Kitten alleen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten alleen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Heb net t asiel gebeld.
Zij vertelde mij dat katten dieren zijn die echt alleen kunnen leven en t echt absoluut niet zielig is een kitten alleen.maar dat het inderdaad wel gezellig is als er een kitten bij is, mocht gizmo daar intresse voor hebben.
Mocht gizmo er lui van blijven is t gewoon een luie kat,
De kitten uit t asiel kost 80 euro en is ontwormt gechipt ingeent etc.
Als de kitten terug moet omdat het niet werkt samen of gizmo intresseert het niet, dan krijgen we ons geld ook terug dus dat is wel fijn, niet dat we m dan na weet ik veel wie moet brengen.

Nou ben achteraf toch wel opgelucht.
We gaan zaterdag kijken, en als ze ons niet aanspreken dan wachten we op de volgende kittens die daar binnen worden gebracht.
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten alleen

Bericht door pearlsofpassion »

Wat zielig is en wat niet is natuurlijk een menselijke interpretatie.
Je kan altijd de wetenschappelijke feiten bekijken en daar zelf je conclusie's uit trekken. Zo heb ik het ook gedaan. En eigen ervaringen dragen daar natuurlijk in bij.

Voor 80 euro, krijg je daar de castratie (deels) bij vergoed?
Anders vind ik het eigenlijk wel behoorlijk duur :???:
Ik wil je nu natuurlijk weer niet onzeker maken, maar het is toch beter dat ik het voorheen zeg dan erna? Toch?
Luis had 1 inenting gehad, was ontwormd, ontvlooid en gechipt. En we hebben voor hem 40 euro betaald. Nu weet ik dat een chip in NL maar 20 euro of zo kost, bij ons in belgie kost dat al 50 euro op zich. Luis kwam dus uit NL (we wonen aan de grens) dus als je dat uitrekent dat je een consult moet betalen, heb je nog steeds de enting en ontwormingen en ontvlooiingen erbij gehad. Wij hebben nog wat meer uitgespaart door die duurdere chip (al heb ik daar op het moment zelf ook niet op gelet hoor).

Je moet Gizmo niet eerst laten castreren. Tenzij hij al sexueel gedrag gaat vertonen, maar dat staat los van een nieuw vriendje of niet.
Vriendje mag zowel een poes als een kater zijn. Beide vind ik heel leuk samen, er zijn mensen die voorkeur hebben voor katers samen, maar dat uit zich toch vooral in groepen, dus meer dan 2 katten. Bij 2 katten samen, kan je kwa geslacht niet echt wat mis doen.
Poezen zijn in den regel wat pittiger, katers zijn wat meer goedzak. Dat is het eigenlijke karakter, het zegt natuurlijk weinig over de activiteit van de kitten. Daar heeft geslacht weinig invloed op, al kunnen katers iets harder zijn in het spel. Ze durven zich meer echt in gooien, poezen stoeien iets voorzichtiger. Katers zijn natuurlijk ook sterker, al zal een htk al moeite moeten doen om sterker uit te komen dan een brit. ;-)
En dit is allemaal 'in den regel' natuurlijk. Er zijn ook veel katers die wel doorstoeien met een andere doorstoeiende kater, maar bij een zwakkere tegenpartij ook voorzichtiger zijn. Die passen zich dus aan.

Ik zou in jouw geval gaan voor een katje van minstens 14 weken. Dan zie je al vrij veel van het karakter en er is niet meer zo'n enorm grootteverschil.
Leg voor wat je zoekt aan de mensen van het asiel en ga zelf ook met de katjes om. Laat je gevoel spreken welke het beste bij jouw kat zou passen. Je zoekt dus een niet te actief exemplaar, maar wel heel sociaal.
Heel sociaal is het eenvoudigst om te koppelen. Dan heb je al een kat minder die bang of gestressed zal worden. Bovendien zullen katjes die de hele tijd met andere kittens hebben samengeleeft veel voorzichtiger zijn in het spel dat katjes die dat ook maar pas leren kennen. Kittens die goed door soortgenoten zijn opgevoeg kennen hun grenzen en hebben geleerd met de ander rekening te houden. Dat zoek je dus.

Als je het goed wil doen, kan je ook in meerdere asielen gaan kijken. Het is niet dat je plots binnen de week een ander katje moet hebben. Neem gerust wat tijd. Tot er die klik komt, dat je weet: dit is het katje dat we zoeken en hier voelen we ons goed bij.

Let wel op voor té rustige kittens. Er kan ook wat mis zijn met hun gezondheid. Ik ken zo iemand wiens kitten astma heeft en nu ze er een tweede voor hen bij heeft die een stuk jonger is (om andere redenen), merkt ze pas wat voor een rustig kitten de eerste was. Dat toen al bleek dat er iets niet helemaal in de haak was.
Ik wil het niet moeilijker maken, maar ik wil gewoon helpen. Kittens op die leeftijd horen eigenlijk gewoon rasechte donderstenen te zijn, dus het is niet eenvoudig wat jullie zoeken. Maar ik hoop toch dat je de perfecte match vind. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten alleen

Bericht door Dinky »

In de plaatsingsvoorwaarden die ik heb ontvangen van het asiel (opgemaakt door de dierenbescherming) staat het volgende:
Alle kittens worden in het asiel gevaccineerd op de leeftijd van 8 weken. De vaccinatie tegen katten- en niesziekte moet na 4 weken herhaald worden. Voor deze tweede vaccinatie kunt u contact opnemen met het asiel om een afspraak te maken bij de dierenarts. Dit is kosteloos.
Om de groei van het aantal katten tegen te gaan bent u verplicht uw kitten, zodra dat oud genoeg is, te laten steriliseren of castreren. Dat kunt u gratis laten doen bij de asieldierenarts.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Kitten alleen

Bericht door Cerna »

Kweet het niet (en nu ga ik je weer aan het twijfelen maken) of het wel zo verstandig is om een HTK-kitten te plaatsen bij een erg rustige, effen Brit. Ik vraag me af of die klik er wel zal zijn.
Een tabby Brit, zoals Noa, heeft ongeveer het karakter van een HTK-kat en wanneer ik terugdenk aan de problemen tussen Amber en Noa in het begin en aan hoe Noa met Milka omging, dat was niet echt gezellig. Zowel Amber als Milka voelden zich behoorlijk bedreigd door Noa's felle karakter.

Inmiddels is het al tijden genormaliseerd gelukkig, vooral toen Cerná een goede partij voor Noa bleek en zij zich op Cerná kon afreageren, maar ik zal nooit meer die match maken. De karakters zijn te verschillend.
En Amber was - itt Gizmo - best wel een actieve kat. Alleen dankzij haar postuur en omdat ze 2 jaar ouder is dan Noa kon ze Noa in bedwang houden, maar het liefst ging ze haar uit de weg.

Ik zal eens voor je gaan zoeken bij de herplaatsers. Soms worden er wel eenjarige Brittenkaters herplaatst omdat de kater te veel schreeuwt of geen nageslacht produceert en dan heeft een fokker er niets aan. En een katertje dat een jaar ouder is dan Gizmo kan ook prima. En herplaatsers via Neocat zijn gratis.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten alleen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Als je dat zou willem doen cerna zou dat fijn zijn liefst willen we ook een Brit maar ik ga niet weer 600 betalen zo rijk ben ik niet haha ,
Staan wel Britse kort harem op marktplaats maar dat niet doen zeker hè ? Ook niet als ik m laat checken bij dieren arts ? Het is maar een vraag he.
En inderdaad we zullen niet de eerste beste kitten nemen die we zien t moet inderdaad klikken met ons maar vooral geschikt zijn voor gizmo . Wat een lastige situatie hè ?
Wil t nu gelijk eigenlijk, erg hè ?
Hoe eerder hoe beter dan weten we of we er goed aan doen en zo ja is gizmo het snelst gelukkig en wil ik niet meer wachten !
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten alleen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

En de castratie is met korting dan weet niet meer hoeveel ..
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Kitten alleen

Bericht door Cerna »

Op de site van Mundikat-Britten staat een blauwe Brit van anderhalf. Ik weet niet of je via Mundikat wel wat moet betalen.
Maar op de site die ik hier niet mag noemen omdat hij dan gelijk verwijderd wordt, staat een werkelijk schitterende poes (wanneer ik plek had..........) van net een jaar, Fleur. Fleur is wat verlegen en een beetje schichtig dus dat zou prima passen bij jouw rustige Gizmo.
Ik plaats twee foto's van de site, kijken of je haar wat vindt en de advertentietekst:
Contact:
Catterynaam: Cattery von Grigoleit
Contactpersoon: Margret Grigoleit
Lid van vereniging: ITAVC
E-mail: luxuskatze@live.nl
Website: http://www.luxuskatzen.de
Telefoon: 0049-151771422053 of 0049-5245857781
Woonplaats: Oelde
Provincie: NRW
Land: Duitsland
Naam kat: Fleur
Kleur: chocolate tortie wit
Geboortedatum:
Advertentietekst: Goed tehuis gezocht voor een prachtige chocolate tortie witte Brits korthaar poes, het is een plaatje, Fleur is een verlegen poes die bij vreemde wat schichtig kan reageren. Waarschijnlijk komt dit goed met veel geduld en liefde.

1 jaar oud, inmiddels gesteriliseerd.
Wij vragen een bijdrage in de sterilisatiekosten a 80 euro. Wanneer de afstand u te groot is naar ons huis in Oelde - Duitsland, kunnen wij u ook tegemoet rijden.

