Voeding kat zorgt voor rotzooi met ontlasting

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Voeding kat zorgt voor rotzooi met ontlasting

Bericht door Balthazar »

Twee maanden geleden ben ik overgestapt van Royal Canin Obesity naar Almo Nature. Mijn kat vind het nieuwe voer heerlijk, dus daar geen problemen. Alleen..... Hij is te dik, daarom kreeg hij ook obesity voer. Door het nieuwe voer lijkt zijn poep wat vetter en blijft het aan zijn kont hangen. Doordat hij zo dik is kan hij het ook niet heel goed schoonmaken. Gevolg: ik moet dagelijks poepvlekken van mijn vloer boenen. Ik vind dit echt ongelofelijk onhygienisch. Mijn andere kat heeft hier trouwens geen problemen mee.
Nu wilde ik dus weer terug gaan op het Obesity voer van Royal Canin, maar daarvan geeft hij nu over. Na de maaltijd standaard alles er weer uit.
HELP! Wat kan ik doen?
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Chiquita98
Tijger
Tijger

Re: Voeding kat zorgt voor rotzooi met ontlasting

Bericht door Chiquita98 »

Langzaam weer overgaan op het andere voer. Dus mengen!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

tja het is poep ruimen of kots ruimen ;-) maar is hij wel afgevallen dan door de almo, mijn poes staat ook op de obesity maar gaat niet echt wat af. de almo heb ik wel staan maar daar eten alleen de andere katten van. mijn poes is ook nog langharig en daar blijft ook wel eens wat hangen maar ze krijgt regelmatig een zomerse broek (uhhhm) kortgeschoren dus en dan is het goed te handelen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Nee, hij is niks afgevallen. Hij is nu ook bijna 16 en ik heb de hoop daarop ook al opgegeven. Ik wil nu gewoon dat hij nog een beetje kan genieten van lekker eten. Hij heeft jaren super streng op dieet gestaan met nul resultaat. Toen ben ik overgestapt op Almo en het enige verschil was een (dik) tevreden kater. Hij had totaal geen probleem bij de overgang van RC naar Almo. Maar nu baal ik een beetje van zijn ontlasting en ik vraag me af of het door de brokken van almo zou komen of door de blikjes. Want anders stap ik terug op Obesity brok en krijgt hij nog wel de blikjes van Almo. Maar jaaaa, nu kotst hij telkens, ook als ik het voer meng. Ik zit er dood mee aan. Lijkt me dat hij zich ook niet fijn voelt zo op deze manier. Hij kotst echt een aantal keer totdat er alleen nog gal uitkomt.
Dussss, wie heeft er nog een gouden voedingstip?
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Niet meer dat voer geven. Blijkbaar kan zijn maag dat niet meer aan. Gewoon weer terug dan op de oude brok. En inderdaad dan de blikjes almo geven. Kijken of ie dan nog moet overgeven
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Balthazar schreef:Nee, hij is niks afgevallen. Hij is nu ook bijna 16 en ik heb de hoop daarop ook al opgegeven. Ik wil nu gewoon dat hij nog een beetje kan genieten van lekker eten. Hij heeft jaren super streng op dieet gestaan met nul resultaat. Toen ben ik overgestapt op Almo en het enige verschil was een (dik) tevreden kater. Hij had totaal geen probleem bij de overgang van RC naar Almo. Maar nu baal ik een beetje van zijn ontlasting en ik vraag me af of het door de brokken van almo zou komen of door de blikjes. Want anders stap ik terug op Obesity brok en krijgt hij nog wel de blikjes van Almo. Maar jaaaa, nu kotst hij telkens, ook als ik het voer meng. Ik zit er dood mee aan. Lijkt me dat hij zich ook niet fijn voelt zo op deze manier. Hij kotst echt een aantal keer totdat er alleen nog gal uitkomt.
Dussss, wie heeft er nog een gouden voedingstip?

