Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Cerna wat naar dat het niet goed gaat. Ik had gewild dat ik je advies kon geven maar ik ben zelf zoekende... Adriana kan je vast een tip geven.

Heel veeel sterkte!

Ik heb zelf ook een vraag. Bink plast ineens voor zn bak, terwijl die gisteren verschoond is. Echt een mega plas en zo goed als alleen water. Het rook niet eens. Verder heeft ie t nog niet gedaan. Hoort dit erbij?
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@cerna: nee, ik kan weinig anders bedenken dan dat het op een moment op is.. en dat geef je zelf ook aan. het kan ook nog dat Cochi iets te pakken heeft gekregen wat een kleine niercrisis heeft veroorzaakt maar als hij zo stelselmatig al zo lang afvalt dan neemt hij dus zijn voedingsstoffen niet meer goed op en dat is een teken dat het afloopt. het is niet hard bedoeld maar zo gaat het en dan zit je ineens in een heel ander scenario. van in de gaten houden van kwaliteit van leven en begeleiden en dat is een zwaar en vaak heel eenzaam traject.
veel over praten met je naaste kan beslissingen wat inzichtelijker maken maar als het zover is dan moet je er in je eentje doorheen. ik heb het laatste traject met MoMo niet met het forum gedeeld omdat ik het te moeilijk vond maar er wel intensief met mijn partner over gesproken en zoveel mogelijk samen gedaan. en hij heeft de dingen begeleid die ik niet aankon ..
en naast alle liefde en warmte en vreugde en geluk is er ook dit aspect aan een huisdierleven.. maar ik hoop net als iedereen dat Cochi nog een tijdje bij je mag zijn..

Bink zal een erg volle blaas hebben gehad en de bak net niet hebben gehaald. veel drinken hoort bij nierkatten en soms een ongelukje ook.. nierkatten kunnen hun urine niet meer goed concentreren en dan lijkt het net water en dat is 'normaal'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Weer ff een vraag.

Vanaf gisteren eet hij minder vanmiddag toen ik thuis kwam cerenia gegeven en daarvan moest ie spugen na 15 min. Kan bijwerking zijn volgens bijsluiter. Maar omdat hij ook niet zo goed eet en drinkt maak ik me zorgen. En toen pikte hij gerookte kip uit de sla.... Dan valt t allemaal wel mee denk ik. Wilde alweer naar de DA rennen. Hij speelt ook veel en is ontdeugend.
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Dus de vraag is eigenlijk .. Ff aankijken of toch maar weer heen.
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ik heb even gegoogeld op ipakitine - want ben nog geen volleerd nierkatpersoneel :-P - en meen te begrijpen dat dit medicijn er dus eigenlijk voor zorgt dat een nierkat soms gewone voeding kan eten zonder dat de stoffen die schadelijk zijn voor de nieren opgenomen worden. Heb ik het juist? Indien ja, dan bestel ik het. Azraël eet nu eigenlijk al twee dagen gewoon voer. Door een nogal dramatisch overlijden in onze familie was ik de voorraad nierdieet even uit het oog verloren. Ik heb gisteren bij dierapotheek RC Renal Cat besteld, maar dat duurt nog wel een aantal dagen eer ik dat heb, vermoed ik. Het droogvoer is wel nog steeds Hill's K/D.

Het vreemde is: ik hoor altijd maar dat nierkatten misselijk zijn en zeker geen gewone voeding kunnen binnenhouden, maar hier lijkt dat geen probleem te zijn. Hij eet zéér enthousiast van het gewone natvoer en gaat daarna lekker slapen. Dat is eigenlijk zijn dagindeling nu: slapen, eten, even naar de bak of ervoor/ernaast en even naar buiten om een frisse neus te halen.

Die trias omega zou ik ook wel willen proberen, want ik denk dat hij inderdaad soms last heeft van zijn gewrichten. Kopje houdt hij niet schuin, het zijn enkel de achterpootjes die aan kracht hebben verloren. Maar hij heeft 12 jaar geleden wel zijn linkerachterpoot gebroken en dat zie je nu nog een beetje. Ze hebben er toen vier spilletjes moeten insteken en die poot is altijd merkelijk dunner en zwakker gebleven. En hij heeft artrose in zijn rug.

Weet je wat ik me soms afvraag? In hoeverre moet ik een kat van 18 nu nog op een strikt dieet zetten? Is dit niet de natuur? Ik bedoel: ik mag er niet aan denken om hem te verliezen - zeker niet nu -, maar 18 is wel een erg mooi getal voor een kat. En hij heeft zo graag af en toe eens wat gewoon voer. Ik wil hem graag nog enkele jaartjes houden, maar aan de andere kant wil ik hem ook laten genieten van zijn oude dag. Snappen jullie het?

