Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Serieus, een mobiele dierenarts! Ik wist niet eens dat dat bestond! Vind ik een supergoede oplossing voor oude poezels. Mijn da komt ook aan huis, maar bloedafnames e.d. wil ze altijd bij haar thuis doen. Nu vraag ik me soms wel af of ik een 18-jarige kat nog de stress mag aandoen van een autorit, een wachtzaal en dan een onderzoek in een vreemde omgeving.

kansarmedieren: hoe gaat het nu met Liesje? Tof dat ze weer thuis is!

Picasso: ik begin ook al te denken dat Azraël met zijn nieren sukkelt omdat hij ooit metacam voor zijn pijnlijke gewrichten heeft gekregen. Nu spreekt mijn da er weer van om hem dat eventueel te geven, maar zo lang hij nog rondhuppelt en op het bed springt en zo, laat ik het.
Azraël krijgt ook de RC renal. Nu ja, ik wissel regelmatig eens af, omdat ik de indruk heb dat hij graag wat variatie heeft. Hij krijgt twee zakjes per dag en soms eet hij die niet helemaal op. Hij eet wel nog droogvoer, da's momenteel Hill's K/D.

Probleempje hier: meneer wil z'n eten niet als er trias omega en laxanorm doorheen zitten! Hij laat het gewoon staan!! Voor de laxanorm heb ik een oplossing gevonden: ik smeer het gewoon aan z'n snuitje of pootje en hij likt het eraf. Hoe zou ik de trias omega kunnen geven? Ideeën iemand?

O ja: op de laxanorm staat dat je het drie dagen mag/moet geven. Is dat ook zo bij oude katten met nierproblemen en harde keuteltjes? Of mag ik gewoon elke dag een klein pompje geven?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik hoorde pas van een collega ik had er ook nooit van gehoord. Maar is wel een oplossing voor oudere mensen of dieren die helemaal gestrest raken.
Verschillende linken met regio's in nederland ivm de kosten anders heb je natuurlijk hoge voorrij kosten dus beter om in de buurt te hebben
http://www.mobieledierenarts.nl/
http://www.dierenartsaanhuis.nl/
http://www.dierenartsopvisite.nl/
http://www.mobieledierenartsutrecht.nl/
http://www.dierenartsaanhuisservice.nl/ ... d-kat.html
Of even google op woonplaats en mobieledierenarts
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Katelijne schreef:Nu vraag ik me soms wel af of ik een 18-jarige kat nog de stress mag aandoen van een autorit, een wachtzaal en dan een onderzoek in een vreemde omgeving.
Ik ga met Cochi niet meer naar de dierenarts, teveel stress en dat is slecht voor de nieren. Wel heb ik telefonisch of per mail veel contact.
Meneer wil z'n eten niet als er trias omega en laxanorm doorheen zitten! Hij laat het gewoon staan!! Voor de laxanorm heb ik een oplossing gevonden: ik smeer het gewoon aan z'n snuitje of pootje en hij likt het eraf. Hoe zou ik de trias omega kunnen geven? Ideeën iemand?
Trias Omega is erg vies en vet en daarom geef ik het apart in een spuitje van 2,5 ml. Ik spuit het in twee keer in zijn bek, achterop de tong. Hij vindt het niet leuk, maar werkt gelukkig wel mee.

Mieke, het verhaal van Picasso lijkt op dat van Noa: ook opeens ziek na NSAID (in Noa's geval Metacam). Noa heeft ook 2 dagen aan het infuus gelegen en daarna ging het alleen maar bergopwaarts. Dat is nu bijna 2 jaar geleden (wat vliegt de tijd!).
Je kunt naast het nierdieet dus Fortekor gaan geven (2,5 mg per keer) en evt. Urémyl (MedPets) dat zijn druppeltjes die je 2x daags door het eten doet en dat het ureum verlaagt; ze proeven het niet. En evt. lactulose wanneer je het idee hebt dat hij last heeft van verstopping/harde keutels.

En op de verpakkingen van het nierdieet (welke dan ook) staan enorme hoeveelheden die je de kat zou moeten geven. Noa kreeg 140 gram per dag en kwam in een jaar tijd 2 kilo aan (van 3 naar 5 kilo, dus bijna een verdubbeling van haar gewicht), terwijl ik volgens het blikje 225!! gram had moeten geven.
Nu krijgt ze 100 gram en blijft mooi op gewicht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hier doe ik nooit iets door het eten of water.
trias is hier walgend afgekeurd: kopschuddend weglopen categorie: 'smeer het vooral in je eigen haar'

heb wat spul in een klein apothekersflesje met druppelpipetje gedaan.
heb altijd lege capsules op voorraad in diverse maten.
druppel wat olie in een capsule en zorg dat er niks aan mijn handen komt.
doe een beetje easypill of vocht van lekker natvoer of klodder mensenspuug aan de capsule en roep tegen Enzo: hier komt je levertraantje, goed voor je!
met linkerhand kaken van elkaar en rechts de smurriecapsule achter op de tong leggen.
bekje dichthouden, keeltje wrijven en knappe poessss!

