Wij zitten met onze handen in het haar!
Wij zitten met onze handen in het haar!
Wij hebben inmiddels al 4 jaar een poes(nu 5 jaar oud), en in het begin was ze gewoon zindelijk. We hebben 2 kattenbakken in huis, 1 in de woonkamer en 1 in de gang, en die gebruikte ze ook gewoon. Op een gegeven moment begon ze in de gang voor de voordeur te plassen en hebben we de vloerbedekking daar moeten vervangen door laminaat aangezien het niet meer schoon te krijgen was. Toch is voor de voordeur nog steeds een favoriet plekje van haar, en het helpt ook niet om de kattenbak daar neer te zetten. Ze plast er dan gewoon naast >< Poepen doet ze wel netjes in de kattenbak dus dat is geen probleem.
Nu hebben we er sinds een maand een klein katertje bij van 14 week, en die begint het gedrag van onze 5 jarige poes over te nemen. Hij plast dan wel in de kattenbak, maar poepen doet hij voor de voordeur of in de woonkamer onder een kastje.
Ik heb hier al meerder dingen gelezen zoals een extra kattenbak, of een soort spray (mispoes) die ze bij die plekjes weg moeten houden, andere kattenbak-korrels, maar het heeft allemaal geen effect.
Volgens de dierenarts zijn ze allebei gewoon gezond en zou het dus ook geen medische reden hebben dat ze het plekje voor de voordeur verkiezen boven hun eigen kattenbak.
Het begint nu inmiddels wel heel erg vervelend te worden dat we standaard elke ochtend daar op kunnen ruimen, en ook bezoek ontvangen is lastiger als er iedere keer weer wat ligt..
Ik hoop dan ook dat iemand hier nog een andere idee heeft wat we uit kunnen proberen?!?
Liefs, Peej
Nu hebben we er sinds een maand een klein katertje bij van 14 week, en die begint het gedrag van onze 5 jarige poes over te nemen. Hij plast dan wel in de kattenbak, maar poepen doet hij voor de voordeur of in de woonkamer onder een kastje.
Ik heb hier al meerder dingen gelezen zoals een extra kattenbak, of een soort spray (mispoes) die ze bij die plekjes weg moeten houden, andere kattenbak-korrels, maar het heeft allemaal geen effect.
Volgens de dierenarts zijn ze allebei gewoon gezond en zou het dus ook geen medische reden hebben dat ze het plekje voor de voordeur verkiezen boven hun eigen kattenbak.
Het begint nu inmiddels wel heel erg vervelend te worden dat we standaard elke ochtend daar op kunnen ruimen, en ook bezoek ontvangen is lastiger als er iedere keer weer wat ligt..
Ik hoop dan ook dat iemand hier nog een andere idee heeft wat we uit kunnen proberen?!?
Liefs, Peej
Re: Wij zitten met onze handen in het haar!
Poets in ieder geval niet met chloor, want dat nodigt juist uit tot plassen. Bovendien heb je bij twee katten minstens drie kattenbakken nodig. Hoe vaak maak je je bakken schoon? Er zijn namelijk katten die niet op een reeds gebruikte bak willen. Dat is ook de reden waarom wij hier minstens iedere dag de plasjes en poepjes er uit scheppen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Kan het zijn dat buurkatten vlak bij of tegen jullie voordeur plassen? Dat kan uitlokken dat je eigen kat op de mat gaat plassen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
@ jennli : Wij scheppen sowieso elke dag de kattenbak schoon en ze worden 2/3 keer in de week uitgebreid verschoond. We hebben inmiddels al 3 kattenbakken in huis. Was vergeten te melden dat we sinds de kleine boef bij ons woont, er dus ook nog een extra bak is gehaald. De oudere poes plaste ondanks 2 bakken toch voor de voordeur en doet het nog steeds.
@Sifra : We hebben inderdaad een ongecastreerde kater rondlopen die tegen alle deuren aanplast.. maar kan dat er ook voor zorgen dat een poes gaat plassen aan de binnenkant van de voordeur? Ik dacht dat vooral katers sproeiden maar wist niet dat een poes daar zo op zou reageren..
Zo ja, is daar ook iets aan te doen?
@Sifra : We hebben inderdaad een ongecastreerde kater rondlopen die tegen alle deuren aanplast.. maar kan dat er ook voor zorgen dat een poes gaat plassen aan de binnenkant van de voordeur? Ik dacht dat vooral katers sproeiden maar wist niet dat een poes daar zo op zou reageren..
Zo ja, is daar ook iets aan te doen?
Dat is heel lastig. Je zou die katergeur kwijt moeten raken, maar dat valt niet mee. Er zijn wel middelen voor, zoals Urine Off, maar dan moet je ook zien te voorkomen dat die kater daar weer opnieuw plast en hoe houd je die daar weg. Ook niet eenvoudig. Stel dat je dat op een creatieve manier weet op te lossen, dan nog moet je de gewoonte van je eigen katten zien te doorbreken. Kun je een tussendeur in de gang plaatsen, zodat ze niet meer bij de deur kan komen?
Het gedrag van jullie kleine katertje vind ik trouwens niet in dit plaatje passen. Misschien dat anderen hun licht er eens over willen laten schijnen.
Het gedrag van jullie kleine katertje vind ik trouwens niet in dit plaatje passen. Misschien dat anderen hun licht er eens over willen laten schijnen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Helaas kunnen we geen tussendeur plaatsen aangezien de gang ook naar de keuken gaat en we de poezels dan alleen maar in de woonkamer kunnen hebben terwijl hun eten in de keuken staat 
Ik bedacht me vanmorgen trouwens dat ons kleine mannetje bij het vorige baasje gewend was aan doosjes ipv kattenbakken. Wij hebben dichte kattenbakken en ik kan me voorstellen dat de overgang van een doosje naar een dichte bak best groot is. Ik heb dan ook de klepjes voor de bakken eraf gehaald en andere vulling erin gedaan en meneer heeft net zowaar voor het eerst netjes in de bak gepoept!
Nu gaan beide poezels in dezelfde bak dus volgens mij slaat de nieuwe vulling ook goed aan :P Toch maar overstappen hierop
Ons 5 jarige vrouwtje plast nog wel voor de voordeur maar aangezien we niet veel aan de loslopende kater kunnen doen moeten we daar nog maar even over nadenken.. Plas opruimen vind ik toch al een stuk minder erg dan poep naast de bak :P

Ik bedacht me vanmorgen trouwens dat ons kleine mannetje bij het vorige baasje gewend was aan doosjes ipv kattenbakken. Wij hebben dichte kattenbakken en ik kan me voorstellen dat de overgang van een doosje naar een dichte bak best groot is. Ik heb dan ook de klepjes voor de bakken eraf gehaald en andere vulling erin gedaan en meneer heeft net zowaar voor het eerst netjes in de bak gepoept!

Nu gaan beide poezels in dezelfde bak dus volgens mij slaat de nieuwe vulling ook goed aan :P Toch maar overstappen hierop

Ons 5 jarige vrouwtje plast nog wel voor de voordeur maar aangezien we niet veel aan de loslopende kater kunnen doen moeten we daar nog maar even over nadenken.. Plas opruimen vind ik toch al een stuk minder erg dan poep naast de bak :P
denk ook dat het van de buurtkater komt. heb ik ook gehad, mijn nellie (poes) plaste ook op de mat bij de achterdeur. Wij hebben de tuin afgezet en daardoor kan de buurtkater er niet meer bij. lastig met een voordeur. misschien dat je wel eits kunt bedenken om hem daar weg te houden. iets strooien ofzo?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Wij wonen op een galerij in een bovenwoning dus ik vrees dat er niet veel tegen te doen is dan. Ben al blij dat ik nu een idee heb waar het door kan komen 
De kater weghouden werkt toch niet
Beestje is hier achter gelaten door een bewoner en heeft nu meerdere fijne slaapplekjes bij mensen om ons heen
Beetje een buurt-kater geworden en hij vind het heerlijk! Overal slaapplaatsjes, eten, aaiende handen en toch lekker vrij zijn om te gaan en staan waar hij maar wil 

De kater weghouden werkt toch niet

Tjonge jonge, dat mensen zo maar hun kater achterlaten; lekkere mensen zeg. Zouden ze dat ook met hun kinderen doen? .... Triest zeg..
Ik vraag me af of de kater wel gecastreerd is?
Ik vraag me af of de kater wel gecastreerd is?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan
Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Kopstootje van Tarzan

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Ja ik snap het ook niet, maar in dit geval is het voor de kater waarschijnlijk niet zo erg. Hij ziet er goed gezond uit, is zeer sociaal naar mensen en katten en heeft hier een heleboel vriendjes rondlopen. In de zomer is hij lekker buiten en geniet languit in het gras van het zonnetje. In de winter gaat hij bij een buurvrouw naar binnen die meerdere katten heeft, en eten en aandacht komt hij zeker niet te kort.
Als je je kat zo achter kan laten vraag ik me af hoeveel je om zo'n beessie geeft en hoe je ermee om bent gegaan dus ik heb het idee dat de kater er op vooruit gegaan is
Volgens mij is hij niet gecastreerd maar zover ik weet zijn de poezen die hier buitenkomen wel allemaal gesteriliseerd. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord over nestjes in de 4 jaar dat we hier nu wonen
Als je je kat zo achter kan laten vraag ik me af hoeveel je om zo'n beessie geeft en hoe je ermee om bent gegaan dus ik heb het idee dat de kater er op vooruit gegaan is

Volgens mij is hij niet gecastreerd maar zover ik weet zijn de poezen die hier buitenkomen wel allemaal gesteriliseerd. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord over nestjes in de 4 jaar dat we hier nu wonen

Maaaar... De kattenbak is in gebruik! Ze hebben de smaak volgens mij helemaal te pakken!
http://i.imgur.com/PVKkC.jpg
http://i.imgur.com/I2QEN.jpg
Dus hopelijk is het poep-probleem nu opgelost
http://i.imgur.com/PVKkC.jpg
http://i.imgur.com/I2QEN.jpg
Dus hopelijk is het poep-probleem nu opgelost

- pearlsofpassion
- Tijger
Als ik jullie was zou ik samenleggen met de buren en hem laten castreren.
Dan kost het jullie bijna niets en het beestje is ermee geholpen.
Als hij rond je huis sproeit, is dat toch niet aangenaam. Wie weet stopt het na castratie. En zelfs als dat niet zo is, is het veel beter voor zijn gezondheid.
Al begrijp ik wel dat je niet helemaal zeker bent of hij gecastreerd is?
Wel euh, een niet gecastreerde kater, daar zou je wel zeker van zijn, zou ik denken. Daar zie je de ballen toch duidelijk aan hangen.
Als je niet zeker bent, is het altijd beter even door een DA te laten vaststellen natuurlijk, maar ook gecastreerde katers hebben nog iets hangen. De zakjes blijven achter, er zit gewoon niets meer in.
Misschien toch even met je buren over gaan praten? Misschien sproeit hij op nog andere plaatsen ook.
Dan kost het jullie bijna niets en het beestje is ermee geholpen.
Als hij rond je huis sproeit, is dat toch niet aangenaam. Wie weet stopt het na castratie. En zelfs als dat niet zo is, is het veel beter voor zijn gezondheid.
Al begrijp ik wel dat je niet helemaal zeker bent of hij gecastreerd is?
Wel euh, een niet gecastreerde kater, daar zou je wel zeker van zijn, zou ik denken. Daar zie je de ballen toch duidelijk aan hangen.
Als je niet zeker bent, is het altijd beter even door een DA te laten vaststellen natuurlijk, maar ook gecastreerde katers hebben nog iets hangen. De zakjes blijven achter, er zit gewoon niets meer in.
Misschien toch even met je buren over gaan praten? Misschien sproeit hij op nog andere plaatsen ook.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ik wist niet zeker of hij gecastreerd was of niet, omdat ik nog niet uitgebreid naar zijn zaakje had zitten staren
Heb vanmiddag eens even gecheckt en de kater is wel gecastreerd maar sproeit dus nog gewoon lekker tegen de deuren aan hier :P Wij zijn niet de enigen, hij gaat lekker alle deuren in het rijtje hier bij langs xD
Vrees dus dat ik daar niet veel aan kan veranderen, en me er dus maar bij neer moet leggen dat ik het stukje voor de deur de hele tijd schoon kan blijven maken.. Tenzij iemand anders nog een goed idee heeft?
Ons kleine katertje heeft de smaak helemaal te pakken als het om de kattenbak gaat, dus dat is gelukkig opgelost!

Heb vanmiddag eens even gecheckt en de kater is wel gecastreerd maar sproeit dus nog gewoon lekker tegen de deuren aan hier :P Wij zijn niet de enigen, hij gaat lekker alle deuren in het rijtje hier bij langs xD
Vrees dus dat ik daar niet veel aan kan veranderen, en me er dus maar bij neer moet leggen dat ik het stukje voor de deur de hele tijd schoon kan blijven maken.. Tenzij iemand anders nog een goed idee heeft?
Ons kleine katertje heeft de smaak helemaal te pakken als het om de kattenbak gaat, dus dat is gelukkig opgelost!

- pearlsofpassion
- Tijger
Ja, een bak op de plek kan helpen. Maar voor de voordeur is natuurlijk niet erg handig...
Al zou het het probleem wel grotendeels kunnen verhelpen.
En verder zou ik de plek poetsen met azijn, dat neutraliseert de urine en de geur.
Al zou het het probleem wel grotendeels kunnen verhelpen.
En verder zou ik de plek poetsen met azijn, dat neutraliseert de urine en de geur.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ik heb er zelf weinig verstand van. Maar denk dat er hier op het forum vast nog wel wat over te vinden is. Want er zullen best middelen tips/trucks bestaan om het voor de kater helemaal niet aantrekkenlijk te maken om bij jullie voor deur te sproeien??
Is de urine van jouw kat wel onderzocht?
Is de urine van jouw kat wel onderzocht?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr