hij vastgehouden moet worden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door Adriana »

wat hier heel goed werkt is een rubberen roskam met grove noppen uit de paardenafdeling van Zplus en dierenspzaken. dat masseert, glimt niet en is wat grover, dus daarmee trek je geen klitten uit.
ik houd ze in principe niet vast omdat ik er twee tegelijk borstel. de broertjes gaan naast elkaar staan en ik heb twee borstels of twee roskammen en borstel dus met twee handen.
je kunt beginnen een heel klein beetje tussen zijn oortjes te kriebelen.
als ik er goed over nadenk dan heb ik ook mijn derde kater, angsthaas Enzo nooit vast als ik hem borstel/kam want waarom zou ik? en Enzo heeft een voorkeur voor de roskam en wil absoluut niet met een metalen kam worden gekamd.
jullie katzel heeft ongetwijfeld traumatsiche ervaringen opgedaan in zijn vorige leven, zoals helaas zoveel katzels..
kijk eens bij destress van huisdierendokter, missch ontspant een kuurtje destress Binky een beetje.. zo doe ik het bij Enzo in zijn 5-jarenplan (we zitten nu in jaar 3) ook en hij ontdooit langzaam. leert veel van de broertjes en de rest is geduld en veel tijd....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lianda
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2008 09:27

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door lianda »

bedankt zo rosborstel heb ik wel.. rij nl ook paard haha.. wie weet werkt het.. en ook dat middel ga ik eens navragen.. ik ken wel relax oid maar dat hielp weinig
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door echelon »

Ik weet niet of reclame mag maken, maar misschien is dit wel iets voor je:

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... erig/29794

Ik zit er momenteel op te wachten, maar heb al best wat mensen gehoord die enthousiast zijn. Bij mij hapt er eentje naar de borstel, dus wil ik dit proberen :grin:
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
kuja053
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2012 21:37

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door kuja053 »

Hallo,

Wij hebben onze tweede poes uit het asiel gehaald, ze was zeer schuw en heeft weken achter het gordijn gezeten waar ze alleen vandaan kwam om te eten en te drinken en haar behoefte te doen op de bak. Ook bij deze poes was het kammer/vlooien een drama. We hebben uiteindelijk kattensnoepjes als speeltje gebruikt door de kam/borstel te gebruiken als een soort golfclub... het kostte even een hoop tijd/moeite maar nu is ze zover dat ze eraan komt lopen omdat ze de borstel als een soort noodzakelijk kwaad ziet om aan extra snoepjes te komen los van de snoepjes die ze gedurende de rest van de dag krijgt. Ze is nog steeds niet gek op de borstel, maar ze laat het toe...

Misschien heb je hier iets aan...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door Adriana »

wees een beetje voorzichtig met het geven van vrij veel snoepjes per dag. er staat waarsch een max op de verpakking en meer dan 4 afhankelijk van de soort zou ik niet geven.
je kunt als snoepje ook een heel erg lekker brokje als beloning geven. of een extra knuffel.

wat hier goed helpt is de meubelborstel in de vorm van een lieveheersbeestje van Zooplus, niet alleen op bekleding maar ook op de katzels.. ideaal!
http://www.zooplus.nl/shop/producten_vo ... ren/101065
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9360
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door castratenkoor »

Bob is ook een kat met een trauma. Als ik hem zou benaderen met een kam of borstel zou hij of vluchten of mijn arm open leggen. Ik heb daarom altijd kammen en borstels bij de afstandsbedieningen in het bijzettafeltje naast mijn bankhangplek. Als Bob zelf bij me komt liggen ga ik hem kammen. Zolang hij het leuk en goed vindt. Werkt prima zo.
Als ik dan eerst op zou moeten staan om een kam te moeten pakken, gaat het feest dus echt niet door.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door Meowth »

Dat probleem heb ik dus ook bij Sindaatje. De truc van Dinie werkt niet. Ik kom er tot mijn spijt nu pas achter dat ze toch wel klitten heeft op haar achterste aan de zijkant. Beetje jammer en slecht van mezelf, had voorkomen moeten worden. :-( Ook maar eens zo'n roskam/meubelborstel proberen, en anders de schaar erin of zo.
Friekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2013 12:34

Re: onze kat is panisch voor kammen iemand tips?

Bericht door Friekje »

Mijn kat heeft donzig onderhaar, en vroeger hoefde ik niets te doen, maar ze wordt wat ouder, en er zaten klitten in. Ik heb met een tandenstoker voorzichtig door de klitten gewerkt. Trok er heel wat los donshaar uit, en haar vacht ziet er weer fantastisch uit !
Plaats reactie