Hoe lang heb je dit al geprobeerd?
En al een paar keer?
Of kan het ook zijn dat hij toevallig nu een virusje of bacterie heeft opgelopen en gewoon ziek is? Kotsen tot er gal komt, klinkt mij als ziekte, das wat anders dan het voedsel dat er gewoon terug uitkomt.
Het kan wel zijn dat hij niet tegen het voedsel kan, en daardoor vb een maagontsteking ontwikkeld, maar als je het pas terug aan het geven bent, kan het net zo goed toeval zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

Nee Chiquita, hij kosts van de RC en dat is het oude voer. Hij kreeg altijd RC, niks aan de hand. Toen Almo, in principe ook prima, alleen plakkerige ontlasting en nu ik terug wil op RC kotst hij ervan.

Tja, misschien toch even volhouden dan met de RC. Maar hij kotst alleen na het eten van de brokken. Niet na een blikje en niet tussendoor.

Weet iemand nog andere gezonde brokken zonder graan die ik kan proberen?
Adriana

Bericht door Adriana »

het is verschrikkelijk lastig en heel erg katgebonden..
het kan ook nog zijn dat hij van de blikjes almo zachte ontlasting krijgt, dus je zou Almo holistic brokjes kunnen combineren met iets met kip.
want ik weet niet welke soorten je precies voert maar als je brokjes met sardines geeft en ook nog blikjes, dan kun je wachten op smurrie.

Hills nature's best bevalt hier uitstekend maar ik voer verschillende merken/soorten aan 3 katzels..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Balthazar schreef:Nee Chiquita, hij kosts van de RC en dat is het oude voer. Hij kreeg altijd RC, niks aan de hand. Toen Almo, in principe ook prima, alleen plakkerige ontlasting en nu ik terug wil op RC kotst hij ervan.

Tja, misschien toch even volhouden dan met de RC. Maar hij kotst alleen na het eten van de brokken. Niet na een blikje en niet tussendoor.

Weet iemand nog andere gezonde brokken zonder graan die ik kan proberen?

In Almo en RC zitten beide wel graan, dus je 'andere' klopt niet echt.
Als je naar de graanvrije brokken wil, kom je bij Acana, Orijen, Applaws en Porta 21 uit. De eerste twee zijn de betere.
Maar ik weet niet of dat wel de oplossing gaat zijn. Het kan natuurlijk, ze krijgen er doorgaans stevigere ontlasting van, maar dat wil niet zeggen dat het tegen het overgeven gaat werken.
Je kan het proberen.
Anders goede merken zonder tarwe (misschien bedoel je dat) kan je ook in de voedseltopics vinden. Ik kan er wel een paar opnoemen, maar ik vergeet er altijd wel weer.
Sanabelle is wel eentje waar veel goede ervaringen mee zijn. Ik zou als ik jou was daar de sensitive versie eens van proberen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

jee, ik dacht dat almo hollistic ook graanvrij was. Ik voerde daarvan alle smaken. Vis en vlees om de beurt. Ik ga denk ik Orijen maar eens testen dan.
Adriana

Bericht door Adriana »

er is al heel erg lang een spraakverwarring over het woord graan. de meeste mensen bedoelen dan tarwe. en er is ook een discussie of rijst en/of mais wel of geen graan is.
doorgaans is tarwe de boosdoener voor allerlei ellende en in Almo holistic zit geen tarwe.
hoe lang heb je Almo brokjes gevoerd?
Orijen heeft heel erg hoog eiwitgehalte en ik denk niet dat dit een verstandige keuze is.
ik zou als je wilt wisselen een sensitive variant van een van de merken proberen.
Balthazar
Huiskat
Huiskat

Bericht door Balthazar »

ik heb de almo brokjes 2 maanden gevoerd en de plakkerige ontlasting was echt vd laatste maand. Ik zal eens kijken voor de sensitive brokken, want ik geef liever ook geen obesity meer. Bedankt voor jullie advies!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Zoals gezegd zou ik je Sanabelle sensitive aanraden.
Plaats reactie