Afbeelding

Afbeelding
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten alleen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wat een beauty maar is dat wel te vertrouwen ? Waarom moet ze weg ? En hoe schichtig ? Wil niet sat ze ontzettend bang is want dat is gizmo niet hoor die begroet de meeste wel
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten alleen

Bericht door pearlsofpassion »

Dit lijkt mij ook prima, als jullie het eens kunnen worden met de huidige baasjes en je kan vinden in de reden waarom ze herplaatst wordt. Als je dat belangrijk vind, vraag dan ook eens na of ze de poezenpil gehad heeft, voor mij zou dat uitmaken.
Weet wel dat als je voor een oudere kat gaat dan Gizmo, je rekening moet houden met een moeilijkere introductie. Hier kan je misschien niet meer simpelweg de katten bij elkaar zetten, je zal misschien meer moeten begeleiden.

Je moet je niet afvragen of Gizmo het kan vinden met een schichtige poes, want als het een match is, maakt dat voor hem niet uit. Als ze met andere katten kan, zal ze heel waarschijnlijk niet schichtig zijn naar hem. Dat schichtige gaat over mensen en heeft dus weinig invloed op hun relatie. Wel kan het natuurlijk zijn dat ze iets voorzichtiger en terughoudener is, maar dat zou normaal wel snel moeten verdwijnen als ze elkaar leren kennen.

Jullie moeten het zien zitten om haar veel tijd en liefde te geven en met geduld zover te komen dat ze jullie en haar omgeving wat meer gaat vertrouwen.
Gizmo kan haar daar net in helpen als hij niet schichtig is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten alleen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik heb de fokker gebeld van gizmo,
Zij gaat me helpen heb t verhaal uitgelegd en inderdaad gizmo word te aanhankelijk na ons toe.
Ze raadde de poes af van 1 jaar dat word lastiger inderdaad.
Ze raadde mij aan via marktplaats een htk kitten te halen kijken of t er goed uitziet daar of de moeder aanwezig is want uit asiel is dat vaak niet en zijn t vaak straat katjes geweest en die zijn te druk
Ik moest gewoon langsgaan bij de mensen wat me aansprak kijken hoe t daar is en kijken of t kitten wel na ons toe komt en geaaid wil worden hij of zij moet wel speels zijn maar niet overdreven hyper dus word lastige zoektocht maar zij zegt ook ke hoeft niet volgende week er al 1 te hebben kijk rustig rond en als we 1 vinden die aanhankelijk is maar toch speels en de klik is er dan moet je t doen

Dus zo ga ik het maar even doen.
Als jullie t leuk vinden hou ok jullie op de hoogte

Groetjes

En bedankt voor je moeite om te kijken voor de Brit !!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Kitten alleen

Bericht door Cerna »

HTK-kitten = HTK-karakter; ik zou het niet doen.
Wanneer je dan toch op Marktplaats gaat kijken kun je beter gelijk kijken bij de nepbritten. Maar pas dan wel op want sommigen weten van prijzen. Een Brit die geen stamboom heeft is geen Brit en mag niet verkocht worden voor de prijs van een Brit. En kijk dan gelijk of de ouders op HCM en PKD onderzocht zijn.

Ik denk dat je voor een nepbrit waarvan de ouders wel getest zijn, niet meer moet willen geven dan 150 euro.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kitten alleen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

oke, eerst is t niet goed 1 kitten alleen nu overweeg ik voor een kitten erbij te nemen en is een gewone kitten ook niet goed. als ik goed kijk na t karakter ze mogen best druk zijn dan komt gizmo meer in actie dus een brit van marktplaats is wel oke? zijn dat niet broodfokkers dan? ik wil niet dat ik een ongezond beestje krijg, de fokker van giz zegt dat dit een betere optie is dan een asiel katje. dus ja. ik volg haar advies dan maar op. de 1 zegt dit de ander dat ik vind t zo lastig er word aan alle kanten aan me getrokken. je heb best htk kittens die niet zo hyper actief zijn.. ik zou vanavond ik goed kijken
xx
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten alleen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie niet in waarom een asielkitten ongezonder of meer hyper zou zijn dan een kitten van marktplaats.
Ik weet wel dat je in het asiel een stuk meer garanties hebt dan van marktplaats. Op marktplaats kan je gelijk wat tegen komen. Wie zegt dat ze daar een goede start hebben?
In het asiel zijn er trouwens ook kittens die wel met de moeder binnen gekomen zijn. Je wil niet weten hoeveel zwangere poezen er gedumpt worden.
Bovendien moet je op markplaats nog alles zelf betalen (intentingen, ontwormingen, chip, castratie enz...) Als dat allemaal optelt, zit je ook al snel aan 200 euro hoor. Bovendien zijn ze daar vaak amper 7 weken oud voor ze weg moeten. Op die leeftijd kan je helemaal nog niet zeggen of ze rustiger dan wel actief zijn, je kan vaak zelfs nog niet zien of er wat oosters (actiefs) in zit of niet.

