Kat vangt veel vogels, help!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Sifra »

Als je kat knaagdieren en vogels opeet, moet je regelmatig (4x per jaar) ontwormen. Mijn ervaring met prooi-etende katten is dat de culinaire voorkeur uitgaat naar zaadetende prooien, terwijl insectenetende prooien vaak blijven liggen. Maar dat zal wel niet voor iedere kat gelden. (Tortel-)duif staat boven in de top 10 van lekkerste prooien.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Robijn »

Soms vinden katten het gewoon leuk om een prooi te vangen, en soms eten ze de prooi niet op... Of ze laten bep. organen (zoals de lever, of de darmen) liggen.. Een kat kun je niet dwingen om een prooi op te laten eten; dat doet ie toch niet als ie er geen zin in heeft.
Mijn vorige katten hebben wel een container vol gevangen, al dan niet (half) opgevreten...
Tja, het is de natuur, maar ik vind het zelf ook niet zo'n leuke bijkomstigheid van katten...
Ik deed ze een halsbandje met een belletje om; zal wel niet altijd geholpen hebben, maar zal hiermee toch ook een paar diertjes hebben gered ... (hoop ik).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Robijn »

Sifra schreef: (Tortel-)duif staat boven in de top 10 van lekkerste prooien.
Mijn vorige zwarte kater had het vooral voorzien op eekhoorntjes...
(ach, dat vind ik zulke lieve beestjes...). In de bomen krijgt een kat die echt niet te pakken, maar als een eekhoorn over de grond loopt, loopt ie wel gevaar...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Boerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2012 22:01

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Boerin »

Onze oudste (dat is moeder en oma), neemt graag diertjes mee. Vogels, muizen, wat ze maar kan vinden. De ene keer eet ze ze op, en de andere keer is het een cadeautje voor de rest. Heel lief, maar persoonlijk heb ik er niet zoveel mee :lol: Gisteren liep er hier een kikker in huis. Het is vaak ook gewoon speelgoed. De jongste van het stel zal nooit iets mee naar binnen nemen. Hij zal het diertje ook nooit doden, hij speelt er heel zachtjes mee. Pakt ie een muisje, verplaatst het diertje even, en laat het dan weer los, zodat hij er achter aan kan rennen.
Maar onze oudste, zij komt van een boerderij, is een echte jager.
De moeder van de jongste komt het liefst binnen met grote insecten, of wormen :ehand:
Tja, het is hun natuur! Ik eet zelf liever pizza, maar ja, wie ben ik?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door castratenkoor »

Dat is ook wat ze hier meestal uit de ren mee naar binnen nemen, wormen, slakken, bijen, sprinkhanen, krekels, boktorren enz. En zo'n 2 x per jaar een vogeltje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door patiani-guusje »

Mijn katten hebben nu al 2x een vogeltje mee naar binnen genomen! In 2 weken tijd! Een is in de kattenren terecht gekomen, en hebben ze via het kattenluik mee het tuinhuisje mee in genomen-morsdood overigens al! Saar was er mee aan het spelen binnen..En vandaag kwam Tica met een heel klein vogeltje binnen vanaf het balkon, waar kattennet gespannen is!! Wslk toch door de mazen van het net heen gekomen? Ook morsdood overigens..

Ben er niet erg blij mee, was juist blij dat mijn katten geen arme vogeltjes zouden kunnen pakken-verkeerd gedacht dus! Maar wat nu? Kan moeilijk de hele ren/balkon met horrengaas afzetten :-(

Van de vogels overigens ook wel heel erg dom om een plek waar 3 katten rondlopen in te duiken..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Thoompie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2012 04:35

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door Thoompie »

Zielig voor de vogeltjes, maar hoort erbij. Bij mij komt de oudste kat af en toe binnen met een vogeltje, Jammer voor het vogeltje, Maar het hoort erbij.
Tommie ( 11,5 jaar )
Spike ( 8 jaar )
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat vangt veel vogels, help!

Bericht door BloemTetsu »

Bloem vreet kikkers. Meerdere keren per dag en meestal blijft er niks van over. Soms komt ze een kopje geven en dan ruik ik al dat ze wat naar binnen werkt.
Momenteel is het een obsessie geworden. Kikkers die hupsen gaan boven alles.
Er gaan ook vliegen, vlinders en vogels is.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie