wakker likken..

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

wakker likken..

Bericht door xdenise »

Hoi hoi!

Ik zit met het volgende. Nanuq (mijn kitten van bijna 4maanden oud) heeft de rare gewoonte me wakker te likken....

Het begon vanaf ongeveer 10 weken oud, dat ze 's ochtends mijn handen net zo lang begon te likken tot ik wakker was. Ik ben dit gedrag gaan negeren in de hoop dat ze door zou hebben dat het niet werkt. In tegenstelling, nu likt ze mijn handen, armen, gezicht (praktisch alles wat boven de deken uitkomt) tot ik wakker ben en haar aandacht geef :???:

Wat ook wel apart is, is dat ze mijn vriend die naast me ligt compleet met rust laat. En haar zusje doet het niet..

Iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom?? We hebben een open slaapkamer, dus haar 's nachts opsluiten werkt niet. en met een plantenspuit naast het bed ook niet, dan staat ze na 10 minuten weer voor mn neus.

alvast heel erg bedankt!
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wakker likken..

Bericht door pinguin »

Daar kom je niet van af. Dat is juist lief en een teken van affectie. Ze is gewoon blij met je. Geniet er van.

Je zou ook kunnen besluiten haar even aan dacht te geven even lekker kroelen en daarna samen weer verder te slapen.

En please gebruik de plantenspuit alleen voor planten. Katten op deze mannier straffen werkt echt niet. Daar mee vergroot je alleen de kans bange katten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: wakker likken..

Bericht door xdenise »

Ja ik vond het ook super lief in het begin. Maar om nu elke ochtend om 6 uur wakker gelikt te worden begint heel vervelend te worden haha..

Pfff.. ik lees zoveel uiteenlopende meningen over de juiste manier van straffen! Roepen/plantenspuit/tikje op de neus/negeren etc. vind het erg moeilijk de juiste te kiezen. (ben sowieso geen voorstander van straffen, wij negeren onze kittens als ze stout zijn of zetten ze weg. Bijv bij bedelen. Werkt bij alles op het likken na) Plantenspuit zullen we in ieder geval niet meer gebruiken.

Maargoed. ik kom er dus niet vanaf. Dan maar gewoon een nat washandje klaarleggen en lekker laten gaan. baleeeeen :p
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wakker likken..

Bericht door castratenkoor »

Als je een goede fijne band met je kitten wilt opbouwen moet je "straffen" achterwege laten.

Beter is negeren of consequent wegzetten. B.v. als ze aan de bank krabt. Oppakken en bij de krabpaal zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wakker likken..

Bericht door Adriana »

missch is het een tijdelijke bevlieging en verzint ze over een paar weken weer wat anders, waar je wel doorheen kunt slapen. beetje negeren, een paar aaien, 'ik vind jou ook lief' en verder niet reageren. het kan zijn dat ze heeft gemerkt dat ze daarmee aandacht krijgt en dan blijft ze het doen.
en nee, geen plantenspuiten, tik op neus of sowieso straffen. ook niet schreeuwen als je een goeie warme band met je lieverds wilt opbouwen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: wakker likken..

Bericht door pinguin »

Balen? Omdat die je om 06.00 wakker likt. Ik zou het alleen maar super schattig vinden. Ik heb hier een jonkie rond lopen die geen enkele nacht door slaapt en het erg leuk vind om hele nachten met mij te spelen.
Maar er is geen haar op mijn hoofd die er over denk om deze kat te straffen omdat het natuurlijk gedrag is.

Snuffel anders een rond op het forum daarn kom je nog veeel meer verhalen tegen over opgroeiende kittens.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: wakker likken..

Bericht door achtpuntzes »

Hoi,

ik herken je "probleem" enigszins...

hoewel niet s-ochtends vroeg (ze mogen niet op de slaapkamer komen) likt mijn muffin mij regelmatig af.

aangezien dit niet echt prettig is, heb ik er alles aan gedaan om dit proberen af te leren. maar aangezien elkaar likken elkaar verzorgen betekent, en erg diep in de genen zit, is het absoluut niet gelukt dit af te leren.

overigens likt Muffin zowel blote huid, als mijn kleding, het bankstel, ja, eigenlijk alles.

dus, neen, ik denk niet dat het lukt, zulk gedrag uit te bannen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: wakker likken..

Bericht door nellebel »

hahaha mijn reactie was net als die van pinguin. 6:00 uur ideale tijd, hier begonnen ze meestal rond 3:00 uur met personeel pesten. maar heb ze altijd bij me boven gehouden met de deur open. kunen mijn katjes niks aan doen dat zijn nachtdiertjes. moet zeggendat het de laatste maande (afkloppen) best goed gaat. de dreumessen slapen s'nachts meestal door. nu staan wij meestal tegen 5:30 uur op en kunnen wij de katten wakker maken hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Thoompie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2012 04:35

Re: wakker likken..

Bericht door Thoompie »

Hallo,

Ik denk dat het een manier van liefde geven is. Wat ik aanraad om te doen is als ze je wakkerlikt een paar minuutjes knuffelen en dan (proberen) te slapen samen met je kat. Als je dan niet meer slaapt, Moet je het ook van de zonnige kant bekijken, Een gratis wekker;)
Tommie ( 11,5 jaar )
Spike ( 8 jaar )
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: wakker likken..

Bericht door xdenise »

Haha ja ik laat het er nu ook maar bij. Ze komt nu na het lik ritueel naast me liggen en af en toe wilt ze spelen (dan duurt het wel even voor ik weer verder kan slapen). :))
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: wakker likken..

Bericht door Peet »

Deed Chevy ook toen ze jonger was, maar zij is ermee gestopt. (heb ze niet vanaf kitten)
Dodge komt soms ook opeens midden in de nacht. Ik ben het gaan negeren en verstop me onder de dekens als ik door wil slapen. Hij gaat dan weg.
Als hij merkt dat ik écht wakker ben komt hij heerlijk knuffelen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Cheetah
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2012 16:47
Locatie: Lichtervelde (België)

Re: wakker likken..

Bericht door Cheetah »

Cheetah deed dat in het begin dat we hem hadden ook. Nu doet hij het niet meer vaak. Hij komt wel nog altijd lekker knuffelen :)
Cheetah (geschat: mei 2011)
Plaats reactie