Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Katja76
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2012 07:03

Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Katja76 »

Hallo.

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.
Mijn vriend en ik gaan samenwonen, op zich heel leuk en fijn, want hij gaat van een appartement naar een woning met grote tuin.
Nu het probleem, hij heeft 2 katten die verwaarloosd waren en hij met liefde opgenomen had in zijn huis.
Hij wil ze dolgraag meenemen, en natuurlijk mag dat ook van mij, alleen kunnen ze niet binnen :-( Ik heb al sinds mijn geboorte Astmatsiche Bronchitus en dus zwaar allergisch voor alles wat haren heeft.
nu hoop ik dat jullie ideeën hebben hoe we dat het beste aan kunnen pakken, om van binnenkatten, buiten katten te maken..

een dierenliefhebber maar die ze niet thuis kan hebben...:-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik begrijp niet heel erg goed hoe dat moet gaan werken..
katten worden 24u/etmaal naar een buitenren verbannen? zonder contact met hun lieve baasje?
dat betekent voor je vriend dat hij ze alleen buiten kan knuffelen.. maar dan neemt hij toch ook kattenhaar mee naar binnen..

k denk - en heel kort door de bocht - dat je vriend een andere keuze zou moeten overwegen te maken.
en die kun je zo invullen.. vriendin erbij en voor dieren herplaatsing zoeken..
want èn/èn of een beetje èn èn kan blijkbaar niet.
wat ik ook nog niet helemaal vat is dat je vriend als hij bij jou komt toch kattenhaar meeneemt en als eea allemaal zo strikt moet worden nageleefd, dan zou je daar toch al lang last van moeten hebben?
k zou hem willen aanraden nog eens heel goed over samenwonen ipv latten+ktten na te denken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door nellebel »

ik zou ook je binnenkatten niet naar buiten verbannen. dat is zielig, dat zijn ze niet gewend en ook niet 24 uur per dag. het zijn geen wilde katten.
dan kun je beter een nieuw goed huisje voor ze zoeken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door castratenkoor »

Sluit me volledig bij Adriana aan. De titel zegt al genoeg over hoe weinig je je in katten verdiept hebt. Sorry als dat negatief overkomt, is niet belerend bedoeld. Maar een kan MAAK je geen buitenkat.
Er zijn bitterweinig katten die er voor kiezen altijd buitenshuis gesloten te zijn. Zeker als ze op een appartement gewend zijn en dus altijd binnen waren, is het bij voorbaat uitgesloten dat de katten van je vriend op die manier gelukkig worden.

Als je ze wel houdt kunt je kiezen tussen ze los laten met alle kans dat ze doorgereden worden, vergiftigd, verdwalen, verzuipen, klem komen te zitten, ernstige ziektes en/of ongedierte oplopen en zo hebben we nog vele variaties al voorbij zien komen op dit forum van drama's van het loslopen.

Of je kunt ze opsluiten in een buitenverblijf. Maar hoe groot en hoe mooi je dat ook zou maken, ze zullen geen gezinslid/huisgenoot zijn. Ze zullen wegkwijnen door gebrek aan aandacht.

Ik zou ze herplaatsen, dat is voor iedereen beter. Of niet samenwonen en gaan latten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, ik denk ook niet dat dit kan werken.
Als je aan het welzijn van de katten denkt, mag je dit niet doen.

De katten aan buiten laten wennen is al 1 zaak, maar hen gewoon niet meer binnen laten, nee dat kan echt niet bij katten die gewend zijn binnen te zijn. No way.
Dat is gewoon niet fair.

Het is heel erg dat de katten dan weer een ander baasje zouden moeten krijgen, maar beter dat dan helemaal geen baasje meer en gedwongen te worden te leven in een soort omgeving die ze totaal niet kennen.
Elk nieuw huisje is een nieuwe omgeving, maar er zijn constanten. Kasten of bedden om onder weg te kruipen, nooit regen, altijd warmte, geen nattigheid enz... Buiten is alles anders. Ze moeten leren schuilen, wind is erg eng voor een kat die voor het eerst buiten komt om maar te zwijgen over regen en de geluiden. Voor regen kan je schuilen , maar het geluid is nog steeds eng. Alles is open en wijd buiten. Je kan zo snel verloren lopen. Ik kan nog wel even verder gaan.

