penisamputatie
penisamputatie
Hallo
Hier ben ik dan weeral eens met een probleem en hoop weer veel goede raad en tips te krijgen .
Mijn poes Rusty heeft vandaag een penisamputatie achter de rug.Heb juist gebeld en hij heeft al 2 keer zonder problemen geplast,dus mag hij vandaag naar huis.Ik leesdat er zijn die ervaring met hebben en ik wil heel graag raad en tips van jullie,want jullie weten hoe het is en wat er gedaan moet worden om de poes toch nu gezond te kunnen laten plassen.Ik hoop dat ik zoals vorige keren weer mijn steun,tips en raad hier kan halen,want op Belgisch forum vind ik niks.
Alvast bedankt,niet alleen voor nu weeral,maar voor al de vorige keren dat jullie er waren voor mij en mijn poesjes.
Kusjes van Rusty en my
Hier ben ik dan weeral eens met een probleem en hoop weer veel goede raad en tips te krijgen .
Mijn poes Rusty heeft vandaag een penisamputatie achter de rug.Heb juist gebeld en hij heeft al 2 keer zonder problemen geplast,dus mag hij vandaag naar huis.Ik leesdat er zijn die ervaring met hebben en ik wil heel graag raad en tips van jullie,want jullie weten hoe het is en wat er gedaan moet worden om de poes toch nu gezond te kunnen laten plassen.Ik hoop dat ik zoals vorige keren weer mijn steun,tips en raad hier kan halen,want op Belgisch forum vind ik niks.
Alvast bedankt,niet alleen voor nu weeral,maar voor al de vorige keren dat jullie er waren voor mij en mijn poesjes.
Kusjes van Rusty en my
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: penisamputatie
Een penisamputatie - pfffff dat is erg achterhaald - dat deden ze in de jaren 80.
Maar ja dat is niet meer terug te draaien.
Je kunt het beste graanvrije brokken (een urinary variant b.v.) en een goed merk blik voeren voortaan.
B.v. Orijen of Sanabelle Urinary.
Geen Whiskas en geen Supermarktvoer, dat is echt uit de boze voor katten met aanleg voor blaasgruis.
En/of je kunt BARF gaan voeren - een kompleet rauw voer Carnibest, Carnivoer, Tinlo ed.
En/of naast het blikvoer 2-3 x per week stukje rauwe kip ernaast.
Eens per week een eendagskuiken.
Zo zijn er heel erg veel mogelijkheden om gezond te voeren.
Al naar gelang wat de kat blieft en wat de mens bereid is te geven.
Maar ja dat is niet meer terug te draaien.
Je kunt het beste graanvrije brokken (een urinary variant b.v.) en een goed merk blik voeren voortaan.
B.v. Orijen of Sanabelle Urinary.
Geen Whiskas en geen Supermarktvoer, dat is echt uit de boze voor katten met aanleg voor blaasgruis.
En/of je kunt BARF gaan voeren - een kompleet rauw voer Carnibest, Carnivoer, Tinlo ed.
En/of naast het blikvoer 2-3 x per week stukje rauwe kip ernaast.
Eens per week een eendagskuiken.
Zo zijn er heel erg veel mogelijkheden om gezond te voeren.
Al naar gelang wat de kat blieft en wat de mens bereid is te geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
-
- Jaguar
- Contacteer:
Mijn kater heeft ook een Penisamputatie gehad en die is toch echt geen 30 jaar... Het wordt echt nog wel gedaan maak je geen zorgen, mijn kater heb ik ook laten doen omdat hij ook een paar keer bijna verstopt zat en ik het zo zielig vind dat hij elke keer zo'n pijn had. hij krijgt nu al jaren gewoon voer helemaal gen last meer...
de operatie is gebeurt en zoals ik kan horen doet hij er 3 tot 4 per maand en bezonderste is dat Rusty terug kan plassen.Alleen is hij wat onrustig van die coll rond zijn nek
wil nog laten weten dat dit de beste beslissing is geweest voor Rusty.Hij is helemaal veranderd,lief en geniet van alles nu.Mijn vraag nu is,had hij dit al toen ik hem uit asiel haalde,want toen was hij altijd agressief en nu is heel andere poes.Groetjes
-
- Kitten
@diane007 ik denk dat het gissen blijft of ie er toen al last van had, maar kan me wel indenken dat een kat agressief kan zijn omdat ie pijn heeft (gehad).
@castratenkoor mijn Clarence heeft 10jaar terug blaasgruis gehad, eerst dieetvoer gehad vd dierenarts, meende c/d voer van Hills.
Sinds een jaar of 9 krijgt hij alleen nog Whiskas Rund en dat gaat heel erg goed, geen blaasgruis meer.
Ik zal het een ander niet aanraden, ben geen dierenarts, bij een andere kat kan het wel eens niet goed gaan, wil ik niet op mn geweten hebben.
Maar ben wel verbaasd over dat Whiskas niet goed zou zijn voor katten met aanleg van blaasgruis.
Mede omdat ik een hele andere ervaring heb.
@castratenkoor mijn Clarence heeft 10jaar terug blaasgruis gehad, eerst dieetvoer gehad vd dierenarts, meende c/d voer van Hills.
Sinds een jaar of 9 krijgt hij alleen nog Whiskas Rund en dat gaat heel erg goed, geen blaasgruis meer.
Ik zal het een ander niet aanraden, ben geen dierenarts, bij een andere kat kan het wel eens niet goed gaan, wil ik niet op mn geweten hebben.
Maar ben wel verbaasd over dat Whiskas niet goed zou zijn voor katten met aanleg van blaasgruis.
Mede omdat ik een hele andere ervaring heb.
- pearlsofpassion
- Tijger
Blaasgruis wordt veroorzaakt door koolhydraten. En in whiskas zit zowat 50% koolhydraten. Dus erg hoog.
Een goed premiumvoer ligt rond de 15-30%. Een veel lagere kans op het ontwikkelen van blaasgruis dus.
Wat kreeg jouw kat voorheen? Voor ze blaasgruis kreeg?
En had ze een blaasontsteking? Want een blaasontsteking zorgt voor een verhoging van de pH in de urine en dus verhoogde kans op gruisvorming. Dan kan de onsteking het gruis veroorzaken en niet omgekeerd.
Is je kat trouwens een poes? Want die hebben al veel minder snel merkbaar last van blaasgruis, omdat hun plasbuis groter is en kleine gruisje gemakkelijker uitgeplast kunnen worden dan bij katers.
Een goed premiumvoer ligt rond de 15-30%. Een veel lagere kans op het ontwikkelen van blaasgruis dus.
Wat kreeg jouw kat voorheen? Voor ze blaasgruis kreeg?
En had ze een blaasontsteking? Want een blaasontsteking zorgt voor een verhoging van de pH in de urine en dus verhoogde kans op gruisvorming. Dan kan de onsteking het gruis veroorzaken en niet omgekeerd.
Is je kat trouwens een poes? Want die hebben al veel minder snel merkbaar last van blaasgruis, omdat hun plasbuis groter is en kleine gruisje gemakkelijker uitgeplast kunnen worden dan bij katers.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
-
- Kitten
Voor dat Clarence blaasgruis kreeg voerde ik ze van alles wat, echt merk weet ik zo niet meer
omdat ik afwisselde, ze kregen ook t huismerk en dan weer eens een merk, zoals felix.
De broer van Clarence, Morris, is aan blaasgruis overleden ik had het echt niet in de gaten dat hij ziek was en op het moment dat het te merken was, was ik een week van huis.
Mijn oppas, geen katten gewend, had t ook niet door.. bij thuiskomst gelijk nd dierenarts, hij is nog geopereerd maar snachts overleden.
Clarence is een gecastreerde kater, ik weet eerlijk gezegd niet of Clarence toen een blaasontsteking had.
Het lijkt me niet, ook omdat mn ander kater het ook had.
Zelf denk ik dat het aan het wisselen vh voer heeft gelegen.
Ik heb nog twee gecastreerde katers Boris 9jr en Blacky 8jr, die zitten hun hele leven op whiskas, maar geen problemen, gelukkig!
Ik wist niet dat er zoveel koolhydraten in whiskas zit, bedankt voor je uitleg!
omdat ik afwisselde, ze kregen ook t huismerk en dan weer eens een merk, zoals felix.
De broer van Clarence, Morris, is aan blaasgruis overleden ik had het echt niet in de gaten dat hij ziek was en op het moment dat het te merken was, was ik een week van huis.
Mijn oppas, geen katten gewend, had t ook niet door.. bij thuiskomst gelijk nd dierenarts, hij is nog geopereerd maar snachts overleden.
Clarence is een gecastreerde kater, ik weet eerlijk gezegd niet of Clarence toen een blaasontsteking had.
Het lijkt me niet, ook omdat mn ander kater het ook had.
Zelf denk ik dat het aan het wisselen vh voer heeft gelegen.
Ik heb nog twee gecastreerde katers Boris 9jr en Blacky 8jr, die zitten hun hele leven op whiskas, maar geen problemen, gelukkig!
Ik wist niet dat er zoveel koolhydraten in whiskas zit, bedankt voor je uitleg!
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
In plaats van de kat aan het voer aanpassen - door zijn penis eraf te halen zodat hij weer slecht voer kan eten, want dan is de uitgang groot genoeg om het blaasgruis te laten passeren - kun je beter zorgen door goed voer te geven, dat hij geen blaasgruis meer heeft.
Het zijn alleen oudere dierenartsen die dat nog doen - penisamputatie. Tegenwoordig is er veel meer bekend hoe je ervoor kunt zorgen dat een kat met aanleg voor blaasgruis, met goed voer geen blaasgruis meer heeft.
Ik denk dat rauw voeren verreweg het beste is voor katten met aanleg voor blaasgruis.
Maar ja helaas lusten lang niet alle katten dat. Dan is het zoeken naar een goed alternatief waar de kat het goed op doet. Observeren hoe ze plassen is altijd heel belangrijk, de houding, de tijd dat ze op de bak zitten ed.
Het zijn alleen oudere dierenartsen die dat nog doen - penisamputatie. Tegenwoordig is er veel meer bekend hoe je ervoor kunt zorgen dat een kat met aanleg voor blaasgruis, met goed voer geen blaasgruis meer heeft.
Ik denk dat rauw voeren verreweg het beste is voor katten met aanleg voor blaasgruis.
Maar ja helaas lusten lang niet alle katten dat. Dan is het zoeken naar een goed alternatief waar de kat het goed op doet. Observeren hoe ze plassen is altijd heel belangrijk, de houding, de tijd dat ze op de bak zitten ed.
-
- Jaguar
- Contacteer:
Hallo Dinie
Hoe kom je er bij dat penis amputatie uit de tijd is als een kater er zoveel last van heeft en voer niet voldoende helpt moet je toch wat behalve hem dood laten gaan.
Een beetje genuanceerder hiermee omgaan lijkt me wel handig en andere mensen geen schuld gevoel aanpraten ( heb ik niet trouwens het was voor mijn kater de beste oplossing).
Hoe kom je er bij dat penis amputatie uit de tijd is als een kater er zoveel last van heeft en voer niet voldoende helpt moet je toch wat behalve hem dood laten gaan.
Een beetje genuanceerder hiermee omgaan lijkt me wel handig en andere mensen geen schuld gevoel aanpraten ( heb ik niet trouwens het was voor mijn kater de beste oplossing).
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik vind dat ik (helaas) genoeg ervaring heb met blaasgruis om mijn mening hierover uit te spreken. Mijn Sjaak is 2 x in coma geweest door blaasgruis, dus hij is een ernstige blaasgruispatient. We zijn nu 10 jaar verder en hij doet het prima, met penis en met goed uitgedokterd en uitgepuzzeld voer. Kuipjes van de Aldi en Euroshopper staan hier niet op het menu.
Ik heb van dichtbij meegemaakt wat een penisamputatie doet met een kat. In de tijd dat Sjaak kwakkelde had mijn zus haar kat hetzelfde euvel, Haar dierenarts, ooit ook mijn dierenarts, deed de penisamputatie. Wat een lijdensweg na afloop. Na een jaar aanklooien overleed hij aan FIP.
Mijn Sjaak is ook in aanraking geweest met FIP katten - Rik trouwens ook. Ik weet/neem aan/vrees dat ze het ook sluimerend zullen hebben. Voor mij geen onnodige operaties dus. Want dat kan nou juist de trigger zijn om FIP te activeren.
Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, mijn insteek is alleen voor de toekomst, dat mensen weten dat er andere opties zijn dan die ingreep.
Wat al is uitgevoerd is niet mijn insteek om aan te vallen. Ik wil gewoon voorkomen dat in de toekomst mensen dit laten doen.
Ik heb van dichtbij meegemaakt wat een penisamputatie doet met een kat. In de tijd dat Sjaak kwakkelde had mijn zus haar kat hetzelfde euvel, Haar dierenarts, ooit ook mijn dierenarts, deed de penisamputatie. Wat een lijdensweg na afloop. Na een jaar aanklooien overleed hij aan FIP.
Mijn Sjaak is ook in aanraking geweest met FIP katten - Rik trouwens ook. Ik weet/neem aan/vrees dat ze het ook sluimerend zullen hebben. Voor mij geen onnodige operaties dus. Want dat kan nou juist de trigger zijn om FIP te activeren.
Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten, mijn insteek is alleen voor de toekomst, dat mensen weten dat er andere opties zijn dan die ingreep.
Wat al is uitgevoerd is niet mijn insteek om aan te vallen. Ik wil gewoon voorkomen dat in de toekomst mensen dit laten doen.
Dinie,ik had nog nooit van penisamputatie gehoord bij poes,maar is niet van de oude tijd hoor,in dierenkliniek waar ik kom en waar ze ook kijkoperaties doen,doen ze er 4 per maand.Ik kon kiezen,sterven of dit en ik heb beste beslissing genomen,hij is zo veranderd en kan nu genieten zonder ijn.Nu ben ik aan uitzoeken of ik dat speciaal eten moet blijven geven of dat ik het Barfmenu mag geven,want hij krijgt nu kippenhartjes en kippenlever soms bij en dat lust hij graag.Nu las ik hier ook kippefilet,dus dat krijg hij volgende week ook.Ik ben blij met mijn beslissing en als mijn poes zonder pijn is ,is dat bezonderste voor mij.Dus als iemand met een kater met penisamputatie goeie tips over de beste voeding buiten dat van Royal Canin van dierenarts mag altijd laten weten.Rusty en ik ben heel blij.
Kusjes van Rusty,Winnie,Lolly,Taco,Flouche,Nicky,Snowball,Juicy en speedy
Kusjes van Rusty,Winnie,Lolly,Taco,Flouche,Nicky,Snowball,Juicy en speedy
Ik doe ook maar even een duit in het zakje
De ene penis is de andere niet. Je hebt katers met een heel smalle plasbuis, en katers met een ruime plasbuis. Vaak wordt dat geconstateerd als er een catheter ingebracht moet worden. Bij katers met een smalle plasbuis die gruis vormen is de kans op verstopping levensgroot. En een verstopping is levensbedreigend als je het niet op tijd in de gaten hebt doordat de nieren een enorme klap krijgen. Als je mazzel hebt - en op tijd bent - kan zich dat wel weer herstellen. Maar ook dat verschilt per kat.
Sommige katten reageren uitstekend op een dieetvoer, andere katten zijn niet schoon te krijgen wát je ook doet. Ik ken een kat die uitsluitend op Hill's s/d (wat je dus niet permanent mag geven) gruisvrij blijft. Op elk ander voer gaat het heel snel mis. Dus wat doe je dan ..... je werkt met wat er mogelijk is. Barfers kunnen ook gruis krijgen, net zo goed als katten die op een ander merk voer staan. Er zijn geen standaard-oplossingen.
Het is wel verstandig om eerst te proberen of je met dieetvoer de zaak kunt oplossen, maar als dat niet lukt is het veel te riskant om zo door te gaan en zal een PA een verstandige en veilige oplossing bieden. Daarmee is de neiging tot gruisvorming overigens niet verdwenen!! dus je moet nog steeds gruisvoorkomend voer blijven geven!
Voor een PA wordt soms gekozen uit gemakzucht, en dat is jammer want eraf is eraf. Maar meestal gaat het dan ook om mensen die geen zin en/of tijd hebben om hun kat nauwlettend in de gaten te houden. Meestal echter is de PA een verantwoorde oplossing gekozen uit noodzaak, omdat andere opties niet werken, er geen andere optie is en het alternatief levensbedreigend is. Zo zou het tenminste moeten zijn .....

Sommige katten reageren uitstekend op een dieetvoer, andere katten zijn niet schoon te krijgen wát je ook doet. Ik ken een kat die uitsluitend op Hill's s/d (wat je dus niet permanent mag geven) gruisvrij blijft. Op elk ander voer gaat het heel snel mis. Dus wat doe je dan ..... je werkt met wat er mogelijk is. Barfers kunnen ook gruis krijgen, net zo goed als katten die op een ander merk voer staan. Er zijn geen standaard-oplossingen.
Het is wel verstandig om eerst te proberen of je met dieetvoer de zaak kunt oplossen, maar als dat niet lukt is het veel te riskant om zo door te gaan en zal een PA een verstandige en veilige oplossing bieden. Daarmee is de neiging tot gruisvorming overigens niet verdwenen!! dus je moet nog steeds gruisvoorkomend voer blijven geven!
Voor een PA wordt soms gekozen uit gemakzucht, en dat is jammer want eraf is eraf. Maar meestal gaat het dan ook om mensen die geen zin en/of tijd hebben om hun kat nauwlettend in de gaten te houden. Meestal echter is de PA een verantwoorde oplossing gekozen uit noodzaak, omdat andere opties niet werken, er geen andere optie is en het alternatief levensbedreigend is. Zo zou het tenminste moeten zijn .....
Margali,ik heb alles geprobeerd voor ik deze operatie gekozen heb.Mijn poes is ook een 2 weken bij mijn dierenarts geweest ,cather inbrengen ,na zoals dagen er terug uit,niet geholpen,terug erin.Voeding,alles heb ik geprobeerd.Dit heeft me 700 euro gekost en dan heeft dierenarts gezegd dat een ernstiger geworden was en dus voor operatie zou kiezen.In totaal ben ik over de 1000 euro kwijt,dus uit gemakzucht heb ik zeker niet gekozen,was levenbedreigend voor Rusty,dus denk ik wel dat ik juiste keuze heb gekozen enzoals hier boven al iemand schreef,ik krijg echt schuldgevoelens ook als is Rusty van zijn pijn af en is hij zo gelukkig nu.Ik zorg heel goed voor mij 9 poezen.Heb er eentje gehad met huidkanker aan mond,wel die heb ik laten opereren met plastische chirurgie erbij en hij loopt nog hier rond en heb er eentje gehad op dood na die callisch virus had,had ze ook in asiel kunnen laten ,maar neen ik heb veel geld neer gelegd om haar te redden en Nicky loopt hier ook gelukkig rond,flouche moest operatie omdat hij zijn teelbal in buik had,weer 150 euro en zo gaat verder,maar ik ga regelmatig naar dierenarts en hij komt elk jaar hier alle vaccinaties geven.Ik ga door vuur voor met poesjes en ik ben blij dat ik PA gedaan heb en wat ze er hier ook mogen van vinden.Ik laat het hierbij,want ik wil niet daar er mij schuld gevoelens aan gepraat worden als ik alleen maar beste voor heb voor mijn poesjes
Diane, ik had m'n bericht juist geschreven om jou een hart onder de riem te steken, om te zeggen dat een PA soms de enige oplossing kan zijn. Ik dacht dat je dat wel zou oppikken uit m'n verhaal, want ik vind het onterecht om iemand een schuldgevoel aan te praten en een PA per definitie te veroordelen. Laat je asjeblieft niets aanpraten joh! Ik hoop van harte dat je katje van verdere problemen verlost is. Geef hem maar een knuffel van me (ik hoop tenmisnte dat je dit nog leest en niet afhaakt!)
groetjes
marga(li)
groetjes
marga(li)