Mijn kat heeft al altijd (sinds hij hier is) een soort knik in zijn staart gehad. Ik vraag me de laatste tijd toch meer en meer af wat de oorzaak ervan kan zijn. Hij heeft er geen last van of zo. Zou dat kunnen zijn doordat hij bv. vroeger ergens tussen gezeten heeft met zijn staart? We kennen niets van zijn verleden want hij was een vondeling.
Als je er aan voelt lijkt het alsof er een stukje bot op het einde vn z'n staart (achter de knik) loszit.
Hebben jullie een idee wat het kan zijn?
'knik' in staart
'knik' in staart
Cheetah (geschat: mei 2011)
-
- Kitten
Re: 'knik' in staart
Beste Cheetah,
Onze kater heeft ook knik in staart, vanaf geboorte. De da zag gelijk wat het was toen we voor het eerst met nestje bij haar kwamen voor controle. Het is een erfenis van de raskat Siamees. Dit zit dan nog in de genen en kan er op enig moment uit komen. Vroeger vonden de eigenaren van de Siamees dit niet mooi, zo een knik in de staart en is er dus uit gefokt. Kan dus na generaties weer terug komen. Niets ernstigs en ik vind het zeer ludiek en typerend voor onze kater Kasper.
Als ik foto zie lijkt het wel op de knik van o nee kat, maar diens nog specifieker en op ongeveer 4 cm van einde staart. Groet Vosjeleeuw
Onze kater heeft ook knik in staart, vanaf geboorte. De da zag gelijk wat het was toen we voor het eerst met nestje bij haar kwamen voor controle. Het is een erfenis van de raskat Siamees. Dit zit dan nog in de genen en kan er op enig moment uit komen. Vroeger vonden de eigenaren van de Siamees dit niet mooi, zo een knik in de staart en is er dus uit gefokt. Kan dus na generaties weer terug komen. Niets ernstigs en ik vind het zeer ludiek en typerend voor onze kater Kasper.
Als ik foto zie lijkt het wel op de knik van o nee kat, maar diens nog specifieker en op ongeveer 4 cm van einde staart. Groet Vosjeleeuw
- lidewij020
- Panter
Mijn Oosterse korthaar heeft ook een knikje in zijn staart. In zijn geval heeft de knik een genetische oorzaak. Hij is geboren met een afwijkende staartwervel. De Japanese Bobtail heeft ook trouwens vaak een rare korte geknikte/vergroeide staart. Bij dat laatste ras wordt daar juist op gefokt.
Bij jouw kat kan het ook genetisch zijn, als hij het al vanaf zijn geboorte had. Het kan ook een veroorzaakt zijn door trauma. Eén of meer gebroken saartwervels kunnen vergroeien waardoor een stijf stukje en/of een knik ontstaat.
Er zijn gekke verhalen die de ronde doen over de knikstaart:
Een verhaal luidt dat de prinsessen van Siam siamese katten gebruikten om tijdens het baden hun ringen te bewaken. De ringen werden over de staart geschoven en de knik zorgde ervoor dat de ringen er niet afgleden.
Bij jouw kat kan het ook genetisch zijn, als hij het al vanaf zijn geboorte had. Het kan ook een veroorzaakt zijn door trauma. Eén of meer gebroken saartwervels kunnen vergroeien waardoor een stijf stukje en/of een knik ontstaat.
Er zijn gekke verhalen die de ronde doen over de knikstaart:
Een verhaal luidt dat de prinsessen van Siam siamese katten gebruikten om tijdens het baden hun ringen te bewaken. De ringen werden over de staart geschoven en de knik zorgde ervoor dat de ringen er niet afgleden.

Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Zo, nu leer ik weer eens iets bij =D
Ik ben blij dat het normaal is dat ie zo'n staart heeft
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik ben blij dat het normaal is dat ie zo'n staart heeft

Bedankt voor de snelle reacties!
Cheetah (geschat: mei 2011)