bengels zitten jaloers op afstandje toe te kijken.. willen wij ook - ook - ook!
------
kan geen bijsluiter van laxanorm vinden.. en dat is heel vreemd, ook niet bij ecuphar, producent
----------
kwam een middel tegen dat actinorm heet en bij nader inzien is dat meloxicam en ik vind het langzamerhand een beetje raar dat dit product onder zoveel verschillende namen bekend is.....
--------------
als je je da wilt overtuigen dat meloxicam/metacam bij zeer veel katzels voor nierschade zorgt dan kun je hem/haar verwijzen naar de website http://www.felinecrf.com en dan even bij oorzaken nierfalen kijken.. dit is wereldwijd de best gedocumenteerde website over nierfalen met zeer veel professionele ondersteuning -
dus geen bericht van 'hysterische kattenmevrouwtjes' zoals een dierenarts mij een tijdje geleden uitlegde..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Fantastisch te lezen dat Liesje terug binnen de normale waarden zit!


Ik heb een dierenkliniek gevonden in de buurt die standaard urine onderzoek en echo doet bij een diagnose van nierfalen. De bedoeling is om daar de oorzaak van het nierfalen terug te vinden om een betere behandeling te voorzien. Nu heb ik met één de da's daar gesproken en aangezien Picassootje het nu goed lijkt te doen en hij vorige week al verscheiden keren verdoofd is geweest en dan nog eens twee dagen opgenomen voor het infuus, leek het haar wel verstandig om hem nog even te laten doen. Picasso eet en drinkt inmiddels goed, 'praat' regelmatig :-) en is nieuwsgierig naar alles wat beweegt.

Langs de ene kant wil ik weten hoe hij er nu aan toe is (na de infusen) maar langs de andere kant lijkt het me niet verstandig om hem nu alweer een resem testen te laten ondergaan. Pfffft, zo'n dubbel gevoel.

Begrijp ik het goed dat zijn waarden waarschijnlijk wel gezakt zijn, maar in de loop der weken (of maanden?) terug naar boven zullen gaan aangezien zijn niertjes beschadigd zijn geweest? Gebeurd dit altijd zo, of kan je met enkel niervoeding de waarden stabiel houden en laten zakken?

Dikke knuffel aan alle nierkatjes en hun personeel :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nierschade is onherstelbaar.
als het gemeten kan worden is drie/kwart beschadigd en dat herstelt niet meer.
de overcapaciteit van nieren is vrij groot, maar op een moment niet meer toereikend.
bij chronisch gaat de niercapaciteit steeds verder achteruit.
bij acuut 'herstelt' het systeem zich enigszins.
en er zijn erfelijke ziektes waarbij de achteruitgang, ook van de nieren voortschrijdend is (bv PKD).
als je met medicatie en nierdieetvoer zorgt de belasting minimaal is, dan kun je ze nog een tijd 'goed' houden.
als dat niet genoeg is dan kun je met vloeistofinfuus dialyseren, opgehoopte afvalstoffen afvoeren.
en afhankelijk van de restcapaciteit (èn nierdieetvoer/medicatie/etc èn het type nierfalen) blijft het stabiel of moet je regelmatig doorspoelen.

en ja, je begrijpt het goed. zijn nieren hebben een giga oplazer gekregen en het is nu zaak om de belasting zo klein mogelijk te houden en met wat medicatie/nierdieetvoer etc. dat wat niet beschadigd is, zo goed mogelijk te ondersteunen.
en de waardes van opeenvolgende bloedonderzoeken laten op een moment zien of je hem stabiel gekregen hebt of dat je meer (bv medicatie/vloeistofinfuus/ander nierdieet) moet doen..

sorry, het is niet een prettig verhaal maar het is niet anders..
---------
het is inderdaad verstandig om voorlopig niet nog meer narcoses op hem los te laten. en bovendien een da te zoeken die niet hoeft te verdoven voor bloedafname en echt, ze zijn er wel hoor! ook bij de meest weerspannige katzels, .. hè Bolletje?
echo lijkt me zin hebben om te weten of het bv pkd is of schrompelnier maar dit lijkt me een duidelijk geval van acuut nierfalen, hoogstwaarsch door vergiftiging.. maar dan kun je die andere oorzaken wel uitsluiten.
ik weet niet of ze nierschade door vergiftiging op een echo kunnen zien.. en ik weet ook niet of het voor het type behandeling veel uitmaakt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik neem aan dat je er een hebt gevonden die zonder narcose doet? want ik zou als ik jou was dit niet doen en iemand opzoeken die het zonder kan.
Wat narcose is best heftig vooral als je nu weet dat zijn nieren niet oke zijn. Kijk als je een operatie moet doen tja dan heb je waarschijnlijk geen keus.

Kijk ik heb ook een echo laten doen bij Beer daar kwam uit dat hij 1 schrompelniertje heeft en 1 goed niertje maar ik ben o zo zuinig op deze niertje en dan bedoel ik dat ik niet zo maar medicatie of wat dan ook toe laat dienen door een DA.
Ik wil weten wat de bijwerkingen zijn en wat het gevolg is nog voor zijn nieren. DA geven meestal standaard medicatie soms heb je ook nog andere medicatie die minder schadelijk zijn voor nieren dat zoek ik dan uit overleg weer met de DA en dan beslis ik zelf en niet meer de DA die fout maak ik dus niet meer.
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Bedankt dames, voor de toelichting. Ik apprecieer dit enorm.

De 'nieuwe' dierenarts zou standaard bloed trekken zonder verdoving, enkel in extreme gevallen. Ik ga de eerdere tips hanteren en hem in een handdoek wikkelen en ook iets over zijn oogjes leggen. Effe tanden bijten maar het is voor het goede doel. Zouden jullie dan verdere onderzoeken laten doen of hem even laten bekomen?

Het schrompelniertje van beertje wijst op chronische nierschade dacht ik he. Is hij stabiel nu met zijn ander niertje? Moet er nog regelmatig op controle gegaan worden?

Ik heb hier al tranen met tuiten gehuild van sommige verhalen, en andere klinken dan weer zo hoopvol.

Hoe verschrikkelijk deze ziekte ook mag zijn, ik vind het ontroerend te lezen dat er toch nog een heleboel mensen rondlopen met een hart voor hun huisdier.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@picasso: ik zou hem rustig een paar weken laten bekomen, 100% nierdieetvoer geven en uitvinden wat het beste valt (er zijn heel veel soorten/smaken).
missch zelf een keer kennis maken bij de nieuwe kliniek en eea doorpraten.
en intussen heel heel erg goed inlezen, dat geeft altijd een beter gesprek omdat je dan vanuit een ander referentiekader in het gesprek kunt meedenken en de wisselwerking veel beter is..

en missch kun je picasso wennen aan het dragen van een tuig. wij vervoeren onze katzels nooit in een gesloten kooi maar altijd op een dikke handdoek, in tuig, los op schoot in de auto. en ik ben met Maks ook nog wel eens in tuig in de trein naar Gouda geweest...
ze blijven veel rustiger en ik vind het prettiger. en niet in de wachtkamer gaan zitten maar apart of als het kan in de auto wachten. en in de spreekkamer eerst gewoon laten rondlopen in de ruimte en even tijd nemen daarvoor. en dan pas op de behandeltafel op je eigen handdoek. niet al te veel tot niet scheren en zeker weten niet/niet giga ontsmetten.
dat is nergens voor nodig en voor een katzel met zijn gevoelige reukorganen een ramp (en ik-zelf ga ervan tegen de vlakte..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Ik heb hier al een tijdje niet gelezen.. Ik hoop dat het goed gaat met alle poezels :)!

Sinds Nina's dood droom ik heel vaak over haar..Misschien vinden jullie dit een beetje idioot klinken, maar ik geloof echt dat het Nina zelf is, dat ze wil laten weten dat ze nog bij me is.
Zo droom ik steeds weer hetzelfde over haar. Ik zie Nina in mijn droom, ze komt naar me toe, loopt precies zo elegant zoals Nina altijd liep, geeft me kopjes, en dan aai ik haar.. En dan denk ik in mijn droom: Huh, maar hoe kan dit nou, want je leeft toch niet meer? En dan kwam er zo uit (ik weet niet wie dat zei in mijn droom of hoe dat nou precies komt) maar dan hoor ik: Ja maar ik ben nog altijd bij je.
Echt zo mooi!!
Misschien vinden jullie het raar klinken maar ik wou het toch even met jullie delen hier.
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Starr, echt mooi dat Nina zich toch nog laat opmerken in je dromen.
Ze zal duidelijk niet vergeten worden.
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Ik wilde hier nog een kleine update geven over Picasso,

Vorige week is nierfalen geconstateerd met volgende waarden
Ureum : 195
Referentie waarden tussen 37 en 66 mg/dl
Creatinine : 9,98
referentie waarden tussen 0,50 en 1,50

Sinds de diagnose heeft hij dan twee infusen gekregen tijdens een overnachting bij de DA en staat hij strikt op niervoeding en Ipakitine. Zowal Royal canin als Hill niervoeder vallen in de smaak.

Aangezien ik niet vrolijk werd van mijn DA, die nogal gemakkelijk verdoofde (2 maal vorige week!) en me zei dat ze niet veel meer konden doen, heb ik contact opgenomen met een dierenkliniek.

Na lang wikken en wegen of ik hem terug al die stress zou laten ervaren, heb ik hem (meer voor mijn eigen gemoedsrust denk ik dan), vandaag dan toch naar de dierenkliniek gebracht om nogmaals bloed te laten trekken. Zonder verdoving liet hij het toe in zijn halsje. Heb net gebeld en momenteel heeft hij de volgende waarden (zelfde ref als hierboven) :

Ureum : 69
Creatinine : 2,45

Deze zijn natuurlijk nog steeds te hoog, maar hij zal zich toch al een stuk beter voelen!

Zijn fosfor was ook dik in orde, dus de ipakitine moet niet meer gegeven worden.
Enkel nog niervoer en binnen 6 weken terug om nogmaals bloed te nemen en dan de verdere behandeling te bespreken. Al bij al klinkt het toch al wat positiever.
Picasso
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2012 18:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Picasso »

Oh, ben nog vergeten te melden dat ik de Loxicom heb aangekaart en de nieuwe DA zei me dat dat een heel dubbel verhaal is. Langs de ene kant kan het medicijn inderdaad nierfalen uitlokken maar aan de andere kant wordt het zelfs aan nierpatiëntjes gegeven. Ze was wel duidelijkniet te spreken over het feit dat mijn vorige DA hem tweemaal verdoofd heeft op een nog week tijd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

brave picasso en goeie dierenarts. niet verdoven en gelijk raak prikken in hals..
zijn de waardes te vergelijken, is dezelfde apparatuur gebruikt?
dan zijn ze spectaculair gedaald!
fosfor ip was blijkbaar ook in orde en daar was dus de ipa voor! ik begreep dat al niet, want verreweg het beste middel om anorganische fosfor omlaag te brengen is renalzin van bayer. (en zeker niet ipa..)

ik weet niet waar het woord dubbel met betr tot meloxicam op slaat.
er gebeuren veel ongelukken/nierschade met meloxicam en dan met name met de injecties.
het is een hondenmiddel (en soms heb ik de indruk dat het als paardenmiddel wordt toegepast) en ik ben bang dat een aantal dierenartsen niet goed doseren, naast dat het ook in het aanbevolen kattendosis nierschade kan veroorzaken.
in het metacam-topic staat een link naar een Amerikaanse toepassing bij gewrichtsklachten en daar blijkt het in minimale tabletdosis erg goed te werken.
het remt ontstekingen en is pijnstillend en verbetert (door de ontstekingsremmende werking) ook sommige types nierfalen. missch bedoelde je nieuwe da dat met dubbel.

maar voorzichtigheid en 'liever niet/niet' blijft voor mij het uitgangspunt, zeker omdat er goeie alternatieven zijn.
-------
en als je uitgaat van acuut nierfalen dan zou je picasso dus redelijk binnen de referentie kunnen krijgen met uitsluitend nierdieet, eventueel nog wat ondersteunend medicatie (Urémyl of MacSamuels niertonicum?) en goed drinken.
dat wil niet zeggen dat zijn nieren zijn hersteld maar dat met dieet en eventueel medicatie zijn reservecapaciteit aan nierfunctie voldoende lijkt. met het ouder worden gaat dat trouwens wel achteruit...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kellyc
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 mei 2012 16:58

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kellyc »

Hallo iedereen,

Ik ben hier eeen tijdje niet geweest, omdat ok het emotioneel gezien niet meer aankon...

Maar ik wil jullie toch vertellen dat we gisteren de moeilijke beslissing genomen hebben om karel te laten inslapen...

Ik kan nog niet vatten dat ik hem nooit meer zal zien, horen, voelen.
Ook al weet ik beter, ik heb t gevoel dat hij precies aan 't infuus ligt voor enkele dagen en zal terugkomen.

Ondanks alles heeft hij toch nog enkele mooie laatste weken gehad maar ineens kwam weer die terugval op enkele dagen tijd...

Zijn urne is besteld, een mooi plekje uitgekozen.
En nu volgt de vreselijke periode van rouw en verwerking.

Het is zo'n oneerlijke ziekte!


Mijn arme jongen is maar 4 j mogen worden...
Plaats reactie