Enfin, je kiest het natuurlijk zelf, we kunnen enkel maar onze mening geven. En die komt heus ook niet altijd met elkaar overeen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten alleen

Bericht door Robijn »

@Gizmobritsekorthaar, ik vind het al super van jou en je vriend dat jullie toch een maatje voor jullie Brit erbij willen nemen!!!!! Mijn complimenten!! Je hebt wel een beetje gelijk, de één zegt dit, de ander dat; staar je er niet té blind op.. Ga óók op je eigen gevoel af. Zoek een sociaal maar niet té wild katertje/poesje; die ongeveer even oud is als jullie Brit; of net iets ouder of jonger (zou niet voor een jong kittentje gaan, maar voor een wat ouder kittentje; van 5 of 6 maanden). In het asiel heb je keuze zat; én; een heeeeeeel groot voordeel, je ziet meteen de karakterverschillen tussen de verschillende katten; vooral als je 2 of meerdere keren (zou ik zeker aanraden!!!) naar de katten gaat kijken. Toen ik laatst ging om te kijken, was ik helemaal verliefd op 2 zwarte kittens; die waren heel rustig en lief en kon ik heel makkelijk vasthouden; zonder dat ze tegenstribbelden; en waren toch ook helemaal niet bang (maar heb voor Sam gekozen, omdat ik echt op zoek was naar een maatje voor Robijn; geen kittens dus!) De 2e keer dat ik ging kijken, waren ze net zo rustig en lief. Een ander zwart kittentje was daarentegen heeeeel wild; je kon meteen zien dat dit hoogstwaarschijnlijk een drukke poes wordt. Vraag ook advies in het dierenasiel; welke kat zou goed bij jullie kat passen. En als het mogelijk is, zou ik gaan voor een kat die nog nooit buiten is geweest; en dus gewend is om binnen te leven; aangezien jullie deze kat ook waarschijnlijk binnen willen houden, neem ik aan? Vaak weet het asiel precies welke katten wel en welke niet behoefte hebben om naar buiten te gaan. Onze Sam is nog erg gericht op buiten. Nu ik er op terug kijk, begrijp ik dat goed; hij zat beide keren dat ik ging kijken in het buitenverblijf. Gelukkig zit hij niet te krabben of te miauwen voor de deur ofzo; maar hij kan wel de hele tijd voor de hordeur zitten, naar buiten kijkend, en we hopen dat hij aan het binnenleven zal gaan wennen, maar ik wil maar zeggen; als je echt heeel goed een kat observeert, en er de tijd voor neemt, kun je toch best veel te weten komen over zijn karakter. Als ik in de toekomst nog een kat neem, wil ik het liefst een kat die nog nooit buiten is geweest; zodat ik zeker weet dat hij/zij het buitenleven niet zal missen. En als ik kittens zou nemen, zou ik niet meer gaan kijken naar hele jonge kittens, omdat je dan nog niet het karakter kunt zien van de kittens. En ik zou echt meer naar het karakter kijken, en minder naar het uiterlijk, zoals veel mensen helaas echter wel doen (als ie er maar mooi uitziet..)
Een Brit of een HTK-kat? Ja, zolang de kat maar een rustig karakter heeft. Ja, een Brit (met koperkleurige ogen) heeft altijd een rustig karakter, dus dat zal altijd wel goed gaan, maar dat wil niet zeggen dat het met een HTK-kat niet zou gaan. Ik zou zéker niet voor een schichtige Brit gaan (of je moet engelengeduld hebben en een driedubbele kattenliefhebber zijn, en het niet erg vinden om maandenlang met een angstige kat te moeten leven; ben blij dat ik dit wel bij Robijn heb gedaan, in haar belang, maar ben bang dat ik het geen 2e keer zou kunnen opbrengen; al die slapeloze nachten die ik heb gehad.....). Kijk of de kat sociaal is naar andere katten, of ie naar je toe komt lopen, of je hem makkelijk kunt aaien en oppakken, of ie niet te druk/beweeglijk is...
Nou, ik zou zeggen, baasje van Gizmo; heeeeeel veel succes met je zoektocht!!! Neem er de tijd voor. Ben heeel erg benieuwd!!!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kitten alleen

Bericht door Robijn »

Als je een katertje/poesje via marktplaats, bij een particulier koopt, heb je vaak geen terugbrenggarantie; bij het asiel wel. Nog een reden om een kat uit het asiel te nemen, en niet via marktplaats...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie