Mijn katten hebben zeker niet de hele dag honger. Behalve Cuzco dan, maar dat is een schrokker (waardoor ik ook niet de hele dag brokken kon laten staan) en hij staat op dieet. Er moet nog zeker 900gr af en we zijn al even bezig. Dus dat hij honger heeft is wel normaal. Hij heeft gewoon altijd honger, zelfs al hij barst. En als kitten stond er echt wel de hele dag door voer, dus het ligt niet aan die verschillende eetmomenten. Hij houdt gewoon van eten. Maar het is niet dat hij de hele dag verwoed op zoek is naar eten, hij heeft gewoon altijd wel zin in iets lekkers.
Maar de anderen hebben dus geen honger. Niet meer sinds ze vers krijgen. Op brok hadden ze wel sneller honger, maar ook niet de hele dag door. Dan begon het gewoon een uurtje voor etenstijd.
Nu op vers komt het zelfs voor dat Kleintje nog geen honger heeft op etenstijd. Dan eet ze dus ook niet. Dan eet ze pas het volgende eetmoment.
Soms kan ik door omstandigheden niet op het normale avond-eetmoment eten geven en dan krijgen ze 's morgens wat meer (helft van de dagmaaltijd) en dan als we thuiskomen de andere helft. Dan eten ze beter dan wanneer het 3 porties zijn en ze lijken het soms ook leuker te vinden. Cuzco alleszins wel, want nu in 3 porties vind hij dat hij eigenlijk niets krijgt.

Het is inderdaad wel een gewoonte. Katten moeten wennen aan constant of op bepaalde tijdstippen te eten. Maar ik zie dan niet in waarom steeds kleine hoeveelheden beter zou zijn dan een paar grote in de dag. Het is toch maar wat ze gewend zijn.
Dat ze zich op grote hoeveelheden zo vol moeten eten dat ze niet meer voelen hoeveel ze eten, daar ben ik het niet mee eens. En ik weet ook niet waar ze dat vandaan halen. Hier wordt ook niet altijd het hele bakje leeg gegeten.
Er zijn ook mensen die vers voeren en de hele dag eten staan hebben voor de katten. Die geven ook aan dat de meeste katten maar een paar keer per dag gaan eten. Niet elk uur passeren voor een hapje. Maar ik weet ook wel dat er wel katten zijn die dat doen, al lijkt dat vooral op brok voor te komen. Toch blijf ik erbij dat ik niet vind dat omdat een deel van de katten dat uit zichzelf doet, alle katten dat zouden moeten doen. Er zijn er tenslotte ook die uit zichzelf maar een paar keer per dag eten.
Katten worden al eens vaak met honden vergeleken. Of tegenover honden vergeleken. En dan is het inderdaad zo dat honden van nature (de wolven) grote prooien vangen, zich daaraan vol stouwen en dan misschien dagenlang niets meer eten.
Dat werkt niet bij katten. Katten eten meerdere keren per dag en kleine prooien. Maar ik vrees dat men uit die optiek wat te ver naar die kant over gaan hellen is.
Honden op brok krijgen vaak ook meerdere keren per dag te eten, terwijl versgevoerde honden bijna altijd maar 1 keer per dag eten krijgen. En er zijn er zelfs die maar om de 2 dagen of nog minder eten krijgen.
Dat kan niet bij katten. Bij katten wordt aangeraden minstens 2 keer per dag eten te geven (tenzij de kat zelf anders beslist) en dat gaat prima. Op brok is dat moeilijker omdat ze omwille van de koolhydraten sneller honger krijgen.
Op blik is dat ook iets moeilijker omdat ze daarvan meer moeten eten om evenveel voeding binnen te krijgen omwille van het hoger vochtgehalte.
Daar wil ik ook nog aan toevoegen dat mijn katten wel barf krijgen. Kvv zal ook sneller een hongergevoel opleveren. Ten eerste omdat gemalen spul sneller de darmen passeert en ten tweede omdat het erg snel opgegeten kan worden.
Mijn katten zijn even bezig met hun eten, zeker met vleesbot. Spiervlees en orgaan gaat bij Cuzco ook in een zucht naar binnen (al geef ik het in 1 stuk), maar vleesbot moet hij toch even op knagen. Daar moet hij voor werken.

Een goed taai stuk spiervlees kan hij zich ook een tijdje op uitleven. Spijtig genoeg wordt een kuiken ook in 5 sec naar binnen gezogen

Maar goed, ik wil er nu ook niet een hele discussie rond maken. Ik heb mijn stelling duidelijk gemaakt en ook gezegd waarom. Volgens mij kunnen katten perfect op 3 eetmomenten per dag. Minder zou ik niet doen op brok en blik.