Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
liekerash
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2012 18:12

Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Bericht door liekerash »

Beste kattenliefhebbers,

Wij hebben een probleem met mijn twee katten Puck en Gijsje, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen want wij weten het echt niet meer!
Hier volgt het verhaal..

Gijsje hebben wij al ongeveer 6 jaar. Ze is heel erg aanhankelijk, een lekkere dikke knuffelkat en komt uit het asiel. Toen Gijsje 4 jaar was hebben we Puck erbij gehaald gehaald, ook uit het asiel. Beiden zijn vrouwtjes. Ze was toen een kitten van een paar maanden oud. Gijsje liet als vanzelfsprekend merken dat Puck niet gewenst was in haar territorium. Uiteindelijk ging het best goed samen en was er zo nu en dan wel een onderlinge strijd wie de meest dominante was.. enfin, so far so good..

Toen puk nog erg klein was is ze van ons balkon (2 hoog) gevallen. Mijn vriend heeft haar trillend in een hoekje beneden aangetroffen. We zijn met haar naar de dierenarts geweest maar ze mankeerde niks. Wel hebben wij het idee dat Puck sinds dit voorval een soort “stoornis” heeft ontwikkeld. Ze werd extreem angstig en geeft kopjes op een hele rare manier. Bij het minste geringste geluid zoals het verzetten van je been, schrikt ze al weg.

Inmiddels zijn we verhuisd, voor Puck een zéér traumatische ervaring. We hebben geprobeerd om Puck op verschillende humane manieren in haar reiskooitje te krijgen, maar na verschillende mislukte pogingen waren we gedwongen om wat forser op te treden. Ze rende heel het huis rond en sprong tegen de muren omhoog, en sprong zelfs vol tegen een glazen deur. Helaas was mijn vriend degene die Puck wat forser heeft aangepakt omdat ik het zo zielig vond. Sindsdien heeft ze meer angst voor mijn vriend dan voor mij. Maar dat staat ook weer haaks op het feit dat Puck soms wel weer bij hem komt liggen..?!

Nu is dus het probleem dat haar angst nog veel erger is geworden, en Gijsje domineert erg in ons nieuwe huis. Onze kattenbak staat op zolder, en het lijkt erop dat Puck dusdanig wordt opgejaagd dat ze alleen nog maar in het hoekje van de zolder mag zitten. Ze komt er dan een hele dag niet vanaf, tenzij ik haar probeer aan te halen, dan lukt het soms wel. Soms komt ze ook wel eens uit zichzelf naar beneden. Wanneer Puck uiteindelijk de moed heeft gevonden om in een van de andere kamers te komen, dan zien we Gijsje vaak (niet altijd) op haar jagen.
Puck houdt Gijsje ALTIJD in de gaten, en soms zoekt ze zelf haar aanwezigheid op, waar ik dan ook weer niets van begrijp!
Puck is echt zo stressvol, ik wil dat ze een prettig leven heeft en dat ze zich niet zo angstig voelt!
Oja, ze eet ook erg schrokkerig en snel. En wanneer iemand in de buurt komt is ze meteen weer weg.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met dit toch wel ingewikkelde probleem!

Groetjes Lieke en Rashid
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Bericht door achtpuntzes »

Hoi, en welkom :)

ik heb je verhaal gelezen, en erken het probleem. een kat die continue in de stress zit is geen gelukkige kat, en daar worden jullie dan natuurlijk ook niet gelukkig van.

ik kan de situatie natuurlijk ook niet zo goed beoordelen van hier, maar als dit al langere tijd aan de gang is, zou je kunnen overwegen om Puck te herplaatsen via het asiel, ergens in een nieuwe, rustige omgeving, met iemand in de buurt die de tijd en het geduld heeft om het vertrouwen te herwinnen van Puck, zodat ze weer een beetje een leven heeft. als Gijsje zo dominant is zal ze waarschijnlijk weinig moeite hebben zonder een andere kat in huis.

dit gezegd te hebben, aan de andere kant zal naar het asiel brengen van Puck dan weer waarschijnlijk ook weer een hoop stress geven, nieuwe omgeving, nieuwe katten. en angstige katten blijven vaak lang zitten in het asiel.

ik heb met je te doen (en met Puck), je houdt van je katten, en er een weg doen is iets wat je als laatste zou willen doen.

misschien kun je het nog even proberen, er zijn wel wat tips zoals bijvoorbeeld het sprenkelen of sprayen van valeriaan in het huis (extract, kun je kopen bij veel dierenwinkels), maar ik geef geen garantie. misschien hebben anderen nog wat andere tips.

in ieder geval wens ik je veel succes bij het oplossen van deze vervelende situatie.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Bericht door lidewij020 »

Dit lijkt me iets voor een kattengedragsdeskundige. Je kunt gratis telefoninsch advies vragen op : http://www.kattengedragstherapie.nl/
Ik denk dat dat wel de moeite waard is om te proberen voordat je aan herplaatsing gaat denken.

Ik zou ook niet gelijk naar het asiel gaan, maar eerst kijken of je kunt herplaatsen zonder tussenkomst van asiel. Via www.verhuisdieren.nl of http://[verwijderd].nl/component/adsman ... 0&expand=0
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Bericht door lidewij020 »

liekerash schreef: Inmiddels zijn we verhuisd, voor Puck een zéér traumatische ervaring. We hebben geprobeerd om Puck op verschillende humane manieren in haar reiskooitje te krijgen, maar na verschillende mislukte pogingen waren we gedwongen om wat forser op te treden. Ze rende heel het huis rond en sprong tegen de muren omhoog, en sprong zelfs vol tegen een glazen deur. Helaas was mijn vriend degene die Puck wat forser heeft aangepakt omdat ik het zo zielig vond. Sindsdien heeft ze meer angst voor mijn vriend dan voor mij. Maar dat staat ook weer haaks op het feit dat Puck soms wel weer bij hem komt liggen..?!
Wat ik lees is dat Puck een heel gevoelig poesje is. Ik denk dat ze ook heel erg reageert op jullie en op hoe jullie stemming is. Het feit dat ze bij je vriend komt liggen is waarschijnlijk omdat hij op dat moment een prettige en rustige energie uitstraalt. Is ze bang voor je vriend als hij rondloopt?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Bericht door Peet »

Heeft Puck geen hersenbeschadiging over gehouden aan de val?
Dat is het eerste wat in mij opkomt zomaar.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Angstige kat wordt opgejaagd door andere kat

Bericht door Freya13 »

komt mij heel erg bekend voor. wij zijn een tijd geleden ook verhuisd, ook met een heel angstige kat. en inderdaad, een angstige kat in een verhuismand krijgen, valt niet mee. de littekens zijn nog niet van mijna rmen verdwenen ;-) en suzy, ons angstige poesje, is dagenlang (misschien wel wekenlang) nauwelijks tevoorschijn gekomen. ik zag ze enkel 's avonds - als het heel rustig was - eventjes snel naar de etensbakjes rennen, en naar de kattenbak, maar voor de rest nauwelijks. maar intussen is de situatie heel wat beter: ze gaat volop op verkenning in het nieuwe huis, ze komt 's avonds (als het rustig is in huis, overdag nooit) bij ons op schoot of op bed liggen, en ze gedraagt zich weer gewoon, zoals een jonge kat zich hoort te gedragen. en dat gaat dus echt over een periode van drie maanden (verhuisd in juni).
is het daarnaast niet mogelijk om ervoor te zorgen dat de twee katten een beetje uit elkaars buurt blijven: twee kattenbakken, ver genoeg van elkaar, desnoods twee etensbakjes, een hoge krabpaal als veilige vluchtplaats, veel speelgoed om zich mee bezig te houden, ...
zijn maar enkele bedenkingen ...
Plaats reactie