@Cerna: jammer dat Cochi achteruit gaat! Ik kan je geen raad geven. 17 is ook een erg mooie leeftijd. Het spijtige aan huisdieren is dat je ze op een dag sowieso moet afgeven. Nu, door dat overlijden in onze familie (het ging om een kindje van nog geen 2,5 jaar :cry: ), kan ik de zaken wat beter relativeren. Maar daar ben jij nu niets mee, natuurlijk.

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Bedankt voor de reacties.
Vandaag heeft hij weer goed gegeten en niet gespuugd. Het gaat op en af en ik zal er rekening mee moeten houden dat het vaker "af" zal worden dan "op".

Azraël is een half jaar ouder dan Cochi en ik heb altijd op het standpunt gestaan dat kwaliteit boven kwantiteit gaat en wanneer een oude(re) nierkat liever gewoon voer eet - en dan met ipakitine - dan nierdieet dan krijgt hij dat. Cochi vindt alleen Beaphar nierdieet lekker en dat krijgt hij 's avonds en 's middags krijgt hij Gourmet mousse met ipa.
En verder eet hij nog Hills-senior; dat is lekker zacht en vindt hij ook erg lekker.

Zijn eetlust is eigenlijk nog prima (50 gram Gourmet + 100 gram Beaphar en nog een handjevol brokjes), alleen doet zijn lijf er niets meer mee.
Ik zou Azraël dan ook gewoon geven wat hij lekker vindt, niet plagen met eten wat hij niet wil, maar lekker verwennen want ook hij zal er niet zo lang meer zijn, vrees ik (een kat van 20 is toch een grote uitzondering).
En Cochi werd veel soepeler en de vacht lekker zacht dankzij Trias Omega.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillyJean »

Hoi Annet

wat sneu voor Cochi, het lijkt me moeilijk als je katje zo ziek wordt, maar dagelijks spugen is toch wel heftig. Heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing, en als je hem verliest, weet dat je alles hebt gedaan wat je kon doen. En dat is echte liefde
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Annet hoe gaat t nu met cochi hoop beter!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Hoe gaat het nu met Cochi? Ik duim alvast!

Azraël is vandaag erg onrustig. Hij loopt al de hele dag achter me aan, wil eten en drinken, ... enkel deze namiddag heeft hij een hele tijd op het bed van m'n zoontje liggen slapen. Nu ligt hij hier weer naast mij op een dekentje op de grond. Dat is niet echt z'n gewoonte. Zou er iets zijn? Dat hij zich niet lekker voelt, bvb?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@katelijne: het zou kunnen dat hij zichzelf gaandeweg met normaal voer aan het vergiftigen is..
je kunt toch bij de dierenspeciaalzaak nierdieet kopen en anders via Zooplus, dat hoeft toch niet zo lang te duren?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ik heb er besteld, hoor. Nu is het gewoon wachten tot ik het heb. Hij eet nog maar drie dagen normaal voer, ervoor had ik nog nierdieet in huis. Maar ik mag dus makreel en sardines ook geven? Dan ga ik dat morgen proberen, als ik het nierdieet dan nog niet heb.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

iedere dag geen nierdieet is een belasting voor een nierkat.
waarom geen beaphar of ander niervoer halen bij een dierenspeciaalzaak?
medpets levert binnen een paar dagen en ook zooplus.

en nee! ik zou hem nu zeker geen makreel/sardines geven want dan wordt de belasting nog groter. de vetten zijn prima en een pietseltje van die vis afhankelijk van conditie en fase van nierfalen kan, maar in dit geval zou ik dat dus niet doen. want je hebt ook nog geen ipakitine om het een beetje te neutraliseren!
en iedere aanslag kost nierweefsel en daarmee gaan de nieren steeds verder achteruit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lunetuesday
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:50

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lunetuesday »

Ik lees nog steeds mee hoor!

Binkie: voor jou goed nieuws! De waarden dalen, niet spectaculair, maar ze dalen, en dat is altijd goed. Onderhuids infuus hebben ze ons voor Kyra toen ook geadviseerd, maar dat is op dit moment niet nodig. Hoe minder gefrut en geprut je kat nu nodig heeft, hoe beter het is. Dat betekent dat je nog meer mogelijkheden hebt later om de waardes weer te stabiliseren als je kat achteruit gaat. Dat infuus kan zeker thuis, dat kan je DA je zo leren. En wat je laatste vraag betreft: ik vind het zelf ook altijd heel moeilijk te bepalen wanneer ik nou wel, en wanneer ik nou niet naar de DA moet met Kyra. Soms dan zie ik haar weer vol passie aan de kraan lurken en denk ik: oh jee, dit is het echte einde. Waarna mevrouw twee tellen later van de wastafel afspringt bovenop d'r zus. Zolang ze dat nog doet, zal het meevallen, denk ik dan. Sta wel voortdurend in contact met de DA per telefoon, misschien dat je even kunt bellen? Dat hij spuugt door de Cerenia kan inderdaad, maar is eigenlijk niet de bedoeling, omdat nierkatten hun water al zo slecht vast kunnen houden....

Cerna: Pfff, heftig zeg! Lijkt me heel erg moeilijk om te beseffen dat je langzaam maar zeker de strijd aan het verliezen bent. Je weet dat je uiteindelijk altijd verliest, maar toch, als die dag dichterbij komt, doet dat zeer. Hoop dat de licht opgaande lijn zich blijft door zetten! En wat fijn dat je af en toe nog kmt buurten. Jij en Adriana zorgden ervoor dat ik me heel welkom voelde hier.

Katelijne: Ipakitine zorgt er inderdaad voor dat de 'schadelijke' stoffen in gewoon kattenvoer deels geneutraliseerd worden. Hoe minder schadelijke stoffen de nieren hoeven te verwerken, hoe minder het nierweefsel achteruit zal gaan, en hoe langer je je katje nog bij je hebt. Kyra krijgt hier absoluut niets anders dan dieetvoer, en zelfs dat nog met Ipakitine. Dat is inderdaad dubbelop, en in principe niet nodig, maar het redde mijn meisje van een wisse dood. In feite is AL het andere buiten dieetvoer, behalve tarwegras en licht gestold eigeel, bad news voor de nieren. Dus ja, ook vers vlees en tonijn. De eiwitbelasting daarvan is veel te hoog voor de nieren. Ik adviseer je dus sterk daarmee te stoppen en te zorgen dat je zo snel mogelijk dieetvoer te pakken krijgt. Ik hoor mensen wel eens zeggen: ja, maar ik vind dat zielig. Heb liever dat mijn kat nog een beetje geniet van zijn eten, en dan maar wat korter leeft. Dit is onzin, want van dat zogenaamd lekkere eten gaan de nieren dus weer dramatisch achteruit, met als gevolg dat je met een stik-misselijke kat zit door alle afvalstoffen in het bloed. Kwaliteit van leven is dat niet, mijns inziens. Dan maar wat minder lekker eten en zich nog een langere tijd vee beter voelen, toch? Overigens is Clinic FRI en Beaphar Niere gewoon te koop bij de dierenspeciaalzaak. Dat is altijd een beter idee dan makreel of tonijn!
Groetjes van Marjolein. :D
Mijn dikke tut (ex-zwervertje) Ronja, 4 jaar.

In loving memory: mijn allermooiste babygrietje Kyra van 4,5 jaar.
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Lunetuesday:

Ik ben ook heel blij! Crea inderdaad niet echt heel veel gedaald maar ureum was ik vooral blij mee. Hij gaat super goed, dat spugen was echt van die cerenia en was ook alleen beetje slijm. Viel ff verkeerd, arme schat! Hij krijgt het nu ook ff niet meer want hij eet super en drinkt ook goed. DA zei dat ik het gewoon ook even moet aankijken. Eet en drinkt hij goed, dan even geen cerenia, kijken hoe het gaat. Lijkt hij weer misselijk, dan weer geven.
Hij speelt lekker en is gelukkig zn oude zelf na het infuus. Hij probeert de laatste dagen alleen ook voer van de anderen te pikken dus dat is even opletten. Hij jaagt ze weg bij hun voerbak als ze met zn allen zitten te eten. Maar ach, bij dat soort dingen denk ik alleen maar: je voelt je goed! En dat geeft ons weer hoop dat hij nog even bij ons blijft...
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ik denk dat het bij jullie in NL anders is dan hier in België. Wij kunnen in geen enkele dierenspeciaalzaak (dus niet in de ZooMart, Tom & Co, enz.) nierdieet of andere specifieke diëten kopen. Dat kan enkel bij de da en online. Geloof me, ik ben al op zoek gegaan.

Ik heb zondag besteld, hoop dat ik het vandaag toch binnen krijg. Anders moet hij maar even enkel op droogvoer.

Misselijk lijkt hij niet, hij braakt ook niet en is vrij actief. Hij volgt me gewoon veel en drinkt heel veel, maar ja, da's net goed, he.

Ik denk dat hij meer en meer last begint te krijgen van z'n artrose in de achterpoten en achterrug. Hij heeft daar vroeger nog Metacam voor gehad, maar ja, da's heel slecht voor de nieren en nu dus ook geen optie meer. Seraquin zou ik eventueel nog kunnen proberen, daar was hij ook mee geholpen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie