Kleintje weet perfect wat mag en wat niet. Maar net zij, is wat minder snugger dan mijn jongens. Net diegene die snugger is zal je niet zo snel leren wat mag en wat niet, want hij zoekt altijd wel weer iets anders uit.
Kleintje legt heel moeilijk linken tussen oorzaak en gevolg en kan ook niet zelf voorzien wat een bepaalde actie teweeg zal brengen.
Dat voorbeeld van Dinie met het meppen is een hele goede. Ze zou mogen weten dat als ze onder de tafel naar de voetjes van een ander mept, ze kan verwachten dat die even om de hoek komt kijken, maar dan is het plots paniek.
Je kan Kleintje niets leren door het haar duidelijk te maken, je kan haar alleen conditioneren. Zodat ze het instinctief anders gaat doen. Want als ze erover moet nadenken, dan vergeet ze het gewoon.
Luis en Cuzco (en Kleintjes broertje vroeger) zijn heel anders. Ze kunnen lichtjes vooruit denken en zelfs een simpele redenering opzetten. En dat is helemaal niet vanzelfsprekend voor een kat.
Maar zelfs als ze weten wat de consequentie's zijn, durven ze proberen er op de 1 of andere manier onderuit te komen. Dat zal Kleintje dus nooit doen, want ze denkt niet na over wat ze wel of niet doet, ze handelt uit instinct of buikgevoel.
Zo weet Luis dat als hij zijn bakje met wat hij niet graag eet laat liggen, hij niets anders krijgt. Dat hij het eerst moet opeten en dan wat anders krijgt. En als hij het vergeet volstaat het om even een klein stukje lekkers te geven om hem de rest te laten opeten en zijn lekkere bakje op te eisen.
Kleintje denkt nog steeds dat ze wel wat anders zal krijgen als ze wat er in haar bakje ligt niet graag lust, en roept telkens naar me om wat anders. Ze snapt het gewoon niet...
Gelukkig zal ze meestal op het eind wel eieren voor haar geld kiezen, want ze heeft toch wel honger. Maar als ik haar een klein stukje lekkers geef, dan eet ze haar minder lekker bakje zeker niet meer op.
Enkel in de zon liggen. Op 1 of andere manier weet ze toch altijd de zonnestralen op te vangen op het bed.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)