En los daarvan gaan ze de menselijke aandacht gewoon ontzettend missen. Het is niet eerlijk hen dat te ontnemen.
Ik ken de katten niet, maar als ze het binnen gewend zijn, zijn er in mijn ogen twee opties. Ofwel gaan de katten compleet in paniek en gebeurt er iets ergs. Ofwel gaan ze wel wennen aan buiten zijn en worden ze iets zelfzekerder. En dan is de kans volgens mij heel erg groot dat ze zelf een ander thuisje zoeken in de buurt. Een plekje waar ze wel binnen gelaten worden en aandacht krijgen. Dat gebeurt wel meer.
In mijn ogen kan je dan beter zelf een goed thuisje voor ze zoeken. Veel beter. Dan hoeven ze ook al dat buiten leven niet mee te maken en ben je zeker dat ze goed terecht komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Katja76
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2012 07:03

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Katja76 »

Bedankt voor jullie eerlijke en harde opmerkingen..
Genieten jullie maar van die lieve poezen en katers,(sommige van) jullie kunnen je niet voorstellen hoe het is om het niet te kunnen, en dat heeft niets met niet willen te maken.
Ik probeerde alleen maar iets te vragen, omdat ik inderdaad (helaas) nooit een kat heb gehad en er dus ook geen verstand van heb.
om dan al gelijk keihard afgerekend te worden door sommige mensen is niet leuk.
een gewoon antwoord als in,"we denken dat het niet gaat lukken." had ik ook wel begrepen. :???:

Vriendelijke groeten,
Katja..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry katja,
maar wij kennen je niet. Wij kunnen dat niet op voorhand weten.

Vele mensen vinden korte antwoorden net heel bot overkomen. Ze hebben liever een woordje uitleg over waarom het niet kan.
Ik denk eerlijk gezegd, dat wij het nog mogen zeggen hoe we willen, dat het je altijd zal kwetsen. Het is gewoon niet wat jij zelf zou willen.
En ik snap dat natuurlijk wel. Ik had als kind al zo'n medelijden met kinderen die allergisch waren voor huisdieren. Ookal had ik zelf toen nog geen katten, enkel een hamster. Ik wist wel dat ik later honden of katten wilde en was dus toen al zo dankbaar dat ik niet allergisch was en die kans zou krijgen.

Dat neemt niet weg dat het geen goed idee is voor deze katten.

Er zijn wel katten in het asiel die niet binnen kunnen. Dat zijn er die buiten opgegroeid zijn. Dat is een groot verschil.
Je hebt er die niets met mensen hebben, maar je hebt er ook die mensen best wel leuk vinden, maar gewoon niet binnen willen.
Dat zou dan een betere keuze zijn.

Ik begrijp best dat je natuurlijk liever zou hebben dat jullie deze katten zouden kunnen houden en in die situatie laten wennen ipv deze herplaatsen en andere katte halen. Maar dat kan niet. Hoe spijtig dat ook is.
Het is voor de katten echt veel beter.
Je kan een kat niet kneden naar wat je zelf zou willen, het is een dier met een eigenheid.
En dat is niet aanvallend bedoeld, het is gewoon om uit te leggen waarom jouw idee geen goed idee is.

Het spijt me, maar wij kunnen er net zo min iets aan veranderen als jij aan je allergie.
Ik hoop dat je dat begrijpt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er persoonlijk meer waarde aan hechten als een mening goed onderbouwd is als ik een vraag stel.
Ik denk niet dat je er veel echt aan hebt als mensen alleen zeggen "dat het niet zo'n goed idee is".

Ik ben verder van mening dat - wat er ook gekozen wordt - dit niet ten koste van de katten mag gaan.
En dat er dus voor de beste oplossing gezocht zou moeten worden.

Stel, misschien raar voorbeeld, ik vraag op het forum "kan ik mijn net gewassen poes in de magnetron laten drogen?"
En ik krijg als antwoord "dat is niet zo'n goed idee".
En ik doe dus de poes toch in de magnetron en de poes spat uit elkaar.

Had ik er dan niet meer aan gehad als iemand me uitgebreid had gewaarschuwd dat de poes
ontploft in de magnetron?

Als je graag katten om je huis wilt, om naar te kijken, zou je boerderijkatten kunnen overnemen en die in de schuur voeren. Als ze vanaf het begin niet anders gewend zijn kan dat best.
Bij boerderijen leven ze ook zo.
Een volwassen binnen kat/flatkat kun je dat niet meer aanleren. Dan worden ze diepongelukkig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Adriana »

Katja76 schreef:Bedankt voor jullie eerlijke en harde opmerkingen..
... om dan al gelijk keihard afgerekend te worden door sommige mensen is niet leuk.
een gewoon antwoord als in,"we denken dat het niet gaat lukken." had ik ook wel begrepen. :???: Katja..
oepss, als je dit al keihard afrekenen vindt.... dan weet je niet wat 'keihard afrekenen' inhoudt..
ik begrijp nog steeds niet waarom je nu al geen last hebt van kattenhaar van je lat-vriendje..
.. en ik neem aan dat je er met hem over hebt gepraat...
of weet hij nog helemaal niet dat er een no/no van jouw kant op zijn katten rust??
Hij wil ze dolgraag meenemen, en natuurlijk mag dat ook van mij, alleen kunnen ze niet binnen ..
vind je dit een aardige houding naar je vriend toe??
en dan heb ik het nog niet over je houding naar die katzels.. die naar buiten gezwiept worden als was het een soort van vuilnisbak.. nee, je zult ons niet aardig vinden en 'ik denk dat het mij niet gaat lukken - vice versa - om je aardig te vinden.. :roll: maar verder even goeie vriendjes hoor! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Chiquita98 »

Ben wel benieuwd hoe je er zelf al over nagedacht hebt....wat zijn jouw eigen ideeën hierover? Wat bedoel je precies met buitenkatten van ze maken?
Ik vind de reacties helemaal niet hard maar wel eerlijk. Voor jou zijn ze hard omdat je het graag anders had gezien.
Als je echt heel veel last van kattenharen hebt en een hart voor die katjes hebt dan zou ik ze ook herplaatsen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Robijn »

Ik hoop ook dat je een ander goed baasje zoekt voor de katten van je vriend. Voor een boerderijkat, die vanaf dag 1 gewend is om buiten te zijn, is het anders, maar een kat, die altijd gewend is om binnen te zijn, 24/7 buiten te laten zitten, is écht zielig; haast dierenmishandeling, hoe hard dit ook klinkt. En je vriend kan dan toch contact houden met de nieuwe eigenaars? Ik heb ook met pijn in mijn hart een ander tehuis moeten zoeken voor mijn katertje. Maar hij heeft het bij hen veel beter dan hij bij mij zou hebben, en dat is toch het belangrijkste; dat het dier gelukkig is? Hopelijk vind je hele lieve mensen die zich willen ontfermen over de katten van je vriend. Ik hoop dit echt van harte!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door jennli »

Heb je zelf al antihistamine geprobeerd? Dat helpt bij mij enorm om mijn allergieën onder controle te houden. Echt een uitkomst. Ik ben dan zelf niet allergisch voor katten maar helaas wel voor bomen, struiken, onkruid e.d. Was lange tijd een ramp om buiten te zijn, daarnaast ook allergisch voor boomproducten als fruit en noten. Nu ik dagelijks antihistaminica gebruik heb ik nagenoeg nergens last van.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Adriana »

Katja (Kat-nee hihi..) is sinds 12 juli 17.53 u en dat is anderhalf uur na het plaatsen van het eerste bericht niet meer op het forum geweest en dat is er weer zo eentje die binnen komt zeilen en ons allerlei tips en goeie raad vraagt maar als het niet in haar straatje past dan vindt ze ons niet aardig meer..
zo langzamerhand voel ik neiging opkomen om op dit soort berichten maar helemaal niet meer te reageren.. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door castratenkoor »

Tsja - mee eens - ik sla er tegenwoordig steeds meer over.

Een kat verbouwen tot ademende teddybeer die je naar de schuur kunt verbannen.
Dat een kat ook nog zoiets heeft als "gevoel" en "behoefte aan liefde/aandacht/eigen keuzes
dat schijn niet mee te tellen.

Ik begrijp zo'n gedachtengang eerlijk gezegd niet.

En ik dacht dat ik redelijk mild was in mijn reactie. Wel eerlijk, maar niet te hard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Thoompie
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2012 04:35

Re: Hoe maak je van een binnen kat een buiten kat??

Bericht door Thoompie »

Een kat is een binnen of buitenkat, Valt niks aan te veranderen. Je kan het niet veranderen je moet het ook niet willen veranderen. Een kat is wie hij is en dat moet je accepteren katja.
Tommie ( 11,5 jaar )
Spike ( 8 jaar )
Plaats reactie